EUROPARESA Alicante 8-12 November 2010

N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "EUROPARESA Alicante 8-12 November 2010"

Copied!

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

EUROPARESA

Alicante 8-12 November 2010

(2)

Måndag 8/11

Vi samlades på resecentrum och åkte buss till Arlanda kl. 01:15. Väl framme på Arlanda checkade vi in oss, och planet lyfte 06:00. Efter en fyra timmars lång flygresa, åkte vi till Hotel Leuka och checkade in. Vi samlades lite senare för en gemensam middag på en restaurang längre in i staden. Vi satt vid ett långbord ute och fick vänta mycket länge på vår mat, i det blåsiga vädret.

Efter middagen fick vi en stunds vila på hotellrummen, sedan bar det av till en katedral, och Santa Maria kyrka. Det blev en hel del fotande under den kvällen, och sedan umgicks vi tillsammans på våra rum.

(3)

Tisdag 9/11

Tisdagen i Alicante började med att kliva upp och fixa oss lite och för äta frukost. Efter att ätit frukosten som innehöll mackor, yoghurt, flingor, te, oboy och vad som nu än fanns så träffades klassen och började promenera mot dagens studiebesök, museumet Marq. Det är ett arkelogiskt museum, med massa fynd från olika tidsperioder. De flesta sakerna var inglasade och det fanns bland annat olika stenar, smycken, krukor, lite djur och människoben. Det var lite intressant, men det som gjorde det tråkigt var att framför varje föremål stod det en liten text som berättade vad det var och varifrån de kom, men den texten var på spanska. Skulle varit mycket roligare om det stod på engelska så man kunde förstå lite!

När vi var klara på museumet var det dags för lunch. Det var svårt att hitta ett bra matställe, men de flesta hittade nog något att äta till slut. Det började även regna när de flesta var ute. Så nästan alla i klassen tog skydd i en restaurang bredvid museumet vi hade besökt.

När alla samlades igen hade det som tur slutat regna, för då var det dags att bege sig uppåt. Vi besökte den gamla militärförläggningen som försvarade Alicante förr i tiden. Det var en bra utsikt över Alicante. På ena sidan såg man ut över havet, och på andra sidan såg man ut över staden, där det var hus i princip överallt. Det var roligt att gå upp där, men det blåste så mycket. Det blåste så mycket att man nästan höll på att blåsa iväg... Efter att varit däruppe ett tag så fick vi fritid. Vissa arbetade med fotouppgiften andra gick tillbaka till hotellet, vissa gick på stan och så.. alla gjorde olika.

Dagen var i sig bra, fast vädret inte var det bästa!

(4)

Onsdag 10/11

Dagen började med att klassen gick till spårvagnshållplatsen Mercado. Därifrån åkte vi med linje tre till en Europeiskskola där två svenska lärare, Robert och Magnus, mötte upp oss och gav oss en guidad tur runt skolan. Skolan var absolut inte som i Sverige. Till exempel kommer man inte in och ut i skolan som man vill eftersom det sitter vakter och ser till vilka som ska komma in som oftast bara är elever och lärare. Inte ens föräldrarna får inte besöka skolan hur som helst. När de har ett möte så får de ha mötet i det rum som var närmast in och utgången.

Det var väldigt tur att vår klass fick besöka skolan för de tar aldrig emot besök men de svenska lärarna sa att rektorn var på bra humör och lät oss bli deras första utländska besökare! Här börjar man i skolan ett år tidigare än i Sverige. Klasserna är uppdelad efter den spanska,engelska, tyska och franska sektionen. Eleverna delas även in i kategori ett, två eller tre. Ett är om ens föräldrar har blivit förflyttad inom jobbet till den staden där dessa skolor finns. Två är lärarnas barn och tre är för de elever som köpt sig en plats på skolan. Att köpa sig en plats på skolan kostar ca 120.000 kronor och sedan betalar man även en årsavgift som ligger på ca 50.000 kronor.

Alla deras lektioner är 45 minuter långa och mellan lektionerna har de bara fem minuters rast. Har de en längre rast så får de inte göra vad de vill utan de måste gå till ett speciellt pluggrum. Även efter idrotten har de bara fem minuters rast så det blir ingen dusch för dem inte. Efter rundturen tackade vi Robert och Magnus med en påse med svenskt godis som Helena hade fixat.

Sedan tog klassen en promenad till stranden San Juan för att äta lunch och bada lite. I början var det iskallt i vattnet men det stoppade inte oss från att bada i de höga vågorna. På stranden stanade vi tills klockan 17.00. Då gick vi tillsammans till spårvagnen och tog linje fyra tillbaka till stan.

(5)

Torsdag 11/11

Dagen började med frukost runt 9-tiden innan vi promenerade till konstmuseet Mubag i Alicante. Det tog ca en kvart att gå dit. När vi kom dit bad dom oss att lämna ifrån oss de största väskorna, de mindre kunde vi behålla under besöket på museet. Klassen gick runt och kollade på konsten, några vart lite smått inspirerade medan andra var ganska ointresserade.

Efter en stund blev Helena tillsagd att det var några elever som knäppt kort på övervåningen, vilket var strängt förbjudet. Men det verkade bara vara ett missförstånd då vakterna sa att vi skulle ha lämnat ifrån oss alla väskor. Synd att vi inte fick ta några kort, med tanke på våra fotouppgifter.

Efter museet gick vi till en marknad som låg i närheten, bara någon gata ner, på en boulevard med palmer. Några var bara där en stund medan andra gick där ett lite längre tag och kanske åt lite lunch.

Då hade vi fritid så vi fick göra lite vad vi ville. Några jobbade med fotouppgiften men ganska många gick tillbaka till hotellet runt 15-16- tiden för att sova och göra sig klar för att gå och äta middag med hela klassen lite senare på kvällen.

Klockan kvart i åtta samlades hela klassen, nyduschade och finklädda, för att gå ner och äta. Vi åt på en irlänsk pub som hette The Duke. De flesta tog kyckling, vilket var ganska torrt. Ketchupen kom inte förens sista man blivit serverad och då hade mer än hälften redan ätit klart. Men överlag så var det mysigt och smaskigt, och ganska billigt.

Vi hade inte så mycket fritid på kvällen, men några gick ut ändå på en sista vända i Alicante.

(6)

Fredag 12/11

På fredagsmorgonen fick vi göra lite som vi ville och samlades kl 10. Antingen åt vi frukost före eller efter. Efter mötet var det fritt fram att göra i princip vad man ville fram till klockan 16 då vi skulle med bussen till flygplatsen. Vissa ville shoppa, andra ville gå till stranden och några passade på att jobba med fotouppgiften eller göra miljöbeskrivning.

Vi samlades på hotellet och åkte buss till flygplatsen. Bussresan tog ca 30 minuter och när vi kom fram fick vi vänta ett tag innan vi fick lämna bagaget. Sen gick vi igenom kontrollen och fick göra vad vi ville tills flygplanet skulle ta oss hem till Sverige.

Vissa åt mat där, andra handlade på tax free och tänkte äta på flygplanet istället. Flygplanet var 30 minuter försenat, så vi fick vänta ett tag innan vi fick åka buss till flygplanet. Då flyget lyfte fick vi köpa äta mat om vi ville. Vi fick skriva i ett anteckningsblock vad vi tyckte om resan. När vi väl kom fram strax före midnatt så väntade ”bara” den otroligt härliga bussresan, slutstation Bollnäs via resecentrum i Söderhamn.

”Den här resan förde verkligen klassen närmare varandra”

References

I resultatdelen redovisas det som framkommit i två teman, elevernas beskrivelser av det stöd som ges för deras svårigheter inom området läs- och skrivutveckling och hur eleverna anser

Vi kan också se att tillhör man någon av de nordiska, kontinentala eller sydeuropeiska regimerna är chansen att synen på fertiliteten är för låg mindre

Under observationerna har vi tydligt kunnat se att dessa båda lärare utgår från gruppen i sin undervisning, det man kommer fram till gemensamt i språkandet

Tja, när de då har tagit de här initiativen och valt kanske material eller nånting, det beror ju på, eller, det här självständiga, så är det ju då att de, ofta är det ju så

Genom att upprätthålla en tro på en bättre framtid kan människor hantera utdragen osäkerhet, där hopp kan fungera som en drivkraft eller som en ersättning för den

fungerande kunskapsöverföring, till exempel genom goda exempel. Att förlita sig på eldsjälar och att de ska kunna inspirera och dra med hela skolan så att den utvecklas positivt

Att notera ett beteende hos andra tolkas ofta som något positivt men kan även ha betydelse för att partnern känner sig kontrollerad och att kommunikationen gällande

Hon menade att hennes barn kommer avvika, vilket även gäller barn till föräldrar som består av icke-heterosexuella par eller barn till familjer där det finns fler än