Share "Sveriges Kvinnolobbys remissvar på utredningen ”Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället SOU 2019:35”"

KARLBERGSVÄGEN 86 A 113 35 STOCKHOLM 08-33 52 47 info@sverigeskvinnolobby.se www.sverigeskvinnolobby.se Till: Kulturdepartementet Diarienummer: Ku2019/01318/CSM Remissyttrande från: Sveriges Kvinnolobby

Gällande: ”Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället SOU 2019:35”

Sveriges Kvinnolobbys remissvar på utredningen ”Demokrativillkor

för bidrag till civilsamhället SOU 2019:35”

Sveriges Kvinnolobby välkomnar ett demokrativillkor för att säkerhetsställa att medel används för verksamheter som respekterar demokratiska värderingar och ett jämställt samhälle men saknar ett tydligt jämställdhetsfrämjande villkor.

Utredningen fastslår att demokrativillkoret, via den andra punkten i §5 ”diskriminerar eller på annat sätt

bryter mot principen om alla människors lika värde” kommer att leda till att organisationer ”som

motverkar jämställdheten i samhället genom att t.ex. sprida fördomar som grundar sig på föreställningen om att det ena könet är underlägset det andra” (S. 452) inte kommer att kunna erhålla bidrag. ”Det förtydligade demokrativillkoret kan därmed ses som ett skydd mot kränkningar från

civilsamhällesorganisationer liksom ett skydd för kvinnor inom det civila samhället” (S. 452)

Vi välkomnar att demokrativillkoret syftar till att motverka både våld, hot och diskriminering. Dock saknar vi ett främjandekriterium i villkoret. Vi önskar se en utvidgning av demokrativillkoret att även omfatta ett proaktivt villkor där erhållande organisationer också ska arbeta för ett jämställt samhälle som främjar alla flickor, pojkars, kvinnor och mäns lika värde.

Utgångspunkten måste vara i förståelsen av att vi idag inte har ett samhällsklimat där alla kvinnor och män har samma förutsättningar och där många anser och/eller agerar på ett sätt som visar att alla inte har lika värde samt att resurser fördelas på ett ojämställt sätt. För att komma till bukt med den

existerande snedvridningen behöver alla instanser arbeta främjande för att uppnå ett jämställt samhälle där alla har lika värde, även det civila samhället. Detta uppnås inte av att endast motverka aktiv

diskriminering, hot eller våld mot t.ex. kvinnor utan kräver också att organisationer i det civila samhället också motiverar hur de främjar jämställdhet och alla flickor, pojkar, kvinnors och mäns lika värde i sitt arbete med statliga medel. Staten har ett ansvar och möjlighet att driva på jämställdhetsutvecklingen när villkoren nu uppdateras. Sveriges Kvinnolobby beklagar att jämställdhet som tidigare funnits med som krav för vissa bidrag som nu riskeras att tas bort med detta nya generella villkoret. Organisationer som erhåller statliga medel behöver särskilt redogöra för varför deras verksamhet bidra till ökad jämställdhet i samhället, ej bara redogöra för hur de ej har diskriminerat t.ex. kvinnor.

Utredningen noterar att ”diskrimineringslagen innehåller också regler om möjlighet till främjande, dvs.

positiv särbehandling, baserad på t.ex. religion, kön eller etnicitet. Mot denna bakgrund anser

KARLBERGSVÄGEN 86 A 113 35 STOCKHOLM 08-33 52 47

info@sverigeskvinnolobby.se www.sverigeskvinnolobby.se

individer om det är legitimt med hänsyn till organisationens eller verksamhetens syfte. Det innebär att en organisation som syftar till att stärka rättigheter eller bevara kulturliv för en etnisk grupp kan uppställa som villkor att medlemmarna ska tillhöra den aktuella etniska gruppen. I samhället finns också ett behov av att kunna skapa trygga rum för att arbeta med frågor som rör utsatta grupper i samhället, t.ex. hbtq och närståendevåld. Att begränsa tillträdet till organisationen för personer som inte tillhör den grupp som organisationen syftar till att stödja kan inte anses vara diskriminerande och ska enligt utredningen inte innebära att demokrativillkoret inte är uppfyllt”.

Sveriges Kvinnolobby tillstryker utredningens slutsatser om att demokrativillkoret inte hindrar

organisationer av separatistisk karaktär t.ex. utifrån kön från att erhålla bidrag. Vi välkomnar också att utredningen ser ett behov av särskilda bidrag som ska ges för separatistisk organisering, som för kvinnors organisering.

Malpuri Groth

Att Riksidrottsförbundets praktiska tillämpning av förordningen, utifrån förbundets interna bestämmelser, tillmäts betydelse vid bedömningen av om beslut om LOK-stöd, som är

Skärgårdarnas Riksförbund, SRF, organiserar den fastboende befolkningen runt hela kusten från Luleå i norr till Koster i väster samt på öarna i de stora insjöarna. SRF arbetar med

SPF Seniorerna stöder utredningens förslag med undantag för punkten 2, dvs Bidrag ska inte få lämnas till en organisation om den eller någon av dess företrädare, inom ramen