N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Strålande väder och mestadels svaga vindar gör att vi oftast inte anstränger oss för mycket."

Copied!

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Det blåste upp…

…under natten eller tidiga morgontimmarna för då vi vaknade slamrade det och tjöt i riggarna. Plus att vi bara såg moln genom takluckan, så vi tog sovmorgon…

Då Lotta, som är aningen snabbare på morgonen, kom upp på däck för att hänga upp täckena för vädring på bommen upptäckte hon ett sjökort som flöt i vattnet. Troligtvis från vår norske ensamseglande båtgranne Roar. Hon fiskade upp det och la det för torkning på bryggan. Han blev mycket tacksam då det var ett översiktskort över södra Östersjön ända upp till infarten mot Göta Kanal så han behövde det verkligen. Han insåg nog att det inte var det bästa stället att förvara hoprullade sjökort under kappen, även om hans är ganska stor…

När vi igår eftermiddag satt i hans sittbrunn och drack kaffe/öl plus en Baileys blev det en hel del båtsnack. Han berättade bland annat om när han låg i en större hamn på västkusten nu på nervägen och det kom in en annan norsk segelbåt och lade sig bredvid honom. Ombord fanns herr och fru norrman och lite senare på dagen går frun upp på däck och ropar ganska högt efter sin make som då befinner sig på andra sidan hamnen: hej, Asle… Ni kan bara tänka er reaktionen på alla svenska och danska båtgrannar i den överfulla hamnen…

Det är inte helt bra att ligga bredvid en pratsam ”norman” för till slut börjar man härma honom och "taler norsk"... Dansk på ena sidan där man hela tiden petar in de danska ord man kan och norsk på andra sidan... Tänk vilken språkblandning det blir...

Man får tänka sig för när man öppnar truten. Märkte det senast imorse då ”normannen” skulle lägga ut och då man kläcker ur sig: Da må dere ha en dejlig sejltur og en rolig faerrd på Göte Kanaal. Ja, det vaa hyggelig å snacke sammen nå när vi fick så kempegott vejr...

Ja, även han hade faktiskt språkproblem häromdagen då han var och handlade och frågade efter pinötter??? Mycket frågande expedit som upplyste att det inte fanns, tills ha förklarade på engelska att det var peanuts han ville ha...

Annars har vi hektiska dagar nu och har lite svårt att hinna med allt, det går i ett så man får prioritera lite. Igår t.ex. var vi inne vid hamnkontoret och fyllde på ström/toa/duschkortet...

En annan dag tog vi jollen till Tuborgs hamn för att handla...

Först ska man borsta tänderna och därefter fixa frukost, vädra täckena, sedan är det inte långt till lunchdrinken och då ska ismaskinen startas, fixa lunch, espresso, vila på maten, läsa lite och kolla på datorn, planera middag, kanske promenera lite, på med ismaskinen till

middagsdrinken, drink med tilltugg, laga middag, äta middag, vila på middagen, espresso med tillbehör, läsa, njuta, dator, msn... ja, ni förstår att vi har att göra... det blir inte mycket tid över...

(2)

Förra året då vi låg i denna hamn firade vi Lottas födelsedag med att äta middag på klubbens restaurang långt ut på piren med utsikt rakt ut över Öresund eller över hela hamnen, beroende på vilket håll man tittar åt. Vi blev då serverade kalvespidsbryst med färskpotatis och en helt suverän pepparrotssås… Det var så mört att det bara ramlade isär när man kom åt med gaffeln. Mycket gott och till överkomligt pris.

När vi nu passerade restaurangen kollade vi förstås menyn för att se om dom eventuellt hade kvar samma saker som året innan. Jomenvisst, på torsdagar serverade dom våran favorit så då bestämde vi att Lotta skulle få sin födelsedagsmiddag lite i förskott i år och passade in så vi kom till restaurangen på torsdagen. Nästan lika gott som året innan…

Då den siste i månaden närmade sig med stormsteg och vi fått rapport hemifrån om att några räkningar väntade på oss plus några brev som måste besvaras togs beslut om att göra en snabbvisit i hemmahamnen för att åtgärda räkningar och brev.

Ännu en molnfri dag med svaga vindar så vi undrade via sms om vi var bjudna på grillparty på Borstahusens camping till kvällen, då Micke och Mia har en säsongsplats där. Jodå, visst var vi det, vi skulle bara höra av oss då vi närmade oss.

Vi gjorde klart allt och hissade i hamninloppet alldeles utanför hamnpirarna och fick en fin halvvind med kurs rakt på Borstahusen. Då vi kommit ut på öppet vatten och stabiliserat kursen loggade vi nästan sju knop.

Det är vid sådana här tillfällen man skulle göra en propagandafilm för segling. Tänk er bara scenariot, som det såg ut idag...

I stort sett inga moln, en strålande värmande sol, svag sydost på kanske sex m/s, behaglig lutning på båten, vi loggar sju knop på halvvind vilket gör att det porlar mysigt om fören, vita segel mot en klarblå himmel och ett knallblått hav, Lotta sitter nonchalant på trekvart i

pulpiten och spanar ut över horisonten, jag sitter bekvämt tillbakalutad på mjuka dynor nere i lä i aktern med fötterna uppe på sidobritsen framför mig och ser på seglens läsida att allt står rätt till, en iskall Tuborg står i ölstället inom armlängds avstånd och du hör en fiskebåts rytmiska dunkande en bit bort samt ser några skränande måsar som cirkulerar runt honom…

Kan det bli bättre???

Vinden höll i sig drygt halvvägs över men sedan vred den mot syd och dog ut lite. Vi loggade i alla fall dryga tre knop och angjorde hamnen i Borstahusen vid tretiden, tror jag. Micke och Mia mötte vid bryggan där dom letat upp en helt ok plats.

Efter diverse bestyr satt vi så i sittbrunnen med lite förfriskningar och njöt i solen. Tog oss upp till campingens faciliteter för en gemensam dusch innan det var dags att börja grilla. Mia hade gjort en suverän potatissallad och Micke skötte grillningen medan Lotta skar bröd och gjorde sallad.

Placerade bordet så vi skulle få sol samtidigt som vi hade sundsutsikt och satt där länge och bara njöt av mat och sol… Då solen gått ner flyttade vi in i förtältet.

(3)

Vaknade till en lika strålande morgon som vi nu nästan vant oss vid och tog en liten runda på campingen med var sin glass tillsammans med goda vänner som kommit på besök.

Avseglade mot hemmahamnen i mycket svaga vindar och någon distans innan inloppet startade vi motorn då vi inte längre rörde oss framåt mer än det lilla strömmen lyckades förflytta oss.

Plockade ihop lite tvätt och det allra nödvändigaste innan Nicke kom och hämtade oss.

Via lite mataffärer kom vi hem, tvättade och startade upp grillen. Satt ute länge i den ljumma kvällen.

Idag fixat alla räkningar, svarat på brev, tvättat ännu mer och packat igen så nu är vi klara för avfärd, tror vi. Då det varit trettio grader i skuggan idag och vinden lyst med sin frånvaro har det varit blodigt hett. Vi orkade i alla fall flytta Freddies tusenliterspool från ”gräsmattan mitt framför trappan” till den nyanlagda planen för husbilen, med diverse pressar, mattor och täcken under så att det skulle bli mjukt. Allt har tagit längre tid och då man lovat att ett litet regnväder skulle passera här inatt sa vi att vi lika gärna kunde sova här hemma och sticka imorgon förmiddag istället.

Så nu har vi, efter att pojkarna kommit hem från fotbollsträningen, återigen grillat på altanen och precis avslutat måltiden ute under markisen. Klockan är nästan 22 men vi sitter

fortfarande ute då det är riktigt behagligt…

Lunch i båten tillsammans med Nicke och sedan hissade vi utanför pirarna. Det blåste friskt så vi loggade dryga sju knop när vi styrde ner mot Vens södra udde i en brant halvvind som snuddade på kryss. Förvånansvärt få båtar ute men en del fartyg att hålla reda på.

Rundade snabbt Vens södra udde då vi avverkat en tredjedel och styrde sedan upp mot

skorstenarna vid Svanemøllehavnen och fick då skota hem lite. Vinden ökade mer och mer, vi loggade ännu mer och lutade betänkligt i byarna. Vinden låg nu på 14-15 m/s konstant och ännu mer i de allt kraftigare byarna som dessutom kom allt oftare. Nu var vi glada att vi tagit på oss seglarställen och kopplat säkerhetsselarna. Vi hade väl en och en halv timma kvar och då vi passerat farleden tog vi in ett rev på vår jättegenua vilket resulterade i en bekvämare segling då hon inte lutade lika mycket men vi behöll samma fart, dryga sju knop. Då vi närmade oss inseglingen till hamnarna möttes vi av en hel drös på minst femtio båtar i olika storlekar som skulle ut på onsdagssegling… Här gällde det att hålla tungan rätt i mun då man skulle in bland alla dessa båtar i denna byiga vind. Visserligen seglade vi för styrbords halsar och har då ”fri väg” men man vet ju aldrig hur väl andra kan de internationella

väjningsreglerna… Dessutom så lovade alla båtar ofrivilligt lite grand då en kraftig vindby kom vilket gjorde att kursen blev ganska vinglig…

Det här är inte den bästa hamn vi legat i, Sundkrogen, tror jag den heter. Trångt, blåsigt, skuggigt, ruffigt, 2amp på bryggan (350 watt ungefär…) och inget åtkomligt internet… Och så vill dom ha 25 danska i serviceavgift – glöm det… Tror faktiskt att det är den sämsta frihavn vi legat i hittills, och vi har legat i ganska många vid det här laget, men det är ju bara för en natt då vi imorgon ska förflytta oss mot Øresundsbron som firar 10-årsjubileum med en

(4)

spektakulär ljus och lasershow klockan elva imorgon kväll. Har inte riktigt bestämt oss för var vi bäst ska kunna bese det hela men just nu lutar det i alla fall åt Dragør. Där finns ju ett gammal fort strax söder om som man kan klättra upp på och därifrån har man ganska bra utsikt över bron…

Helt suveräna grabbar i grannbåten gjorde att hamnen i alla fall hamnade lite högre på skalan.

Då vi gjorde oss klara för avsegling talade en av grannkillarna om för oss att det skulle bli kanonväder hela helgen. Då vi frågade om vindar visste han inte men lämnade över lösenordet till hamnens eget intranät. Plötsligt hade vi full koll på vindarna, hann även läsa lite mail, trevliga kommentarer och lite nyheter innan vi la loss…

Hissade alldels utanför och slörade ner, i den idag lika friska och byiga vinden, mot

Københavns hamns nordligaste delar där vi kunde falla av och för saxade segel länsa ner mot inloppet till København, där alla kryssningsfartyg går in. Väl där fick vi skota hem lite och fick en surfande slör ner mot Dragør. Då vi nu var på utsidan av København kunde vi

konstatera att Dragør kanske inte var det bästa alternativet eftersom vi då skulle befinna oss i en tänkt förlängning av bron och alltså se den längsmed och inte tvärs. Där vi nu befann oss såg man faktiskt bron riktigt bra så vi ändrade kurs och styrde mot Margreteholms hamn där vi, efter lite letande, fann en ledig plats. Promenerade man längst ut på piren utanför hamnen så skulle man kunna se bron bra resonerade vi. Efter en rekognoseringsrunda kunde vi konstatera att antagandet var riktigt. Solade och slöade resten av dagen men tyvärr så hittade inte den friska brisen ända in i hamnen så det var riktigt varmt = blodigt hett…

Efter middagen försökte vi få kontakt med något nätverk men utan resultat. Trots att vi kopplade Nickes lösa antenn på stolpen i aktern fick vi ingen kontakt, vilket vi alltså fått tidigare gånger vi varit här. Testade till och med att surra fast den i storfallet och hissa upp den till spridarna, men icke… Hittade hamnens nät men med bara en pinne kunde kontakt inte upprättas.

Gav upp och promenerade ungefär en kvart ut till yttre piren utanför hamnen där man såg bron klart och tydligt, snett från sidan. Klockan passerade 23 men inget hände. Hon passerade kvart över och halv men inget hände… 23:45 kom så äntligen fyrverkeriet igång på den svenska sidan. Man såg kaskaderna men det var långt bort… Efter en stund började det även på danska sidan men där hade vi tyvärr en fabriksbyggnad ivägen. Inget hade skrivits om fyrverkerier så det hade vi inte tänkt på. Ljus och lasershowen då? Nja, visst tändes några starka strålkastare längs bron och sedan blinkade några stora ”bollar” några gånger men mer var det inte…

Det var en fin kväll i alla fall och vi hade den mycket röda solnedgången rakt bakom oss. Vi tittade istället på alla båtar som passerade utanför oss och som inte hade riktig lanternföring.

Skulle tippa på att det handlade om ett hundratal båtar som passerade oss under de knappa två timmarna som vi satt där och då det var efter solens nedgång, och ingen som seglade, var det styrbord, babord, topp och akter som gällde. Endast två (2) stycken hade rätt och då var den ena lotsbåten… Riktigt skrämmande. En hel bunke mindre snabbgående ribb-, gummi-, och sportbåtar dundrade dessutom fram helt mörklagda vilket är fullständigt vansinne då en mörk gummibåt mot ett mörkt vatten är mycket svår att upptäcka …

(5)

Promenerade sedan hem och kunde imorse läsa på nätet att den så kallade ljus och

lasershowen fullständigt sågades. Va, var det inte mer än detta???, var en vanlig kommentar.

Av en utlovad spektakulär ljus och lasershow blev det endast några blinkande lampor så man förstår att folk var besvikna. Tydligen hade det varit massor av folk längs stränderna kring Malmö och även här på danska sidan var det en hel del folk ute…

Hur vi kunde läsa på nätet imorse??? Jodå, provade imorse igen på rent trots och då ett, tu, tre fungerade det helt ok, till och med utan extern antenn, bara det inbyggda nätverkskortet…

Skumt, sannerligen…

Idag har vi stressat runt en hel del för att hinna med allt. Jag har tittat på alla båtar som tagits upp och lagts i medan Lotta tog en sväng till affären. Sedan har vi njutit i solen och värmen och jag lovar att idag har ismaskinen verkligen fått bekänna färg… Den har nog gått nio timmar nu utan uppehåll…

Ur en av båtarna som tillfälligt tagits upp hördes en kille ropa på oss. Han ville att vi skulle hålla i stegen då den var lite för lång och lutade extra mycket vilket gjorde den mycket osäker att klättra ner på… Lotta tog emot några verktyg och jag höll i stegen då han klättrade ner och mer än så var det inte. Jodå, han skulle bjuda på øl och vi språkades vid i drygt en halvtimma innan krankillen kom så han kunde komma i igen… Höll någon tamp och la fast då han kommit i samt höll ett öga då han monterade akterstag o.dyl. innan han skulle bege sig till sin bryggplats. Än en gång tackade han för all hjälp och nu visade det sig att det var en kompis båt, som råkat ut för någon sjukdom eller olycka, och han skulle sälja den åt honom men ville först kolla så allt var ok. Själv hade han båt som låg i Nivå… vår, antar jag, närmsta danska hamn… lite kul, ju…

Sedan så strejkade myntautomaten i duschen idag. En sådan där manick som man ska stoppa en pollett i, kostar fem danska, så får man varmt vatten i tre minuter. När jag skulle in så vred jag på vattnet för att blöta händerna lite men då kom det varmvatten utan att jag lagt i någon pollett. OK, tänkte jag, då är det ju bara att blöta ner sig då så kan jag tvåla in mig när det varma vattnet är slut. Fast det tog inte slut så jag duschade och duschade och duschade och duschade och till slut stängde jag bara av, innan man skrumpnade ihop helt…

Klockan är nu nästan sex och det är fortfarande 42 grader, eller hur varmt det nu är, men som tur är fläktar det ganska bra idag så man kan sitta i sittbrunnen utan att bli ugnsbakad…

Vi har till och med, för första gången tror jag, fått vrida doradoventilerna, de vita ventilerna på rufftaket, mot vinden så det blåser in lite mer i båten…

Stor hamn det här med, enligt uppgift, nästan 1000 båtar. Syns att semestersäsongen nu börjat för här finns, förutom alla danska gästande seglare, en hel del svenskar, tyskar och holländare samt enstaka norrmän och polacker, en ålänning, en engelsman, en schweizare och en

fransman.

Annorlunda segling i år då vi ju bestämt att vi p.g.a. diverse anledningar ska hålla oss i Sundet eller i dess omedelbara närhet. Det betyder ju att vi inte har någon press på oss att runda Sjællands norra udde eller Sjællands södra udde eller hinna nå något avlägset mål i Danmark,

(6)

Tyskland, Polen eller Holland eller någon annanstans utan bara ta dagen som den kommer och ta det lugnt utan att egentligen behöva bekymra oss om väder och, framförallt, vind… Förr har vi ju varit ganska beroende av vindarna för att komma dit vi velat. Ofta har det blåst för mycket eller för lite, eller åt fel håll men i år bekymrar det oss inte då vi ju inte ska så långt. I och för sig kan det i längden ju bli lite tjatigt med samma hamnar om och om igen men här finns ju en hel del att välja på så vi kan ju alternera…

Det ligger en seglare vid yttre piren strax innanför mastkranen som har hissat stor flaggning och där är massor av folk samlade plus en skåpbil med en världskarta klistrad på sidan.

Massor av mat och, givetvis, dryck och ett intensivt kramande vilket tyder på att besättningen förmodligen är på väg ut på långtur. Fast man har ingen bom!!! Men det värsta av allt är att man hissat stor flaggning i fel ordning… Ska man ge sig ut och segla långt bort är väl det minsta man kan begära att vederbörande vet hur man hissar flaggor, eller???

Nu är hon snart elva, vinflaskan är tom, solen har gått ner men det är fortfarande ljummet och vi har fått rapport från Syrran som tillsammans med Ma&Pa plus Anna har trevligt på pappas gamla sommarställe Lindesnäs i Uddevallafjorden, Cus som är på fest i Hasslarp, Freddie som också är på fest och Nicke som sitter hemma och kollar fotbolls-VM… nu Brasilien mot Holland.

Lotta kom precis tillbaka från ett besök på hamnens toalett och hade ”tjyvat” med sig ännu en stor kvist ljuvligt doftande rosmarin, min favoritkrydda. Tidigare idag hade hon ”råkat hitta”

två kvistar från en buske som ”bara behövde ansas lite” så vi har haft en rosmarindoftande sittbrunn under eftermiddagen och tillsammans med vår basilikakruka har det blivit ett mycket välkommet lukttillskott…

Friska sydliga vindar utlovas även för imorgon så chansen finns att vi utnyttjar möjligheten att surfa norröver men som vanligt detta år får det faktiska vädret avgöra vad vi gör.

Vi har både mat och dryck ombord så vi är inte tvungna till något och nu då värmen har kommit på allvar kan vi bara vara och njuta där vi råkar befinna oss. Faller andan på förflyttar vi oss kanske, annars blir vi väl kvar…

En sak är i alla fall fullständigt klar och det är att vinden, som en av mycket få saker här i världen, fortfarande är helt fri… och det ska vi utnyttja så mycket vi bara kan…

N.B. under tre veckors segling har vi hittills gjort av med knappa tio liter diesel… och vi har femtiofem liter kvar ombord… skulle alltså betyda att med ungefär samma åtgång som nu så skulle vi ha soppa för dryga 16 veckor till…

Må väl önskar Letizia’s bestättning.

References

Beatrice litar inte på att jag kommer att tycka om den traditionella maten utan ber Carmelia att laga till jätteräkor med vitlök och citron?. Det är inte så vanligt att moçambikier

Vår kvantitativa analys består av ett kodschema (se bilaga) där vi har fokuserat på att få ut fysiska data för att kunna underbygga bra argument till vår kvalitativa del,

Detta kommer inte att beställas från Presto utan varje led ansvarar själv för att ta fram ett sådant.. Köp från till exempel

tacksam över det goda, som livet trots allt svårt och mörkt i alla fall skänkt Er, så tänk på de små, vilka borde ha lika mycken rätt ja mer, eftersom de äro barn, till

Som jag ser det kommer denna rörelsefrihet till uttryck när elever och lärare i min studie positionerar sig i relation till de föreställningar eller diskurser som finns om

(Rapporter Om Svenska som Andraspråk) utkommer vid Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.. Redaktörer för serien är

Sandvik (2009) menar i sin studie om småbarns inflytande och delaktighet i förskolan krävs det inte bara att pedagogerna lyssnar på barnen för att de ska kunna ges inflytande

Texten bör inte vara för svårläst utan ska vara enkel att ta till sig, dock bör den vara innehållsrik och ge en bra bild av vad kåren arbetar med samt att det finns möjlighet