Academic year: 2022

Share "Förslag till uttalande av Kommunal Stockholms läns representantskap  Otrygga anställningar leder till otrygg välfärd"

Kommunal Stockholms län ser med oro och ilska på den utveckling mot ett otryggare arbetsliv som  arbetsgivare och politiker driver på. Under året har diskussionen kring LAS varit het och där

politikernas kohandel och utredning gav arbetsgivarsidan trumf på hand i deras vilja att försämra  anställningstryggheten på svensk arbetsmarknad.

Men tyvärr kan vi konstatera att otrygga anställningar inte är något som är avhängigt framtida  förändringar av LAS. Inte minst inom Stockholms län ser vi att även kommunala arbetsgivare i stor  utsträckning anställer på visstid och deltid.

I Täby kommun är exempelvis två tredjedelar av de anställda på Kommunals avtalsområde

visstidsanställda och 86 procent har en deltidsanställning. Men man behöver inte bara lyfta upp de  som är sämst i klassen. I Vaxholms kommun, som har lägst andel visstidsanställda bland

kommunerna i regionen, har fortfarande en tredjedel av de kollektivanställda en tidsbegränsad  anställning. Nynäshamns kommun som har lägst andel deltidsanställningar, men även där är det en  tredjedel som faktiskt inte har heltidsanställning.

Visstidsanställningar, deltidsanställningar och timanställningar skapar otrygghet och oro. Oro för om  man ska få jobba kvar. Oro för att lönen inte ska räcka. Oro för att man inte ska få ihop livets olika  delar när man ständigt måste vara beredd på ett extra arbetspass.

Vi har under den rådande pandemin sett vad det kan leda till när arbetsgivare och politiker  prioriterar flexibla anställningsförhållanden före kontinuitet och kompetensutveckling i välfärden.

Det leder till en tystnadskultur där man inte vågar säga ifrån när något är fel för att man är rädd att  det inte blir fler arbetspass. Det leder till att man går till jobbet fast man är sjuk för att man inte har  råd att stanna hemma och för att man inte har råd att säga emot chefen.

Den otrygghet som välfärdsarbetarna känner för sin arbetssituation leder också till en otrygghet i  välfärden. Otryggheten slår undan benen för förutsättningarna för kompetensutveckling, kontinuitet  och omsorg. Sådant som ger medborgarna trygghet i att välfärden fungerar på bästa sätt.

Kommunal Stockholms län kräver att ansvariga politiker och arbetsgivare ser sanningen i vitögat och  på allvar börjar verka för en välfärd som också innebär bra arbetsplatser. Arbetsplatser där de  anställda som får välfärden att fungera också har möjlighet till god arbetsmiljö, arbetsscheman som  går att kombinera med resten av livet, anställningstrygghet, och en lön som går att leva på.

#vibehöverflerkollegor

D v s Värmdö kommun tecknar borgen för föreningarna på Runmarö, Nämdö och Harö medan Haninge kommun ställer sin borgen för föreningen på

Utifrån dessa utgångspunkter har ett förslag till program utarbetats som innebär att landstinget ska skapa goda förutsättningar för rekreation, boende och verksamhet i kust-

När mötes ordförande frågar lämnas ordet fritt så alla kan tycka till om förslaget. Särskilt uttalande: Ibland kan representantskapet anta ett uttalande i någon aktuell