Academic year: 2022

Share "LANDSTINGSSTYRELSEN Miljöpartiet de gröna Yttrande över landstingsrevisorernas rapport 3/2012 – Byggnationen av Nya Karolinska Solna SÄRSKILT UTTALANDE"

SÄRSKILT UTTALANDE

LANDSTINGSSTYRELSEN Miljöpartiet de gröna

2013-01-29

LS 1211-1570

Ärende 13

Upphandlingen av Nya Karolinska Solna (NKS) har under hela processen kännetecknats av en allvarlig brist på politisk insyn. Vi instämmer med

revisorernas kritik och rekommendationer om att Landstingsstyrelsen bör öka transparensen i besluten avseende NKS för att förbättra insynen i det politiska beslutfattandet.

En av de viktigaste punkterna i revisorernas rekommendationer är att Landstingsstyrelsen ser till så att den riskförvaltning som fastställs i avtalet skyndsamt inrättas. Vidare är det viktigt att Landstingsstyrelsen snarast

säkerställer den byggnadstekniska kompetensen och controllerfunktioner inom NKS Bygg.

Vi välkomnar att förvaltningen börjat vidta vissa åtgärder för att hantera revisorernas kritik, men saknar en tydligare tidplan för när åtgärderna kommer att vara genomförda. Att Landstingsstyrelsen snarast återkommer med en plan och datum för när riskförvaltning och tillräcklig controllerfunktion kommer att vara genomförd är av högsta vikt. Landstingsstyrelsen bör löpande få

återkoppling och rapporter från riskfunktionen och controllerfunktionen för att säkerställa att arbetet flyter på enligt plan.

De risker som vilar på landstinget är till stor del knutna till samordningen mellan de olika projekten för utrustningsinvesteringar och dess installationsfönster samt mot den verksamhet som ska utnyttja lokaler och utrustning i framtiden.

Samordningsgruppen mellan Karolinska Universitetssjukhuset och

lanstingsstyrelsens förvaltning fyller en viktig roll här, med uppgift att samordna och informera om frågor av övergripande strategisk karaktär men behöver kompletteras med de nya funktionerna.

I avvaktan på regionbildning anser Stockholms läns landsting att dagens utformning av trängselskatten behöver utvecklas och mer flexibla avgifter bör införas i syfte att

Den i budgeten beskrivna framtida investeringsvolymen, tillsammans med sedan tidigare pla- nerade och genomförda investeringar kommer att generera en kraftig ökning av

Eftersom Miljöpartiet ser en tillfredsställande forskning, utveckling och utbildning (FoUU) som grundförutsättning för en långsiktigt hållbar hälso- och sjukvård så

" Miljöpartiet de gröna konstaterar att arbetsutskottets roll som förberedande beslutsorgan när det gäller övergripande styrning sätts åt sidan då vi först i samband