Arsredovisning 1979

Academic year: 2022

Share "Arsredovisning 1979 "

baliden

~rSr'e<fJo\li~ning 1979

A ' .. ''', ' ' ·; ,; ~ ':,.. •d_ ·~ -- ;;,~'

.. ~-.. '-._,

;,·.;.

. ~-·:

. ~-

· ..

. _,

: : ~

: ...... ,-,

-'~; ~!~; .. ::.,::.~ :

' '

:---.

","; ; )'-:.:.,

.,

,. ~ .

·· .. :.'

o o

Ordinarie bolagsstämma

Ordinarie bolagssttJ.mma hålls i Gronewaldsa/en, Stockholms Konserthus, HOtarget 8, Stock- holm, torsdagen den 22 maj 1980 kl 16.30 (smorgåsar serveras från k/15.30).

Aktietigare som önskar delta i stlimman, skall anmlila detta se- nast kl15.00 måndagen den 19 maj hos styrelsen genom bola·

gets kontor, sturegatan 22, Box 5508, 114 85 Stockholm, te/: 08- 631320.

FOr att delta i stamman skall ak- tieägare vara iniOrd i den av Vär- depapperscentralen VPC AB fOr- ) da aktieboken senast måndagen

l

den 12 maj 1980. Den som låtit

fOrvaltarreg~strera sina aktier måste senast samma dag tillfäl- ligt ha registrerat dem i eget _ namn fOr att få rlitt att delta i

r, stlimman.

styrelsen förestår utdelning av 15 kronor per gammal aktie.

Som avstlimningsdag fOr den av VPC !Orda aktieboken och /(Jr- teckningen Over panthavare m fl föreslår styrelsen tisdagen den 27 maj 1980. FOrutsatt att bo- lagssttJ.mman beslutar enligt fOr- slaget berliknas utdelningen slln·

das från VPC tisdagen den 3 juni 1980 till dem som på avstlim- nlngsdagen lir införda i aktiebo- ken eller fOrteckningen.

Fondemission

Styrelsen föreslår en Okning av aktiekapitalet genom fondemis- sion varvid en ny aktie utges för varje tretal gamla aktier.

Arsredovisning 1979

Bolidenkoncernen idag 1979 i sammandrag Samtal om 80-talet Koncernöversikt Boliden Metall

Boliden Mineral, gruvor Boliden Metall, smältverk Boliden Kemi

Sup ra

Boliden lntertrade

Boliden Bergsöe, WP-SYSTEM

Boliden Canada, Boliden France, ASA Norzink

Preussag-Boliden-Biei

Den internationella metallmarknaden Ekonomisk redovisning

Förslag till disposition av vinstmedel Förslag till fondemission

Revisionsberättelse Tioårsöversikter

21 22 23 24 27 39 39 39 40

Bolidenkoncernens huvudsakliga verk·

samhetsområden är gruvor, smältverk, oorganisk kemisk in·

dustri, handelsgöd·

sel, internationell handel samt försälj·

ning av teknologi.

styrelse:

Alf Akerman

BankdirektOr, ordfOrande Harry Brynielsson DirektOr

Lars Ed/und Bruksdisponent

Alfred Lamarche ' Dlrekt6r

(har avgiJtt efter årsskiftet)

\ Folke Lindskog\

Dlrekt6r

Margar9tha at Ugglas Riksdagsledamot Claes-Uirik Winberg Bruksdisponent

Bengt-Orvar Andersson•

Skyddsingenjör Gunnar Karlsson • Bergarbetare John Dahlfors VerksttJ.IIande direktOr

Suppleanter

Per Erik Johansson•

ProcesskOlare Bertil Larsson • Spedft(jr

Arbetslagarrepresentant

Koncernledning:

John Dahlfors Koncernchef Allert Alverborg Koncernstab Juridik Stig Brehmer

Koncernstab Administration Tom B Börresen Koncernstab Marknad Torsten Jensfelt Koncernstab Teknik Magnus Schmidt

Koncernstab Ekonomi/Finans Koncernchefens sttlllfOretrSdare Leif Öberg

Koncernstab lnfo/SamhSI/skontakt Herbert Fritzsche

VD Boliden Kemi Olof Kyhle VD Bollden Iniertrede Torsten Lundström tf VD Boliden Metall Folke Mjrfensson VD Supra

Roland Wldmark VD Bollden Mineral

• Ekonomichef Göran Nordenhök Flnanschef Lars Olofsson

Dotterbolag

Boliden Mineral (Helägt) Bryter och anrikar malmer med innehåll av bl a koppar, bly, zink, guld och silver vid 15 gru- vor och åtta anrikningsverk i norra och mellersta Sverige.

Huvudkontor l Boliden.

Fakturering: 1 000 Mkr Antal anställda: 3 000 VD: Roland Wldmark Boliden Metall (Helägt) Framställer koppar, bly, guld och silver samt en rad bi pro·

dukter vid Rönnskärsverken, Sveriges enda smältverk för komplexa metallråvaror.

Huvudkontor l Skelleftehamn, försäljningskontor i stock- halm.

Fakturering: 650 Mkr Antal anställda: 2 500 VD: Torsten Lundström {tf) Bollden Bergsöe (90 %) Raffinerar bly ur främst batte- riskrot vid smältverk i Lands·

krona och Helsingfors.

Fakturering: 250 Mkr Antal anställda: 250 VD: Lennart Björklund Boliden K11ml (Helägt) Tillverkar och marknadsför ke- mikalier fOr bl a cellulosa-och pappersindustri, vattenvård, lantbruk samt vissa specialke·

mikalier. Huvudkontor och pro- duktionsanlägGningar i Hel·

sing borg.

Fakturering: 600 Mkr Antal anställda: 1 300 VD: Herbert Fritzsche Supra (47 %,röstande! 62 %) Tillverkar och marknadsför handelsgödsel fOr jord-och skogsbruk samt tradgårds· odling. Huvudkontor och fabrik i Landskrona. Anläggningar även i Köping, Kvarntorp och Norrköping.

Fakturering: 900 Mkr Antal anställda: 1 500 VD: Folke Mårtensson Boliden lntertrade (Helägt) Internationell handel med och transport av baskemikalier, järnråvaror, Industrimineral och olja. Huvudkontor i stock- halm. Svenska dotterbolag i Halmstad och Borås. Dotterbo·

lag även i Schweiz, England, Portugal, Nigeria och USA.

Fakturering: 600 Mkr Antal anställda: 100 VD: Olof Kyhle

WP-SYSTEM (Helägt) Konsult- och entreprenadföre- tag. Svarar för ledning och ad- ministration av anläggnings- projekt i Sverige och i utlan- det. Kontor i Sundsvall och Stockholm.

Fakturering: 225 Mkr Antal anställda: 600 VD: Tore Hallenlus Bollden France (Helägt) Anskaffar smältmaterial främst till ROnnskärsverken.

Försäljningsagent för Bollden Metall. Kontor i Paris.

Fakturering: 75 Mkr Antal anställda: B VD: Renaud Cathelin Boliden Canada (Helägt) Malmletning och försäljning av Bolldenteknik i Nordamerika.

Kontor i Toronto.

Antal anställda: 4 VD: Louis Bernard

• gruva 6. anrikningsverk

,. smältverk

kemisk industri

annan verksamhet

Samverkande bolag

Norzink (50 %)

Tillverkar och marknadsför bl a zink och zinklegeringar, svavel- syra och aluminlumfluorid.

Smältverk i Odda, Norge.

Fakturering: 300 Mkr Antal anställda: 750 VD: Leif von Krogh

Preussag-Bolld9n-Biel (50 %) Tillverkar och marknadsför bl a bly, blylegeringar och råsilver.

Smältverk i Nordenham, Väst- tyskland.

Fakturering: 1 100 Mkr Antal anställda:1 000 VD: Heinrich Klaus ASA (50%)

Prospektering, processutveck- ling och exploatering av svens- ka alunskiffrar. Dotterbolag i bl a Ranstad.

Antal anställda: 90 VD: Sigvard Hellestam

l

1979 i sammandrag

1979 1978 Rörelsens intäkter (Mkr) 3 991,9 2 949,7

Bolidens verksamhet under 1979 präglades l stor utsträck·

ning av utvecklingen på metall·

marknaden. Därutöver Inträffa·

de en rad stora och små hän·

delser av vilka en del valts ut - ,till nedanstående "årsrevy".

_ \ Bolidens kontorsfastighet i Stockholm, dar bl a koncern- kontoret ar inrymt, säljs till Trygg Hansa för drygt 30 Mkr.

Boliden blir kvar som hyres·

gast.

;fillsammans med fem andra svenska företag bildar Boliden konsortiet Swedish Metallurgy Delegation för försäljning av gruv- och smältverksteknologi till Kina.

Boliden Mine~al beslutar inves- tera 140 Mkr i en 40-procentig utbyggnad av Aitik-gruvan ut- anför Gällivare. Produktionen ökar därmed från 8 till drygt 11 Mton malm 1981.

Resultat efter finansiella

intäkter och kostnader (Mkr) Resultat före boksluts-

dispositioner (Mkr)

Räntabil i t et på engagerat kapital (0/o)

Räntabil i t et på justerat eget kapital (0/o)

Beräknat årsresultat/aktie (kr) Utdelning/aktie (kr)

Beslut fattas också om en för- söksanläggning för utvinning av industrimineral ur Aitiks an- rikningssand.

Boliden Intartrade beslutar att investera 15 Mkr i en flyttning och utbyggnad av sitt ratfina·

deri för slop- och avfallsolja i Halmstad.

Supra beslutar investera 150 Mkr i en ny salpetersyrafabrik i Köping. Den nya anläggningen baraknas vara i drift i början av 1982 och innebär att pro·

duktianskapaciteten ökar med 130 000 ton salpetersyra per år.

Boliden förvärvar samtliga ak- tier i konsult· och entreprenad- företaget WP·SYSTEM med hu- vudkontor i Sundsvall.

---

Förhandlingar om försäljning av S-B Nord Transmission i Sala inleds med transmis- sionsföretaget Benzler &. Co, Norrköping.

Boliden förvärvar 90 procent av aktierna i Paul Bergsöe &.

Son i Landskrona, 60 procent av aktierna i företagets finska dotterbolag Oy Bera samt 10 procent av aktierna i den dans·

ka Bergs0e-koncernen.

Boliden Intartrade etablerar sig på den nigerianska mark- naden genom att tillsammans med Ahlsell och ett nigeri- anskt företag ta en ny terminal och kajanlaggning i bruk i Port Harcourt.

371,0 - 20,2 399,6 -323 . '

18,1 3,0

19,4 Neg

15*

*styrelsens förslag

Boliden Intartrade inför en ny organisation baserad på de fy- ra affärsområdena lndustrike- mikalier, lndustriråvaror, Olja och Transport.

Boliden Kemi beslutar att in·

vestera 25 Mkr i en ny fabrik för tillverkning av kalciumklo- rid.

En referensgrupp bildas för personalrepresentanterna i Bo- liden AB:s styrelse. Referens- gruppen består huvudsakligen av arbetslagarledamöterna i styrelserna för moderbolaget och dotterbolagen.

Boliden får en ny koncernsym- bol.

Boliden Metall delas från års·

skiftet i två företag: Boliden Mineral för gruvverksamheten och Boliden Metall för smält·

verket på Rönnskär. En gemen- sam servicedivision blidas för de båda företagen.

Boliden inför 80-talet var äm- net när Bolidens koncern- chef John Dahlfors samtala- de med tre representanter för koncernens olika intres- sentgrupper. Dessa represen- tanter var Ragnar Boman, ekonomisk journalist på tid- ningen Affärsvärlden, Tho- mas Larzon, aktieägare i Bo- l iden och styrelseledamot i Aktiespararnas Riksförbund, och Ivan Sörblom, anställd vid Bolidens gruva i Aitik och ordförande i Gruvs avdelning 136.

RB: Får jag fCJrst fråga om du är nöjd med koncernens allmänna utveckling under 1979?

JD: Självfallet måste vi vara det. Ett av våra grundläggande mål var att via ett gott resultat 1979 återföra koncer- nen till den starka finansiella ställ·

ning som rådde före de besvärliga åren 1975-1978. Det är vi på god väg att lyckas med. Vi har minskat kon- cernens finansiella netto från -114 Mkr 1977 till -80 Mkr 1979 och sam- tidigt stärkt vår likviditet. Med en fort- satt god resultatutveckling kommer vi också att ytterligare förbättra vår soli- ditet och redan i slutet av 1980 uppnå det SIE-tal - relationen mellan skul- der och eget kapital - på 1,5 som vi eftersträvar.

RB: Vad i resultatet 1979 betraktar du som extra glädjande?

JD: Att det faktiskt inte bara var me·

tallpriserna ~tom gjorde att Bolidens resultat kunde förbättras så kraftigt.

Av resultatet för 1979 är ca 100 Mkr hänförbart till vår kemiska sektor och den internationella handeln. Det är dubbelt så mycket som 1978. Varken Boliden Kemi eller Boliden Intartrade har någon gång under hela 1970-talet haft ett så bra resultat.

TL: Menar du att dessa delar av kon·

cernen nu håller på att växa sig så starka att de kan kompensera en eventuell kraftig nedgång av metall·

priserna?

JD: Resultatförbättringen inom den kemiska sektorn och den internatio- nella handeln måste fortsätta och vi är otvivelaktigt på rätt väg. En sats·

ning på ökad marknadsorientering och en anpassning av resurserna har bidragit till detta. När vi nu går in i 80-talet har vi en struktur, organisa- tion och bemanning som gör att vi bör kunna klara oss ganska hyggligt även om metallpriserna skulle vika kraftigt. Nu tror jag inte att vi kom- 4

mer att få lika dramatiska nedgångar av metallpriserna under BO-talet som vi hade under mitten av 70-talet.

Kapacitets- och lagersituationen i västvärlden är idag annorlunda än den var i mitten på 70-talet. Jag vill också understryka att flera av Boli·

dens gruvor är lönsamma även vid re- lativt låga metallpriser.

RB: l första numret av intressenttid- ningen "Forum Boliden" berör du den strategiska plan som arbetats fram under 1979. l den sägs bland annat att Boliden skall vara kvar inom sina nuvarande huvudområden men att en (Jkad satsning skall ske internatio- nellt. Vad ligger bakom det resone·

man get?

JD: Inom verksamhetsområdena gru- vor, smältverk, oorganisk kemi, göd- selmedel och internationell handel har Bolidenkoncernen många unika styrkor. Det är inom dessa områden som vi vill vidareutveckla oss. Inter- nationaliseringen kan gälla framtida råvaruförsörjning men också försälj- ning av produkter och teknologi på den internatiom:illa marknaden. Jag vill dock noga understryka att denna internationalisering har som huvud- syfte att trygga Bolidenkoncernens utveckling i Sverige.

IS: På vilket sätt används vinsterna 1979 och de kommande åren till att stärka företaget?

JD: l första hand skall vi använda pengarna till offensiva investeringar.

Den nya salpetersyrafabriken för Sup- ra i Köping, en ny kalciumkloridfabrik för Boliden Kemi i Helsingborg, ut- byggnaden av koppargruvan Aitik och djupundersökningar av ett par andra gruvor är exempel på detta. Vi kom- mer också att satsa på fortsatt nöd- vändig upprustning av produktionsap- paraten. Våra omfattande investering- ar på miljövårdssidan och det allmänt kärva ekonomiska läget de senaste åren har inneburit en viss eftersläp·

ning när det gäller sådana investe- ringar. Dessutom kommer vi att söka efter möjligheter att ytterligare komp- lettera koncernen. Förvärven av Boli- den Bergsöe och WP-SYSTEM under 1979 är exempel på sådana komplet- teringar. Men kom ihåg, alla vinster skall inte investeras i anläggningar och andra fasta tillgångar. En god lik·

viditet och soliditet är också mycket viktig för Boliden, som alltid, liksom många andra företag, kommer att uppleva vissa resultatsvängningar.

RB: När vi talar om investeringar låt oss f()r ett ögonblick också tala om avskrivningar. Kan man säga att era avskrivningar ger en riktig bild av de årliga kostnaderna fOr att utnyttja anläggningarna?

JD: Bolidens resultat är belastat med planenliga avskrivningar. Det ger som du antyder inte en fullständig bild av koncernens tillgångar. stora delar av anläggningsbeståndet är utsatt för kraftigt slitage och måste därför re- pareras eller bytas ut flera gånger un- der huvudanläggningens ofta mycket långa livslängd. Rörelsen belastas år-~

ligen med reparations- och under- hållskostnader på ca 350 Mkr. Till·

sammans med avskrivningar på ca 190 Mkr belastas därför Bolidens re·

sultat med en kostnad på ca 540 Mkr tör anläggningarna.

De årliga ersättningsinvesteringärna uppgår i genomsnitt till 125 Mkr och de extraordinära ersättningsinveste- ringar, främst då utbytet av större en- heter, till ca 60 Mkr. Totalsumman, 185 Mkr, ligger alltså i nivå med de planenliga avskrivningarna.

IS: Kan det bli aktuellt med en in- tegrering framåt, t ex med vidaref6r- ädling av våra metaller?

JD: Om vi skall ge oss in på vidareför·

ädling i större skala måste vi först göra klart för oss varför vi vill göra det. Integrering framåt får aldrig vara ett självändamål. VI måste kunna tjä- na pengar på vidareförädlingen som sådan eftersom Bollden inte behöver göra det för att få avsättning för sina produkter. Man måste också fråga sig vilken kompetens Boliden har inom det här området. Skall vi ge oss in i vidareförädling måste vi nog köpa den kompetensen. Några konkreta planer på det föreligger dock inte Idag.

TL: Att Boliden redan kunnat säkra ett resultat på mer än 500 Mkr 1980 och ett starkt resultat även 1981 hänger samman med att ni redan sålt vissa kvantiteter av produktionen till fasta priser. Kan du berätta lite mer om tankarna bakom detta?

JD: l ett läge då vi bedömt metallpri- serna som intressanta har vi ansett det riktigt att säkra ett mycket till- fredsställande resultat. Det är en styr- ka och trygghet för Boliden som före·

tag liksom för våra aktieägare och vå- ra anställda att vi på detta sätt kan minska resultatsvängnlngarna. Samti- digt kan vi säkra finansieringen av vårt investeringsprogram.

RB: Är det några risker med dessa affärer och hur går det till?

JD: Nej, det finns inga risker efter- som vi känner våra kostnader och på detta sätt kan säkerställa våra intäk- ter. Exakt hur vi går till väga är en affärshemlighet. Försäljningen kan låggas upp på olika sätt när det gäl·

ler prissättning, terminer och betal- ningsformer. Denna verksamhet han- teras centralt inom koncernen efter- som det är viktigt med en koppling . till koncernens totala finansiella pla- nering.

IS: Mycket glädjande om de kraftiga resultatsvängningarna kan begrän- sas. Inte minst med tanke på att forsknings- och utvecklingsverksam- heten ofta dras ned när resultaten vi- ker. Det har ju sagts, bl a i den strate·

giska planen, att Bollden nu skall sat- sa mer på forskning och utveckling.

Hur skall det gå till?

JD: Bolidens starka ställning är ju l mångt och mycket ett resultat av en framgångsrik forsknings-och utveck- lingsverksamhet. Vår forskning syftar l första hand till att befästa och stär- ka konkurrenskraften för Bolidens nu- varande och framtida verksamhet och den skall samtidigt vara klart mål- och marknadsinriktad. När vi nu säger att vi skall intensifiera satsningen på forskning och utveckling innebär det dock inte nödvändigtvis att all denna verksamhet skall bedrivas inom före- taget. Vi skall kanske istället i ökad utsträckning söka samarbete med andra företag och institutioner når det gäller viss typ av forskning ocn utveckling.

TL: Du sa inledningsvis att Boliden b6r klara sig ganska hyggligt under BD-talet. Innebär det också att aktie- ägarna kan räkna med en stabil ut- delningstillväxt de ntlrmaste åren?

JD: Självfallet måste vi se till att ak- tieägarna i ett långsiktigt perspektiv får en tillfredsställande avkastning på sitt satsade kapital. Vår målsättning är att åstadkomma en reell utdel- ningstillväxt baserad på en reell vinstökning. Med hänsyn till att 1979 års utdelning inte uppgår till mer än 25 o/o av beräknat årsresultat per aktie och att 1980 och 1981 års resultat kom- mer att öka måste utsikterna betecknas som goda. Ett företag som Boliden som arbetar med metaller kommer dock alltid att ha vissa resultatsväng- ningar. Då kan det ju också förefalla naturligt att vi oc.kså borde ha en viss rörlig utdelningspolitik. l Sverige är vi av någon anledning rädda för detta.

Så fort utdelningen sänks upplevs det som om företaget är i kris.

IS: Hur tror du sammanfattningsvis att BO·talet kommer att gestalta sig för Boliden?

JD: Mycket talar för att Boliden just gått in i ett för koncernen gynnsamt decennium. Vår bedömning av de framtida me.tallpriserna, konkurrens- kratten i vårt produktprogram tillsam- mans med det handlingsprogram vi har i vår strategiska plan, bör garan- tera en positiv utveckling till glädje för Boliden och dess många intres- senter.

Bolidens koncernchef John Dahlfors i samspråk med tre repr11sentantei fOr kon·

cernens olika intressentgrupper. Från vänster journalisten Ragnar Boman, aktie- ligaren Thomas Larzon, John Dahlfors och Ivan SlJrblom, anstill/d vid Bolidens A/tik- gruva.

Koncemöversikt

situationen för Bolidenkon- cernen har under 1979 starkt påverkats av de suc- cessivt förbättrade metall- priserna. Samtidigt har inom koncernen åtgärder vidtagits som inneburit en anpassning av resurserna till koncernens behov inför 80-talet. Koncernens resul- tat och finansiella ställning har härigenom väsentligt förbättrats.

Bolidenkoncernen har under 1979 ta- git ett stort steg på väg mot återupp- rättandet av den starka ställning som koncernen hade töre de besvärliga åren 1975-78, en period då koncer- nens räntabilitet sjönk till en oaccep- tabel nivå samtidigt som skuldsätt- ningsgraden ökade kraftigt.

Under året har inom koncernen och dess olika dotterbolag utarbetats strategiska planer inför 80-talet. l fle- ra avseenden har viktiga steg mot för- verkligande av dessa strategier kun- nat tas.

Bolidenkoncernen har under 1979 för- värvat 90 % av aktierna i Paul Berg- söe & Son AB (numera Boliden Berg- söe AB) och 60% av Bergsöes finska dotterbolag Oy Bera. l samband med dessa förvärv har också inköpts 10%

av aktierna i det danska Paul Bergs0e

& Son AJS som har smaltverk bl a i Danmark men aven utanför Skandina- vien.

Boliden Bergsöe och Bera smälter och ratfinerar metallskrot främst bly, koppar och tenn vid sina anläggning- ar i Landskrona respektive Helsing- fors. Genom förvärven stärker Boliden sin ställning på den expanderande sekundärblymarknaden.

Under året förvärvades också 100 % av aktierna i konsult- och entrepre- nadföretaget WP-SYSTEM, Sundsvall.

WP-5YSTEM är verksamt som bl a projektledare och konsulter med in- riktning på Industrianläggningar, kraftverksbyggen och bergarbeten både i Sverige och i utlandet.

Förvärvet skapar en god plattform för marknadsföring av Bolidens teknologi men innebär även en breddning av den teknologiska kompetensen ge- nom WP-SYSTEM:s inriktning på bergteknik och energifrågor.

Från och med årsskiftet 1979/1980 har gruvverksamheten inom Boliden Metall AB överförts till det nybildade företaget Boliden Mineral AB, medan smältverket på Rönnskär och vissa serviceenheter bibehålles i Boliden Metall AB.

Ägarstrukturen 1 Norzink, Norge, i vil- ket Boliden äger 50 % av aktierna, 6

har under året diskuterats med de norska myndigheterna och andra norska intressenter. Någon lösning har inte kunnat nås under 1979. En ny agarstruktur måste dock vara klar- lagd innan ett eventuellt beslut kan tas om det skisserade utbyggnads- programmet för Norzink.

S-B Nord Transmission i Sala såldes efter årsskiftet till Benzler & Ca, Norr- köping, ett företag i transmissions- branschen som sedan många år varit S-B Nord Transmissions försäljnings- agent i Sverige_

Boliden och Beljerlnvest har beslutat att inleda ett internationellt samarbe- te inom vissa för de båda företagen intressanta områden såsom energirå- varor, mineraler och kemikalier. Sam- arbetet innebär bl a att företagen ge- mensamt kommer att engagera sig i sökandet efter nya affärsmöjligheter inom nämnda områden.

Ägarstrukturen i Boliden AB har un- der slutet av 1979 och början av 1980 genomgått vissa större förändringar.

Beljerkoncernen har blivit den störste enskilde aktieägaren i Boliden AB ge- nom att bl a förvärva den tidigare störste aktieägarens Compagnie Roya- le Asturienne des Mines aktiepost.

Fakturering och resultat i koncernen Konjunkturutvecklingen under 1979 var oenhetlig. Konjunkturavmattning- en i U~A blev inte lika kraftig som be- farat. Aven i flera andra länder blev efterfrågan något bättre ån väntat.

För metallerna tillkom att politisk oro och farhågor för fortsatt hög inflation utlöste spekulationsefterfrågan främst på ädelmetaller, men även på basmetallerna. (Den internationella metallmarknaden belyses utförligt i en särskild artikel på sidorna 24-26.) Efterfrågan på kemi- och gödselme- delsprodukter var också god men ge- nom statliga regleringar kunde de svenska priserna på gödselmedel inte i tid anpassas till det Internationella kostnads läget.

Koncernens fakturerade försäljning uppgick till 3 957 Mkr (2 928 Mkr för 1978), en ökning med 35 %. Härav svarade de nyförvärvade företagen Boliden Bergsöe och WP-SYSTEM för 295 Mkr.

Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader uppgick till 371,0 Mkr (-20,2 Mkr) och resultatet före bok- slutsdispositioner till 399,6 Mkr (-32,3 Mkr).

Resultatet motsvarar en rantabilitet på engagerat kapital på 18% vilket är i nivå med det genomsnitt som vid nuvarande Inflationstakt krävs i ett längre perspektiv.

Kraftiga resultatförbättringar kan no- teras för l första hand Bol iden Metall men även för Boliden Kemi och Boli- den lntertrade.

Resultatförbättringen skulle blivit större om Inte relativt omfattande produktionsbortfall och haverier in- träffat i vissa gruvor, vid Rönnskärs- verken samt vid Boliden Kemi.

Koncernens redovisade årsresultat uppgår till 72,3 Mkr enligt nedanstå- ende tabell:

Resultat före boksluts·

dispositioner

Avsättning tilllagerreserv Avsättning till

investeringsfond Avskrivningar utöver plan övriga dispositioner skattekostnad Minoritetens andel Redovisat årsresultat

Mkr

399,6 -204,7

- 67,4 - 20,0 4,3 - 24,6 6,3 72,3

'

För de samverkande hälftenägda bo- lagen, som inte ingår i koncernsittror·

na, kan noteras att Norzinks resultat blev 9,7 Mkr (-9,6 Mkr) och att Preussag-Boliden-Bieis resultat ökade kraftigt till 57,8 Mkr (4,2).

Beräknat årsresultat per Bolidenaktie inklusive resultatandelar i samverkan- de bolag uppgår ti'll 60 kr (-7).

Fakturering, resultat och utdelning i moderbolaget

Moderbolagets fakturering uppgick till 5,6 Mkr (17,7), rörelseresultat efter avskrivningar enligt plan till 8,5 Mkr ( -15,2) och resultat före bokslutsdis- positioner till 54,0 Mkr (-7,0). Efter dispositioner och skatt redovisas ett årsresultat om 69,5 Mkr (0). Från före- gående år balanserade vinstmedel .uppgår till 39,6 Mkr och tillsammans

; med redovisat årsresultat står alltså 109,1 Mkr till bolagsstämmans förfo·

gande.

styrelsen föreslår att till aktieägarna utdelas 15 kr per aktie vartill åtgår 52,0 Mkr och att resterande 57,1 Mkr balanseras i ny räkning.

Förslag till fondemission 1:3

styrelsen föreslår att bolagets nu till 347,0 Mkr uppgående aktiekapital ökas genom fondemission med 115,7 Mkr till 462,6 Mkr.

,l,.;::, .... :~·· !';t~\ mnrt..

~·.i ,tf- il~l·ht:--\

JMi<kn bwrl(l>" Sundsmlls- ltilf.'ffl!< m~ itJ:~ WlStållda

kr

o~~~ro~--~~~~~~~~~~7-~~--~~--~~----77----~----~----so---

Emissionen föreslås för att ernå bätt- re anpassning av bolagets aktiekapi- tal till tillgångarnas realvärden oc.~

rörelsens nuvarande omfattning. Ok·

ningen skall ske genom uppskrivning av aktierna i Boliden Metall AB med sammanlagt 115,7 Mkr. Boliden Me- tall gör samtidigt en uppskrivning med motsvarande belopp på aktier i vattenkraftbolag och reserverar belop- pet i en uppskrivningsfond.

styrelsen föreslår att de nya aktierna skall vara berättigade till vinstutdel·

'---.: ...

! J!!.\ .., ... lt•rin~-ar.

i,.:~~;-,· ~4Jt,'litt~i

ning från och med för verksamhets·

året 1980.

l samband härmed föreslås även att 9,0 Mkr av skuldregleringsfonden om 31,6 Mkr överföres till reservfonden.

Likviditet och finansiering

Det tillfredsställande resultatet 1979 medförde en avsevärd förbättring av koncernens finansiella läge. Likvida

'

medel ökade under året från 232,1 Mkr till 381,5 Mkr, detta trots en pla- nerad tillfällig ökning av vissa råvaru- lager.

Långfristig nyupplåning begränsades till110,7 Mkr (151,4} medan amorte- ringar uppgick till 184,8 Mkr (98,2}.

Upplåningen omfattade bl a ett för- lagslån om 35,0 Mkr för Suprasamt sedvanliga AP-återlån och STP-Iån om sammanlagt 31,8 Mkr (31,0}. Un·

der året förtidsamorterades ett ut- landslån på motsvarande 66,4 Mkr.

Det finansiella nettot förbättrades till -80,2 Mkr (-92,2}.

i l.·

,~.;...-"'~

JfnHd'i'"ll 11PlDII

.. - ... ,, ... --

1970 71 72 73 74 i'5 76 7718 79

ln~esteringar

Koncernens investeringar i anlägg- ningar uppgick 1979 till 197,4 Mkr (281,9 Mkr). Qen låga nivån är huvud- sakligen en följd av det hårt nedskur- na investeringsprogram som gällt på grund av de senaste årens ansträng- da finansiella läge.

Moderbolagets investeringar i anlägg- ningar uppgick till 26,0 Mkr (34,5). Un- der året såldes moderbolagets kon- torsfastighet i Stockholm till ett pris överstigande 30 Mkr. Boliden kvar·

stannar dock i fastigheten som hyres·

gäst.

Utvecklingsarbetet med Bolidens me- tod för framställning av råjärn och andra metaller genom intensivreduk- tion (INRED) fortsiffter. Resultatet har hittills motsvarat de förväntningar som inledningsvis ställdes på projek- tet.

Försöksprojektet tör utvinning av in- dustrimineral ur anrikningssanden vid Aitikgruvan utanför Gällivare har på·

börjats. Projektet bedöms som lovan- de och skulle kunna ge betydande mängder industrimineral som t ex ba- ryt, fältspat, glimmer och muskovit.

Företagsprofilering

Under året har ett helt nytt grafiskt program i n förts som ett led i arbetet med att profilera Bolidenkoncernen.

Ett annat led var startandel av intressent-tidningen "Forum Boliden". Tidningen skall utges två gånger per år till töretagets viktigaste intressenter såsom kunder, leverantö- rer, aktieägare, anställda, politiker, myndigheter, massmedia, bransch- organisationer m fl.

Organisation och personal Den under 1978 inledda organisa- tionsöversynen av i första hand dot- terbolagen Bollden Metall och Boli·

den Kemi genomfördes under året.

Målen att bl a anpassa organisation och resurser till ändrade verksam- hetsförutsättningar samt att öka resultatstyrningen och marknadsori-

enteringen kunde i stort uppnås. De nödvändiga personalminskningarna genomfördes utan att varsel och upp- sägningar behövde tillgripas.

l dotterbolaget Boliden Intartrade in- troducerades under året en ny organi- sation baserad på fyra affärsområ- den: lndustrikemikalier, lndustriråva- ror, Olja och Transport. Den nya orga- nisationen väntas ytterligare öka före- tagets möjligheter att bredda sig på nuvarande marknader samt även öka )möjligheten att gå in i nya affärs-

projekt.

Samverkan med de fackliga organisa- tionerna har diskuterats under året.

Målet har varit att finna effektiva och hanterliga former för den konstruktiva samverkan som både företag och fackliga organisationer eftersträvar.

Under året bildades en referensgrupp för facklig samverkan på koncernpla- net Referensgruppen består huvud-

sakligan av arbetslagarledamöterna i styrelserna för moderbolaget och dot- terbolagen. Gruppen skall utgöra stöd för arbetslagarledamöternas arbete i moderbolagets styrelse men år också forum för kontakterna mellan kon- cernledn'ingen och de fackliga organi- sationerna Inom koncernen.

"Silverobligation" till de anställda Vid sitt första styrelsesammanträde 1980 beslutade styrelsen att efter vis- sa regler till varje anställd i koncer- nens svenska företag utdela en "sil- verobligation" till ett värde av 2 750 kronor. Åtgärden skall ses mot bak- grund av att Bolldenkoncernen efter några besvärliga år nu åter nått en tillfredsställande resultatnivå. Det för- bättrade resultatet är en kombination av gemertsamma ansträngningar in- om företaget och en dramatisk ut- veckling av metallpriserna, främst då för silver. Totalt kommer ca 9 500 an- ställda att erhålla "silverobliga- tionen" vartill åtgår totalt ca 38 Mkr.

Uisikter för 1980

Arets första månader har känneteck- nats av stark oro på metallmarknaden och särskilt då ädelmetaller. De första månadernas prisnivåer för sil- ver och guld måste i ett historiskt perspektiv betecknas som mycket hö- ga. Även för koppar och bly är pri- serna höga medan producentpriset på zink befinner sig på en otillfreds- ställande nivå.

Den grundläggande marknadssitua- tionen kan beskrivas som osäker med hänsyn till konjunkturavmattningen i USA och likartade tendenser på flera andra marknader. Trots riskerna för ett allmånt konjunkturbakslag är dock marknadsläget förhållandevis gynnsamt både för metaller och kemi·

kaller genom relativt god balans mel- lan tillgång och efterfrågan samt ge- nom frånvaron av pristryckande över- lager.

En bedömning av resultatutsikterna för i första hand 1980 skulle, mot bak- grund av det tidigare sagda, normalt kännetecknas av betydande osäker- het. För att säkra resultatet har emel·

lertid vissa kvantiteter av både 1980 och 1981 års produktion redan sålts till fasta priser. Detta innebär att re- dan nu kan förutskickas ett resultat för 1980 som överstiger 500 Mkr.

Resultatet för 1981 bedöms komma att ligga på samma nivå som 1980 års resultat. Den bedömningen görs mot bakgrund av metallprisernas ut- vec.kling framöveroch den bredare re- sultatbas som bl a en utökad produk- tion i Aitik kommer att ge.

.·. l

·' ·c

1 J

Boliden Metall Boliden MineraJ

(före delningen 1980.01-01)

Verksamheten inom det tidigare Boli- den Metall AB har trim årsskiftet 1979/1980 delats upp i ett gruvföretag och ett smliftverksf6retag.

Gruvföretaget arbetar under namnet Boliden Mineral AB och bedriver verk- samhet vid 15 egna eller arrenderade gruvor i norra och mellersta Sverige.

Smältverksföretaget arbetar vidare under namnet Boliden Metall AB och omfattar smältverket på Rönnskär utanför Ske/lefteå.

En tör de båda f6retagen gemensam Servicedivision har blidats bestående i huvudsak av de centrala funktioner- na inom det tidigare Boliden Metall.

l denna årsredovisning har i möjligas- te mån eftersträvats att beskriva verk- samheten i enlighet med den nya organisationen. Beträffande ekono- misk redovisning och viss personal- statistik är detta inte möjligt varfOr en sammanfattande redovisning av dessa två avsnitt rörande det tidigare Boliden Metalls verksamhet under 1979 _ges nedan.

Fakturering och resultat

Trots en lägre produktion än under 1978 6kade Boliden Metalls samman- lagda fakturering under 1979 till 1 701,0 Mkr (1 241,3) varav export 1 255 Mkr (839). Resultatet före bok- slutsdispositioner på 276,9 Mkr inne- bar en kraftig förblittring jämf6rt med 1978 års f6rlust på 61,7 Mkr.

Medeltalet anstalida räknat som hel- tidsanstlillda Okade till 5 551 (5535).

En Okning skedde på kollektivsidan medan antalet tjänstemlin minskade. ·

Resultaträkning (Mkr} 1979 1978 Rörelsens intäkter ... 1 704,5 1 256,7 Tillverknings- försälj·

nings- och admi-

niatrationskost n .. -1 282,3 -1 157,2 Rörelseresultat före

avskrivningar ..... 422,2 99,5 Avskrivningar enligt

plan .... 107,5 100,7 Rörelseresultat efter

avskrivningar enligt

plan ........ 314,7 1,2

Finansiellt netto ... 41,0 61,9 Resultat efter linan-

sieila intäkter och

kostnader ........ 273,7 63,1 Extraordinära poster . 3,2 1 4.

' .

Resultat före bok-

slutsdispositoner 276,9 61,7 Engagerat kapital

121,4'

Likvida medel 138,0

övriga omsättni~gs-·

654,5 484,1 ' tillgångar .....

Rörelseskulder ... 306,0 225,3.

Anläggnings-

1 138,8 . tillgångar ........ 1 113,1

Totalt engagerat

1 599,6 1 519,0 . kapital

Räntabilitet % 22,1 0,6

(från 1980 gruvdelen inom tidigare Boliden Metall)

Boliden Mineral svarar för Bolidens Prospektering

totala gruvverksamhet Inom och utom Under-året har prospekteringsinsat- Sverige. Företaget prospekterar efter serna varit koncentrerade till Norrbot- samt bryter och anrikar malmer med ten, Skelleftefältet och Bergslagen.

innehåll av bl a koppar, bly, zink, sil- Den traditionella sulfidmalmspro- ver och guld samt svavelkis. Verk- spakteringen har utökats med speel- samhetan bedrivs vid 15 egna eller ar- el la insatser för sökande efter mine- renderade gruvor och åtta anriknings- rallseringar innehållande wolfram.

verk i norra och mellersta Sverige. Efter flygmagnetiska och seismiska Bollden Minerals huvudkontor ligger i undersökningar i Bottenviken har Bollden i Västerbotten. projektet att leta malm i detta områ- Marknad

Av Boliden Minerals produktion av metallkoncentrat avsattes huvudpar·

ten av koppar- och blykoncentraten till Rönnskärsverken. Zinkkoncentrat gick till det samverkande företaget Norzink i Norge samt till Finland, Västtyskland och Belgien. Svavelkis- koncentraten avsattes liksom tidigare i huvudsak till Boliden Kemi i Hel- singborg.

Produktion

Brytning pågick under året i 15 gru- vor. Den totala malmproduktionen uppgick till 12,1 Mton (12,6). Störning·

ar l anrikningsverket samt brytning av partier med särskilt svårmald malm orsakade betydande produktions- bortfall vid Aitik-gruvan utanför Gälli- vare.

Brist på främst bergarbetare har dessutom stört produktionen vid någ- ra av företagets övriga gruvor.

Under hösten påbörjades leveranser- na av blymalm från gruvan i Guttusjö till anrikningsverket i Vassbo. Genom att denna gruva tas i drift har produk- tionen inom anrikningsområdet säk- rats för 1980-talet.

För att förbättra konkurrensförmågan har en övergång till kontinuerliga skiftformer fortsatt Inom vissa gruvor och verkstäder. Produktlonsutrust·

ningen har därigenom kunnat utnytt- jas effektivare.

De senaste årens utveckling av meta·

der för brytning av malmer med dålig hållfasthet, t ex mullmaim, har krönts med framgång.

Under året lämnade koncessions·

nämnden för miljöskydd fortsatt till·

stånd till verksamheten vid företagets gruvor och anrikningsverk l Aitik, Bo·

liden, Garpenberg, Krislineberg och Stekenjokk. Naturvårdsverket har emellertid överklagat koncessions- besluten för Kristinaberg och steken- jokk. Ärendena har i och med detta hänskjutits till regeringen för slutligt avgörande.

Produktionskapaciteten vid koppargruvan Aitik utanför GtJ.I/ivare skall för ca 140 Mkr byggas ut från 8 till drygt 11 miljoner ton malm per !Jr. Utbyggnaden skall vara ge- nomförd i bOrjan av 1981.

de tills vidare avbrutits. Företaget har istället valt att intensifiera landpro- spekteringen.

Genom optionsavtal med staten har ( Bollden tillförsäkrats råtten att under- söka de finkorniga komplexa minera- liseringar som finns vid Rakkejaur och Maurliden i Skelleftefältet. Avsik- ten är att denna speciella malmtyp ska bidra till en tryggad malmförsörj- ning inom Skelleftefältet under i förs- ta hand 1990-talet.

Under året har också viss prospekte- ring bedrivits i utlandet, bl a på Filip- pinerna.

Boliden satsade under 1979 drygt 20 Mkr på prospektering. l detta belopp ingick dock inte den prospektering som ständigt sker i direkt anslutning till redan befintliga gruvor. Kostnader·

na för denna gruvprospektering var drygt 15 Mkr.

Investeringar

Investeringarna inom gruvor och an- rikningsverk uppgick under året till 41,1 Mkr (48,8).

Under året fattades beslut om att på- börja en utbyggnad av Aitikgruvan utanför Gällivare från nuvarande 8 Mton till 11,3 Mton malm till en kost- nad av 140 Mkr. Utbyggnaden skall vara helt klar 1981. Vidare beslöts att tillreda gruvorna i Näsliden och sax- berget på djupare nivåer.

För att öka utbytet i anrikningsverken Installeras successivt anläggningar för pulpröntgenanalys. Under året be·

slöts att installera en sådan anlägg- ning vid anrikningsverket i steken- jokk.

Efter flera års återhållsamhet har en kraftig upprustning av maskinparken påbörjats. En utveckling av eldrivna lastmaskiner istället för dieseldrivna har inletts i samarbete med andra gruvföretag.

Under året beslutades att igångsätta ett försöksprojekt för utvinning av i n- dustrimineral ur Aitiks anriknings- sand. Projektet som år det största i sitt slag i Europa kan komma att kos- ta ca 50 Mkr. Av dessa kostnader skall Boliden svara för ca en tredje·

del. Norrlandsfonden, Industrideparte- mentet och STU svarar för återstoden i form av villkorslån. En försöksan·

läggning byggs under våren 1980.

kton metallinnehAn i egen malm 120

211"-

60 bly

30 ~

o~---1970 71 72 73 74 75 76 77 78 79 Utsikter tör 1980

Kapacitetsutnyttjandet i gruvor och anrikningsverk kan komma att bli nå- got lägre än planerat på grund av brist på kvalificerad arbetskraft. En intensifierad rekrytering och utbild- ning har i n letts för att motverka den- na situation.

De malmer som bryts i Bolidens gru- vor innehåller ädelmetallerna silver och guld i varierande grad. Dessa ädelmetaller har under årens lopp ut- gjort ett väsentligt komplement till basmetallerna koppar, bly och zink.

Om priserna på silver och guld stabi·

liseras på en nivå som väsentligt

gruvor

ton metallinneMil l egen malm ton

st Iver guld

150 '2IJ

1,5 100

1.0

50 Q5

o o

1970 n 12 73 74 75 76 n 78 79

överstiger tidigare års genomsnittsno- teringar kommer den totala malmba- sen tack vare inslaget av ädelmetaller att förbättras såväl till värde som till storlek.

Boliden Minerals resultat 1980 väntas bli mycket gott.

Om årsstämman beslutar om aktiesplit och inlösen av aktier i enlighet med styrelsens förslag, kommer varje Boliden-aktie delas upp i två aktier, varav en är en inlösenaktie

~n av Boliden Kemis svavelsyrafabriker. En utrinning i kopparsmältugnen på Rönnskär kostade oss 5 Mkr. Ett haveri i Kristinebergsgruvan, som nu åter är i

Based on a list of registered holders of SDRs dated September 28, 2001 and lists of registered holders of common shares and preferred shares dated September 30, 2001,

The smelters refine metal concentrates, primarily into zinc and copper metals, and into by-products such as lead, gold, silver and sulphuric acid.. In addition, we produce