SÄRSKILT UTTALANDE Bilaga 1 Forskningsberedningen Miljöpartiet de Gröna

Academic year: 2022

Share "SÄRSKILT UTTALANDE Bilaga 1 Forskningsberedningen Miljöpartiet de Gröna"

SÄRSKILT UTTALANDE Bilaga 1 Forskningsberedningen

Miljöpartiet de Gröna

2013-01-17 Ärende 5

Motion 2012:7 av Anders Lönnberg m.fl. (S) om ökade insatser för medicinsk forskning, utveckling och Life science LS 1203-0464

Eftersom Miljöpartiet ser en tillfredsställande forskning, utveckling och utbildning (FoUU) som grundförutsättning för en långsiktigt hållbar hälso- och sjukvård så sympatiserar vi följaktligen med motionärernas ambitioner och målsättningar, och i vissa avseenden så stöder vi specifika förslag och att-satser.

Det har förflutit närmare ett år sedan motionen lades och vi tar det för givet att man inom KI/SLL-samarbetet har diskuterat, undersökt och förberett åtgärder för att i möjligaste mån ta vara på den kompetens som friställts i Södertälje genom AstraZenecas beslut om nedläggning av sin

forskningsverksamhet. Överenskommelser och avtal om fortsatt samverkan, främst rörande translationell forskning, kan ses som bevis för detta.

Miljöpartiet instämmer i motionärernas förslag att inrätta ett forum för dialog kring utvecklad samverkan mellan hälso- och sjukvården, akademin (genom flera berörda lärosäten) samt industri/företag med sikte mot största möjliga patientnytta. Däremot kan diskuteras hur denna konstellation ska benämnas så att det inte blir risk för otydlighet och sammanblandning med den befintliga Forskningsberedningen.

Avslutningsvis så uttalar Miljöpartiet stöd för målsättningen om en

ambitiöst utökad, fastställd andel av budget för FoUU, med därtill kopplad förbättrad resultatuppföljning. Dock ser vi detaljerna i detta som frågor vilka bör diskuteras och överenskommas på ett sätt som samtliga partier kan enas om. Detta för att säkra beslutets långsiktiga varaktighet över flera

mandatperioder. På så sätt lägger landstinget en ansvarsfull grund för en långsiktigt hållbar hälso- och sjukvård.

Att resultatet är i balans med hänsyn tagen till ej resultatförda kostnader och att realkapitalet bibehålls Reinvesteringar självfinansieras till 100 procent. Skuldsättning

Att dessa miljöbedömningar inte systematiskt har använts i beslutsunderlagen rimmar illa med Landstingets mål och är ett risktagande, både vad gäller. miljökonsekvenser

Att Landstingsstyrelsen snarast återkommer med en plan och datum för när riskförvaltning och tillräcklig controllerfunktion kommer att vara genomförd är av högsta

Stockholms läns landsting ska vara en attraktiv arbetsplats, där alla medarbetare ges förutsättningar att utföra sitt arbete och samtidigt ha möjligheter till personlig