Anders Alexandersson s.remissvar@regeringskansliet.se

Share "Anders Alexandersson s.remissvar@regeringskansliet.se "

ji_ Socialstyrelsen 2021-01-05 Dnr 3.1-33/2021 1(2)

Rättsavdelningen

Anders Alexandersson s.remissvar@regeringskansliet.se

anders.alexandersson@socialstyrelsen.se alica.selmanovic@regeringskansliet.se

Socialstyrelsens yttrande över promemorian: Särskilda begränsningar ror att förhindra spridning av sjukdomen covid-19

Socialdepartementets diarienummer: S2020/09963 Övergripande synpunkter

Socialstyrelsen har tidigare tillstyrkt förslaget till en tillfällig lag om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen Covid-19, med syn­

punkter om att begrepp och definitioner behöver förtydligas för att tillgodose rättssäkerheten.

Socialstyrelsen lämnar förslaget enligt promemorian utan erinran med påpe­

kande och ändringsförslag enligt följande.

Närmare om förslaget

I detta sammanhang återfmns också ersättningsfrågor till näringsidkare i de fall näringsfriheten inskränks enligt förslagen i promemorian. Socialstyrelsen vill på­

tala behovet av skyndsamhet i denna del för att lagen ska få en snabb efterlevnad och skadeverkningama för näringslivet ska kunna minimeras. En reglering krävs motsvarande den i förordningen (1956:296) om ersättning från staten i vissa fall vid ingripanden för att förhindra spridning av en smittsam sjukdom.

I 3 kap. 2 § förslaget till förordning om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 anges att kravet enligt 1 § samma förordning på begränsning av antalet deltagare inte gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med högst 300 deltagare, om deltagarna bl.a. anvisas en sittplats med minst en meters avstånd till andra deltagare. Mot bak

grun

d av att kunskapen om smittsamheten och viruset fortlöpande utvecklas, bör Folkhälso­

myndigheten bemyndigas att utifrån det rådande kunskapsläget fortlöpande kunna anpassa och fastställa avståndet i föreskrifter.

SOCIALSTYRELSEN Telefon 075-247 30 00 socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

106 30 Stockholm Fax 075-247 32 52 www.socialstyrelsen.se

SOCIALSTYRELSEN 2021-01-05 2(2)

Beslut om detta yttrande har fattats av tillförordnade avdelningschefen Lars Ro­

bert. I ärendet har deltagit tillförordnade enhetschefen Jonas Widell. Juristen An­

ders Alexandersson har varit föredragande.

Det förtjänar att betonas att detta gäller i lika stor grad för de delar av den professionella idrotten, särskilt fotbollen, där publikförbudet innebär extrema intäktsbortfall och

Svenska Nöjesparksföreningen har tidigare inkommit med remissvar på promemorian Covid- 19-lag, S2020/09214 (bifogas) där vi ställer oss positiva till att en ny tillfällig lag ersätter

2 a § 2 Om deltagarna som besöker en allmän sammankomst eller offentlig tillställning har uppvisat ett vaccinationsbevis som visar att de har vaccine- rats med det totala

Regeringen föreskriver att förordningen (2021:8) om särskilda begräns- ningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, som gäller till utgången