Borås Stads remissyttrande över: En samlad djurhälsoreglering

Share "Borås Stads remissyttrande över: En samlad djurhälsoreglering"

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL Sida 1(1) Sammanträdesdatum 2021-02-22 Kommunstyrelsen

Justerandes signatur Utdragsbestyrkande

§ 73 Dnr KS 2020-00909 1.1.2.1

Borås Stads remissyttrande över: En samlad

djurhälsoreglering

Kommunstyrelsens beslut

Kommunstyrelsen i Borås Stad beslutar att avstå ifrån att lämna yttrande över remissen från näringsdepartementet; En samlad djurhälsolagstiftning SOU 2020:62

Sammanfattning av ärendet

Utredarna har haft i uppdrag att göra en översyn av den nuvarande lagstiftningen på djurhälsoområdet. Syftet med översynen är att anpassa lagstiftningen till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 om överförbara djursjukdomar m.m. Syftet är också att få till stånd en modern och sammanhållen lagstiftning med en tydlig systematik. Lagstiftningen ska säkerställa ett gott smittskydd och därigenom tillvarata såväl djurskydds-intressen som folkhälso- och miljödjurskydds-intressen samt produktionsekonomiska intressen.

Både Borås Djurpark AB samt Miljö- och Konsumentnämnden, var för sig, har nu givit besked om att man anser att Borås Stad ska avstå ifrån att yttra sig i ärendet. Miljö- och konsumentnämnden hänvisar till att de delar av utredningen som gäller miljöbalkens område inte verkar förändra förvaltningens arbete nämnvärt jämfört med dagens lagstiftning och att man därför avstår från att yttra sig. Även Borås Djurpark AB ansåg att kommunen skulle avstå från att yttra sig.

Beslutsunderlag

1. Svar på remiss: Borås Stads remissyttrande över remiss från näringsdeparte-mentet: En samlad djurhälsoreglering

2. Remiss från Näringsdepartementet: En samlad djurhälsoreglering. (SOU 2020:62)

3. Svar från Miljö- och konsumentnämnden att man avstår från att yttra sig över remiss från Näringsdepartementet: En samlad djurhälsoreglering. (SOU 2020:62)