Remissyttrande om ”

Share "Remissyttrande om ”"

Sida 1 av 2

Fordonsbesiktningsbranschen – Kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper AB

Postadress Gatuadress Telefon Telefax E-post och Internet Box 5510 114 85 Stockholm Storgatan 5 08 - 782 08 50 08 - 660 33 78 fordonsbesiktningsbranschen@tebab.com Näringsdepartementet Infrastrukturdepartementet Transportmarknadsenheten 103 33 STOCKHOLM n.remissvar@regeringskansliet.se helene.lassi@regeringskansliet.se.

Remissyttrande om ”

Framställan om ändring i lagen (2001:559) om

vägtrafikdefinitioner, fordonsförordningen (2009:211) och

förordningen (2001:650) om vägtrafikregister” - I2019/00725/TM

Fordonsbesiktningsbranschen (Branschen) tackar för möjligheten att yttra sig om förslag till ändring enligt ovan.

Övergripande tillstyrker vi möjligheten att kunna välja totalvikt utan teknisk förändring. Branschen ser dock en risk att trafiksäkerheten kan försämras. Den uppkommer om en fordonsägare vill höja totalvikten på ett fordon som har kontrollbesiktats och bromsförmågan har bedömts utifrån aktuell totalvikt. Särskilt stor risk gäller för tunga släp, där bristfälliga bromsar kan godkännas vid tillfälligt sänkt totalvikt, vilket är ekonomiskt gynnsamt för fordonsägare. Detta kan dock avhjälpas genom endera av följande förslag

1. Registreringsbesiktningen vid ändring av totalvikten ska alltid kompletteras med en bromskontroll.

2. Kontrollbesiktningsföreskriften ändras och föreskriver att bromsförmågan alltid ska bedömas

mot ”Största tekniskt tillåtna vikt med last”.

Utöver detta har vi nedanstående kommentarer till ändringsförslagen enligt nedan. Kommentarer förslag till lag om ändringar i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Branschen tillstyrker införandet av begreppet ”Största tekniskt tillåtna vikt med last” med definition enligt förslag enligt denna remiss.

Kommentarer förslag till förordning om ändring i fordonsförordningen (2009:211)

Föreslagen text i 4 kap § 3 punkt 25 a § bör ersättas med att fordon ska genomgå normal

registreringsbesiktning, som bl. a. alltid innefattar identifiering av fordon, alternativt att punkten utgår och regleras tillräckligt i punkt 20 a §. (Se även TS framställan sid 29).

Branschen tillstyrker att det är fordonsägaren som ska begära ändring av totalvikt. Särskilt viktigt med pågående diskussion om att Transportstyrelsen (TS) utreder begränsning av om

registreringsbevis alltid måste skickas ut efter en besiktning. Den extra insatsen med att fullmakter krävs om annan än fordonsägaren inställer fordonet till besiktning, är hanterbar och tillämpas vid vissa andra uppgifter. (Se vidare i TS framställan sid 62).

Sida 2 av 2

Fordonsbesiktningsbranschen – Kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper AB

Postadress Gatuadress Telefon Telefax E-post och Internet Box 5510

Storgatan 5 08 - 782 08 50 08 - 660 33 78 fordonsbesiktningsbranschen@tebab.com

Besiktningsorganen tillämpar idag en enklare och billigare registreringsbesiktning, när den avser administrativ omfattning. (Branschen avstår att kommentera i prisuppgifter i TS framställan sid 45). Kommentarer gällande förslag till förändring förordningen om vägtrafikregister (2001:650)

Införande av ”Största tekniskt tillåtna vikt med last” kräver ändringar i besiktningsorganens IT-system och kräver därför framförhållning med i tid angivna krav på kommunikationen med

Transportstyrelsen. (Se vidare i TS framställan sid 45).

Vi står till förfogande om Näringsdepartementet har frågor.

Stockholm den 9 september 2019 Med vänlig hälsning

Örjan Söderström

Yttrande över Komplettering av departementspromemorian Straffrättsliga åtgärder mot tillgreppsbrott och vissa andra brott (Ds 2019:1) i fråga om

synpunkt är att man ihop med detta aktuella förslag beslutar om åtgärd och förstärker helhetsintrycket för fritidsälskarnas strävan till ändringar genom att samtidigt ta med det