Remissvar: Moderna tillståndsprocesser för elnät (SOU 2019:30)

Share "Remissvar: Moderna tillståndsprocesser för elnät (SOU 2019:30)"

Svensk Solenergi kansli: 08-441 70 90 Org.nr: 882601-2711 Kammakargatan 22, pl 6 info@svensksolenergi.se BG: 252-6390 111 40 Stockholm www.svensksolenergi.se Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se c/c filip.vestling@regeringskansliet.se Stockholm 30 oktober 2019

Remissvar:

Moderna tillståndsprocesser för elnät (SOU 2019:30)

Svensk Solenergi har tagit del av Infrastrukturdepartementets remiss av betänkandet Moderna tillståndsprocesser för elnät (SOU 2019:30). Svensk Solenergi tillstyrker de förslag till ändringar som framförs nedan med följande kommentarer.

Sammanfattning

Vi ser Nätkoncessionsutredningens betänkande som mycket viktigt för att solcellsanläggningar som ägs av såväl energibolag, som bostadsbolag, företag och privatpersoner, ska bli en viktig del i omställningen till helt förnybart elsystem i Sverige.

Vi delar utredningens slutsats att regelverksförändringar som underlättar anslutning och delning av elproduktionsanläggningar är avgörande för en samhällsekonomisk omställningen. Det är vidare mycket positivt att

utredningen föreslår förändringar som kommer underlätta för överföring av lokalproducerad el utan krav på koncessionsplikt.

Förslaget att tillåta interna nät mellan flerbostadshus utan krav på nätkoncession är kanske det viktigaste och mest logiska då flera äldre bostadsområden, som uppfördes innan IKN-förordningen trädde i kraft 2007, redan har den möjligheten.

Dagens krav minskar incitamenten och begränsar möjligheterna att använda solel i flerbostadshusområden, varför föreslagna undantag bör träda i kraft så snart som möjligt.

4.3.1 Översyn av de generella undantagen från koncessionsplikt

Vi tillstyrker utredningens förslag med avseende på undantag från koncessionsplikt, speciellt:

• Nätmyndigheten får bemyndigande att i föreskrifter fastställa undantag från kravet på nätkoncession (s 81).

• Utökat undantag för produktionsnät (s 85). • Nytt undantag för delning av energi (s 87). • Nytt undantag för lokalkraftförsörjning (s 92).

Vidare tillstyrker vi att det inte bör finnas någon begränsning i rätten att överföra el för annans räkning i ovan nämnda undantag.

Svensk Solenergi kansli: 08-441 70 90 Org.nr: 882601-2711

Kammakargatan 22, pl 6 info@svensksolenergi.se BG: 252-6390

111 40 Stockholm www.svensksolenergi.se

Utredningens förslag att ge Nätmyndigheten rätt att utfärda föreskrifter för undantag till IKN skapar förutsättningar för enklare och snabbare

anpassning av regelverken till nya tekniska och virtuella lösningar. När det gäller Nytt undantag för delning av energi bör det, som föreslås i utredningen, samordnas med genomförandet av reglerna om

energigemenskaper i det nya elmarknadsdirektivet. I anslutning till pågående arbete hos Ei, om att ta fram svenska regelverk för

energigemenskaper, bör man också utreda möjligheterna att skapa virtuella nät (det vill säga att ett antal anslutningspunkter avräknas gemensamt), som ett alternativ till fysiska nät.

Det ändringar som föreslås tar främst bort nuvarande hinder att bygga solcellsanläggningar på de flerbostadshus som har bäst förutsättningar inom ett bostadsområde. De ger också bättre förutsättningar för energilagring, effektutjämning och efterfrågeflexibilitet. Då vi har ett stort behov av fler och planerar och bygger förhållandevis mycket flerbostadshus, är det de viktigt att ändringarna genomförs, och därmed kan implementeras, så snart som möjligt.

Då är vår bedömning att utredningens förslag i anslutning till IKN är fullt möjliga att införa redan första januari 2021, alltså ett år tidigare än

utredningen föreslår.

Förslag till ändringar av ellagen

Vi ställer oss bakom utredningens förslag till ändring i ellagen 1 kapitlet 4§ om att ett elnät som förbinder en lokal produktionsanläggning med

förbrukningspunkter för egen räkning inte ska omfattas av koncessionsplikt. Det förenklar exempelvis förutsättningarna att uppföra solparker i

anslutning till olika verksamheter.

Vi ställer oss också bakom utredningens förslag till att det ska finnas

möjligheter att ansöka om undantag från koncessionsplikt med särskilda skäl genom ändring av ellagen 2 kapitlet §4a. Möjligheten att ansöka om

undantag skapar förutsättningar för att pröva nya lösningar.

Anna Werner, vd Jan-Olof Dalenbäck, handläggare

Svensk Solenergi är en branschförening som med 250 professionella medlemmar representerar såväl den svenska solenergibranschen som flera andra aktörer som verkar inom solenergiområdet.

Det är inte utrett vad detta kan innebära för länsstyrelsen i termer av arbetsbelastning samt resurser. Beroende på ledningens sträcka kan ett ärende innebära att många

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation

Länsstyrelsen bedömer att förslaget till exklusivitetsregel är för långtgående och att alternativa sätt att åstadkomma syftet med regeln bör utredas. Att helt

Även om spänningsnivåerna är lägre i nätkoncession för område ser Länsstyrelsen vissa problem med förslaget eftersom det öppnar upp för anläggande av ledningar utan en