Arsredovisning 1997

Koncernen i sammandrag ... 1 Koncernstruktur .. _ . . .... . 1 VD:s kommentar

Koncernöversikt

... 2

Tillverkning av H&M:s produkter Förvaltningsberättelse ....

Koncernens resu l ta trä kning Koncernens balansräkning . Koncernens finansieringsanalys Moderbolagets resultaträkning

.. 4

.11

.12 .13 .14

.16 . . 17

Bolagsstämma

Ordinarie bolagsstämma hålles på Berns Congress, Berzelii Park i Stockholm torsdagen den 16 april1998 kl 15.00.

Rätt att deltaga i bolagsstämman

Bolaget tillämpar lagen om förenklad aktiehantering, varför aktieägare, som önskar deltaga i bolagsstäm- man, skall vara införd i den av Värdepapperscentralen VPC AB förda aktieboken senast den 6 april1998. -

Aktieägare. som genom banks notariatavdelnin~ eller enskild fort_dhandlare låtit förvaltarregistrera sina aktier, måste tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att deltaga i stämman. Omregistreringen måste vara verkställd senast den 6 april1998.

Anmälan om deltagande i bolagsstämman

För rätt att deltaga i bolagsstämman fordras, förutom den ovan angivna registreringen i aktieboken att anmälan om deltagande i stämman görs till bolagets huvudkontor senast kl 12.00 tisdagen den 14 april 1998.

Anmälan skall göras skriftligen med angivande av personnummer, namn och antal aktier under adress H & M Hennes & Mauritz AB, Box 1421, 111 84 Stock- holm eller per telefax 08-24 80 78 eller per telefon 08-796 55 00.

Utbetalning av utdelning

l bolagsstämmans beslut om utdelning kommer att anges den dag då aktieboken och den i anslutning till aktieboken förda förteckningen över panthavare m fl skall avstämmas. Styrelsen och verkställandedirek-r- tören har som avstämningsdag beslutat föreslå den - 21 april1998. Beslutar bolagsstämman i enlighet med förslaget, beräknas utdelningen komma att utsändas av Värdepapperscentralen VPC AB den 28 april 1998 till dem som på avstämningsdagen är införda i aktieboken eller i den nämnda förteckningen.

Moderbolagets balansräkning .... ...•... . 18 Moderbolagets finansieringsanalys ...•.. . 20 Kommentarer/noter till bokslutet .. _ . • • • . .21 Förslag till vinstdisposition

Revisionsberättelse ..

Fem år i sammandrag

.23 .23 .24 .25 .26 H&M-aktien

Styrelsen ..

H&M-fakta • • • • l . . . l • • • • • • •28 Adresser . . . . . o • • l . - . • • • • .29

Koncernen i sammandrag

Omsättning inkl moms, not 1 MSEK

Förändring

Utlandsförsäljning MSEK

Utlandsförsäljningens andel

Bruttomarginal

Resultat före skatt MSEK

Årets vinst MSEK

D:o per aktie SEK

Ändring från föregående år

Räntabilitet på eget kapital, not 14

Räntabilitet på sysselsatt kapital, not 14

Skuldsättningsgrad, not 14

Andel risköärande kapital, not 14 soliditet, not 14

Antal butiker i Sverige Antal butiker i utlandet Totalt antal butiker Medelantal anställda

Koncernstruktur

H&M lntern•tional Holl•nd

21.279,4 17.212,1

+24 +18

16.853,1 13.085,4

15,7 15,1

2.511,9 1.905,0 1.690,9 1.331,0

8:17 6:43

+27 +37

29,1 28,3

42,5 39,8

2,1 2,5

77,4 76,9

72,4 71,9

12.096 10.469

VD:s kommentar

1997 var året då H&M fyllde 50 år. Det var också året då vi uppnådde vårt bästa resultat någonsin. Totalt omsatte vi cirka 21,3 miljarder kronor vilket är en ökning med 24 procent. Resultatet före skatt ökade med 32 procent till cirka 2,5 miljarder kronor.

Det är glädjande att notera att vi ökade såväl för- säljning som resultat för både butiks- och postorderrö- relsen trots fortsatt allmän svag efterfrågan på koncer- nens samtliga marknader. Försäljningen utanför Sverige svarade för cirka 80 procent av koncernomsättningen.

Tyskland är idag H&M:s största marknad med cirka 30 procent av koncernens totala omsättning.

Vår expansion fortsatte under 1997 och totalt öppnades 56 nya butiker, varav fem på den nya H&M- marknaden Finland. Under året togs också beslut om att starta butiksrörelse i Frankrike och försäljning via postorder i Danmark.

När vi expanderar är det viktigt att vara lyhörd för den lokala marknaden. Vi måste anpassa oss men ändå skall ryggraden i företaget vara densamma. Expansion innebär självfallet också en växande organisation. Vi är idag cirka 15.000 anställda inom H&M-koncernen. Med bibehållen expansionstakt kommer vi att anställa mellan 1.500 och 2.000 nya medarbetare per år. Vi lägger där- för mycket kraft på att föra H&M-andan vidare och bibe- hålla det lilla företagets entusiasm. Det gör vi genom förbättrad utbildning och mer effektiv information.

Vad är det som ligger bakom framgångarna?

Främst är det kombinationen av mode, pris och kvalitet som tillsammans ger kunden ett överlägset värde. En av grundförutsättningarna för att vinna i konkurrensen är naturligtvis bra varor. För att kunna erbjuda det senaste modet har vi 55 designers som tillsammans med våra inköpare skapar H&M:s klädkollektioner.

Låga priser kan vi hålla genom att vi köper stora volymer och har få mellanhänder. Vi har också egen kunskap inom alla delar av textilproduktionen, vi köper rätt vara från rätt marknad och vi är kostnadsmedvetna i alla led.

Vi har gjort stora satsningar för att höja kvaliteten och den har successivt förbättrats. Våra krav har skärpts, vi har skaffat oss bättre leverantörer och vi har resurser att genomföra noggranna och effektiva kvali-

tetskontroller. l vårt kvalitetsbegrepp ingår också att plaggen är framställda utan miljöfarliga kemika- lier eller skadliga ämnen och att tillverkningen sker under goda förhållanden.

Vår ambition är att enbart arbeta med leve- rantörer som kan leva upp till våra högt ställda krav på pris, kapacitet, kvalitet och arbetsvillkor. Vi har under flera år ställt krav på att löner och arbets- förhållanden minst måste följa lokal lagstiftning samt att barnarbete inte får förekomma vid de fabriker som levererar till H&M. Leverantörerna måste också följa H&M:s Code of Conduct som i detalj reglerar kraven på leverantörerna. Det gäller bland annat frågor om anställdas rättigheter, arbetsförhållanden, säkerhet, miljö och barnarbete.

Samtliga leverantörer måste skriva under att de föl- jer våra regler. Vi har cirka 100 kvalitetskontrollan- ter som regelbundet besöker de fabriker som vi samarbetar med runt om i världen för att säkerstäl- la att de lever upp till våra krav.

Vi bidrar också med fö~bättringar som går ut- över vårt omedelbara kommersiella egenintresse.

Som exempel kan vi nämna att vi under året anslog en miljon dollar i bidrag till ett skolbyggnadspro- jekt i Turkiet.

Stor vikt har också lagts vid utformning av butikerna och hur varorna presenteras. En rad för- bättringar har genomförts för att göra butikerna mer överskådliga. Vi arbetar också med att dela upp butiken i olika avdelningar för att möta varje kundgrupps speciella önskemål.

Vi säljer cirka 250 miljoner plagg om året och vi levererar nya varor varje dag till våra 500 butiker runt om i Europa. Det gör att vi måste ha en effek- tiv och väl fungerande logistik. För att kunna fort- sätta den kraftiga expansionen har vi under året fokuserat ytterligare på logistiksidan och stora investeringar har genomförts. Vi har bland annat utökat centrallagren i Holland, Tyskland och Eng- land och nya centrallager kommer att tas i bruk under 1998 i Wien och Frankfurt. Vi har också tagit beslut om investeringar i Finland, Schweiz, Belgien och Frankrike.

Vi har spännande och händelserika år framför oss. Under 1998 öppnas cirka 60 nya butiker runt om i Europa. Vi tar steget in i modets hemland Frankrike där vi under året öppnar sex butiker.

H&M Rowelis startar postorderförsäljning i Dan- mark och vi börjar med försäljning i Sverige via Internet. Vi har stor potential till fortsatt expansion och tillväxt i nya länder men också på befintliga marknader. Som exempel kan n..ämnas Tyskland som är vårt största enskilda försäjningsland trots att vi endast har en marknadsandel på cirka 2 procent.

England visar också en mycket tillfredsställande utveckling vilket är särskilt glädjande eftersom det är en stor och viktig marknad med stor expansions- potential.

De senaste åren har detaljhandeln genomgått en explosionsartad förändring. Globaliseringen har lett till att detaljhandelskedjor expanderar över gränserna i allt snabbare takt för att nå nya markna- der. Det leder till att konkurrensen hårdnar. Kun- derna ställer också helt andra krav idag· än tidigare.

Butiken är mer än en handelsplats. Dagens kund söker inspiration och upplevelser. Därför är det vik- tigt att ha ett konstant flöde av nya, intressanta och spännande varor, att butiken är överskådlig och att man kombinerar ihop olika varor på ett tydligt och enkelt sätt.

H&M står under ständig utveckling. När vi pre- senterar vårt bokslut är det redan historia. Gårda- gens framgångar är visserligen glädjande men det som hände igår hjälper oss inte att vinna i dagens hårdnande konkurrens. Modet växlar ständigt och våra kunder är ombytliga. Vår uppgift är

~tt

vara lyhörda för människors behov och önskemål. Vi måste vara flexibla och snabba, kunna känna tidens puls samt ha en intuition som gör det möjligt att fånga ideer i flykten.

Jag vill avsluta med att framföra ett stort tack till alla medarbetare inom Hennes & Mauritz för ett mycket framgångsrikt år.

%=-~~·

Koncernöversikt

H&M-koncernen fyllde 50 år under 1997. Verksamheten startade 1947 med en första butik i Västerås. Efter upp- byggnad av ett nät av ett 40-tal butiker i Sverige tillkom de första utlandsetableringarna, 1964 i Norge och 1967 i Danmark.

1974 introducerades H&M på Stockholms Fondbörs.

Koncernen omsatte då MSEK 550 och bedrev verksamhet i 72 butiker i de skandinaviska länderna. Börsvärdet, räk- nat efter introduktionskursen, uppgick

till drygt MSEK 80.

Idag bedriver koncernen verksam- het i nästan 500 butiker i 11 länder och post-orderrörelse på tre marknader.

Omsättningen för verksamhetsåret 1996/97 översteg MSEK 21.000.

H&M-koncernen fortsatte att expandera kraftigt under verksamhets- året 1996/97. Totalt öppnades 56 nya butiker, varav fem på den för H&M nya butiksmarknaden Finland. Nio enheter stängdes och nettotillskottet blev alltså 47 butiker.

Försäljningen ökade och resultatet förbättrades i samtliga länder där kon- cernen var verksam.

Omsättningen ökade med 24% och uppgick till MSEK 21.279,4. De jämför-

bara butikerna ökade sin försäljning på samtliga markna- der. Sammantaget med nyetableringarna medförde detta att H&M ökade sina marknadsandelar i samtliga länder.

Utlandets andel av försäljningen fortsatte att öka och blev 79% (76%). Tyskland är idag koncernens vikti- gaste marknad. H&M:s omsättning i landet utgör 31% av koncernens totala omsättning.

Postorderverksamheten, H & M Rowells, ökade sin försäljning såväl i Sverige som i Norge. Även postorder- försäljningen i Finland, som startade i mindre skala under hösten 1996, har utvecklats mycket väl. Eftersom koncer-

MSEK 86,8.

nens postorderrörelse ökade mer än branschen i respektive land tog H & M Rowelis marknadsandelar även på detta område.

Rörelsens bruttoresultat MSEK 2.823,5, ökade med 28%, alltså något mer än omsättningsökningen. Det inne- bär att den redan tidigare höga brutto- marginalen förbättrades ytterligare och blev 15,7%. Förbättringen beror i likhet med föregående år på att omsättnings- uppgången kunnat ske med en bibehål- len kostnadsnivå.

Likviditeten, som till följd av ett posi- tivt kassaflöde ökade under året, place- ras på korta perioder. Eftersom de finan- siella tillgångarna vida överstiger de rän- tebärande skulderna, visade koncernen ett positivt finansnetto som uppgick till

Efter avdrag för den del av nyetableringskostnaderna som tas direkt över resultaträkningen blev resultatet före

skatt MSEK 2.511,9, en förbättring med 32% jämfört med föregående år.

Under de två tidigare verksamhetsåren har koncer- nens skattekostnad påverkats av extraordinära händelser.

På grund av detta kom skatten dessa år att utgöra en för- hållandevis låg andel av resultatet före skatt. Under 1997 inträffade inte några sådana extraordinära händelser, och årets skattekostnad om MSEK 821,0 utgjorde 32,7% av vinsten före skatt.

Resultatet efter avdrag för full skatt blev MSEK 1.690,9.

Räntabiliteten på eget kapi- tal, som uppgick till 29,1 %, måste betraktas som mycket god, sär- skilt med beaktande av att kon- cernen har en hög andel eget kapital att förränta.

De finansiella nyckeltalen stärktes ytterligare. Så t ex ut-

gjorde andelen riskbärande kapital vid årets slut 77,4% av balansomslutningen. skuldsättningsgraden var mycket låga 2,1%.

Före investeringar genererade koncernen ett positivt kassaflöde om MSEK 1.549, 1. Eftersom de totala investe- ringarna under året blev MSEK 689,6, ökade de finansiel- la tillgångarna med MSEK 859,5 och uppgick vid årets slut till MSEK 3.797,0.

Expansionstakten var fortsatt hög u n der 1997.

Totalt öppnades 56 nya butiker. Förhållandevis flest buti- ker, 23 stycken, startades i Tyskland. Så t ex öppnades fyra butiker i Berlin och en vardera i Karlsruhe, Darm- stadt, Kassel, Dresden, Halle och Mainz.

Den tyska marknaden har varit fortsatt mycket svag.

Under 1996 minskade beklädnadsbranschen med 2%.

Aret dessförinnan var nedgången 6%. Under 1997 bedö- mes branschen ha tappat ytterligare ca 3%. H&M där- emot ökade under året omsättningen med 30%. Trots att koncernens tyska bolag under de senare åren kraftigt

ökat försäljningen, uppgår H&M:s marknadsandel i Tysk- land endast till 1,5

2%.

l takt med den ökade varuvolymen har den tyska verksamheten fått ytterligare behov av lagerutrymme.

Under 1997 utökades de centrala lagerytorna med ca 40.000 kvm i en fastighet utanför Hamburg. Lagret funge- rar som ett butikslager för de butiker i Tyskland som saknar ett eget sådant. Dagligen förser det s.k. call off-lagret ett stort antal butiker med varor, alltefter respektive butiks för- säljning.

l Norge steg under året textilförsäljningen med ca 4,5%. Den stora utbyggnaden av köpcentra under det senaste decenniet innebär att handeln mer och mer kon- centreras till dessa. Under året öppnade H&M fyra buti- ker, en vardera i Trondheim, Haugesund, Lilleström och Tromsö. Eftersom koncernen i Norge under 1997 ökade sin försäljning med 20%, stärktes således H&M:s mark- nadsposition i landet.

H&M:s danska verksamhet fortsatte att utvecklas

mycket väl. Omsättningen ökade med 13%, vilket skall jämföras med en branschuppgång på ca 5%. Under det gångna året öppnades två butiker, en i Helsingör och en i Skive.

l England har koncernen under senare år uppnått en mycket god försäljnings- och resultattillväxt. 1997 utgjor- de härvidlag inget undantag. Försäljningen ökade med 34%, vilket kan jämföras med marknadens tillväxt runt 8%. Tre nya butiker tillkom under året, en vardera l Leeds, i Leicester och utanför

Birmingham.

Kqncernens schweiziska verk- samhet utvecklades positivt under 1997 med en omsättningsökning på 17%. Marknaden, som varit mycket svag under ett antal år, visade nolltillväxt, dock med en positiv trend under det sista kvartalet. Under året öppnades

tl

. .

...

en butik i S:t Gallen och en utanför Neu- chätel.

l Sverige starta- des fyra nya butiker, en vardera i Enkö- ping, Arlanda och Farsta och en Galne Gunnar-butik i Sundsvall.

Två H&M- och två Galne Gunnar-butiker lades ned.

Den holländska marknaden ökade ~:~nder

det gångna året med ca 3,5%. H&M:s omsätt-

ning i landet förbättrades med 27%. Två H&M- butiker tillkom under 1997, båda i Amsterdam.

För att klara de tilltagande varuvolymerna påbörjades under året en utbyggnad av den holländska rörelsens centrallager. Lagerytan kommer att fördubblas och vid färdigställandet uppgå till ca 14.000 kvm.

H&M:s verksamhet i Österrike, som starta- de 1994, omfattade vid årets utgång 25 buti- ker. Sex av dessa tillkom under året, två i Wien, två i Graz, en i Klagenfurt och en i Krems.

Under året ökade H&M sin omsättning med 55% medan marknaden i sin helhet gick tillba- ka med ca 5%.

l Belgien startade koncernen fyra nya

enheter, en vardera i Verviers, Leuwen, Hasselt och Char- leroi. Totalt steg H&M:s belgiska försäljning med 36%.

Textilmarknaden i sin helhet ökade med ca 1%. H&M är idag den näst största aktören i branschen med en mark- nadsandel på ca 2%.

Verksamheten i Luxemburg, som drivs integrerat med den belgiska, öppnade en butik under det gångna året.

Under hösten 1997 öppnades de första H&M-buti- kerna i Finland. De fem butikerna är belägna i Tammer- fors, Vasa och Lahti samt två i Helsingfors. Det är natur- ligtvis svårt att efter så kort tid göra några jämförelser

med den allmänna utvecklingen i landet, men H&M:s rörelse i Finland har väl motsvarat förväntningarna.

Dagens detaljhandel blir alltmer globaliserad. Före- tagen söker ständigt efter nya marknader. Under senare år har ett flertal företag på samma sätt som H&M gått över nationsgränserna för att etablera sig i nya länder.

Detta innebär självklart en ökad konkurrens inom de fles- ta områden. Ett av dessa är efterfrågan på affärslokaler.

Under det innevarande verksamhetsåret kommer den relativt höga investeringstakten i fråga om koncer- nens butiksnät att bestå. Totalt beräknas drygt 65 nya enheter tillkomma. Eftersom ett antal butiker kommer att stängas, blir nettotillskottet ca 60 nya enheter. Till detta skall läggas ett tjugotal större ombyggnader av redan befintliga lokaler.

På den tyska marknaden öppnas under våren 11 H&M-butiker. Till detta skall läggas de 14 enheter som planeras för hösten. Ytterligare ett call-off-lager om 18.000 kvm kommer att tas i bruk under 1998. Byggna- den, som är lokaliserad utanför Frankfurt, kommer att betjäna H&M:s butiker i södra Tyskland, medan lagret utanför Hamburg understöder de butiker som är belägna i den norra delen av landet.

l Österrike kommer sex nya butiker att startas.

Eftersom varuvolymerna i Österrike ökat osedvanligt kraf- tigt alltsedan starten 1994, igångsattes under 1997 upp- förandet av ett för H&M specialdesignat centrallager om

ca 30.000 kvm. Fastigheten kommer att förhyras av H&M med möjlighet att i framtiden förvärva fastigheten till ett förutbestämt pris.

l Holland utökas under året butiksbeståndet med tio nya enheter och i Belgien beräknas tre butiker att öpp- nas. Koncernens lager utanför Amsterdam betjänar buti- kerna i Holland såväl som i Belgien. Under innevarande verksamhetsår flyttar troligtvis den belgiska lagerhante- ringen över gränsen till Belgien. Härigenom kommer de totala kostnaderna för transport och lagerhantering att reduceras.

Koncernens engelska bolag kommer under 1998 att öppna fem butiker. Under de senaste åren har koncer- nens herrsortiment inte funnits tillgängligt i de engelska butikerna. Eftersom de nya butikerna under föregående

och innevarande år är något större till ytan än tidigare befintliga lokaler, kommer herrsortimentet från och med i år att marknadsföras i sex buti- ker i England.

Koncernen går in på den fran- ska marknaden under våren 1998.

Totalt kommer sex butiker att startas, tre under våren och tre under hösten.

Butikernas storlek varierar mellan 500 kvm och 1.700 kvm och kommer där- för att ha ett varierande sortiment.

Fem av butikerna är belägna i Paris och en i Lille.

Vid uppstartandat av en ny marknad är det oftast svårt att komma över bra affärslokaler. Det tar tid att göra bolagets närvaro och

intentioner kända på marknaden. l Finland kommer där- för butiksbeståndet under innevarande år att utökas med endast tre enheter. H&M:s finska dotterbolag har under uppstartningsskedet varumässigt försörjts via Sverige. Från och med våren 1998 kommer den finska verksamhe- ten att själv ta hand om varudistributionen från ett nyuppfört lager om 8.000 kvm.

Tre nya butiker kommer att öppnas i respektive Sverige, Norge och Danmark samt en i Luxemburg.

H & M Rowelis kommer efter framgångarna i Finland att under hösten 1998 starta postorderverksamhet i Dan- mark. Distributionen av varor till de danska kunderna kommer att skötas från Borås, där H & M Rowelis huvud- anläggning är belägen. Hanteringen kommer alltså att ske på samma sätt som för den finska postordermarknaden.

Den s.k. Asienkrisen bedömes inte få några nämn- värda direkta återverkningar på koncernen. Andelen av H&M:s inköp från de länder som berörs är förhållandevis låg. Den positiva effekten av eventuella prissänkningar på dessa marknader motverkas av den under det senaste året stigande US-dollarn, som tillsammans med Hong- kongdollarn är koncernens största inköpsvalutor. Det är naturligtvis ovisst vilka effekter turbulensen i Sydostasien kan få på världsekonomin.

För att säkerställa dollarkurserna och därmed redu- cera effekterna av framtida valutakursrörelser terminssä-

krar koncernen US- och Hongkong- dollar. Terminssäkringen sker löpan- de under året när konstaterad expo- nering föreligger. Koncernens valu- tahantering syftar enbart till att reducera kursrisker. Valutapositioner tas ej för budgeterade flöden eller i spekulativa syften. Övrig transak- tionsexponering består huvudsakli- gen av koncerninterna flöden; vilka kurssäkras dels genom upptagande av externa lån i främmande valutor, dels genom terminssäkringar.

Förutom de effekter som trans- aktionsexponeringen har på koncer- nens resultat, påverkas detta också av s.k. omräkningseffekter. Dessa uppstår vid omräkning av utländska dotterbolags resultat till svenska kronor. Vid en tiopro- cantig förändring av kronans värde gentemot dotterbo- lagsvalutorna beräknas koncernresultatet före skatt påverkas med i storleksordningen ett par hundra miljoner kronor.

Både transaktions- och omräkningsexponeringens effekter på koncernens resultat kommer i samband med att Euron införs att minska. Hur stor inverkan detta kom- mer att få, låter sig emellertid idag ej beräknas.

Koncernen tillämpar inte någon valutakurssäkring av utländska dotterbolags eget kapital.

De likvida överskottsmedlen placeras kort i respek- tive bolags lokala valuta hos banker eller i statspapper.

Koncernen arbetar ej med några derivatinstrument på räntemarknaden. Ej heller sker

någon handel med aktier eller liknande instrument.

Koncernens moderbolag genomförde under våren i enlighet med bolagsstämmans beslut en split 5:1, varvid akti- ens nominella belopp nedsat- tes till SEK 1:-. Efter den genomförda aktieuppdelningen har antalet aktieägare ökat från

ca 1 0.000 till ca 33.000. ·

Tillverkning av H&M:s produkter

H&M ställer tre huvudkrav på produkterna:

senaste mode, konkurrenskraftiga priser och god kvalitet. l kvalitetsbegreppet ingår också att plaggen är framställda utan mil- jöfarliga kemikalier eller skadliga ämnen samt att tillverkningen sker under goda förhållanden.

H&M äger inga fabriker utan arbetar istället med cirka 1.600 leverantörer. Hälf- ten av produktionen sker i Europa, reste- rande del huvudsakligen i Asien. H&M arbetar enbart med leverantörer som kan leva upp till våra högt ställda krav på pris, kapacitet, kvalitet och arbetsvillkor. H&M har under flera år ställt krav på att löner och arbetsförhållanden minst måste följa lokal lagstiftning samt att barnarbete inte får förekomma vid de fabriker som levere- rar till H&M.

Leverantörerna måste också följa vår Code of Conduct som i detalj reglerar kraven på leverantörerna. Det gäller bland annat frågor om de anställdas rättigheter, arbetsförhållanden, säkerhet, miljö och barnarbete. Samtliga leverantörer måste skriva under att de följer reglerna. H&M har 15 produktionskontor runt om i värl- den, sju i Europa och åtta i Asien. De har till uppgift att se till att leverantörerna föl- jer H&M:s instruktioner. Vi har också cirka 100 kvalitetskontrollanter som regelbun- det besöker de fabriker som H&M samar- betar med runt om i världen.

Själva kvalitetskontrollen är en viktig del i H&M:s kvalitetsarbete och H&M har under en längre tid arbetat intensivt med att höja kvaliteten utan att för den skull höja priset. Kvaliteten har förbättrats genom att vi skaffat oss bättre leverantö- rer. Våra krav har skärpts och vi har resur- ser att genomföra noggranna och effektiva kvalitetsko n tro Il er.

H&M tvättar och testar provexem-

plar av samtliga plagg innan produktionen startar för att kontrollera att de klarar H&M:s krav. l laboratoriet på huvudkonto- ret i Stockholm testas krympning, vridning, färgfasthet och torrfällning. Vi testar också flamsäkerhet, salt- och klorblekning, nopp- bildning och sömstyrka. Ilabaratoriet mäts även nickelhalten i knappar, blixtlås, smyck~

en och andra metalldetaljer som har hud- kontakt.

Vi samarbetar också med laboratorier i bland annat Tyskland och Hongkong där man kontrollerar att kemikalier som är miljö- farliga inte förekommer i kläderna.

H&M ska alltid verka för att verk- samheten bedrivs resurssnålt och med minsta möjliga miljöpåverkan. l enlighet med våra högt ställda miljö- och kvalitets- krav har användandet av ett antal kemikali- er vid tillverkningen av H&M-plagg förbju- dits. Det gäller såväl färgning och tryck- ning som slutbehandling av tyg och färdi- ga plagg. När det gäller arbetsmiljö vid tillverkningen har användandet av lös- ningsmedel och andra kemikalier som kan vara skadliga för arbetarna förbjudits.

Våra kemikaliekrav är ofta hårdare än de krav som gäller i H&M:s försäljningslän- der. Vi anpassar oss till det land som ha de hårdaste kraven. Finland har exempelvis de hårdaste kraven för formaldehyd. Där- med gäller de finländska kraven för hela H&M.

H&M ingår direkta avtal med spedi- törer och transportbolag. Därmed har vi full insyn i transporten av plaggen från till- verkningsländerna till de olika marknader- na. H&M strävar efter att använda miljö- vänliga transportvägar och miljömedvetna transportbolag. På centrallagren i Europa görs en sista inspektion och kvalitetskon- troll av plaggen innan de distribueras till H&M:s cirka 500 butiker i Europa.

Förvaltningsberättelse

Styrelsen och verkställande direktören för H & M Hennes & Mauritz AB (publ) får härmed avge årsre- dovisning och koncernredovisning för verksamhetså- ret 1996-12-01--1997-11-30.

Eftersom koncernens moderbolag har brutet räken- skapsår och således ej får tillämpa den nya årsredo- visning lagen, är årsredovisningen upprättad i enlig- het med den tidigare lagstiftningen.

Försäljning

H&M-koncernens sammanlagda omsättning ökade under det gångna verksamhetsåret med 24% (föregå- ende år 18%) och uppgick till MSEK 21.279,4 inkl moms (MSEK 17.212,1 ).

Efterfrågan var under 1997 fortsatt svag på kon- cernens marknader, även om en viss förbättring kunde noteras i de skandinaviska länderna. H&M:s ökade försäljning var hänförlig till såväl butiksrörelsen som postorderverksamheten. Jämförbara butiker ökade sin omsättning på samtliga marknader. Sam- mantaget med ett nettotillskott om 47 nya butiker medförde detta att H&M-koncernen ökade sina marknadsandelar i samtliga länder.

Verksamheten i Finland, där H&M under hösten öppnade sina fem första butiker, har väl motsvarat förväntningarna.

Under 1998 kommer koncernen att starta butiks- verksamhet i Frankrike och postorderrörelse i Dan- mark.

Försäljningen utanför Sverige svarade för 79%

(76%) av koncernomsättningen.

Resultat

Årets bruttoresultat uppgick till MSEK 2.823,5 (MSEK 2.200,7), en ökning med 28% jämfört med föregåen- de år. Det uppnådda resultatet innebar en bruttomar- ginal på 15,7% (15,1 %). Resultattillväxten och margi- nalförbättringen berodde på de ökade försäljnings- volymerna.

Efter avskrivningar enligt plan med MSEK 289,1 (MSEK 236,4) blev resultatet MSEK 2.534,4 (MSEK 1.964,3).

Koncernens positiva finansnetto ökade på grund av en högre likviditet till MSEK 86,8 (MSEK 70,1 ).

Efter finansnetto uppgick resultatet av den löpande verksamheten till MSEK 2.621,2 (MSEK 2.034,4).

Sedan nyetableringskostnaderna- dvs den del av investeringar i nya butiker som tas direkt över resul- taträkningen- om MSEK 109,3 (MSEK 129,4) fråndra- gits, ökade resultatet före skatt med 32% jämfört med föregående år och blev MSEK 2.511,9 (MSEK 1.905,0).

Årets skattekostnad, 32,7% (30, 1 %) av vinsten före skatt, har i motsats till de två föregående räken- skapsåren inte påverkats av några extraordinära hän- delser. Efter avdrag för redovisad full skatt om MSEK 821 ,O (MSEK 574,0), uppgick årets vinst till MSEK 1.690,9 (MSEK 1.331,0). Resultatet motsvarar en vinst per aktie om SEK 8:17 (SEK 6:43).

Årets resultat innebär att avkastningen på eget kapital blev 29,1% (28,3%) och att räntabiliteten på sysselsatt kapital uppgick till42,5% (39,8%).

Likviditet och finansiering

Koncernens balansomslutning ökade med 25% och var vid räkenskapsårets slut MSEK 8.937,3 (MSEK 7.171,7).

Under verksamhetsåret genererade koncernen ett positivt kassaflöde om MSEK 1.460, 9 (MSEK 1.372,2}, varav MSEK 689,6 (MSEK 677 ,5} återinvesterades i verksamheten. De finansiella tillgångarna ökade med

MSEK 859,5 eller 29% och uppgick till MSEK 3.797,0 (MSEK2.937,5}.

Varulagret om MSEK 2.708,4 (MSEK 2.235,6) utgjorde 15,0% (15,4%} av omsättningen och 30,3%

(31 ,2%} av balansomslutningen.

Koncernens skuldsättningsgrad var fortsatt mycket låg och uppgick till2,1 % (2,5%} samtidigt som ande- len riskbärande kapital ökade till77,4% (76,9%}.

Vid räkenskapsårets slut var det egna kapitalet MSEK 6.473,4 (MSEK 5.154,8), vilket motsvarar SEK 31 :29 (SEK 24:92} per aktie.

styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman en utdelning om SEK 3:- per aktie.

Personal

Medelantalet anställda i koncernen uppgick till 12.096 (10.469) varav 2.934 (2.798) i Sverige.

Årets styrelsearvoden uppgick i enlighet med bolagsstämmobeslut till SEK 500.000, varav till styrel- sens ordförande SEK 125.000. Till styrelsemedlem- mar, tillika anställda i bolaget, utgick ej något styrel- searvode.

Ersättning till verkställande direktören Stefan Persson i form av lön, bilförmån och styrelsearvode i dotterbolag uppgick till SEK 4.711.000. Härutöver har koncernbolag tecknat en pensionsförsäkring för verkställande direktören utöver ITP-planen, vilken är tänkt att träda i kraft vid 65 års ålder. Årspremien här- för var SEK 253.400.

Några avtal om avgångsvederlag förekommer ej inom koncernen.

Övriga uppgifter om löner och ersättningar fram- går av not 13.

Koncernens resultaträkning

(MSEK,

not

1)

Omsättning inkl moms Omsättning exkl moms Rörelsekostnader Rörelsens bruttoresultat

Avskrivningar enligt plan, not 3, 4 Rörelseresultat efter avskrivningar Finansnetto, not 5

Resulat av löpande verksamhet Nyetableringskostnader, not 2 Resultat före skatt

Koncernens balansräkning

TILLGÅNGAR Likvida medel

Kortfristiga placeringar Kundfordringar

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter Övriga fordringar

Varulager, not 7

Summa omsättningstillgångar Aktier, andelar och depositioner Långfristiga fordringar

Inventarier och hyresrätter m m,

not 3

Koncernens balansräkning

SKULDER OCH EGET KAPITAL Leverantörsskulder

skatteskuld

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter Kortfristiga lån

Övriga skulder

Summa kortfristiga skulder Långfristiga skulder Avsatt till pensioner Latent skatteskuld

Summa långfristiga skulder Aktiekapital, not 8

Bundna reserver

Summa bundet eget kapital, not 9

Fria reserver

Årets vinst

Summa fritt eget kapital, not

Ansvarsförbindelser Ställda panter

51,5 49,3 1.421,5

Moderbolagets resultaträkning

(MSEK, not 1)

Försäljning inkl moms (inkl intern försäljning) Försäljning exkl moms (inkl intern försäljning) Rörelsens kostnader

Resultat före avskrivningar och räntor

Avskrivningar enligt plan, not 3, 4 Resultat efter avskrivningar

Utdelning dotterbolag Finansnetto, not 5

Resultat före bokslutsdispositioner och skatt

Bokslutsdispositioner

Avskrivningar utöver plan

Förändring av skatteutjämningsreserv K Avsättning till periodiseringsfond Resultat före skatt

Skatt

Redovisad nettovinst

1995/96

·4.083,0

-3.542,5

-3.142,6

20,2

28,3

51,7

Moderbolagets balansräkning

TILLGÅNGAR Likvida medel

Kortfristiga placeringar Fordringar på dotterbolag Kundfordringar

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter skattefordran

Övriga fordringar Varulager, not 7

Summa omsättningstillgångar Aktier och andelar, not 1 O Långfristiga fordringar

Långfristiga fordringar hos dotterbolag Inventarier och hyresrätter, not 3 Fastigheter, not 4

Summa anläggningstillgångar

124,5 109,7

350,0 390,0

1.895,1 1.412,5

125,5 78,3

41,0 32,5

7,2 7,2

5,2 4,8

592,6 547,8

3.141,1 2.582,8

8,6 9,2

6,3 6,1

24,0 24,0

229,9 196,5

115,1 119,2

383,9 355,0

3.525,0 2.937,8

Moderbolagets balansräkning

SKULDER OCH EGET KAPITAL

Leverantörsskulder skulder till dotterbolag

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter Övriga skulder

Summa kortfristiga skulder

Låneskulder

Avsatt till pensioner PRI Summa långfristiga skulder

Avskrivningar utöver plan skatteutjämningsreserv K Periodiseringsfonder

Summa obeskattade reserver

Aktiekapital, not 8 Reservfond

Summa bundet eget kapital

Balanserad vinst, not

Redovisad nettovinst Summa fritt eget kapital

Ansvarsförbindelser varav för dotterbolag

330,1 - 74,0

Kommentarer/noter till bokslutet

1 Redovisningsprinciper Koncernredovisningen

Koncernbokslutet är upprättat enligt förvärvsmetoden.

Detta innebär att i koncernredovisningen har anskaff- ningsvärdet på aktier i dotterbolag eliminerats mot öppet redovisat eget kapital vid förvärvet.

Boksluten för de utländska dotterbolagen har från och med räkenskapsåret 1993/94 omräknats till svenska kronor enligt dagskursmetod en. Vid konsolidering av utländska dotterföretags bokslut omräknas balansräk- ningarna till balansdagskurs. Resultaträkningarna omräk- nas till årets genomsnittskurs. De omräkningsdifferenser som uppkommer på grund av dagskursmetoden är förda direkt mot koncernens eget kapital.

Fordringar och skulder i utländsk valuta

Redovisning av fordringar och skulder i utländsk valuta följer Bokföringsnämndens anvisning nr 7. Detta innebär att fordringar och skulder värderas till balansdagens kurs.

Terminskontrakt, som säkrar valutaflöden mellan län- der, har behandlats på så sätt att fordringar och skulder värderats till terminskurs. l de fall där fordran eller skuld ännu ej uppkommit, har värdering av terminskontrakten ej påverkat redovisningen.

2 Nyetableringskostnader

Med nyetableringskostnader avses kostnader för ombyggnad och inredning av nytillkomna lokaler samt nytillkommen verksamhet. Nyetableringskostnader har kostnadsförts i enlighet med respektive lands redovis- nings- och skattepraxis.

3 Avskrivningar enligt plan/inventarier och hyresrätter (MSEK)

Avskrivningar enligt plan har beräknats till 12% av inven- tariers och hyresrätters anskaffningsvärden .

Värden för enligt plan icke helt avskrivna tillgångar:

Koncernen Moderbolaget

97-11-30 95-11-30 97-1!-30 96-11-30 Anskaffningsvärde 2.565,3 2.229,0 369,5 310,9 Ack avskriv ni ng ar enligt p la n -845,7 -803,4 -139,6 -114,4 Redovisat värde 1.719,6 1.425,6 229,9 196,5

4 Avskrivningar enligt plan/fastigheter (MSEK) Avskrivningar enligt plan har beräknats till 3% av fastig- heters anskaffningsvärden. Svenska fastigheters taxe-

ringsvärde är MSEK 79,2 varav taxeringsvärde på mark med tomträtt är MSEK 6,0 och på övrig mark MSEK 4,3.

Värden för enligt plan icke helt avskrivna tiligångar:

Koncernen Moderbolaget 97-11-30 96-11-30 97-11-30 96-11-30

Anskaffningsvärde 237,6 233,2 149,3 149,0

Ack avskrivningar enligt plan -45,9 -38,7 -34,2 -29,8

Redovisat värde 191,7 194,5 115,1 119,2

5 Finansnetto

Koncernen Moderbolaget

1996/97 1995/96 1996/97 1995/96

lntä ktsrantor 99,5 88,2 38,3 39,2

Kostnadsräntor -12,7 -18,1 -18,1 -10,9

Finansnetto 86,8 70,1 20,2 28,3

6 Skatter

Bolagen inom koncernen beräknar inkomstskatt i enlig- het med de regler och förordningar som gäller i respek- tive land. l koncernredovisningen utgör den latenta skat- ten 30% av årets förändring av obeskattade reserver.

Avsättning har i koncernen gjorts för beräknade skatter på förväntade utdelningar från dotterbolag under näst- kommande år.

7 Varulager

Koncernens lagervärde är upptaget efter beräknad marknadsmässig inkurans. l moderbolaget har de skatte- mässiga inkuransreglerna tillämpats.

8 Aktiekapital

Aktiekapitalet fördelas på 24.300.000 st A-aktier {1 O rös- ter per aktie) och 182.584.000 st B-aktier {1 röst per aktie), alla å nominellt SEK 1. Totalt antal aktier 206.884.000.

9 Eget kapital

Förändring i eget kapital, koncernen {MSEK)

Aktie- Bundna Disponibla Totalt eget kapital fonder medel kapital Eget kapital 96-12-01 206,9 987,9 3.960,0 5.154,8

Utdelning -455,1 -455,1

1.000 " Erica Modehus AB 100 2,6

H & M Hennes & Mauritz International B.V., Amsterdam NLG 40.000 _Q,1

11 Vinstdisposition enligt beslut å bolagsstäm- ma 1997

Disponibel vi n st enligt balansrakning 1996-11-30 Utdelning, SEK ll:OO per aktie

Kvarstående vinst

12 Utdelningspolicy

kSEK 1.577.156,0 -455144,8 1.122.011,2

Målet för H&M i finansiella termer är att möjliggöra en fortsatt god tillväxt av verksamheten. Det är angeläget att expansionen liksom hittills kan ske med bibehållen hög finansiell styrka. Mot denna bakgrund har styrelsen funnit att utdelningsandelen bör vara ca 1/3 av vinsten per aktie efter skatt. Utdelningen skall trendmässigt följa resultatutvecklingen men kan awika från normen enskil- da år.

13 Antal anställda och löner

Räknat i helårsanställda sysselsatte koncernen under året i genomsnitt 12.096 personer (moderbolaget 2.934). Av antalet anställda i koncernen utgjorde 83% kvinnor (moderbolaget 82%).

Till styrelse och företagsledning har utbetalats kSEK 28.073 (moderbolaget 11. 999} och till övriga befatt- ningshavare kSEK 2.494.847 (moderbolaget 604.789}.

Utbetald ersättning uppgick till i Belgien kSEK 96.600, i Danmark kSEK 142.772, i England kSEK 69.769, i Finland kSEK 12.141, i Holland kSEK 106.980, i Hongkong kSEK 17.352, i Norge kSEK 243.77 5, i Schweiz kSEK 265.583, i Tyskland kSEK 745.261, i Österrike kSEK 184.891 och i övriga länder kSEK 21.008.

Förteckning över medelantalet sysselsatta personer i koncernen fördelade på verksamhetsorter finns tillgäng- lig på moderbolagets huvudkontor.

14 Definitioner Räntabilitet på eget kapital:

Räntabilitet på sysselsatt kapital:

Skuldsättningsgrad:

Andel riskbärande kapital:

soliditet:

8,6

Arets vinst i relation till genom- snittligt eget kapital.

Resultat före skatt ökat med rän- tekostnader i relation till genom- snittligt eget kapital samt ränte- bärande skulder.

Räntebärande skulder i relation till eget kapital.

Eget kapital ökat med latent skatteskuld i relation till balans- omslutningen.

Eget kapital i relation till balans- omslutningen.

Räntetäckningsgrad: Resultat före skatt ökat med rän- tekostnader i relation till ränte- kostnader.

Förslag till vinstdisposition

(Not 12)

Koncernen

Enligt upprättad koncernbalansräkning uppgår de disponibla vinstmedlen inom koncernen till kSEK 5.081.394 varav kSEK 17.806 föreslås avsatta till bundna fonder i utländska dotterbolag.

Till bolagsstämmans förfogande står

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att till aktieägarna utdelas kronor 3:- per aktie att som kvarstående vinstmedel balanseras

Stockholm den 4 februari 1998

Sten Wikander Fred Andersson

Vivian Enochsson* Werner Hofer

Bo Lundquist Stig Nordfelt

Arbetsfagarrepresentant

Revisionsberättelse

SEK 2.046.038.712

SEK 620.652.000 SEK 1.425.386. 712 SEK 2.046.038. 712

Birgitta Brusberg*

Marianne Lundius

Stefan Persson Verkställande direktör

och koncernchef

Vi har granskat årsredovisningen, koncernredovisningen, räkenskaperna samt styrelsens och verk- ställande direktörens förvaltning för räkenskapsåret 1996-12-01 --1997-11-30 Granskningen har utförts enligt god revisionssed.

Moderbolaget

Arsredovisningen har upprättats enligt aktiebolagslagen.

Vi tillstyrker att resultaträkningen och balansräkningen fastställes, att vinsten disponeras enligt för- slaget i förvaltningsberättelsen, samt att styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Koncernen

Koncernredovisningen har upprättats enligt aktiebolagslagen.

Vi tillstyrker att koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen fastställes.

Åke Heden

Auktoriserad revisor

Stockholm den 4 februari 1998

Gunnar Widhagen

Auktoriserad revisor

Fem år i sammandrag

1992/93 1993/94 Omsättning ink[ moms, MSEK 11 .503,1 13.522,5 Ändring från föregående år, % +21 +18 Utlandsförsäljning, MSEK 7.657,9 9.458,1 Utlandsförsäljningens andel, % 67 70

Bruttomarginal, % 13,8 15,1

Resultat av löpande

verksamhet, MSEK 1.348,8 1.693,0

Årets vinst, MSEK 823,2 1.065,3

Likvida medel inkl kortfri stiga

placeringar, MSEK 1.985,1 2.445,1 Varul ager, MSEK 1.422,9 1.753,2 Bundet eget kapital, MSEK 1.016,4 1.030,8 Fritt eget kapital, MSEK 1.966,9 2.731,6 Räntabilitet på eget

kapital, %, not 14 32,1 31,6

2.745.125

5-E-Banken Fonder & TryggHansa Fonder

2.717.890

* Nyckeltal omräknade med hänsyn till antalet aktier

efter

split

** Styrelsens förslag

värde

70,0 3,0

2,5 2,5 1,6 0,8 0,8 0,7 0,6 0,6

31:29 8:17 +27 3:00

Medeltal aktier per aktieägare

181 2.433 7.517 23.537 69.372 1.309.459 6.286

%av antal aktier

38,3 6,2

5,1

5,0

3,4

1,7

1,5

1,4

1,3

styrelsen

Sten Wikander Ordförande H&M, f 1927 Ledamot sedan 1974 Antal aktier i H&M: 3.500

Fred Andersson VD EF Education Yacht Racing AB, f 1946 Ledamot sedan 1990 Antal aktier i H&M: 1.075

Birgitta Brusberg Arbetstagarledamot, f 1937 Ledamot sedan 1992

Vivian Enochsson Arbetstagarledamot, f 1940 Ledamot sedan 1977 Antal aktier i H&M: 150

Max Felixon

Inköpsdirektör H&M, f 1940 Ledamot sedan 1981 Antal aktier i H&M: 71.100 Suppleant

Werner Hofer Advokat, f 1935 Ledamot sedan 1996

Jan Jacobsen

Finansdirektör H&M, f 1951 Ledamot sedan 1985 Antal aktier l H&M: 100.000 Suppleant

Marianne Lundius Advokat, f 1949 Ledamot sedan 1995 -,Antal aktier i H&M: 1.000 'l

,.

.

'l

Bo Lundquist Styrelseledamot l Esselte AB, Hemköp AB, Dahl International AB och Sve- dala AB, f 1942

Ledamot sedan 1995 Antal aktier i H&M: 5.000

H & M Rowelis AB Hultagatan 47 501 89 Borås Tel 033 16 97 00

H & M Hennes & Mauritz AIS Strömsveien 195/197

PB 68 Alnabru N0-0614 Oslo Tel +47 2217 13 90

H & M Hennes & Mauritz A/S (postorder)

Postboks 1 04

N0-2020 Skedsmokorset Tel: +47 63 87 00 40

H & M Hennes & Mauritz AIS Amagertorv 21, 4 sal

DK-1160 Köpenhamn K Tel +45 33 14 06 77 H & M Hennes Ltd.

Middlesex House 34/42 Cleveland Street London W1 P 5FB Tel +44 171 323 22 11

H & M Hennes & Mauritz SA Place de la Fusterie 9 CH-1204 Geneve Tel +41 223111213

Modehaus H & M Hennes & Mauritz GmbH GroBe Bleichen 30

D-20354 Hamburg Tel +49 40 350 95 50

H & M Hennes & Mauritz Netherlands B V Kalverstraat 112-2

P. O. Box 1 0506 NL-1001 EM Amsterdam Tel: +31 20 556 77 77

H & M Hennes & Mauritz Belgium B.V.

Rue St Michel, 28 BE-1000 Bryssel Tel +32 2 219 98 70

H & M Hennes & Mauritz GesmbH Mariahilferstrasse 53

AT-1 060 Wien Tel: +43 1 585 84 000 H & M Hennes & Mauritz Oy Östergatan 5 C

PB 124