Share "Remissvar avseende SOU 2020:11 Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om utländska direktinvesteringar"

Postadress Besöksadress Telefon Telefax E-mail

Box 4006 Hemvärnsgatan 15, Solna 08-40 90 77 00 08-627 50 14 rymdstyrelsen@snsa.se

SE-171 04 SOLNA, Sverige Solna, Sverige rymdstyrelsen.se

REMISSVAR

2020-04-30 Dnr 20/49 Ert dnr Ju2020/00999/L4 Justitiedepartementet;

Enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap (L4)

Remissvar avseende SOU 2020:11 Kompletterande

bestämmelser till EU:s förordning om utländska

direktinvesteringar

Rymdstyrelsen har beretts tillfälle att yttra sig över Remiss av SOU

2020:11 Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om utländska direktinvesteringar med diarienummer: Ju2020/00999/L4 och vill härmed lämna följande synpunkter.

Sammanfattning

Rymdstyrelsen har inget att erinra mot de förslag som presenteras i delbetänkandet av Direktinvesteringsutredningen.

Synpunkter

Rymdstyrelsen konstaterar att rymdverksamhet behandlas marginellt i MSB:s vägledning för identifiering av samhällsviktig verksamhet (MSB 1408) som delbetänkandet hänvisar till, trots att effekter av

direktinvesteringar på rymdinfrastruktur och rymdteknik identifieras kunna inverka på säkerhet eller allmän ordning inom EU och

medlemsstaterna och pekas ut i förordningen som faktorer för medlemsstaterna och kommissionen att beakta.

Rymdstyrelsen behandlar inom ramen för myndighetens verksamhet företagsuppgifter avseende rymdverksamhet. Uppgifterna kommer från företag med säte i Sverige men även från företag med säte inom och utanför EU. Sådana uppgifter kan på olika sätt ha betydelse för europeisk samverkan avseende Copernicus och GNSS (Galileo och Egnos). Det

förekommer frågor i handläggningen på myndigheten angående teknik och produkter med dubbla användningsområden enligt definitionen i artikel 2.1 i rådets förordning (EG) nr 428/2009 (PDA-förordningen).

Rymdstyrelsen samverkar redan med Inspektionen för strategiska produkter, samt med FOI, MSB och FMV rörande sådana ärenden.

2020-04-30 Dnr 20/49

2 (2)

Inom ramen för myndighetens verksamhet behandlas också information som kan omfattas av sekretess genom offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållande. Vad gäller uppgifter med sekretess, kan kontaktpunkten genom

myndigheternas samarbetsskyldighet och med stöd av generalklausulen i OSL få tillgång till sådan information från Rymdstyrelsen redan idag. Rymdstyrelsen bedömer att utformningen av ett svenskt

granskningssystem med sannolikhet kommer att ha betydelse för olika delar av myndighetens verksamhet, till exempel för handläggning av nationella och internationella program, för tillståndsärenden och för samverkansfunktioner.

I detta ärende har generaldirektören beslutat efter föredragning av Anna Maria Johansson, jurist. I den slutliga handläggningen har också Thorwald Larsson, handläggare, deltagit.

För Rymdstyrelsens räkning

Anna Rathsman Generaldirektör

Anna Maria Johansson Jurist

Särskilt i fråga om utländska rättssubjekt, där det finns skäl att anta att såväl kontaktpunkten som domstolarna kommer ha vissa svårigheter att erhålla kännedom om