Share "Remissvar avseende betänkande för SOU2019:67 Hållbar terrängkörning M2020/00205/Nm"

www.snöskoterrådet.se

Remissvar från Nationella Snöskoterrådet avseende SOU 2019:67

Hållbar terrängkörning.

Nationella Snöskoterrådet tackar för er förfrågan att lämna svar på remissen avse-ende utredningen om hållbar terrängkörning men vi avstår från att ytterligare kom-mentera de förslag som presenterats i betänkandet.

Arbetet har varit särskilt omfattande i frågor som berör snöskoteråkningen och Nat-ionella Snöskoterrådet har särskilt uppskattat att utredarna besökt olika forum ute i landet för att på plats diskutera förutsättningarna med dem som närmast berörs av en framtida lagstiftning.

Nationella Snöskoterrådet bistår även fortsättningsvis vid behov regeringskansliet eller andra myndigheter och organisationer med vår omfattande gemensamma kun-skap om hur vi tillsammans kan arbeta för att bidra till att uppnå en mer hållbar snö-skotertrafik och att därigenom minska störningar och annan påverkan på förekom-mande areella näringar, rörligt friluftsliv samt det vilda djurlivet.

Stockholm den 18 juni 2020

Gunilla Skotnicka

Biträdande avdelningschef vid Naturavdelningen, Naturvårdsverket Ordförande för Nationella Snöskoterrådet

Kommu- nen menar att om det inte möjliggörs att ta ut avgifter för att drifta ett regleringsområde kommer man inte att kunna bedriva en hållbar sko- terturism, med