Share "Länsstyrelsen i Södermanlands remissvar till Havs- och vattenmyndighetens redovisning av uppdrag om generellt stopp för bottentrålning i skyddade områden. Dnr N2020/02128."

YTTRANDE 1 (1) Datum Diarienummer 2021-03-02 8859-2020 Karl Svanberg 010-2234317 Näringsdepartementet n.remissvar@regeringskansliet.se

Postadress Besöksadress Telefon E-post

611 86 NYKÖPING Stora torget 13 010-223 40 00 sodermanland@lansstyrelsen.se

Organisationsnummer Bankgiro Internet

202100-2262 5051-8653 www.lansstyrelsen.se/sodermanland

Länsstyrelsen i Södermanlands remissvar till Havs- och

vattenmyndighetens redovisning av uppdrag om generellt stopp för

bottentrålning i skyddade områden. Dnr N2020/02128.

Länsstyrelsen i Södermanlands län har inga nya synpunkter när det gäller denna remiss utan hänvisar till sitt svar som listas i sammanfattningen av inkomna synpunkter i bilaga 2. Dessutom vill vi tillägga att givet den beståndssituation med både torsk, strömming, kustnära rovfisk och annan fisk vi har just nu i Östersjön, förordar Länsstyrelsen en kommande översyn av all trålverksamhet, såväl demersalt som pelagiskt, innanför och utanför trålgränsen fyra nautiska mil utanför baslinjen. Vi anser också att en översyn behövs av trålgränser och fartygsstorlekar och att en adaptiv anpassning med

ekosystemansats införs som gör att bestånden kan återhämta sig. Länsstyrelsen förordar också att alla trålgränser och andra begränsningar registreras digitalt i form av WebGis-data så en översikt kan ske på ett enklare och ett mer överskådligt sätt framöver. Detta motiveras till exempel av att trålningsområden måste kunna jämföras med befintliga och planerade marint skyddade områden, enskilt och allmänt vatten samt nya

fiskefredningsområden, till exempel vid tillsyn.

Beslut om detta yttrande har fattats av t f länsråd Eva Aalbu efter föredragning av

naturskyddshandläggare Karl Svanberg. I den slutliga handläggningen av ärendet har även enhetschefen Bo Westman och länsfiskekonsulent Thomas Stenström deltagit.

Länsstyrelsen ställer sig positiv till att undantag ges när det inte förhindrar att syftet uppnås då ett generellt förbud utan undantag skulle kunna få en stor negativ påverkan

För nationalparker, naturreservat samt biotopskyddsområden bör det i besluten framgå om bottentrålning i hela eller delar av det skyddade området är möjligt utan att skada

För att skydda strömmingsbeståndet i Bottenhavet från överfiske och minska risken för andra negativa effekter på habitat och ekosystem, anser Länsstyrelsen därför att även

Förslaget får inte någon nämnbar effekt när det gäller bottentrålning i befintliga skyddade områden i vårt län. Det skulle däremot medföra en ökad administration. Det