Share "§ 186 Remissyttrande – Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15) (19RGK1357)"

Protokollsutdrag Instans: Regionstyrelsen Mötesdatum: 2019-09-17

§ 186

Remissyttrande – Långsiktighet och

stadga i arbetet framåt – en myndighet för

romska frågor (Ds 2019:15) (19RGK1357)

Beslut

Sammanfattning

Region Kronoberg har av Kulturdepartementet beretts tillfälle att avge yttrande över ovanstående remiss.

Utredningen har haft i uppdrag att närmare utreda hur ett nationellt center för romska frågor kan inrättas. I uppdraget har ingått att föreslå vilka specifika uppgifter centret ska ha med tydliga avgränsningar mot andra berörda myndigheters verksamhet samt utreda hur romskt deltagande och inflytande i förhållande till centrets uppgifter kan

säkerställas. Det har även ingått att undersöka om centret kan inrättas inom ramen för befintlig myndighetsstruktur.

Utredningen föreslår att en nämndmyndighet vid en värdmyndighet inrättas.

Myndigheten ska få namnet Myndigheten för romska frågor. Myndigheten för romska frågor ska:

• Initiera, främja och stödja åtgärder för att öka minoriteten romers egenmakt och inflytande, vari det ligger ett särskilt ansvar att stärka kvinnors samt barns och ungas egenmakt och inflytande.

• Bidra till den fortsatta utvecklingen av det romska civilsamhället genom att genomföra olika insatser.

• Återkommande anordna en landsomfattande sammankomst där minoriteten romers organisationer, aktivister och andra sakkunniga från och företrädare för minoriteten kan mötas och diskutera för minoriteten viktiga frågor.

• Synliggöra, samla och sprida kunskap samt verka för att metoder utvecklas för att motverka den antiziganism och diskriminering som minoriteten romer utsätts för och den påverkan som historisk rasism och diskriminering för med sig.

• Samla och medverka till att levandegöra och sprida kunskap om minoriteten romers kultur, språk och historia samt skapa en kunskapsbank över minoriteten romers kultur, språk och historia samt

Protokollsutdrag Instans: Regionstyrelsen Mötesdatum: 2019-09-17

Region Kronoberg har inget att erinra mot departementsskrivelsen Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15).

Förslag till beslut

Regionstyrelsens arbetsutskott har lämnat följande förslag till beslut till regionstyrelsen: Regionstyrelsen har inget att erinra mot departementsskrivelsen Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15).

Expedieras till Kulturdepartementet Beslutsunderlag

 Remiss - Långsiktighet och stadga i arbetet framåt - en myndighet för romska frågor (Ds2019:15)

 Förslag till beslut - Yttrande över remiss Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15)

 §223 RSAU Remissyttrande – Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15)