Trelleborg 1991 Arsredovisning

Academic year: 2022

Share "Trelleborg 1991 Arsredovisning"

Arsredovisning

1991

Trelleborg AB

Inri e håll

Organisation_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3 Koncernchefen har ordet_________ 4 Verksamheten i sammandrag_______ 6 Koncernekonomi _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 7 Resultat _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 7 Finansiell ställning___________ 8 Investeringar, finansverksamheten _ _ _ _ _ 8 Metallproduktion, metallpriser _ _ _ _ _ _ _ 9 AtTårsområde Boliden Mineral 12 Affärsområde Boliden Metall 14

AtTårsområde Ahlsell 16

Affärsområde Enertech 18

Affärsområde Ventilation 20

Affärsområde Swegon 2 2

Affärsområde Bröderna Edstrand 23 Affärsområde Trelleborg Industri 24

AtTårsområde Munksjö _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 26 Falconbridge (intressebolag) 28 Svedala Industri (intressebolag) 30

Övriga bolag 32

Förvaltningsberättelse 3 3

Förslag till vinstdisposition 33 Resultaträkningar, koncernen 35

Balansräkningar, koncernen 36

Finansieringsanalyser, koncernen 38 Resultaträkningar, moderbolaget 39 Balansräkningar, moderbolaget 40 Finansieringsanalyser, moderbolaget 42

Bokslutskommentarer 43

Noter 45

Revisionsberättelse 55

Aktiekapital och ägarförhållanden 56

styrelse och revisorer/ 58

Koncernledning 60

F emårsöversikt, definitioner 61

Sammanfattande diagram 62

Adresser 64

Ordinarie bolagsstämma hålls i Trelleborg måndagen den 25 maj 1992 kl15.00 i tält på östra industriområdet, ca 2 km öster om Trelleborgs centrum.

stämman kan följas på storbildsskärm

i Expolaris Konferenscentrum, Kanalgatan 73, Skellefteå. Stämman direktsänds via tv-länk, varfor även deltagarna i Skellefteå kan ställa frågor till stämmapodiet i Trelleborg.

Efter stämman arrangeras särskilda program för stämmabesökarna såväl i Trelleborg som i Skellefteå.

Anmälan om deltagande

Anmälan om deltagande i stämman respektive efterfdljande arrange- mang i Trelleborg och Skellefteå skall göras senast onsdagen den 20 maj kl 15.00. Anmälan kan lämnas per telefon 0410-51419, 51103 (direkt- val), 51000 (växel) eller per post un- der adress Trelleborg AB, Styrelsen, 23181 Trelleborg.

Vad krävs för deltagande?

F ör rätt att delta i stämman måsteak- tieägare senast torsdagen den 14 maj 1992 vara införd i den av Värdepap- perscentralen VPC AB förda aktiebo- ken.

Aktieägare, som genom banks no- tariatavdelning eller annan förvalta- re har fdrvaltarregistrerade aktier, måste senast den 14 maj hos VPC till- fälligt registrera aktierna i eget namn.

Utdelningen

styrelsen och verkställande direktö- ren föreslår utdelning för verksam- hetsåret 1991 med 6:50 kr per A- och B-aktie samt med 10 kr per C- och D- aktie.

Vad krävs för utdelning?

Som avstämningsdag vid VPC fOr att aktierna skall vara utdelningsberätti- gade foraslås den 2 juni 1992. Detta innebär att utdelningen från VPC kommer att redovisas den 10 juni 1992.

Läsanvisningar

Sifferuppgifterna inom parentes av- ser om inte annat sägs 1990/1989 års verksamhet. Svenska kronor (SEK) används genomgående. Miljarder kronor förkortas mdr, miljoner kro- nor Mkr och tusen kronor tkr. Samt- liga belopp avser Mkr om inte annat anges.

Ekonomisk information och rapportering

Trelleborg AB publicerar regelbun- det rapporter om fåratagets utveck- ling.

Preliminär bokslutskommunike lämnades den 5 mars 1992. Deflnitiv bokslutsrapport offentliggjordes den 8 april1992.

Rapport får första tertialet 1992 lämnas i samband med bolagsstäm- man den 25 maj 1992 i Trelleborg.

Årsredovisningen är tillgänglig i början av maj. Rapport över 1992 års åtta första verksamhetsmånader kommer att lämnas fredagen den 16 oktober 1992.

Adressändringar

VPC hämtar automatiskt adressänd- ringar från DAFNSPAR på alla fysis- ka personer som är kyrkobokf6rda i Sverige. Det innebär att särskild an- mälan om adressändring inte behö- ver göras till VPC, utan det räcker med den vanliga flyttningsanmälan som görs på posten. Andra ändring- ar, t ex registrering av affärsadress i stället för folkbokföringsadress, an- mäls direkt till VPC, 17118 Solna, tel 08-7990600.

Aktieägarservice

F örslag om nyemission

Styrelsen beslöt vid sammanträde den 5 mars 1992 om nyemission-för- utsatt bolagsstämmas godkännande - av högst 1.585.920 A-aktier och högst 11.452.027 B-aktier. NyemifJ sionen genomfors med f6reträdesrä.

fOr Trelleborgs aktieägare och fOr- väntas inbringa sammanlagt högst 912.656.290 kr. Syftet är att stärka Trelleborgs kapitalbas samtidigt s o n koncernen gör stora investeringarYJ sina utländska gruvverksamheter.

En sådan förstärkning ökar också Trelleborgs möjligheter att aktivt del- ta i de många strukturdiskussioner som pågår inom flera av huvudområ- dena för verksamheten.

Aktieägarna får rätt att till kurs 70 kr per aktie teckna en ny aktie på no- minellt 25 kr för varje femtal gamla aktier. Gamla A- och D-aktier berätti- gar till nya A-aktier, gamla B- och C- aktier till nya B-aktier. Likvid erläggs i samband med teckning. Emissionen genomförs under juni 1992. Prospek- tet består av dokumentet "Inbjudan

till teckning av aktier i 1992 års

l

nyemission" samt denna årsredo-~

visning. Prospektet kan beställa~

l

från Trelleborg AB, tel 0410-5141. .

• (direktval), 51000 (växel), och flnns även tillgängligt genom skandinavis- ka Enskilda Bankens samtliga kon- tor.

Bokslutskommunike, årsredov:isning styrelsen avser vidare fdreslå bq ) och delårsrapportsänds direkttillak- lagsstämman attliksom tidigare läm- "

tieägare som anmält till VPC att de vill n a styrelsen fortsatt bemyndigande ha sådana. De kan också beställas di- att intill nästa ordinarie bolagsstäm- rakt från Trelleborg AB, Informa- ma kunna besluta om viss begränsad tionsavdelningen, 23181 Trelleborg. nyemission med avvikelse från aktie-

Trelieborg erbjuder också aktie- ägamas fåreträdesrätt

r

ägarservice per telefon. Via ett

sär- ~

skilt tel~fonnummer, 08-30~28?·

Bundna aktier blir fria

kan den mtresserade få svar pa fra-

gor, beställa tidningar, broschyrer Styrelsen kommer även att föreslå o dyl, få kontakt med experter inom stämman att samtliga nu bundna ett visst område etc. Den som vill veta Trelleborgsaktier blir fria genom att de aktuella metall priserna, kan ringa det s k utlänningsfårbehållet i bolags- fröken Metall, 08-6231100, som ger ordningen tas bort. Om stämman be- besked om dagspriserna i noterings- slutar enligt förslaget, beräknas mån- valuta och svenska kronor på guld, dagen den 6 juli bli sista dagen får silver, koppar, bly, zink och nickel. handel i bundna aktier och tisdagen Rapporten uppdateras varje vardag den 7 juli 1992 bli första dagen då efter kll5.00. samtliga aktier noteras som fria.

Munksjö (från 19921

4 078 Mkr

Boliden Mineral

4 128 Mkr

Trelleborg A B

Kanceromsättning 1991:21.474 Mkr

Intressebolag

1991isammandrag

• Resultat efter finansnetto 512 Mkr (2.302).

• Vinst per aktie efter 30% schablonskatt 5:50 kr (24:70).

• Fakturerad forsäljDing 21,5 miljarder (25,2).

För järnfOrbara enheter ca 10% lägre omsätt- ning j ämfort med fdregående år.

• 6:50 kr (6:50) i fdreslagen utdelning på A- och B-aktierna samt 10 kr (10) på C- och D-aktierna.

Organisation och ledning

Koncernen var under 1991 indelad i 10 affärsområden. Från mars 1992 är antalet 9, sedan huvuddelen av af- färsområde Boliden International överförts till Boliden Mineral. Affars- områdena beskrivs närmare på sid 12 ff. Inom respektive affärsområde är verksamheten organiserad i ett antal självständiga divisioner eller motsvarande. Resultatansvaret är som tidigare starkt decentraliserat.

Viktigare intressebolag, dvs bolag i vilka Trelleborg äger betydande minoritetsposter, är Falconbridge (sid 28) och Svedala Industri (sid 30).

Övriga större intressebolag (Norzink, Phoenix, Sorbinvest) redovisas på sid 32.

Koncernledningen utgörs av:

• VD Kjell Nilsson

(koncernchef och VD l Trelleborg AB)

• vVD Fredrik Arp

(VD i Trelleborg Industri AB) samt följande koncernstabschefer:

• Carl Aspegren (Styrelsesekretariat)

• Lennart Bergsted t (Personal)

• Bo Jacobsson (Ekonomi/Finans)

• Hans Nyberg

(ADB, lnternrevision)

• Lars Wallenberg (Juridik)

• LeifÖberg (Information)

Övriga ledande befattningshavare är fåljande affårsområdeschefer:

• Lars Abrahamson (Ahlsell)

• Anders Biilow

(Enertech, Ventilation)

• RolfEkedahl (Munksjö)

• Lars Kollberg (Boliden Metall}

• Sten Lindstedt (Swegon)

• Bengt Lötkvist (Boliden Mineral}

• Jan Söderberg (Bröderna Edstrand}

har ordet

Konjunkturnedgången är ett faktum över i stort sett hela världen. I Sverige har vi dessutom några speciellt in- hemska drag. J ag tänker på krisen in- om fastighetsbranschen, som fått kraftiga återverkningar inom finans- marknaden. Samtidigt har bygg- marknaden inom vissa områden på kort tid närmast halverats.

Den avgörande faktorn för resulta- tet i dagens Trelleborg är prisutveck- lingen för basmetaller. Under i stort sett hela 1991 har vi månad fOr må- nad kunnat konstatera prisfall för basmetallerna. Efter en svag start i januari kom emellertid priserna till- baka under februari. Tyvärr skapade det obefogad optimism hos några producenter med produktionsök- ningar som f6ljd och därmed kraftiga prisfall senare under våren.

Det var i det läget vi befann oss när vi vid förra årets bolagsstämma skul- le lämna en prognos för helåret 1991.

Vi valde att göra en betydande ned- justeringjämfört med det goda resul- tatet året innan. Med facit i hand är jag idag glad för att vi valde denna

försiktiga väg.

Volymminskningen på 15-20 pro- cent inom byggmarknaden har slagit hårt mot koncernen. En sådan kraftig volymminskning kan bara mötas med kostnadsneddragningar. Myck- et omfattande åtgärdsprogram pågår därför inom flera av Trelleborgs af- fårsområden. Inom exempelvis Ahl- sell har det totala antalet anställda minskats med en tredjedel. I den börsnoterade industrigruppen Swe- gon har personalstyrkan minskat med 200 personer och kostnaderna sänkts med 30 Mkr. Liknande pro- gram genomförs även inom Bröder- na Edstrandoch affårsområde Venti- lation.

Affarsområde Enertech påbörjade sitt åtgärdsprogram redan under 1990 och uppvisade trots det pressa- de läget en mycket god lönsamhet även 1991. Detta har sin förklaring i en kombination av tidigt insatta åt- gärder, ökad internationell f6rsälj- ning och ett antal strategiska förvärv utomlands.

Gummiindustrin i nästan hela Eu- ropa- och i viss mån även USA- har till följd av lågkonjunkturen drabbats av betydande volymbortfall. Trelle- borg Industri är inget undantag. Re- dan 1990 inleddes ett åtgärdspro- gram som har fortgått under 1991.

Tack vare dessa kraftiga effektivise- ringsåtgärder har man bl a kunnat minska antalet anställda med 600.

Koncernen tillfördes under1991 ett nytt verksamhetsområde, Munksjö, en i huvudsak pappersrelaterad in- dustrigrupp. Munksjös ekonomiska utveckling under 1991 har, trots den svaga konjunkturen, varit jämförel- sevis god. Vi ser idag goda möjlighe- -ter fOr Munksjö att utvecklas vidare-

\å egen hand eller tillsammans med -·andra i nya strukturer.

För att återgå till de mer metall- marknadsberoende enheterna kan noteras att halvfabrikats- och åter- .-jinningsföretaget Boliden Metall

__ .ortsätter att uppvisa ett positivt re- sultat. Utvecklingen har varit god för kopparbaserade produkter men sämre för mässings gods.

Inom Boliden Minerals svenska verksamhet görs sedan flera år fort- löpande kostnadsanpassningar sam- tidigt som man genomför strategiska investeringar. Under 1991 satsades stora resurser på en omfattande ut- byggnad av Aitikgruvan utanför Gäl- livare, och våren 1992 startades gruvdrift vid Petiknäsgruvan i Skel- leftefåltet. Vid företagets smältverk, Rönnskärsverken, har man klarat av attbåde sänka kostnaderna och sam- tidigt öka produktionen. Denna trend kan förväntas fortsätta och man lig- - - 1er just nu i startgroparna för ytter-

\ .... ..:tgare åtgärdsprogram.

Öppnandet av Petiknäsgruvan var en av de sista delarna i det s k gruv- paketet, det omfattande investerings-

--~rogram som inl~ddes ~-988. När lenna stora satsmng nu ar genom- --förd, har vi funnit det riktigt att se

över organisationen för koncernens totala gruvverksamhet. Under våren 1992 sammanfördes därför den svenska och den internationella grovverksamheten i en och samma organisation, vilket ger en större tyngd inte minst i internationella sammanhang.

Även för Boliden International gick 1991 i lågkonjunkturens tecken. De låga metallpriserna ledde till kraftigt försämrad lönsamhet för Boliden In- ternational Minings utländska gruv- verksamhet. Handelsverksamheten inom Boliden Intettrade drabbades av kraftigt vikande svavelmarknad och fortsatt svag stålkonjunktur. Ut- vecklingen för teknik- och miljöföre-

taget Boliden Contech var dock posi- tiv och man har utvecklat flera nya projekt på den internationella mark- naden.

Hälftenägda Falconbridge i Kana- da har haft stor framgång med sina åtgärder för ökad produktivitet i gruvverksamheten. Den starkt för- bättrade produktiviteten tillsam- mans med betydligt lägre räntekost- nader uppvägde till del nedgången på metallmarknaden. Antalet anställda minskade under året med drygt 400.

Trelleborgs samlade gruvverksam- het har en mycket stor utvecklingspo- tentiaL I Sverige, inom i första hand Skelleftefåltet, undersöks för närva- rande ett flertal fyndigheter, som vid en första bedömning visat sig mycket lovande.

Vid Aznalc6llargruvan i Spanien har prospekteringsarbetet påvisat betydande malmreserver. Den intill- liggande, mycketrika Los Frailes-fyn- digheten har goda förutsättningar att bli ett av Europas största gruvprojekt.

Falconbridge har intressen i två mycket intressanta projekt. Det ena är den helägda Raglan-fyndigheten i Kanada som är en av de just nu störs- ta kända nickelfyndigheterna i värl- den. Det andra är ett samarbetspro- jekt mellan Falconbridge, Chevron

och Shell- Collahuasi-projektet- där man nyligen lokaliserat ett antal mycket stora kopparfyndigheter i Chile. Undersökningsarbetet kom- mer att slutföras under 1992 och gruvproduktionen kan komma igång omkring 1997.

Resultatet för det likaså hälftenäg- da zinksmältverket Norzink, Norge, är i hög grad beroende av zinkprisets utveckling. Trots att Norzink kunde avs;itta hela sin produktion, lyckades mari inte uppnå ett tillfredsställande resultat 1991. Man räknar dock med en uppgång innevarande år till följd av bl a bättre smältlöner.

Intressebolaget Svedala Industri arbetar på marknader som i synner- het under första halvåret 1991 hade en svag konjunktur. Genom effektivi- seringar och kostnadsanpassningar lyckades dock Svedala delvis kom- pensera den lägre volymen, och mot slutet av året stabiliserades läget. Ef- ter förvärvet av Componenta har Sve- dala nu en omsättning på ca 9,5 mil- jarder kronor och omkring 10.500 anställda.

Sammantaget har Trelleborg un- der 1991 minskat det engagerade ka- pitalet, exklusive företagsförvärv, med drygt 2 miljarder kronor och re- ducerat personalstyrkan med mer än 3.200 personer.

Vi har i början av 1992 kunnat

glädja oss åt en min.dre uppgång i me- tallpriserna. Huruvida det är en sta- digvarande förbättring av konjunktu- ren är för tidigt att uttala sig om.

Därtill är frågetecknen alltför många kring bl a ekonomin i världsindust- rins viktiga motor, USA. Situationen i det f d östblocket gör inte heller be- dömningen lättare.

När det gäller basmetallerna är det känt att vare sig producenter eller konsumenter har några egentliga la- ger. De lager som finns, ligger hos metallbörserna och är historiskt sett mycket små. Inneliggande lager för

"våra" metaller motsvarar bara mel- lan fyra och sex veckors konsumtion.

Vi har planerat för ett svagt 1992 och kommer att fortsätta vårt arbete med kapitalrationalisering och ytter- ligare kostnadsneddragningar. Men vi tror samtidigt att lågkonjunkturen når sin botten under det här året.

Jag avhåller mig dock från att göra några egna profetior om tidpunkten för en konjunkturuppgång. Att den kommer vet vi, och när den gör det, tror jag att vi kan få se en snabb för- ändring, inte minst mot bakgrund av de många planerna på infrastruktu- rsila investeringar. Trelleborg är som företagsgrupp starkt inriktad mot verksamheter som behövs för infra- strukturen uppbyggnad.

Årets bolagsstämma kommer att få ta ställning till en nyemission, som ger Trelleborg ett kapitaltillskott på drygt 900 miljoner kronor. Det finns i huvudsak tre skäl till att Trelleborg vill stärka sin kapitalbas. Utbyggna- den på gruvsidan måste fullföljas. Det vore oansvarigt att inte skaffa sig möjligheter att skörda frukterna av en framtida metallprisuppgång. Efter konsolideringen av Munksjö vill vi också förbättra soliditeten. Och- inte minst viktigt - Trelleborg måste för sin fortsatta expansion vara berett att spela en aktiv roll och vara en attrak- tiv partner i de strukturdiskussioner som pågår inom nästan alla koncer- nens verksamhetsområden.

Det gångna året har varit en åt- stramningarnas tid och inneburit hårt arbete och många förändringar fOr koncernens anställda. Jag vill där- för ta det här tillfållet att tacka alla medarbetare för de många goda in- satserna under 1991.

Koncernen (Mkr om inte annat anges) 1991 1990 1989

Fakturerad försäljning 21474 25.216 26.485

Resultat:

efter finansiella intäkter och kostnader 512 2.302 2.743

före dispositioner och skatt 117 2.323 2.794

Räntabilitet%:

på eget kapital efter 30% schablonskatt 4,9 22,9 34,8

på totalt sysselsatt kapital före skatt 9,6 18,6 20,6

dito, operativa enheter (exklusive intressebolag) 3,8 21,1 24,4

Andel eget kapital, soliditet I, % 25,2 29,0 21,6

Andel eget kapital, soliditet II, % 27,3 32,7 24,9

Andel riskbärande kapital% 29,8 35,7 27,5

Investeringar i anläggningar 1.201 1.488 1.657

Medeltal anställda 19.674 21.939 26.384

Vinst, kr per aktie efter full konvertering

och 30% schablonskatt 5:50 24:70 29:60

Eget kapital, kr per aktie 107:90 117:40 99:00

Riskbärande kapital, kr per aktie 119:40 130:40 109:00

Utdelning, kr per aktie *) 6:50 6:50 6:00

Börskurs 31 december (B bundna), kr 95·00 90:00 180:00

*)För 1992 =styrelsens och VD:s forslag (avser A- och B-aktierna; på C-och D-aktierna utdelas 10 kr). För en mer detalje- rad uppställning över den finansiella utvecklingen och övriga nyckeltal samt definitioner se sid 61-62.

Försäljning och rörelseresultat per affärsområde

Boliden MineraPJ Boliden Metall Ahlsell

Bröderna Edstrand Enertech

Ventilation Swegon2l

Trelleborg Industri Övrigt3l

Summa exklusive finansposter Andelar i intresse- bolags resulta1;4l

Fakturerad forsäijning

(koncernextern)~

1991 1990 1989 4.128 4.790 5.597 3.048 2.359 2.031 3.476 3.683 3.288 1. 785 2.224 2.427 1.587 1.446 1.167 1.543 2.010 1.731 1.007 397

3.046 3.226 3.351 1.854 5.081 6.893

21.474 25.216 26.485

Resultat efter avskrivningar Mkr 1991 1990 1989

185 1.127 1.104

53 95 102

30 152 174

20 95 164

107 98 70

-2 30 61

130 180 201

-179 70 182

358 1.878 2.058

437 771 389

Avkastning på sysselsatt kapital %

1991 1990 1989 6 51 54 5 13 19 3 20 29 5 24 41 21 22 19

4 21 24

l) Inkluderar strategisk metallhandel med en extern fakturering 1991 om 290 Mkr (1990: 231/1989:

-103) och resultat efter avskriv- ningar på 290 Mkr (348/-26).

2) Ingår från den l oktober 1990 3) Omfattar koncerngemensamrna

kostnader inklusive vissa om- struktureringsposter. Vidare in-

går Ahlsell Mineral. Boliden Inter- trade, Mataki, Trelleborgplastics BV, Velox, Boliden Kemi (till den l april 1989), Svedala Industri (till den 1 juli 1990) och Gavle Ahlsell (till den 9 november 1990).

4) Härav 1991 Falconbridge 251 Mkr, Svedala 103 Mkr och övriga netto 83 Mkr.

Avkastningen på sysselsatt kapital beräknas rörelseresultatet efter planenliga avskrivningar inklusive rninodtetsandelar, dividerat med ge- nomsnittlig balansomslutning (be- räknad varje månads utgående balans) minus aktier, räntebärande placeringar och icke räntadragande rörelseskulder.

Fakturerad försäljning, mdr 30

s

t987 1988 1989 1990 1991 Totalt

ID Utlandsförsäljning

Export från Sverige

Koncernens fakturerade försäljning 1991 uppgick till 21.474 Mkr (1990:

25.216). Minskningen från föregåen- de år beror främst på att Svedala Industri AB ingick 6 månader 1990 men efter nyemission och börsintro- duktion redovisas som intressebolag från den 1 juli 1990. För jämförbara enheter var omsättningen ca 10% läg- re jämfört med föregående år.

Munksjö AB med dotterbolag, som har en årsomsättning om ca 4.100 Mkr och 5.250 anställda, konsolide- ras från och med den 31 december 1991 sedan uppgörelse träffats med Nor9banken och övriga delägare i Custodia och därmed också om ägan- - iet i Munksjö Intressenter AB. Upp- -iörelsen innebar att de övriga del- ägarna i Custodia köpte ut Custodias andelar i Liber och Celtica samt där- efter överlät sina aktier i Custodia till -~relleborg för 1 kr per post. Vidare

)verlät Nordbanken fordringar på

·custodia om drygt 100 Mkr till Trelle- borg för 1 kr.

Boliden Metall köpte under året ett brittiskt mässingsstångsverk och en belgisk radiatorfabrik med samman- lagt ca 925 Mkr i årsomsättning. In- om affärsområdena AhlselL Ener- tech och Trelleborg Industri förvär- vades ett tiotal mindre företag.

Omsättningen inom koncernens helägda gruvverksamheter minska- de till följd av såvällägre metallpriser som lägre volymer. Boliden Metall fortsatte att expandera genom ovan- nämnda ytterligare förvärv. Ahlsell, Bröderna Edstrand, Ventilation och Swegon kände av en kraftigt vikande svensk byggmarknad med lägre voly- mer och pressade priser som följd.

Koncernresultat, mdr 3,0

2,5

2,0

1,5

1,0

0,5

Resultat efter finansposter

III Resultat efter avskrivningar

Koncernekonomi

Enertech ökade omsättningen något som följd av företagsförvärv och en mycket stark tillväxt på den tyska marknaden. Den mycket kraftiga konjunkturnedgången i Skandinavi- en resulterade i betydande volym- bortfall för Trelleborg Industri.

Resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till 358 Mkr (1.878). En be- tydande del av resultatminskningen hänförde sig till den svenska och internationella gruvverksamheten.

Främsta orsaken var lägre metallpri- ser, men även volymbortfall och igångkörningskostnader för nya pro- duktionsanläggningar bidrog till re- sultatförsämringen. Den kraftigt vi- kande svenska konjunkturen, främst på byggsidan men även för skogsin- dustrin och jordbruket, medförde stora volym- och resultatbortfall för berörda affärsområden.

Svedala Industri AB ingick i rörel- seresultatet under första halvåret 1990 med 112 Mkr men redovisas därefter som intressebolag.

Rörelseresultatet har belastats med omstruktureringskostnader på ca 100 Mkr for 1991. Huvuddelen av- ser åtgärder som vidtagits för att an- passa kostnadsnivåerna tilllägre vo- lymer framför allt på den svenska marknaden.

Räntenettot försämrades med 40 Mkr till-554 Mkr. Kursdifferenserna uppgick till +257 Mkr (+280). Övriga finansiella poster utgjorde netto +13 Mkr (-100).

Resultatandelarna frän intressebo- lag minskade med 334 Mkr till 437

Vinst per aktie, kr 30

Efter 30% schablonskatt

Mkr. Falconbridges resultat försva- gades av lägre metallpriser och lägre försäljningsvolymer, vilket endast delvis kompenserades av lägre ränte- kostnader. Dess resultatandel mins- kade med 359 Mkr till251 Mkr.

Några vinstandelar till anställda utgick inte under året. Vinstandelar tillanställda 1990 och 1989 redovisas bland rörelsens kostnader.

Resultatet efter finansiella poster blev 512 Mkr (2.302). vilket motsva- rar kr 5:50 (24:70) i vinst per aktie ef- ter 30% schablonskatt

Extraordinära intäkter, främst i form av tilläggsköpeskillingar från ti- digare aktieöverlåtelser samt rea- vinster från fastighetsförsäljningar, uppgick till209 Mkr (574).

Extraordinära kostnader belöpte sig till604 Mkr (553). Häri ingår 453 Mkr utgörande dels nedskrivning av Trelleborgs tidigare 14%-iga aktiein- nehav i Custodia, dels aktieägartill- skott till Munksjö Intressenter AB.

Resultatet fore dispositioner och skatt blev 117 Mkr (2.323).

Årets skattekostnad uppgick till 26 7 Mkr (662), varav andelen från in- tressebolag var 279 Mkr (424). I enlighet med redovisningsrådets rekommendationer har i 1991 års bokslut de obeskattade reserverna eliminerats i resultaträkningen. Däri ingående latent skatt avseende kon- cernbolag utgjorde +90 Mkr (-36).

Avkastningen på eget kapital efter 30% schablonskatt uppgick till 4,9%

(22,9) och på sysselsatt kapital till 9,6% (18,6). Avkastningen på det operativt sysselsatta kapitalet (exklu- sive intressebolag) motsvarade 3,8%

(21,1).

D Riskbärande kapital, mdr

Soliditet I,%

!Ii soliditet n, %

Finansiell ställning

Nettoupplåningen ökade under året med 3.584 Mkr som följd av genom- förda företagsförvärv. Exklusive des- sa förvärv minskade upplåningsbe- hovet med 1.100 Mkr.

Likvida medel sjönk med 838 Mkr.

Balanslikviditeten ( omsättningstill- gångar i relation till kortfristiga skul- der) utgjorde vid årets slut 0,9 (1,0/

0,9).

Långfristiga räntebärande place- ringar sjönk genom frigörande av placeringar, vilka utgjort säkerhet för långfristiga leverans-respektive hy- resåtaganden.

De räntadragande skulderna öka- de med 2.119 Mkr, varav 302 Mkr ut- gjorde ökning av pensionsskulden.

Åtgärder vidtogs under året för att öka andelen medelfristiga lån i rela- tion till kortfristiga. Bl a upptogs ett syndikerat medelfristigt lån på 360 MUSD på Euromarknaden. Genom omförhandlingar kunde ytterligare ca 1.500 Mkr omvandlas från kort- fristiga till medelfristiga lån under första tertialet 1992. Unestrukturen har härigenom kraftigt förbättrats under de senaste två åren.

soliditeten sjönk under 1991 till 25,2% (29%/21,6%). Ansträngningar att minska sysselsatt kapital har hög prioritet. Rörelsekapitalet i form av varulager och kundfordringar samt övriga rörelsefordringar och rörel- seskulder minskade 1991 med ca 2.400 Mkr exklusive förvärv/avytt- ringar. Flera projekt har påbörjats i syfte att ytterligare förbättra kapita- lets omsättningshastighet

20 15 10

5 10 15

likvida medel Omsättningstillgångar D Anläggningstillgångar

Icke räntedragande slrulder !Il Räntedragande skulder D Eget kapital

Investeringar

Koncernens bruttoinvesteringar i an- läggningstillgångar (exklusive befint- liga anläggningar i förvärvade bolag) belöpte sig till 1.201 Mkr (1.488/

1.657). De största investeringarna gjordes inom ramen för det s k gruv- paketet, ett omfattande flerårigt in- vesteringsprojekt som nu befmner sig i sin slutfas och som syftar till att trygga Bolidens svenska gruv- och smältverksrörelse in på 2000-talet.

Finansverksamheten

Huvuddelen av den operativa finans- verksamheten samordnas genom koncernstab Finans enheter i Trelle- borg och Bryssel. Härigenom utnytt- jas stordriftsfördelar och specialist- kunnande.

Finansfunktionen i Trelleborg sva- rar för den övergripande samord- ningen samt för huvuddelen av den medel- och långfristiga finansiering- en. Trelleborg Finance BV i Bryssel fungerar som internbank gentemot övriga koncernbolag. Verksamheten omfattar hantering av koncernens likvida medel, upplåning, valuta- och ränteriskhantering.

Under året har systemen för sam- ordning av koncernens monetära flö- den utvecklats och verksamheten ef- fektiviserats. Trelleborgs koncern- konto- och nettingsystem bidrar nu verksamt till att sänka ränte- och transaktionskostnaderna.

Koncernens centrala finansfunk- tion bevakar löpande de substantiella valutaexponeringar som uppkom-

mer genom befintliga och förväntade kommersiella flöden. Den huvudsak- liga intäktsexponeringen vid valuta- kursförändringar uppstår så väl inom de helägda som de delägda gruvverk- samheterna. Den viktigaste valutan i detta avseende är USA-dollarn och dess relation till den funktionella va- lutan för respektive produktionsstäl- le. För att minska dessa kommersiella valutarisker och for att utjämna svängningarna sker terminssäkring- ar. Med beaktande av den totala risk- bilden utnyttjas olika upplåningsin- strument och terminsmarknader för räntearbitrage.

Kurssäkring sker dessutom av huA vuddelen av den valutaexponerint~

som uppkommer genom koncernens investeringar i utländska nettotill- gångar. Kursdifferenser som uppstår vid dessa valutasäkringar, elimine- ras i koncernen mot kursdifferense11 na på dessa nettotillgångar (s k om- räkningsdifferenser).

Metallproduktion och metallpriser

Bolidens produktion av zink- och bly- malm minskade kraftigt 1991 på grund av bortfallet av Black Angel- gruvan på Grönland, som slutbröts i augusti 1990. Till följd av den svaga zinkmarknaden drog Falconbridge 1991 ner sin produktion av zinkkon- centrat med 30.000 ton genom om- disponering av brytningen mot malm med högre kopparhalt.

Hösten 1990 beslöt Boliden Mine- ral att utöka prospekteringen i Skel- leftefältet. Beslutet innebär att 250 Mkr satsas under en femårsperiod för att trygga malmbasen till mitten av

~010-talet. Under 1991 koncentrera- _.Jes insatserna till områden i Väster- botten med god komplexmalmspo- tential. Ett flertal basmetalluppslag och ett par gulduppslag kommer att

~-·estborras under 1992.

1 ~ 1 Efter nya malmfynd togs 1991 be- slut att investera drygt 300 Mkr i Aznalc6llargruvan i Spanien. Här- igenom förlängs det nuvarande dag- brottets livslängd till mitten av 1995.

Produktionsstarten för den intillig- gande, mycket rika Los Frailes-fyn- digheten, som har goda förutsätt- ningar att bli ett av Europas största gruvprojekt, skjuts därmed motsva- rande framåt i tiden.

1991 blev ett besvärligt år för basme- tallproducenterna, som alla fick se si- na resultat kraftigt försämrade eller till och med bytas i förluster. Lagren - 1)kade allmänt som följd av vikande _l:onsumtion.

Situationen i Oberoende Staters Samvälde (OSS) påverkar mycket starkt metallmarknadema. Under .J991 ökade exporten av basmetaller iraftigt. i synnerhet av nickel och -koppar. Den framtida utvecklingen är svär att förutsäga, men behovet av valutor gör det troligt att exporten kommer att ligga på en hög nivå även i fortsättningen.

Koncernens metallproduktion

Gruvproduktion 1989 1990 1991

Raffinerad metall *)

1989 1990 1991 Boliden:

Koppar, tusen ton Bly, tusen ton Zink, tusen ton Silver, ton Guld, kilo

56,7 113,1 218,7 231,8 3.600

59,1 105,3 201,3 241,0 4.200

61,1 84,7 140,3 251,9 4.958

94,7 34,5 302,0 8.121

97,4 35,4 274,4 7.946

96,6 49,2 300,5 8.481 Falconbridge och Norzink (50%):

Koppar, tusen ton 7 4,4 Zink, tusen ton 81,5 Nickel, tusen ton 30,1 härav ferronickel 15,6

Silver, ton 86,1

77,3 78,6 31,1 14,4 98,5

75,3 59,8 31,7 14,6 92,3

86,7 126,5 43,2 15,6

83,1 127,9

43,3 14,4

76,6 131,6 43,9 14,6 Guld, kilo 1.644 1.735 1.251

*)varav för Boliden ungefår hälften egna koncentrat.

I Sudbury-området i Ontario, Ka- nada, driver Falconbridge ett omfat- tande projekt for utbyggnad av Craig- gruvan. När detta slutfOrts under 1994, kommer investeringen, som påbörjades 1989, att uppgå till ca 300 MCAD och över hälften av Sudburys nickelproduktion att komma från den nya gruvan. Vid Raglan i norra Kana- da, världens idag rikaste kända nick- elfyndighet (ca 17 miljoner ton malm

med en halt av 3,13% nickel och 0,88% koppar), fortsätter prospekte- ringsarbetet i oförminskad takt. Fal- conbridge driver vidare-i samarbete med Chevron och Shell- det s k Colla- huasi-projektet, där man nyligen lo- kaliserat ett antal mycket stora kop- parfyndigheter i Chile. Undersök- ningsarbetet kommer att slutföras under 1992 och gruvproduktionen kan komma igång omkring 1997.

Metallpriser i sammandrag

jan-mars

Genomsnittspriser 1989 1990 1991 1992

Koppar USD/ton 2.852 2.663 2.336 2.190

Zink USD/ton 1.715 1.520 1.114 1.168

Nickel USD/ton 13.352 8.893 8.154 7.594

BlyGBP/ton 412 460 315 291

Kurs SEK/USD 6:44 5:96 6:05 5:87

Priserna avser genomsnittsnoteringar (cash-noteringar) på Londons metallhörs (LME).

På den positiva sidan kan noteras att Kina åter är importör av koppar,

vilket bidragit till att minska LME- lagren i början av 1992.

Koppar

Kopparpriset rörde sig under 1991 i intervallet 2.130-2.620 USD/ton (11.935-15.730 SEK/ton). Genom- snittspriset blev 2.336 USD/ton (14.120 SEK/ton). Prisfallet var be- tydligt mindre än for övriga basme- taller. Japanska intressenter köpte under året stora volymer, vilketledde till ökade prisrörelser på marknaden.

Produktionsproblem i Zambia och Zaire samt ett antal strejker och stör- ningar i smältverk bidrog till ytterli- gare kraftiga prisfluktuationer.

Konsumtionen av koppar minska- de med 1,5% jämfört med 1990, me- dan produktionen av raffinerad kop- par ökade med 0,2%, vilket ledde till överskott och växande lager. De to- tala världslagren hos producenter, konsumenter och metallbörser mot- svarade vid utgången a v 1991 ca 7 veckors konsumtion, jämfört med ca 5 veckor ett år tidigare. Gruvproduk- tionen ökade under året med 2, 4% el- ler betydligt mer än produktionen av raffinerad koppar. Detta medförde ett överskott av koncentrat på mark- naden.

Exporten från öststatema under 1991 uppskattas till 360.000 ton, motsvarande drygt 4% av västvärl- dens konsumtion.

Idag råder viss brist på smältverks- kapacitet. Denna brist kommer att fårstärkas när konjunkturen åter- hämtar sig. Infår 1992 har detta med- fört markant ökade smältlöneersätt- ningar till verken.

Zink

Zinkpriset rörde sig under året i intervallet 973-1.435 USD/ton (5.930-8.610 SEK/ton). Genom- snittspriset blev 1.116 USD/ton (6. 731 SEK/ton). Detlägsta priset, 973 USD/

ton, noterades i oktober, medan års- högsta, 1. 435 USD/ton, nåddes i april på grund av brist på material får ome- delbar leverans. I november skedde en viss återhämtning av priset. För flertalet gruvproducenter var prisni- våerna och marknadssituationen långt ifrån tillfredsställande. Många gör förlust eller har sett sina vinster krympa drastiskt. På smältverkssi- dan är situationen något mera gynn- sam, eftersom smältlönerna ligger på en rekordhög nivå.

Konsumtionen av zink minskade med 2,2%jämfört med 1990 till följd av nedgången i byggnation och den minskade försäljningen av bilar och konsumentprodukter.

Exporten av zink från öststaterna mer än fördubblades under året till runt 110.000 ton. Exporten motsva- rade drygt 2% av västvärldens kon-

sumtion. ··

Produktionen av zink ökade under året med 2,3%. Detta tillsammans med vikande konsumtion medfårde en uppbyggnad av världslagren av zink till motsvarande 6,3 veckors konsumtion vid utgången av 1991, att järnfåra med 5,5 veckor året innan.

Gruvproduktionen ökade under 1991 med 2,4%.

På smältverkssidan har två stäng- ningar aviserats som reducerar produktionskapaciteten med över 200.000 årston. Detta är ett steg i att bringa zinkmarknaden i balans.

800 700 600

~

"""'''

~"'t!"' A~

rl \

~"'

500 400 300

Bly

Blypriset rörde sig under året i inter- vallet 275-364 .GBP/ton (2.900- 3.860 SEK/ton). Genomsnittsprise~

blev 316 GBP/ton (3.365 SEK/ton}l J' Ett årslägsta på 274,50 GBP/ton no- terades i november. Så låga priser har inte marknaden sett på över 4 år.

Produktionsneddragningar bland zinkgruvorna får återverkningar även på tillgången av blykoncentrat.

eftersom en stor del av gruvblyet kommer från produktionen av zink.

Råvarutillgången till sekundärbly- verken är dålig på grund av de låga priserna och ökad smältkapacitet

Konsumtionen av bly minskade under 1991 med 0,6%, till stor del be- roende på den svaga nybilsproduk- tionen.

Export från öststaterna svarar för knappa 2% av den totala bly konsum- tionen. Detta är inte särskilt betydan de i sig, men exporten överstiger d överskott som finns på marknaden.

Volymen har därför bidragit till att pressa ner priset.

Produktionen av bly ökade under 1991 med 1,8%. Produktionssilfrom till trots växte inte de totala lagren 1

nämnvärd omfattning utan motsva- rade vid årets slut 5,4 veckors kon- sumtionjämförtmed 5,0 ett år innan.

Gruvproduktionen minskade något under året.

Nickel

Nickelpriset rörde sig under året i intervallet 7.035-9.220 USD/ton - (39.470-59.640 SEK/ton) Genom-

~ ~nittspriset blev 8.163 USD/ton (49.353 SEK/ton).

Produktionen av rostfritt stål var mycket stark under första halvåret 1991, vilket kraftigt ökade nickelkon- sumtionen. Under andra halvåret sjönk produktionen av rostfritt stål betydligt, vilket ledde till en motsva- rande nedgång för nickel. Konsum- tionen av nickel minskade under året med 1,2%.

Exporten från öststaterna har stör- re betydelse för marknaden än Iör nå- gon annan basmetalL 1991 uppgick exporten till132.000 ton eller drygt 19% av västvärldens totala konsum- tion'. Med rädande föränderliga situa- tion i OSS ökar osäkerheten i pro gno-

- -~erna. Producenterna i OSS upplever

- stora svårigheter att skaffa utrust- ning och förnödenheter, varför en rimlig bedömning är en svag mins k- ning av exporten under 1992.

Produktionen av nickel ökade un- )ler 1991 med 3, 7%. Detta tillsam- -- mans med den starkt vikande kon- sumtionen gav ett relativt kraftigt överskott på marknaden under and- ra halvåret. De totala världslagren ökade de senaste månaderna till en nivå motsvarande 8 veckors konsum- tion, jämfört med 5,5 veckor 1990.

Guld

Guldpriset rörde sig under året i in- tervallet 343-404 USD/oz (62.960- 79.100 SEK/kg). Genomsnittspriset blev 362 USD/oz (70.405 SEK!kg).

Priset bottnade i september på 343 USD/oz, vilket är den lägsta notering- en på 5 år. In tress an t är att OSS guld- reserv är väsentligt mindre än tidiga- re antagits, "officiellt" 240 ton plus 150 ton som säkerhet utomlands (mot tidigare ca 2.000 ton). Siffrorna varierar dock kraftigt mellan olika bedömare. Detta innebär en betydligt mindre risk för plötsliga stora försälj- ningar från Ryssland. Guldproduk- tionen i Ryssland anses dessutom minska.

Västvärldens grovproduktion av guld var i stort sett oförändrad 1991 jämfört med 1990, 1.754 mot 1.749 ton. Exporten frän öststaterna mot- svarade knappa 20% av gruvproduk- tionen.

Silver

Silverpriset rörde sig under året i in- tervallet 3,55-4,5 7 USD/oz (639-969 SE K/kg). Genomsnittspriset blev 4, 06 USD/oz (790 SEK!kg).

Gruvproduktionen minskade nå- got under året. Konsumtionen är nu- mera större än produktionen. För- ändringarna är dock så små, att den fundamentala situationen inte påver- kas märkbart på grund av de mycket stora lager av silver som finns i värl- den. Industrianvändningen visar un- der rädande konjunktur en svag ut- veckling.

Boliden Mineral

Chef: Bengt Löfkvist

Boliden Mineral svarar för koncer- nens svenska och utländska grov- verksamhet. Man producerar och säljer icke-järnmetaller och koncen- trat, baserade i första hand på mate- rial från egna gruvor samt på återvin- ning av metallskrot. Teknik som utvecklas i verksamheten marknads- förs och säljs.

I affärsområdets svenska del ingår två produktionsdivisioner, en för koppar{Rönnskärsverken,AJtik)och en för bly/zink (Laisvall, Boliden, Garpenberg), vilka är organiserade i Boliden Mineral AB, samt försälj- ningsorganisationen Boliden Ore &

Metals AB och Boliden Contech AB, som säljer teknologi. Den internatio- nella gruvverksamheten är organise- rad i Boliden International Mirring AB. I affärsområdet ingårvidare Boli- den Process Contro l AB samt metall- återvinningsföretagen AB Arv. An- dersson, Boliden Metech Inc (USA) och Boliden France SA.

Ore & Metals, International Mirring

och Contech ingick tidigare i Boliden International tillsammans med han- delsorganisationen Boliden Intartra- de och industriråvaroföretaget Ahl- sell Mineral.

Boliden Mineral är en av de större producenterna av metaller och rna- tallkoncentrat i Europa. De färdiga metallerna, koppar och bly, säljs i Norden och inom EG, främst till ka- bel- respektive batteriindustrin. Hu- vuddelen av zinkkoncentraten leve- reras till hälftendelägda Norzink i Norge. Resterande kvantiteter går till

kunder J Finland och EG-länderna.

Blykoncentratkunderna återfinns i huvudsak i Tyskland, Belgien och Frankrike.

Boliden Minerals grovproduktion täcker till ca 60% det svenska behovet av koppar, medan bly- och zinkpro- duktionen svarar för mer än 100% av behovet. I europeiskt perspektiv står Boliden Minerals produktion för 2%

av kopparbehovet, 5% av blybehovet och 7% av zinkbehovet

Nyckeltal 1990 1991

Fakturerad forsäljning, Mkr 4.790 4.128 Härav utlandsförsäljning, 'Ya 66 58 Rörelseresultat efter

avskrivningar, Mkr 1.127 185 Räntabilitet på sysselsatt

kapital, 'Ya 51 6

Investeringar i anlägg-

ningstillgångar, Mkr 445 443 Antal anställda 31 dec 5.007 4.579 Härav utanför Sverige 763 770

Boliden Mineral hade under 199116 svenska gruvor i drift. Produktione uppgick till18 M ton malm, vilket var något mer än året innan. MetaHutvin- ningen blev jämfört med 1990 högre för koppar och silver, oförändrad för bly och guld, men lägre för zink Framställningen av svavelkis upp- hörde helt. Grovproduktionen utan- för Sverige minskade kraftigtjämfört med tidigare år, främst beroende på att zink- och blygruvan Black Angel på Grönland slutbröts i augusti 1990.

Vid den spanska Aznalc6llargruvan bröts 2, 4 M ton malm, främst zink, vil- ket var samma mängd som året in- nan.

Den fakturerade forsäljningen och rörelseresultatet minskade jämfört med 1990, främst beroende på kraf- tigt försämrade metallpriser. lägre volymer samt produktionsstörningar i Sverige, orsakade av komplicerade strukturförändringar och driftsstör- ningar i nya anläggningar. Under året investerades över 400 Mkr i den

Fortsatt låga metallpm:er och låg dollarkurs har praglat mledningen av 1992 Strukturfcirandrtngs- programmen mom den svenska delen av verksam- heten har slutforts och ar betet mrtktas nu mot .k.onsohdenngsåtgarder såsom intrunmng av an- laggmngar och satsnmg på orgamsatton&-och per- sonalutveck:lmg På Rormsk:ar <>tudera& moJhghe- terna att höJa produkttonen mom ramen fcir nuvarande koneosston I .\znalc6Uar påborjas grå- berg&bl)tnmg i avsikt att under 1992-1993 frilagga malm får ytterhgare två. å.rs dnft SamtldJgt forbe- reds mvestermgar och dnft 1 den narltggande Los Fratle!>-fynd!gheten Ovnga utland&ka grovprojekt ar under utveckling och utvard&nng.

pvenska verksamheten. främst inom ramen för det s k gruvpaketet. Beslut togs att investera över 300 Mkr i verk- samhetan vid Aznalc6llargruvan.

Boliden Mineral AB

VD: Bengt Löfkvist

Aitik

Chef: Rolf Ritzen

Aitik i Norrbotten är en dagbrottsgru- va med en årlig produktion av 15 Mton malm som ger 50.000 ton kop- par men också l, 7 ton guld och 3 8 ton silver. Under våren invigdes en ny produktionsanläggning, som bl a in- nebär att malmen krossas i gruvan och transporteras med band till an- rikningsverket i stället för med truck- ar. Betydande problem uppstod vid starten av den nya anläggningen, och full kapacitet nåddes fOrst under årets senare del.

Laisvall

Chef: Lars Eriksson

Laisvall i Norrbotten är företagets blygruva med en årsproduktion av 1,75 Mton malm som bl a innehåller 64.000 ton bly. De låga blypriserna ledde till att gruvan stängdes fyra veckor under våren och att persona- len permitterades under samma tid.

Regeringens nej till det s k Laisvall- projektet begränsar gruvans återstå- ende livslängd till ca 5 år. Med anled- ning därav inleddes restbrytning under året.

Boliden

Chef: Bo Johan Nilsson

Bolidenområdet består av sju gruvor och ett anrikningsverk. Totalt produ- ceras 1,5 Mton malm. Under 1991 avslutades ombyggnaden av anrik- ningsverket i Boliden. men anlägg- ningen har haft avsevärda inkör- ningsproblem. Anrikningsverket i Kristinaberg lades ner under våren.

Ä ven Kedträskgruvan stängdes då efterfrågan på svavelkis minskade.

Produktionen av svavelkis upphörde helt i november. Långdalsgruvan övergick planenligt till dagbrotts- brytning. De stora strukturföränd- ringarna har medfört avsevärda per- sonalreduktioner och omflyttningar.

Garpenberg

Chef: Svante Holmgren

Divisionen består av två gruvor, vilka ligger i södra Dalarna. Det är främst zink och silver som svarar för intäk- terna. Totaltbryts 800.000 ton malm.

Produktivitetsutvecklingen har varit mycket god och samanrikningen av malmerna har varit framgångsrik.

Personalsituationen har varit stabil med god tillgång på bergarbetare.

Rönnskär

Chef: Gurmar Axheim

Rönnskär är Boliden Minerals smält- verk för koppar och bly. Dessutom framställs betydande mängder guld, silver, zinkklinker och svavelproduk- ter samt specialprodukter som selen.

Konkurrenter finns främst i Skandi- navien och övriga Västeuropa. Pro- duktionen av koppar blev lägre än be- räknat på grund av problem i elektrolysverket och lägre halter i det ingående kopparmaterialet Till- gängligheten i kopparhyttan ökade.

Blyproduktionen har fungerat myck- et väl. Genom ändringar i process- gassystemet har produktionen av svaveldioxid förbättrats. Under året lades arsenikverket ner sedan mark- naden kraftigt forsämrats. Kostnads- utvecklingen var fortsatt god under året.

Mindeco

Chef: Ebbe Pehrsson

Teknikdivisionen Mindeco är specia- liserad på planering, projektering och konstruktion av främst gruvan- läggningar. Kunder är Boliden Mine- ral och andra foratag inom koncer- nen, men andelen externa arbeten växer stadigt. För Norsk Hydros räk- ning har exempelvis utförts teknisk granskning och forslag till förbätt- ringar av den ryska Rasvumchorr- gruvan på Kolahalvön.

Boliden International MiningAB

VD: Fred Boman

Boliden International Mirring AB äger och driver Aznalc6llargruvan utanfOr Sevilla i södra Spanien (zink, koppar, silver. bly och svavelkis) samt kop-

tain i Maine, USA. Bolaget har vidare ledningsansvaret for tre delägda gru- vor/gruvprojekt: guldgruvan Sukhay- barat i Saudiarabien (som ägs tilllika delar av Boliden och det statliga sau- diarabiska företaget Petromin), en betydande zinkfyndighet i väst- afrikanska Burkina Faso (ett joint venture med det statliga gruvbolaget Bumigeb) samt guldfyndigheten Mi- nas Santa Rosa i Panama (i vilken Boliden äger 51% och kanadensiska Greenstone Resm1rces 49%). Boliden International Mining är dessutom roi- noritatsägare i den stora bly- och zinkgruvan Faro i Yukon, Kanada, samt i det portugisiska företaget Piri- tes Aleutejanas (zink, koppar och bly).

Försäljningen minskade väsentligt under 1991jämiört med 1990 då den nu slutbrutna zink- och blygruvan Black Angel på Grönland var i pro- duktion under åtta månader. Till minskningen bidrog låga metallpri- ser fOr produktionen från Aznalc6l- largruvan. Rörelseresultatet försäm- rades därmed kraftigt. Den delägda Sukhaybaratgruvan togs i produk- tion underjunimånad och gavettgott resultat. Under året fattades beslut att investera över 300 Mkr i verksam- heten vid Aznalc6llargruvan.

Boliden Ore & Me tals AB

VD: Curt Järnfelt

Boliden Ore & Metals AB är försälj- ningsbolag för koncernens gruv- och smältverksprodukter och är uppdelat i tre affårsgrenar: koncentratförsälj- ning, metallf6rsäljning och LME- handel. Koncentratgruppen säljer koncernens svenska och utländska gruvproduktion och är även forsälj- ningsagent for Pirites Alentejanas. Ca 500.000 årston går på export. Metall- gruppen säljer Boliden Minerals rna- tallproduktion och Falconbridges kopparproduktion i norska Kristian- sand. Försäljningsvolymen är ca 140.000 ton koppar, 50.000 ton bly samt en betydande mängd ädelme- taller och biprodukter. En stor del av fårsäljningen går på export. LME- gruppen svarar för att genom terminsaffärer på metallbörsen i London (London Metal Exchange, LME) hedga prisrisker i producentle- det Även den strategiska metallhan- deln sköts av LME-gruppen.

Verksamheten koncentrerades un- der 1991 till Stockholm. Antalet an- ställda minskades samtidigt som Londonkontoret lades ner.

VD: Staffan Jähkel

Boliden Contech säljer främst tekno- logi, som utvecklats inom Boliden och som består av effektiva industripro- cesser inom gruv-och metallnäring- en, såväl på produktions- som miljö- sidan. Teknologin säljs dels i form av licenser och konsulttjänster, dels som nyckelfärdiga anläggningar. Mark- nadsföringen koncentreras till Euro- pa, där östsidan blir alltmer intres- sant, och till vissa utvecklingsländer i samarbete med SIDA.

Bland pågående projekt märks le- verans av ett ädelmetallverk till Polen samt två anläggningar till Kina för svavelkisrostning. Ett nytt uppdrag avser en titandioxidanläggning i Ca- lais, Frankrike. I Sverige har bl a leve- rerats selenfilter till krematorier och tandläkar kliniker.

Trots konjunkturläget har resulta- tet varit tillfredsställande, och forut- sättningarna för ökad orderingång bedöms som goda.

Övriga bolag

Boliden Process ControlAB utvecklar och marknadsfor Bolidens kompe- tens inom processkontrollområdet Kunder har bl a varit anrikningsver- ket i Boliden, Pirites Aleutejanas i Portugal. Dumagaroi i Kanada, Suk- haybarat i Saudi-Arabien och LKAB i Kiruna.

Metallåtervinningsforetagen Arv.

Andersson, Boliden Metech och Boli- den France har fått vidkännas pris- nedgångar på sina respektive mark- nader vilket lett tilllägre volymer och sämre marginaler. Arv. Andersson har etablerat sig i Landskrona och Boliden Metech har fOrvärvat en an- läggning på amerikanska västkusten.

Miljöfrågor

De flesta utsläppen från Rönnskärs- verken har legat på sina hittills lägsta nivåer. Det innebär att utsläppen for flera ämnen med god marginal un- derskrider de av koncessionsnämn- den beslutade gränsvärdena. För några utsläpp till luft, bl a av svavel- dioxid, krävs dock ytterligare insat- ser fOr att ge ännu större marginal till utsläpps gränserna.

Inom grovverksamheten har miljö- arbetet dominerats av planering in- för och genomforandet av efterbe- handlingsåtgärder. I Stekenjokk har återställningsarbetet i allt väsentligt avslutats. Det ca 110 hektar stora sandmagasinet blir i framtiden en fjällsjö.

Boliden Metall

Chef: Lars Kollberg

Boliden Metall AB är moderbolag till 24 internationella foratag i metall- branschen vilka är indelade i fyra produktorienterade divisioner. Boli- den Metall är idag en av Europas le- dande tillverkare av mässingsstång och kopparrör och marknadsledande i Skandinavien när det gäller bly- och tennlegeringar.

Nyckeltal 1990 1991

Fakturerad försäljning, Mkr 2.359 3.048 Härav utlandsförsäljning, o/o 83 90 Rörelseresultat efter

avskrivningar, Mkr 95 53

Räntabilitet på sysselsatt

kapital, o/o 13 5

Investeringar i anlägg-

ningstillgånN,ar, Mkr 93 104 Antal anstä da 31 dec 1.262 1.997 Härav utanför Sverige 769 1.560

Verksamheten expanderade ytterli- gare under 1991 genom förvärv av det engelska mässingsstångverket McKechnie Extruded Products Ltd (numera Boliden MKM Ltd) och det belgiska radiatorverket DEF.

Den vikande konjunktur~n resulte- rade i minskad efterfrågan under året, främst i Sverige. Den tyska marknaden var dock fortsatt stark.

Även de holländska och danska marknaderna fick god draghjälp av den tyska uppgången.

Divisionerna Kopparrör, Mässing och Distribution påverkades negativt av konjl.Ulkturen for byggbranschen och division Bly & Tenn av den for bilindustrin. Division Kopparrör märkte dock tack vare den tyska kon-

-~

junkturen inte någon nämnvärd avmattning. Division Mässing, som redan tidigare fått vidkännas över- )Produktion och pressade priser, om-

~strukturerades under året.

Division Kopparrör

Chef: Patrick de Maeyer jVid divisionens produktionsanlägg-

ningar i Belgien, Frankrike och Sveri- ge tillverkas årligen cirka 30.000 ton kopparrör. I januari 1991 fårvärva- des radiatortillverkaren DEF fiadia- teurs i Liege. Tack vare en positiv ut- veckling under senare delen av året kunde DEF öka sin produktion med 25% till 500.000 radiatorer per år.

Förutom i Belgien, Frankrike och Sverige är divisionen representerad genom egna säljbolag i England, Spa- nien och Tyskland.

Division Mässing

Chef: Nick HaiTison

Divisionen är en av marknadsledar- na i Europa och har en årsproduktion på cirka 100.000 ton mässingsstång

KoJljunlturavmattmngen år kannbar for atlArsom·

rådet Några radtlcala forbättringar de obla marknaderna forutses inte under 1992 Den goda efterfrAgan 1 'IJ-~and vantas docl b~tä. Vllket frarost j6'unar diviston kopparror. Arbetet med att konsohdera, rationallsera oc:h strukturera aft'ars- området fort&a.tter

vid anläggningar i Danmark, Eng- land, Nederländerna och Sverige.

Divisionen har dessutom ett eget säljbolag i Tyskland. Huvuddelen av produkterna säljs som halvfabrikat till europeiska armatur-och WS-in- dustrier samt till övrig metallbaserad komponentindustri.

Verksamheten präglas av hård konkurrens. som bl a möts med inve- steringar för att öka bearbetnings- graden hos de egna produkterna. Så- lunda invigs t ex en helt ny kompo- nentanläggning i Gusum våren 1992.

Division Bly & Tenn

Chef: Jan Nimmermark

Divisionen består av Boliden Bergsöe AB i Landskrona, en återvinningsan- läggning för förbrukade bilbatterier, samt av säljbolagen Oy Boliden Berg- söe Ab i Finland och Boliden Bergsöe A/S i Norge . .Vid smältverket i Lands- krona produceras olika legeringar av bly och tenn. Ett särskilt bolag, Retur- hatt AB, har bildats tillsammans med svensk batteriindustri och skrothan- del i syfte att öka insamlingen och

återvinningen av uttjänta batterier.

Divisionens kunder återfinns främst inom batteri- och elektronikindust- rin. Årligen produceras ca 2.000 ton tenn och 50.000 ton bly, vilket gör Bo- liden Bergsöe till marknadsledare i Skandinavien.

Avsättningsmöjligheterna var go- da under 1991. Nedgången i metall- priserna inverkade dock negativt på resultatet. l miljöförbättrande syfte investerades under året 16 Mkr i ett täckt batterilager i Landskrona.

Division Distribution

Chef: Gerard Lievre

Divisionen består av det franska me- tallhandelshuset Reynolds European SA samt av säljbolag i England, Frankrike och Tyskland. Divisionens tillkomst är ett led i Boliden Metalls strategi att övergå frän agentförsälj- ning till ett eget, heltäckande distri- butions-och försäljningsnät

Ahlsell

Chef: Lars Abrahamson

Ahlsells atTarside är att som grossist kunna erbjuda kompletta funktioner och tjänster till installatörer av WS-, el- och kylmaterial samt att vara spe- cialist på produkter för vätsketrans- port. Utvecklingen inom grosshan- deln går från att vara lagerhållare och transportör till att spela en mer aktiv roll i kedjan tillverkare-grossist-slut- förbrukare. En ökad specialisering inom sortimentet ger ökad kompe- tens på enskilda produkter, vilket bl a innebär att säljarna kan ge bättre råd och service till kunderna.

Affärsområdet är organiserat i två fristående företag, Ahlsell AB och Fristads AB (som ingår från och med 1992 efter att tidigare ha tillhört Munksjökoncernen). Ahlsell har fyra operativa divisioner: Ahlsell WS, Ahlsell El, Ahlsell Verktyg och Ahlsell Kyl, vilka samtliga tillhör marknads- ledarna inom sina respektive seg- ment. Ahlsell Kyl överfördes under sommaren från atTarsområde Venti- lation till Ahlsell-gruppen. Fristads AB, som tidigare var dotterbolag till Munksjö AB, är specialister på yrkes- kläder. Fristads-gruppen omfattar

Fakturerad försäljning, Mkr

Härav utlandsförsäljning,% 3.683 3.476 Rörelseresultat efter

avskrivningar, Mkr 152 30 Räntabilitet på sysselsatt

kapital,% 20 3

Investeringar i anlägg-

ningstillgångar, Mkr 81 31 Antal anställda 31 dec 1.417 1.248 Härav utanför Sverige

också dotterbolagen Hejco Yrkesklä- der, Snikkiprodukter och Ide-Mode.

Ahlsell AB arbetade under året på en kraftigt försämrad svensk bygg- marknad. Den negativa utvecklingen förstärktes under årets andra hälft.

Inkörningsproblemen med det nya centrallagret i Hallsberg övervanns vid halvårsskiftet, och mot slutet av året kunde VVS-divisionen återta de- lar av tidigare förlorade marknads- andelar. Divisionerna El och Verktyg stärkte sina positioner. Fristads AB påverkades av den försämrade sven- ska konjunkturen.

Ahlsell AB:s fakturering minskade med 11% på grund av lägre försälj- ningsvolym. Nyförvärvade företag svarade för 238Mkrav försäljningen.

Resultatet belastas fortfarande av stora kostnader sammanhängande med investeringarna i Hallsberg och ett nytt datasystem. Genom omfat- tande omstruktureringar minskade antalet anställda under året med 401 eller 24%. Vid ingången av 1992 var 1.248 personer verksamma i Ahlsell AB och 520 i Fristads AB. Parallellt med arbetet att omstrukturera Ahl-

sell-gruppen prioriteras minskning a v kapitalbindningen. Under 1991 re- ducerades lagervärdet med 120 Mkr.

Ahlsell VVS

Chef: Lars Abrahamson Divisionen är Sveriges största VVS- grossist. Produkterna återfinns inom områdena sanitet, värme, rör, venti- ler, instrument, rostfritt, vatten och · avlopp. Kunderna är landets ca 20.000 VVS-montörer samt på VA- och industrisidan kommuner, mark- entreprenörer och industrin. Divisio- nen är specialiserad på produkter för vätsketransport. De främsta konkur- renterna på VVS-marknad(m är Dahl Invest (Fosselius Alpen), Skoogs VVS och ett fyrtiotal lokala WS-grossis- ter. Huvudkonkurrenter på VA- marknaden är Dahl-Invest och Brö- derna Edstrand samt på industrisi- dan Tibnor, Bröderna Edstrand och agenturföretag.

Divisionen omorganiserades un- der året och slogs samman med divi- sion Industri/Kommunalteknik. An- talet anställda reducerades med en

Skurups kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen och behåller inte personuppgifter du har lämnat in längre än nödvändigt. Personuppgiftsansvarig

Förtäring Ge aldrig någonting genom munnen till en medvetslös person Kontakta läkare om besvär kvarstår Framkalla inte kräkning utan läkares

Based on a list of registered holders of SDRs dated September 28, 2001 and lists of registered holders of common shares and preferred shares dated September 30, 2001,

Affärsen- heterna för Mobiltelefoni och Landmobil Radio överfördes då från Ericsson Radio Systems AB till det nybildade bolaget.. I

Moderbolaget bedriver bl a gemensam finansförvaltning för koncernens bolag. Finansverksam- heten med koncernkonto, internbanksfunktion och andra cash-managementinsatser

För operatörer som vill fortsätta till arbetsledare och specialistbefattningar har vi en aspirantutbildning som är gemen- sam för alla bolag inom Svenska Tobaks, säger

är av tradition inriktad på att till- försäkra flygvapnet luftvärdiga och kostnadseffektiva motorer med högsta tillgänglighet. Från l januari 1991 har verksam- heten utökats

Östergötland Gotland Väst Sjuhärad Skaraborg Jönköping.