Share "Remissyttrande gällande betänkandet ”Modernatillståndsprocesser för elnät” (SOU 2019:30)"

Företagarna | Postadress 113 57, Stockholm | Besökadress Rådmansgatan 40, Stockholm Tel 08 406 17 00 | Fax 08 24 55 26 | info@foretagarna.se| www.foretagarna.se Infrastrukturdepartementet

Departementssekreterare Filip Vestling

103 33Stockholm

Stockholm Vår referens Dnr

2019-10-31 Philip Thunborg I2019/01809/E

Remissyttrande gällande betänkandet ”Moderna

tillståndsprocesser för elnät” (SOU 2019:30)

Företagarna har givits tillfälle att ge ett yttrande gällande rubricerat betänkandeoch lämnar följande synpunkter.

Bakgrund

Utredningen har enligt regeringens direktiv settöver regelverket för nätkoncessioner1 att det inte skapar osäkerhet eller sätter upp onödiga hinder för energiaktörer, samtidigt som övriga samhällsintressen ska skyddas. Utredningen har därmed lämnat förslag som ämnar att modernisera, förenkla och förbättra elnätsregelverket. Utredningen har fokuserat på fyra teman: koncessionsplikt och undantag från koncessionsplikt, en mer miljöbalkslik prövning och rättskraft, samredovisning av elnät och slutligen en studie av om nätnivåerna bör ändras.

Ställningstagande

Företagarna välkomnar denna utredning och anser att den är ett nödvändigt steg för rätt förutsättningar till ett fossilfritt och konkurrenskraftigt Sverige.

I Sverige sker elproduktionen och elkonsumtionen i hög utsträckning inte inom samma område, vilket är en utmaning för ett land som präglas av stora avstånd. Merparten av produktionen sker i norra delen av landet samtidigt som den största konsumtionen sker i södra Sverige. Elnätet är grundläggande infrastruktur som måste kunna säkra en

tillförlitlig elförsörjning i hela landet, närhelst det behövs. Otillräcklig

överföringskapacitet och ett ökat effektbehov ställer därmed höga krav på den svenska elnätsinfrastrukturen.

1Tillstånd för att få bygga och använda elektriska starkströmsledningar, 2 kap. 1 § ellagen

(1997:857). Ägandet av sådana ledningar är däremot inte koncessionspliktigt. Det finns två typer av nätkoncession. Nätkoncession för linje avser en ledning med en i huvudsak bestämd

sträckning. Nätkoncession för område är ett tillstånd att inom ett visst geografiskt område bygga och använda ledningar upp till en viss bestämd spänning, 2 kap. 2 §.

2 (3)

Bristande kapacitet i elnäten riskerar att kraftigt försämra tillväxtmöjligheterna i delar av landet, särskilt i de stora och i de växande städerna där behovet ökar till följd av bland annat nyetableringar och expansion av befintliga företag, bostadsbyggande samt

omställning till fossilfrihet i industri och transportsektor. Även infrastrukturen i andra delar av landet drabbas givetvis också av ett eftersatt elnät.

Idag är ledtiderna från start till färdig infrastruktur oproportionerligt långa, vilket i en tid då elnäten är i stort behov av upprustning och utbyggnad utgör ett tillväxthinder. En stamnätsledning eller en regionnätsledning kan exempelvis ta cirka 10–15 år där

omkring 10 procent av tiden utgör själva byggandet. Kortare handläggningstider och ett modernare system för nätkoncessioner är därför en viktig del i att elnäten ska kunna byggas ut för att möta klimatomställningen och samhällets utveckling. Trygg och stabil elförsörjning är avgörande för ökad tillväxt, jobbskapande och välfärd.

Utredningen innehåller flera förslag. Nedan följer de områden som Företagarna valt att lämna synpunkter på.

I syfte att förenkla reglerna om undantag liksom byggandet av ledningar och nät med obetydlig påverkan på miljön, elnätet och elmarknaden har utredningen sett över förordningen om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen. Företagarna instämmer i utredningens slutsats om att koncessionsplikten för starkströmsledningar bör behållas, likaså indelningen i nätkoncessioner för område och linje2. Vi delar

bedömningen att det inte finns anledning att konkurrensutsätta överföring av el och öppna upp för möjligheten att ha parallella elledningar från olika aktörer. Ett sådant scenario hade minskat förutsägbarheten i infrastrukturen och ökat kostnaderna för användarna. Att Energimarknadsinspektionen övervakar de regionala monopol som idag präglar elmarkanden och således verkar för skäliga elnätsavgifter är i mångt och mycket ett fungerande system.

Företagarna instämmer även i förslaget om att nätmyndigheten får bemyndigande att i föreskrifter fastställa undantag från kravet på koncessionsplikt. Detta kan röja de hinder som möjliggör överföring av förnybar elproduktion mellan anläggningar och byggnader, och således öka delningen av energi mellan exempelvis fastighetsägare eller

näringsidkare.

Gällande förkortade ledtider i tillståndsprocesserna har Företagarna inga invändningar annat ett par synpunkter. För att förkorta ledtiderna bör ytterligare åtgärder genomföras för att förenkla domstolsprocessen kring tillstånd, exempelvis gällande förtur av ärenden samt tillfällen för yttrande. Vidare kan det även ske genom att myndigheternas processer förkortas, där särskilt Energimarknadsinspektionen och Lantmäteriets samverkan och handläggningstider kan effektiviseras.

2 Nätkoncession för område och linje - Elnätet i Sverige är indelat i tre nivåer: transmissionsnät (tidigare stamnät), regionnät och lokalnät. Transmissions- och regionnät drivs med stöd av nätkoncessioner för linje, medan lokalnäten huvudsakligen drivs med stöd av nätkoncessioner för område. Transmissionsnätet ägs av staten och förvaltas av Affärsverket svenska kraftnät.

Regionnätet ägs till största delen av de tre företagen Ellevio AB, Eon Energidistribution AB och Vattenfall Eldistribution AB. Lokalnäten ägs av cirka 160 företag av varierande storlek och ägandeformer. Ägarna utgörs av stat, kommun eller ekonomiska föreningar, pensionskapital, riskkapital och börsnoterade företag. I stort sett ägs hälften av region- och lokalnäten av stat, kommun eller ekonomiska föreningar och hälften är privatägda bolag.

3 (3)

Företagarna

Patrik Nilsson Philip Thunborg

Lantmäteriet kan varken tillstyrka eller avstyrka utredningens förslag om utökade möjligheter till ändring och dispens från nätkoncession för befintliga elledningar. Vi