Share "Remissvar avseende Remiss av betänkandet Moderna tillståndsprocesser för elnät SOU 2019:30"

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk Förening

Gatuadress Postadress Växel E-post www Org. nr.

Drottninggatan 2 111 37 Stockholm 0775 - 200 100 info@bostadsratterna.se www.bostadsratterna.se 702000-2387

Infrastrukturdepartementet

i.remissvar@regeringskansliet.se

filip.vestling@regeringskansliet.se

Stockholm 2019-10-31

Remissvar avseende

Remiss av betänkandet Moderna tillståndsprocesser för elnät

SOU 2019:30

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en

intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 400

bostadsrättsföreningar som medlemmar i hela Sverige med sammanlagt cirka 350 000

hushåll. Bostadsrätterna har beretts tillfälle att inkomma med yttrande över rubricerad

promemoria och får framföra följande.

Utredningen handlar om modernisering av den omfattande regleringen av det svenska elnätet från producent till slutanvändare. Bakgrunden till denna lagstiftning är att produktionen av elektriciteten tidigare i princip alltid måste ske i precis samma takt som den konsumeras. Eftersom denna

produktion och distribution sker i nät som av naturliga skäl präglas av att de består av ett antal naturliga monopol krävs en minst sagt omfattande samordning och reglering.

Vi står idag inför mycket omfattande förändringar av denna ”marknad” och måste anpassa spelreglerna. Numera skickas elen i ledningarna inte enbart enkelriktat från producenten till användarna - idag skapar småskaliga anläggningar för vind och solkraft elektroner som förväntas gå i motsatt riktning på samma ledningar. Kraven har också vuxit på snabbare avgöranden för att tillfredsställa krav från både bostadsbyggare, industrin och miljövänner.

Utredningen behandlar dock detta regelkomplex strikt ur producenternas, distributörernas och myndigheternas perspektiv. Hur lämnade förslag påverkar kundernas, slutanvändarnas möjlighet att göra rationella och säkra val framgår tyvärr inte.

Som exempel på frågeställning vi möter i vardagen, men ofta saknar svar på kan nämnas; Bostadsrättsföreningar som står inför frågeställningen att införa – eller lämna – så kallad gemensam el (där föreningen tar över fastighetsnäten och samlat börjar svara för mätning och debitering, en organisationsform som har både för- och nackdelar) ofta är utlämnade till elnätsägarnas godtyckliga medverkan. Samtidigt förutsätter ett lönsamt byggande av solcellsanläggning på föreningens tak att man just går samman och tvångsvis ansluter hela föreningen till så kallad gemensam el.

Om en enskild person som bor i en bostadsrättsförening önskar få ett ladduttag för sin elbil eller kanske föreningen vill satsa på elektrifieringen av samtliga garageplatser möts de av frågor som är direkt kopplade till ”moderna tillståndsprocesser för elnät” och skatte- och bidragsfrågor som ibland är synkroniserade med gällande el-regler, ibland står i strid med gällande rätt.

2 Vi förstår att Utredningens mening är att föreslagna regler åtminstone ska bidra till att förenkla och förbättra regelsystemet i dessa avseenden. Vi inom Bostadsrätterna saknar dock kompetens för att med säkerhet bedöma om utredningens förslag är de bästa eller tillräckliga för att lösa frågorna och avstår därför från att vare sig tillstyrka eller avstyrka föreliggande förslag.

Med vänlig hälsning Ulrika Blomkvist VD

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation

Länsstyrelsen bedömer att förslaget till exklusivitetsregel är för långtgående och att alternativa sätt att åstadkomma syftet med regeln bör utredas. Att helt

Även om spänningsnivåerna är lägre i nätkoncession för område ser Länsstyrelsen vissa problem med förslaget eftersom det öppnar upp för anläggande av ledningar utan en