(1)

recensioner

Socialmedicinsk tidskrift 2/2014 199

I närkamp med vårdmöte, kommunikation och kultur

Recension av boken: Vårdmöten. Kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården. (134 sidor).

Författare: Ingrid Fioretos, Kristofer Hansson och Gabriella Nilsson (2013). Förlag: Studentlitteratur, Lund.

En helt ny bok för vårdvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora be-skriver och problematiserar den dy-namik som finns i ett vårdmöte d.v.s. i relationen mellan en professionsutö-vare och en patient. Boken ”Vårdmö-ten. Kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården” är en viktig och intressant bok. Titeln på boken förtar dock lite av intresset då den omedelbart anger kulturanalys i rubriken. Häri inryms nämligen så mycket mer än vad boken ger svar på. Boken är skriven av de tre forskarna Ingrid Fioretos, Kristofer Hansson och Gabriella Nilsson som är verksamma vid Institutionen för kulturvetenskaper och Vårdalinstitutet, Lunds universitet. Boken är skriven till två målgrupper: universitets- och högskolestuderande inom områdena vårdvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Den andra målgruppen som boken vänder sig till är yrkes-verksamma inom hälso- och sjukvår-den i Sverige. Boken är uppbyggd av åtta kapitel, ett person- och sakregister samt en referenslista som omfattar to-talt 187 referenser varav 50 utgörs av internationell litteratur (böcker och artiklar). Boken inleds med en förfat-tarpresentation av de tre forskarna och deras olika forskningsinriktningar. Det som förenar de tre författarna är att de alla tre är etnologer och har disputerat under senare år inom området.

Be-skrivningen är bra eftersom den låter läsaren att få ta del av deras förförståel-se och inriktning. Därefter preförförståel-senteras bokens innehåll och syfte på ett klart och informativt sätt. Bokens åtta kapi-tel är: ”Vårdmötets kultur”, ”Synen på sjukdom”, ”Blick och kropp”, ”Mötet med den Andre”, ”Komplexa vård-möten”, ”Berättelser i vården”, ”Vård-mötets materialitet” och ett avslutande kapitel med rubriken ”Kulturanalys och vardagsetik”. Författarna gör på ett förtjänstfullt sätt en beskrivning och definition av begreppen kultur och kulturanalys redan i bokens öpp-ning. I det första kapitlet får läsaren veta att kulturbegreppet är ett mång-fascetterat begrepp. Men författarna gör klart för läsaren vilken innebörd och utgångspunkt de har. De skriver: ”Vi menar i den här boken att kultur ska betraktas som något mer proces-suellt och kontextuellt. Det betyder att det är först i mötet mellan människor som kulturbegreppet får en innebörd. Kultur är något som påverkas av vem som möts, var detta möte sker och hur mötet utvecklas. Vi menar att kultur är något som ständigt produceras och reproduceras, och att det aldrig kan betraktas som något en gång givet och fast” (s.7). Innebörden av kulturana-lys i boken beskriver författarna enligt följande: ”Kulturanalys är inte ett sätt att studera eller analysera ett empiriskt

(2)

200 Socialmedicinsk tidskrift 2/2014 recensioner

ämne, utan kan sägas bestå av många olika vetenskapliga teorier och meto-der som sammantaget kan fungera som ögonöppnare för vad som händer i en kulturell situation, såsom exempelvis vårdmötet” (s.9). I boken ger förfat-tarna exempel på flera olika vårdmöten och de olika kulturanalytiska perspekti-ven på dessa möten utgår från de tan-kegångar som framkom redan under 1960-talet av Michel Foucault, fransk filosof. Grundförutsättningarna för ett vårdmötes uppfyllande beskriver författarna från Foucault och de tanke-gångar som han hade. De skriver: ”En-ligt Foucault var det i samband med det som ofta betraktas som klinikens födelse, från det att vi i Europa börja-de få något som kan liknas vid sjukhus vid slutet av 1700-talet, som medicinen kom att bli svaret för samhällets behov att kontrollera fundamentala fenomen och sjukdom, avvikelse och död. Den här rollen hade tidigare legat hos kyr-kan, men härefter gick sjukdom och ohälsa från att vara något privat till att bli en angelägenhet för staten. På sam-ma gång förflyttades intresset från den sjuka individen till sjukdomen i sig. De sjuka anonymiserades och underkas-tades såväl medicinsk behandling som moralisk tuktan och disciplin. Det har alltså sedan dess funnits en stark kopp-ling mellan medicinsk praktik och mo-ral, något som kan sägas vara en viktig grundförutsättning för vårdmötet även i våra dagar” (s.9f).

Boken är mycket intressant och väl-skriven. Förtjänstfullt är att varje kapi-tel avslutas med en kort sammanfatt-ning om vad som har behandlats och diskuterats i kapitlet. Det finns dock

inga diskussionsfrågor i boken vilket är synd. Varje kapitel hade med fördel kunnat avslutas med kulturanalytiska frågor till läsaren. Bokens bidrag be-står i att läsaren på ett enkelt sätt får en överblick i ämnet kultur, kulturanalys och några metoder som används inom etnologin. Men som författarna själva inledningsvis skriver i boken så är den-na bok ingen lärobok i vetenskapliga metoder. Snarare är boken ett välkom-met och värdefullt kulturanalytiskt bi-drag genom att den ger en ökad kun-skap genom olika perspektiv på möten inom vården i Sverige idag.

Jörgen Lundälv Docent Göteborgs Universitet Umeå Universitet Jorgen.Lundalv@socwork.gu.se Jorgen.Lundalv@surgery.umu.se