Share "Internetstiftelsens remissvar på Utkast tilllagrådsremiss - Skärpta straff for de allvarligasteformerna"

INTERNET'Q?

STIFTELSEN

Justitiedepartementet Ju201 9/03948/L3

Internetstiftelsens

remissvar

på Utkast till

lagrådsremiss

- Skärpta straff for de allvarligaste

formerna

av

immaterialrättsintrång

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi är en stiftelse och vår urkund slår fast att vi ska säkerställa en stark och säker infrastruktur för internet som tillgodoser dagens och framtidens behov i Sverige samt främja forskning, utbildning och undervisning med inriktning på internet. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän.se och sköter även drift och administration av

toppdomänen.nu.lntäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningari syffe att möjiggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt och att ge kunskap om internetanvändningen i Sverige samt digitaliseringens påverkan på samhället. Vi tillhandahåller evenemang och utbildningsinsatser som gör det enklare att förstå och använda internets tjänster och som bidrar till ökad kompetens och fler möten som främjar internetinnovation. Vi stöttar även olika fristående uppdrags- och

forskningsprojekt som på olika sätt gynnar internets utveckling och ger förutsättningar för internetentreprenörer och utvecklare att ta steget från idåstadie till Färdig produkt eller tjänst. Med våra identitetsfederationer förenklar vi inloggning och höjer säkerheten i identitets- och kontohantering för både användare och leverantörer av olika tjänster inom skola, hälso- och sjukvård.

Internetstiftelsen har beslutat att lämna remissvar på Utkast till lagrådsremiss Skärpta straff for de allvarligaste formerna av immateriaIrättsintrång Synpunkterna är

avgränsade till avsnitt 7 Förverkande och beslag. Förverkande och beslag

Nya särskilda regler om beslag

Internetstiftelsen instämmer med utkastets bedömning om att behovet av regler som möjiggör beslag vid immaterialrättsbrott inte självklart är större än behovet vid andra typer av brott. Internetstiftelsen vidhåller synpunkten från tidigare remissvar och anser att frågan om beslag borde vara föremål för en bredare straffrättslig översyn, som inte enbart är avgränsad till beslag vid brott mot immaterialrättsliga regler.

Med anledning av det ovan anförda instämmer Internetstiffelsen med utkastets slutsats, att det inte finns anledning att införa särskilda immaterialrättsliga regler om beslag av egendom.

Hantering av förverkade domännamn

Internetstiftelsen delar utkastets bedömning om att staten vid förverkande träder in som avtalspart och blir innehavare av det förverkade domännamnet. Internetstiffelsen

instämmer vidare i utkastets bedömning om att staten har betalningsansvar för domännamnet och att domännamnet på nytt kan bli tillgängligt för registrering om

staten väJer att inte fortsätta att betala för domännamnet.

Internetstiftelsen instämmer med utkastets slutsats om att det inte bör införas särskilda regler om hantering av förverkade domännamn, som anger att förverkade domännamn inte senare ska kunna nyregistreras. Det kan enligt Internetstiftelsen inte förutsättas att förverkade domännamn, som tidigare använts som hjälpmedel vid brott, även i

framtiden, med en annan innehavare, skulle användas på samma sätt.

Stockholm den 15 januari 2020

KLYS yttrade sig i juni 2018 över utredningen SOU 2018:6 Grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott och ställde oss i princip positiva till utredningens förslag. Vi tillstyrker

I den slutliga handläggningen har även enhetschef Christina Sundblad deltagit..

Den föreliggande lagrådsremissen om förslag till skärpta straff för de alvarligaste formerna av immaterialrättsintrång innehåller viktiga nyheter som kommer att får betydelse