Remissvar till Socialdepartementet

Share "Remissvar till Socialdepartementet"

Adress: Region Halland, Box 517, 301 80 Halmstad Besöksadress: Södra vägen 9 Tfn: 035-13 48 00 Fax: 035-13 54 44 E-post: regionen@regionhalland.se Webb: www.regionhalland.se Org.nr: 232100-0115

1(1)

Datum Diarienummer 2019-10-15 RS190939

Socialdepartementet,S2019/00161/FS

s.sf@regeringskansliet.se, s.remissvar@regeringskansliet.se

Remissvar till Socialdepartementet

Region Halland har beretts möjlighet att lämna synpunkter på ”Remiss av SOU

2019:01 Santiagokonventionen mot organhandel”.

Yttrande

Region Halland har inga synpunkter på SOU remiss Dnr. S2019/00161/FS, 2019-07-10.

Sammanfattning

Region Halland har granskat remissen utifrån det juridiska och det medicinska perspektivet.

Vi har inte kunnat hitta några synpunkter som behöver kommenteras ur ett juridiskt eller medicinskt perspektiv. Region Hallands verksamhet följer gällande lagstiftning och som vi ser det kommer Santiagokonventionen innebära ett stärkt skydd mot olaglig handel med organ. Remissen rör sig om straffrättsliga konsekvenser vid organhandel vilket Region Halland inte är involverade i eller kan påverka.

1(1)

Datum Diarienummer

2019-09-03 RS190797

Regionstyrelsen