ju.remissvar@regeringskansliet.se teresia.danielsson@regeringskansliet.se

Share "ju.remissvar@regeringskansliet.se teresia.danielsson@regeringskansliet.se "

Bildupphovsrätt i Sverige

Hornsgatan 103 | 117 28 Stockholm | Tel 08-545 533 80 | Org nr 769610–3121 bildupphovsratt.se | bildupphovsratt@bildupphovsratt.se

Vi är länken mellan bildskapare och bildanvändare.

Stockholm den 15 januari 2021

ju.remissvar@regeringskansliet.se teresia.danielsson@regeringskansliet.se

Ju2020/04028

Gränsöverskridande tillgång till radio- och TV-program (Ds 2020:25)

Bakgrund

Bildupphovsrätt förvaltar bildskapares upphovsrätt och företräder mer än 100 000 bildskapares rättigheter i Sverige. Av de bildskapare vi företräder är ca 10 000 svenska konstnärer som är medlemmar i Bildupphovsrätt. Bland Bildupphovsrätts medlemmar finns även ett antal intresseorganisationer som arbetar inom bildområdet. Det är Fotografernas Förbund, Svenska Tecknare, Journalistförbundet, Konstnärernas Riksorganisation, Bildleverantörernas Förening och Konstnärsförbundet.

I Bildupphovsrätts uppdrag ingår att tillvarata bildskaparnas rättigheter när deras verk ingår i TV- program och dessa TV-program vidareanvänds på olika sätt. Ersättningen från den typen av nyttjanden bidrar till bildskaparnas försörjning och därmed till utvecklingen av bildkonsten och kulturen i samhället.

Bildupphovsrätt är medlem i Copyswede och samarbetspart till KLYS.

Yttrande

Bildupphovsrätt ansluter sig till de synpunkter och kommentarer som framförts av Copyswede och Klys i deras gemensamma yttrande. I övrigt tillstyrker vi implementeringsförslaget som presenterats i DS 2020:25.

Fredrik Lomäng VD

Bildupphovsrätt i Sverige

6) Vad skulle vara avgörande för dig ifall du skulle boka en resa med Färjan? Rangordna alternativen mellan 1-4 där 1 är viktigast och 4 är minst viktig. Varje

Att lärare använde film/tv-program så olika antal gånger kunde bero på flera faktorer bl.a. om skolan var ansluten till en AV-mediacentral eller ej, vilken utrustning de hade

Även om många människor på sanatorierna fick sin första kontakt med litteratur och konst, så var det inte mycket tid de hade för sådana aktiviteter.. mer blandade, dvs

Genomgången av de förslag som läggs fram i promemorian och de överväg- anden som görs där har skett med de utgångspunkter som Justitiekanslem, utifrån sitt uppdrag, främst har

Årsavgiften är i snitt ca 40 kronor och för närvarande lämnas ett bidrag till medlems efterlevande med 4000 kronor.. Föreningen har ett eget kapital på ca 11

DO delar delegationens bedömning att stora delar av innebörden av att verka för en hållbar utveckling redan framgår av gällande skyldigheter för myndigheter, bland annat

upphovsrättslagen, vilket gör att aktörer inte behöver vända sig direkt till direktivet för att veta vad som gäller.

Genomgången av de förslag som läggs fram i promemorian och de överväg- anden som görs där har skett med de utgångspunkter som Justitiekanslern, utifrån sitt uppdrag, främst har