Share "Remiss gällande promemorian Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19) Er beteckning: Fi2020/03324/SPNLänsstyrelsen Skånes remissvar"

YTTRANDE 1(3) 2020-11-13 Dnr 400-30285-2020 Kontaktperson Enheten för samhällsplanering Hanna Tell 010-2241786 skane@lansstyrelsen.se fi.remissvar@regeringskansliet.se fi.sba.spn@regeringskansliet.se

Postadress Besöksadress Telefon / Fax Bankgiro E-post och webb Sociala medier

205 15 Malmö Södergatan 5 010-224 10 00 vx

102-2847 skane@lansstyrelsen.se Facebook: lansstyrelsenskane 291 86 Kristianstad Ö Boulevarden 62 A 010-224 11 10 www.lansstyrelsen.se/skane Twitter: @lstskane

Remiss gällande promemorian Genomförandet av

MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19)

Er beteckning: Fi2020/03324/SPN

Länsstyrelsen Skånes remissvar

Sammanfattning

Länsstyrelsen Skåne konstaterar att flera av de förslag som lämnas i promemorian i viss utsträckning kan leda till att regelverket blir mer komplext, vilket också framgår av promemorian. Länsstyrelsen framför utöver det synpunkter på nedanstående avsnitt:

 6.2. Länsstyrelsen menar att läsbarheten avseende avsnittet hade kunnat göras tydligare. Detta för att underlätta förståelsen av innebörden av förslagen som ges rörande lov och förhandsbesked.

 6.2.3. Länsstyrelsen menar att kriterierna för att komma ifråga för det föreslagna undantaget i 2 kap. 4 b § PBF är omfattande och relativt

svårtillgängliga. Länsstyrelsen Skåne menar vidare att ytterligare undantag i plan- och bygglagen bör avvakta bygglovsutredningens betänkande.

 6.3.4. Länsstyrelsen menar att den statliga samordningen bör vara enhetlig i frågan om gränsöverskridande samråd, oavsett om det rör detaljplaner, översiktsplaner eller regionplaner. Förslaget i promemorian rör enbart detaljplaner. Länsstyrelsen finner vidare att skälen för förslaget inte tillräckligt belyst alla aspekter av frågan.

 6.3.12. Länsstyrelsen Skåne finner att förslaget ligger i linje med länsstyrelsens ansvar för den statliga samordningen.

6.2 Förslag om lov och förhandsbesked

Länsstyrelsen menar att läsbarheten avseende avsnitt 6.2 Förslag om lov och förhandsbesked hade kunnat göras tydligare. Det hade t.ex. underlättat om det angivits vilka förslag som berör åtgärder inom, respektive utanför detaljplanelagt område. Det hade vidare underlättat om det förtydligats att avsikten fortsatt är att

YTTRANDE

2(3)

2020-11-13 Dnr 400-30285-2020

ett byggnadsverk som kan antas medföra betydande miljöpåverkan alltid ska leda till planläggning.

6.2.3 Regeringen ska få meddela föreskrifter om undantag från kravet på detaljplan för MKB-projekten Länsstyrelsen menar att kriterierna för att komma ifråga för det föreslagna

undantaget i 2 kap. 4 b § PBF är omfattande och relativt svårtillgängliga. Eftersom undantaget inbegriper flertalet kriterier som ska vara uppfyllda för att kunna tillämpas. På vilket sätt undantagen underlättar hanteringen av bygglov för

byggnadsnämnden bedöms inte heller vara tillräckligt tydligt. Ändringen verkar inte heller vara föranledd av den kritik som Europeiska kommissionen riktat mot

Sverige. Länsstyrelsen Skåne menar vidare att ytterligare undantag i plan- och bygglagen bör avvakta bygglovsutredningens betänkande.

6.3.4 Kommunen ska underrätta Naturvårdsverket, när samråd ska ske med annat land.

Av promemorian framgår att SMB- och MKB-direktiven innehåller olika krav i fråga om vid vilken tidpunkt ett annat land ska kontaktas under

miljöbedömningsprocessen. Länsstyrelsen menar likväl att den statliga

tillräckligt belyst alla aspekter av frågan, och anför följande:

- Länsstyrelsen saknar i remissen ett resonemang om enhetlighet gällande underrättelseskyldigheten för gränsöverskridande samråd i hela PBL-systemet.

- Länsstyrelsen instämmer inte i promemorians skrivningar om att det inte är lämpligt att länsstyrelsen fungerar som mellanhand mellan Naturvårdsverket och kommunen (vilket motsvarar hur det fungerar idag). Länsstyrelsen delar inte bilden av att det sannolikt skulle försvåra möjligheten för de inblandade aktörerna att snabbt ska kunna komma överens om hur samrådet bör

genomföras.

- Länsstyrelsen konstaterar att skälen för förslaget i promemorian inte tar hänsyn till att det är sannolikt, att kommunen, som identifierat att en plan troligtvis är föremål för gränsöverskridande samråd, för en tidig dialog med länsstyrelsen i dessa fall. Om remisställaren ser behov av att säkerställa att Naturvårdsverket underrättas tidigt i processen, menar Länsstyrelsen att det vore lämpligare, med hänsyn till länsstyrelsens ansvar för den statliga

samordningen, att kommunen så snart som möjligt underrättar länsstyrelsen. 6.3.12 Länsstyrelsen ska underrätta andra statliga miljömyndigheter om planbeslutet

Länsstyrelsen finner att förslaget ligger i linje med länsstyrelsens ansvar för den statliga samordningen. I promemorian anförs dock att det idag inte finns någon

YTTRANDE

3(3)

2020-11-13 Dnr 400-30285-2020

uttrycklig skyldighet för länsstyrelsen att underrätta andra statliga myndigheter när en detaljplan antas. Länsstyrelsen konstaterar att denna information inte är helt korrekt. I dagsläget har länsstyrelsen underrättelseskyldighet till Naturvårdsverket i vissa fall enligt 2 kap. 4 a § PBF.

Oavsett vem som får detta kommunikationsansvar föreslår Länsstyrelsen att det ska tas fram en vägledning med en sammanställning över vilka myndigheter som kan komma att bli berörda av att få underrättelser om antagna, ändrade eller upphävda detaljplaner och i vilka fall som kommunikationen kan krävas.

Deltagande och beslutande i ärendet

Detta yttrande har beslutats av länsöverdirektör Ola Melin. I den slutliga

handläggningen har tf enhetschef Hanne Romanus samt länsassessor Sara Lundquist deltagit. Planhandläggare Hanna Tell har varit föredragande.

Detta beslut har bekräftats digitalt och har därför ingen namnunderskrift. Ola Melin

Hanna Tell

Så här hanterar länsstyrelsen personuppgifter

Ordföranden föreslår att nämnden ska besluta att bifalla tjänsteutlåtandet och finner att nämnden beslutar i enlighet med ordförandens