Share "Remissyttrande över betänkandet Stärkt kompetens i vård och omsorg (SOU 2019:20)"

1 (2) DATUM

2019-09-13 DIARIENR 1083-2019

551 81 Jönköping • Besöksadress: Kyrkogatan 32 • Telefon: 036-15 53 00 • Fax: • domstolsverket@dom.se • www.domstol.se Expeditionstid: Måndag-fredag kl. 8-16.30 R2 B Socialdepartementet s.remissvar@regeringskansliet.se

Remissyttrande över betänkandet Stärkt kompetens i

vård och omsorg (SOU 2019:20)

Ert dnr S2019/02078/FS

Domstolsverket har granskat betänkandet mot bakgrund av den verksamhet som bedrivs av Sveriges Domstolar, dvs. utifrån hur förslaget kan tänkas påverka verksamheten ekonomiskt, organisatoriskt och utbildningsmässigt. Gransk-ningen har även omfattat hur förslaget kan påverka verksamhetsstöd, arbetsfor-mer eller rättssäkerheten generellt.

I betänkandet föreslås att yrket undersköterska ska regleras med en skyddad yr-kestitel och att den som har avlagt undersköterskeexamen eller motsvarande ef-ter ansökan till Socialstyrelsen ska kunna få ett bevis om rätt att använda yrkesti-teln undersköterska. Socialstyrelsen beslut föreslås kunna överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

Utredningen utgår från att en procent av Socialstyrelsens beslut kommer att överklagas. Domstolsverket vill understryka att det är mycket svårt att uppskatta hur många ansökningar som kommer göras, hur stor andel av ansökningarna som Socialstyrelsen kommer att avslå och hur stor del av avslagsbesluten som se-dan kommer överklagas. Det är därför svårt att bedöma hur stor den faktiska kostnadsökningen för Sveriges Domstolar kommer att bli.

Vidare har utredningen utgått från en styckkostnad om 7 800 kronor för mål i förvaltningsrätt. Kostnaderna för de mål som kommer överklagas från förvalt-ningsrätt till kammarrätt synes inte ha beaktats i betänkandet. Styckkostnaden för ett mål i kammarrätt låg år 2018 på cirka 17 500 kronor, vilket är betydligt högre än kostnaden för mål i förvaltningsrätt. År 2018 överklagades cirka tjugo procent av avgörandena från förvaltningsrätt till kammarrätt.

Mot denna bakgrund anser Domstolsverket att Sveriges Domstolar bör tillföras 3,8 miljoner kronor per år under perioden 2026 – 2031 (varav 2,6 miljoner kro-nor avser kostnader för förvaltningsrätt och 1,2 miljoner krokro-nor avser kostnader för kammarrätt) och därefter 1,8 miljoner kronor per år.

I övrigt har Domstolsverket ingenting att invända mot de förslag som lämnas i betänkandet.

2 (2) DATUM

2019-09-13 DIARIENR 1083-2019

Detta yttrande har beslutats av biträdande chefsjuristen Sara Leyde. Föredra-gande har varit juristen Sofia Lyth.

Sara Leyde

Region Jönköpings län ser att det finns behov av att stärka undersköterskegruppen och ställer sig positiv till förslaget med skyddad titel och att tydliggöra vilken kompetens

En myndighet får i uppdrag att under en avgränsad period validera kompetens och utföra de ytterligare åtgärder som kan behövas för att underlätta för huvudmännen och för

De listade områden för undersköterskans kompetens som utredningen tar upp är relevanta och grundläggande för vad de bör kunna, en bra bas, som möter kraven i