Remissyttrande över Moderna tillståndsprocesser för elnät(SOU 201 9:30)

Share "Remissyttrande över Moderna tillståndsprocesser för elnät(SOU 201 9:30)"

2019-10-31 Villaägarnas Riksförbund Postadress:Box 7118, 192 07 Sollentuna Besöksadress:Rotebergsvägen 3 Telefon:010-750 01 00 Org.nr:802003-7118 Plusgiro:46 94 00-6 Bankgiro:227-7200 info@villaagarna.se villaagarna.se

Remissyttrande över Moderna tillståndsprocesser

för elnät

(SOU 201 9:30)

Villaägarnas riksförbund (Villaägarna) som företräder ca 311 000 medlemshushåll över hela landet harberetts tillfälle att yttra sig över rubricerat ärende.

Villaägarna är i grunden positiva tillremissens huvuddragmen kommer i detta yttrande i huvudsak att fokusera pånågra av deförslag som framförs i kapitel fyradå dessa är de som ligger närmast landets småhusägare. Vi delar utredningens syn på att dagens reglering av elnäteninte fullt utspeglar den verklighet som såväl konsumenter som producenter befinner sig i. Det är dessutom en verklighet som är i snabb omvandling givet teknikutvecklingen och innovationstrycket på området. Vi vill därföri detta yttrandei huvudsak lyfta fram några av remissens förslag som vi ställer oss positiva till.

Utredningens bedömning att behålla den allmänna koncessionsplikten (förslag 4.2) för starkströmsledningar är rimlig. Trots att Villaägarna vid upprepade tillfällen och över tid framfört, och framför, kritik mot många av de bolag som bedriver elnätsverksamhet i koncessionsforminser vi att en annan ordning vore svårgenomförbar och inget som skulle leda till lägre priser för kunden.

Vi anser även att förslagen till förändrade undantag(4.3) är positivt och helt nödvändigt för att framtidens elnät ska möta de framtida behoven och den verklighet som såväl konsument som producent kommer att möta. Vi vill i detta sammanhang främst framhålla förslaget om överföring av lokalkraft mellan närliggande produktions-och överföringsanläggningar som intressant för småhusägare med egenproducerad el då det kommer att vara möjligt att sälja denna el på en lokal marknad. Detta kommer också att minska trycket på de flaskhalsar i systemet vilket är positivt. Den slopade koncessionsplikten för produktionsnät visar även den att utredningen identifierat enrad onödiga områden som inte bidrar till ett mer effektivt fungerande elnät varför det är bra med undantag även för denna typ av nät.

Regeringskansliet

Infrastrukturdepartementet

Sammanfattningsvis tillstyrker Villaägarna remissen i de delar som behandlats i detta

yttrande och kommer med stort intresse följa frågan framgent.

Med vänliga hälsningar Villaägarnas Riksförbund

Gunnar Jansson

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation

Länsstyrelsen bedömer att förslaget till exklusivitetsregel är för långtgående och att alternativa sätt att åstadkomma syftet med regeln bör utredas. Att helt