Arsredovisning 2000

Academic year: 2022

Share "Arsredovisning 2000 "

[: -- ...

ASSA ABLOYs ledningsgrupp 78

Adresser 80

ASSA ABLOY /2000 • 1

Ordinarie bolagsstämma i ASSA ABLOY AB hålls på Cirkus, Djurgårdsslätten, Djurgården, Stockholm, kl. 14.00 fredagen den 4 maj 2001.

Anmälan om deltagande i bolagsstämman

Aktieägare som önskar delta i bolags- stämman skall

- dels vara införd i den av Värdepapper&- centralen VPC AB förda aktieboken senast den 24 april 2001, -dels anmäla sitt deltagande till ASSA ABLOY AB, Box 70340, 107 23 Stockholm,

tel. 08-506 485

oo,

fax. 08-506 485 85 eller

www.assaabloy.com senast kl. 16.00 den 27 april 2001 . Vid anmälan måste följande anges: aktieägarens namn, personnummer (organisationsnummer), samt information om antalet aktier.

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste dessutom, för att äga rätt att delta i stämman, begära att till- fälligt föras in i den av VPC förda aktie- boken. Aktieägaren måste underrätta förvaltaren härom i god tid före den 24 april 2001 , då registreringen måste vara verkställd.

2 • ASSA AB LOV /2000

Ekonomisk information från ASSA AB LOY kommer att publiceras enligt följande:

Delårsrapporter:

1 januari- 31 mars: 4 maj 2001 1 januari- 30 juni: 13 augusti 2001 1 januari - 30 september: 6 november 2001

Bokslutskommunike 2001: 7 februari 2002 Arsredovisning 2001: mars 2002

Arsredovisningar och rapporter kan beställas från ASSA ABLOY AB

Box 70340 1 07 23 Slackholm Tel: 08-506 485 00, Fax: 08-506 485 85 www.assaabloy.com

Ar 2000 i korthet:

ASSA ABLOYs tillväxtprofil stabil organisk tillväxt

• Trend mot högre säkerhet

• EftermarknadsförsälJning mer an halva volymen

• Elektromekantk - korsförsäljning - nya marknader .

Okande marginaler

• Förbättring l var]e enhet - benchmarking

- kunskapsöverföring

Ännu starkare kassaflöde

• Arbetsflöden och i<apr talrationalrsenng

• Goodwillavskrivningar

Konsolideringsmöjligheter - fokus på vinst per aktie (EPS)

• Fragmenterad bransch - harmonisering och FoU driver på konsolideringen

• Det starka kassaflodet stodJer forvärv

Betydande försäljnings- och resultattillväxt

• Omsättningen var 14 394

MSEK

(1 O 277), en ökning på 40 procent.

• Den organiska tillväxten för jämförbara enheter i lokal valuta uppgick till 5 procent (5).

• Resultatet före skatt ökade med 43 procent till 1 402

(981).

• Vinsten per aktie ökade med 23 procent till 2,73

(2,22).

• Operativt kassaflöde uppgick till 1 756

(1 218).

• Kassaflöde per aktie

(CEPS)

ökade med 34 procent till 5,81

(4,32).

• Den fortlöpande benchmarkingen mellan de olika enheterna har fortsatt att ge resultat i form av ökad produktivitet och förbättrade marginaler.

Under året har större tonvikt lagts vid t illväxt genom korsförsäljning av produkter på nya marknader där koncernen är representerad.

• Större förvärv under 2000

- Yale lntruder Security . 25 augusti 2000 för- värvade

ASSA ABLOY AB

Yale lntruder Security, lås- divisionen inom Williams plc. De två koncer- nerna kompletterar varandra väl, och den geogra- fiska överlappningen är liten. Det finns bety- dande möjligheter till organisk tillväxt genom korsförsäljning inom den nya koncernen.

- HID Corporation. Detta amerikanska företag är världsledande på området beröringsfria kort och kortläsare med teknik för Identifiering via rad io- frekvens.

HID

konsolideras från januari 2001.

• Nyemissioner

- Som en del i finansieringen av förvärvet av Yale lntruder Security genomförde

ASSA ABLOY

en ny- emission under maj månad. Emissionen teck- nades till 99,9 procent och inbringade 1 ,5 miljar- der kronor. Dessutom emitterades 19,8 miljoner aktier av serie a som delbetalning till Williams plc.

ASSA AB LOV l 2000 • 3

VD och koncernchef, Cari-Henric Svanberg:

"Vi har nått en världsledande position och fortsätter vår tillväxtstrategi"

Ar 2000 var ännu ett år av stark utveckling för vår grupp. Vinsten före skatt ökade med 43 procent till 1 402 miljoner kronor, kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till 1 756 miljoner kronor och vinsten per aktie ökade med 23 procent till 2, 73 kronor.

Genom en kombination av förvärv och organisk tillväxt ökade försäljningen till

14 394 miljoner kronor (1 O 277 miljoner kronor) och pro forma närmade sig försäljningen 20 miljarder kronor. Genom förvärvet av den globala låsgruppen Yale lntruder Security skapade vi en världsledande position. Under året förvärvade vi också HID, världsledaren på identifiering för passersystem och adderade därmed ett logiskt och snabbväxande affärsområde med viktig "know-how" för utvecklingen av framtidens intelligentare lås.

Lås är vår kärnaffär

Genom att fokusera på låssegmentet blir allt det vi gör intressant för alla inom vår grupp. Intensiteten i varje diskussion är slående och fördelarna med bench- marking uppenbara. Vi kan utveckla våra bolag snabbare mot världsklass och det möjliggör en snabbare integration av nya bolag. Potentialen för fortsatt till- växt är stor, i såväl mogna som nya marknader. När vi vidgar vårt affärs- fokus, som vid köpet av

HID,

gör vi det steg för steg för att behålla vårt momentum.

Fokus är viktigt i vår strävan för ledarskap. För oss betyder ledarskap inte bara att vara störst i "handling"

utan även att vara ledande i "tanke"

d. v. s. i utveckling av produkter, koncept och marknadsföring. Vi lever i en värld där behovet av säkerhet ständigt ökar.

Vi är alla beredda att investera mer i bättre och säkrare lås. Vi lägger därför ner betydande tid och resurser till- sammans med våra kunder och part- ners, polis, säkerhetstjänsten och andra myndigheter för att förstå dagens risker och problem och för att därmed kunna utveckla säkrare lås för framtiden. Vi

4 • ASSA AB LOY f 2000

lägger också ner stora resurser på att utveckla marknaden genom informa- tion och utbildning om risker och om våra nya produkter.

Behovet av bekvämare lås ökar markant och skapar ett intressant affärsutvecklings- perspektiv

Förutom det ökande behovet av säker- het ser vi ett snabbt ökande intresse för lås och låssystem som är enklare att använda. Idag är vi till mans beredda att köpa fjärrkontrollerade billås, inte bara för den ökade säkerheten utan lika väl för bekvämligheten. På mindre än tio år har sådana lås blivit standard i bilar. Inom

ASSA

ABLOY ser vi en liknande möjlighet för mer lättanvända lås till dörrar i vanliga bostäder och vi har ambitionen att leda utvecklingen även inom detta område.

Elektromekanik är en förutsättning för att utveckla sådana lås. Utveck- lingen bedrivs gemensamt inom grup- pen, även om produkterna sedan anpassas till lokala behov och stan- dards. Abloy (Finland), världsledande inom motorlås, och effeff (Tyskland)

och Securitron (USA), världsledande inom slutbleck och magneter, är starka drivkrafter inom detta område.

Förvärven av Yale och H l D är avgörande steg

1 vår utveckling

Vi genomförde under året ett antal t

viktiga förvärv. Yale passade geografiskt perfekt och tillförde oss marknads- ledande positioner i ett antalländer där vi hittills inte varit aktiva eller där vår position varit svagare. I förvärvet t

ingick dessutom Yale-Guli, ma rknads- ledare i Kina med 3 ooo medarbetare samt marknadsledande bolag i Syd- afrika och Brasilien. Dessutom ingår varumärket Yale, världens starkaste låsvarumärke. Att kombinera ledande teknisk utveckling med ett verkligt globalt nätverk skapar ett spännande perspektiv. Integrationsprocessen har börjat bra och entusiasmen bland anställda inom såväl Yale-gruppen som tidigare ASSA ABLOY-gruppen är stor.

Vi tog ytterligare ett viktigt strate- giskt steg när vi förvärvade amerikanska

HID.

Bolaget är världsledande inom

identifieringsprodukter för passer-

system, produkter som principiellt fyller samma funktion som traditionella nycklar.

HIDS

teknologi är baserad på radiofrekvensöverföring vilket möjliggör beröringsfri läsning. Denna teknologi har även strategiskt intresse för andra låsapplikationer. Bolaget har visat stark tillväxt över många

år

dels på grund av marknadens tillväxt, dels genom en stadigt ökande marknadsandel.

Våra bolag fortsätter att

v isa en stark utveckling

Organiska tillväxten var god under året. Vi är stolta över att vara leveran- törer till Pentagon, Ford, Indian Oil, Ericsson, amerikanska senaten,

IBM

och många andra.

Det finns ett antal höjdpunkter att rapportera från det gångna året. Finska Abloy visade en imponerande organisk tillväxt på I4 procent. Bolaget har under många år levererat innovativa produkter till marknaden och är aktivt i ett antal korsförsäljningsprojekt inom koncernen.

ABLOY

valdes också till

"mest respekterade varumärke" i en stor finsk allmän varumärkesunder- sökning, en anmärkningsvärd utnäm- ning och ett gott exempel på styrkan i varumärken i låsbranschen.

Bland förvärven utvecklas tyska effeff särskilt väl och förstärker vår position i Tyskland väsentligt. Effeff och Ikon bygger tillsammans en stabil marknadsledande position. Även Australiska Lockwood utvecklas väl och ligger före vår förvärvsplan.

Bolaget befann sig i en liknande situation som några av Yalebolagen med brist på nya produkter och initiativ. Lockwood är ett intressant exempel på hur det går att snabbt återta en aktiv marknadsle- dande roll. Nya cylindrar, hänglås,

6 • ASSA ABLOY /2000

panikreglar och elektromekaniska lås har framgångsrikt introducerats på marknaden det senaste året som ett resultat av samarbeten med olika syster- bolag.

Skandinavien har totalt sett utveck- lats väl och de svenska enheterna har visat starkast omsättning och resultat- tillväxt. De franska enheterna har fort- satt att visa glädjande marginaltillväxt.

Produkter med tydlig säkerhetsprofil visar stark tillväxt medan vi samtidigt fasar ut olönsamma produkter inom lågprissegmentet.

Vår nordamerikanska verksamhet visade fortsatt sta bil lönsamhetsut- veckling. Lås och låscylindrar växer snabbast. Yalebolagen blir ett intres- sant tillskott till verksamheten och kommer att stärka vår position på marknaden. Vi får tillgång till starka dörrstängartillverkare som Norton and Rixon, klassiska låsbolag som Corbin Russwin samt Polger Adams som är en ledande tillverkare av fängelselås.

Mexico är en marknad av ökat intresse för gruppen. Den ekonomiska tillväxten är stark i landet och behovet av såväl nya bostäder som säkerhet är betydande. Scovill är nu väl integrerat i gruppen och genom det senaste förvär- vet av Phillips i januari

skapar vi en stark plattform att expandera från.

Våra aktiviteter på nya marknader utvecklas stabilt med en tillväxt på r 3 procent. Utvecklingen i Asien har varit särskilt stark och tillsammans med Yales marknadsledande position och tillverkningskapacitet i Kina är förut- sättningarna goda för en fortsatt stark utveckling. Östeuropa, med en ökande efterfrågan från Ryssland, utvecklas också väl. Mul-T-Lock från Israel är ett nytt intressant tillskott till gruppen.

Bolaget har visat en imponerande ex- portdriven tillväxt under många år och det gångna året utgjorde inget undan- tag, men bolaget påverkades av oron på den israeliska hemmamarknaden.

VingCard, slutligen, tog tillfället och utnyttjade ett år med svagare marknadstillväxt till att effektivisera tillverkningen. Alla processer var inte lika effektiva efter många år av stark tillväxt och nu är bolaget betydligt bättre positionerat för framtiden. Elsafe, till- verkare av hotellkassaskåp, visade återi- gen stark tillväxt.

Nya initiativ inom gruppen för att dra fördel av vår storlek Korsförsäljning är ett område med intressanta tillväxtmöjligheter, då så gott som samtliga bolag fortfarande saknar produkter i sina produktprogram.

Dessa produkter finns tillgängliga i gruppen och behöver endast anpassas tilllokala standards. Om alla i gruppen hade kompletta produktprogram skulle t

vår omsättning vara :z.o-25 procent högre. För att underlätta detta korsför- säljningsarbete skapar vi världens stör- sta databas för låsprodukter som inne- fattar ett stort urval av produkter från f

koncernen. Med vanliga IT-verktyg kan vi väsentligt förkorta tiden för framtag- ning av dokumentation, för marknads- föring och installation.

Gemensamt inom gruppen utveck-

lar vi en ny elektronisk låsteknologi

som kommer att lanseras under året och

vara anpassad till olika marknaders

standards och installerade system. Det

är första gången vi låter våra bästa

ingenjörer från olika håll i världen sam-

arbeta kring ett avancerat utvecklings-

projekt, och vi räknar med att det ska

ge oss ett rejält försprång.

Volvo Ocean Race - ett verktyg för global integration

Vi har under de senaste sju åren för- värvat nära hundra olika bolag. Att integrera Yalegruppen, med trettio nya bolag, är vår hittills största utmaning.

Vi samlade våra

:2.00

högsta chefer, nya och gamla, till en strategikonferens några veckor efter övertagandet och enades om mål och visioner, strategi och prioriteringar. Vi har ett viktigt arbete framför oss och har mycket att lära av varandra men det var fascine- rade att uppleva entusiasmen bland deltagarna och allas iver att få komma igång.

Vi har mycket att vinna på att komma ut snabbt och djupt i organisa- tionen. Vi vill sprida våra värderingar och sätt att arbeta och skapa förståelse för vår strategi och våra prioriteringar.

Detta är bakgrunden till vårt beslut att delta i Volvo Ocean Race.

Geografiskt roatchar tävlingen oss perfekt, då den kommer att passera alla våra största marknader och där- med sätter takten för vårt integrations- projekt. Vid varje hamnstopp kommer vi att bjuda in våra kunder för att diskutera hur vi ser på låsmarknaden, kundernas behov och vår strategi för att stödja dem.

Vi förväntar oss

ytterligare förbättringar

Gruppen är väl förberedd för de utma- ningar som ligger framför oss, inte minst med en kombination av vår ledande forsknings- och utvecklings- kapacitet och vår globala distribu- tionsförmåga. Detta inkluderar det ökande behovet av mer intelligenta lås, en trend som vi är fast beslutna att leda. Det finns intressanta möjligheter

att förbättra marginalerna både i gamla och nyförvärvade bolag. Låsbranschen befinner sig mitt i en strukturerings- process vilket kommer att fortsätta skapa ett gynnsamt klimat för ytter- ligare förvärv. Sammantaget ser vi därför fram emot fortsatt god vinst- och volymtillväxt under de kommande året.

Stockholm i februari 2oor

~~7 Cari-Henric Svanberg

.t.l9 2000 ..saflöde per aktie

""

o 9SA AB LOV /2000 • 9

Koncernens utveckling i sammandrag:

Resultaträkning

2000 1999 1998

MSEK _ _ M.::.:S.::.:EK.:.___M_S_EK

.;;.;Om""s:.::.ätt:..::.n:::.:ln,_g ---~L6,~5 14 394 1 O 277 8 582 :..;;Ko:.:.st:;.:;na::::dc..:cfö"'-'r~så::;.;ld:.::.a...:.va:::.ro:;.:.r _ _ _ _ -'-1 009 -8 5613 -6 282 -5 463 ::.:Br~utto=re::::SU::.:.It:=at:__ _ _ _ _ _ , -~- 5 827 3 995 3 119 Försäljnings-och adm. kostnader -438 _-3 719 -2 612 -2 018 Rörelseresultat före

Finansnetto -39 -331 -230 -228

:..;;Res:.:.u::;.;lm~tan~d~el-'-ll::::nt~ress~~~~~g-~--- 12~--1-'7 _ _ _ 1~3

Resultat före skatt 165 1 402 981 7 48

Skatter ~3 -453 _ __:::.::..:_ -280 _ __;:_:.:o -212 .;.:.;M""ino::.:.ri:.:.:te-=tsa:::.n=de"-1 _ _ _ __ .:__. __ _:~---~~ _ _ --'-14 _ _ _ -1-"-0

Arets

resultat 108 915 687 526

Sysselsatt kapital och finansiering

MEU!l" MSEJ( MSEK MSEK

Sysselsatt kapital 2237 19 847 8 602 6984

varav goodwill 1~ 12 078 3 246 2 524

Nettoskuld

Minoritetsintresse 63 560 267 32

Eget kapital '1209 10 727 5 337 2 715

ASSA ABLOYs produktportfölj

Mekaniska lås,

Säkerhetsd~rrar låssystem och

och beslag,14% tiHbehör. 61%

lndustrllås. 5%

1) 1 EUR; 8,49 2) 1 E\JR ~ 8,87

3) Inklusive export från respektive enl1et 4) Försäjjnlng till kunder i respektive ~nd

8 • ASSA AB LOV 1 2000

Omsättning per organisatorisk enhet a >

2000 MBJR''

- - - - --

.::.:Ska.:::n:.:..:d::::in=aVI:.:..:.e.:.:_n _ _ _ __ -:-_ 222 __

!

889 1 777 1 701 _Fin~la~n~d---~~--1.;;.;06~0 _ _ ~89~8~_~81~1 Tyskland & Nederländerna 137 1162 621 583 -'-Fr-'--an-=kr_ik-'-e -'-&_Be.:...clg""ie:c..:n _ _ __ __

_1!Q__

Avkastning på sysselsatt kapital

före goodwillavskrivnlngar, % 33,8 28,5 26,4 25,2 25,9

Avkastning Qå sysselsatt kapital, % 13,6 15,5 15,2 15,3 18,3

Vinst per aktie efter skatt och

full konvertering, SEK'• 2,73 2,22 1,76 1,23 0,93

Kassaflöde per aktie efter skatt och

full konverteri~. SEK'1 5~1 4,32 3,75 2,72 1,80

Eget kapital per aktie efter

full konvertering, SEK'1 3p,77 17,16 9,93 8,64 5,40

Antal aktier, HJOO-tal 352 453 314 409 284 304 282 928 257 244

Antal aktler efter full konverter!~. 1 000-tal 356 712 324 200 295 448 295 448 265 396

Medeltal antal anställda 16 881 12 654 10 545 8 088 6 317

1) Jå"nförelsesilfroma har justerats för nyemisslon med korrektionsfaktorn 0,987.

Definitioner

ta Organisk tillväxt: Förändring av omsättn:Og l jämförbara enhet ... i lokal valuta efter ~enng tör fOrvärv oc11 vaJuta- kurseflekter.

;;. Bruttomarginal: Rörelseresultat före avskrivningar i för·

hållande till omsättning.

• Rörelsemarginal före goodwittavsknvningar:

Rörelseresultat före goodwillavsl<rivningar i förhålande till omsättning.

• Rörelsemarginal: Rörelseresultat l förMJiande till omsättning.

• Vinstmarginal: Resultatet ltire skatt i fömällande till omsättning.

Il Operativt kassaflöde: Se korcernens kassaMdesanalys.

Il Nettoinvesteringar: Investeringar i materiella anlägg- ningstJigångar reducerat med försäljning av materiela Mläggningsti!lg{ngar.

• Avskrivningar: Avskrivningar på Immateriella och materiella anläggningstil~ångar.

a Nettoskuldsrrttning: Räntebärande skulder rOOskat med räntebärande tillgångar.

• Sysselsatt kapital: BaiCVJsomslutning minskad med räntebärande tillgångar och icke räntebärande skulder inklusive latent skatteskuld.

8 Sysselsatt kapital exkl goodwill: Balansomslutning minskad med räntebärande til~ångar, icke räntebarande skulder inklusive latent skatteskuld och gocx:l-MII.

• Soliditet: Eget kapitalinklusive minoritetsintressen l törflåilande till balansomslutningan.

• RAntetäckningsgrad: Resultat före skatt plus ränte- netto <jo;jderat med räntenetto.

• Avkastning på eget kapital:

Årets resultat plus räntekostnader efter skatt 8'1S98nde konvertibelt föOags~n i fömållande till genomsnittligt eget kapital etter full konvertering.

• Avkastning på sysselsatt kapital föte good- wittavskrivningar: Resultat före skatt Ökat med ränt&- netto och goodwillavskrivningar i löthållande till genom- snittNgt sysselsatt kapital exklusive goodwHI.

W Avkastning på sysselsatt kapital: Reslitat före skatt ökat med rå'ltenetto i tömållaode till genomsnittligt sysset·

satt kapital

Vlnst per aktie efter skatt och full konvertering:

Årets rasUlat plus rå'ltekostnader efter skatt avseende konvertibelt förlagslån i förhållande till vägt genomsniltigt antal aktier efter full kollVI!rtering.

8 Kassaflöde per aktie efter skatt och full konverte·

ring: Årets resultat plus räntekostnader efter skatt avse- ende konvertibelt förlagslån, plus avskrivningar, plus minoritetens andel l res~atet, minus resultatandel l intressebolag samt justering för förändring i latent skatt i förhållame bli vägt genomsnittligt antal aktier efter full konvertenng.

• Eget kapital per aktie efter fult konvertering:

Eget kap~al ökat med konvertibelt fö~agslån i fölhållande till antal aktier efter lull konvertering.

M~ M~

1994.

I oktober

199 5

noterades aktien på A -listan. Kursen på ASSA ABLOY-aktien har stigit med 54 procent under

2000.

Samtidigt har Stockholms Fondbörs gene ralindex sjunkit med 12,3 procent.

Sista betalkurs vid årets slut var I84,5 SEK, vilket motsvarar ett börs- värde på 65

MSEK. Med samtliga aktier som tillkommer vid konvertering beräknas marknadsvärdet till6 5 8 r 3 MSEK.

Antalet aktieägare var vid årets slut cirka

17 700.

Institutionella investerare, exklusive huvudägare, svarar för cirka 50 procent av kapitalet. Investerare utanför Sverige, inklusive Wärtsilä Corporation, svarar för 63 procent av kapitalet.

Den totala omsättningen av aktier var under året

3 9 miljoner aktier, vilket ger en genomsnittlig omsättning på

3 69 3 aktier per dag och motsvarar cirka

procent av utestående aktier .

Aktiekapital et

ASSA ABLOYS aktiekapital uppgår till 352 453 235 MS EK fördelat på I9 175 323 aktier av serie A och 333 277 912 aktier av serie B. Samtliga aktier har ett nominellt värde om

:o o S E K och har lika rätt till andel i bolagets tillgångar och resultat. Varje aktie av serie A medför tio röster och varje aktie av serie

B

en röst.

Personal konvertibler

Koncernen har emitterat konvertibla förlagslån till de anställda inom ASSA ABLOY koncernen. Det första förlagslånet emitterades under 1995, cirka

anställda deltog i erbjudandet. För- lagslånet uppgick till 75

375 SEK och löpte under tiden från 29 juni 1995 till 30 juni

2000.

Konvertering till aktier av serie B har skett under tiden

998 t ill och med

5 juni

2000.

Antalet aktier har under året utökats med 5 62 7 53 3 genom detta konvertibla företagslån .

Det andra förlagslånet emitterades under 1997· Totalt deltog

I 400

personer i erbjudandet. Förlagslånet uppgår till

50 ooo ooo SEK och löper från den

ASSA ABLOY AB's aktieutveckling

~n.SEK - -- B-aktien •• ,.,,.,,.. Alv Generalindex

l

Omsatt antal aktier 1 000-tal Qrw e!IC'~rn 1 200

(Käfta: SIX Findata)

10 • ASSA ABLOY /2000

8 december 1997 till den

2002.

Konvertering kan ske till aktier av serie B mellan den r december

och den r 5 november

2002.

Vid full konvertering, vid en konverteringskurs om 58,70

SEK,

tillkommer 4

944 aktier. Under

har begäran om konvertering av skuldebrev till ett nominellt värde av

17 2.52 790

inläm- nats. Patent- och registreringsverket har vid årsskiftet inte registrerat några av dessa aktier .

Utdelning och utdelningspolitik

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att o,9o

SEK

per aktie delas ut till aktieägarna för räkenskapsåret

2ooo,

motsvarande en direktavkast- ning på B-aktiens slutkurs på 184,5

den 3 r december

om

0,5

procent. Målet är att utdelningen lång- siktigt ska utgöra cirka en tredjedel av ASSA ABLOYs genomsnittliga resultat efter schablonskatt, dock alltid med beaktande av ASSA ABLOYS långsiktiga finansieringsbehov. .

Data per

~ktie 1>

sEKtaktie 2000

1997 1996 1995

Vtnst efter 28% schablonskatt 2,91 2,27 1,79 1.36 0.95 0,60

~t efter

iiilrskatt

2,73 2,22 1,76 1,23 0,93 0,56

~del

n mg

0,90 ,. 0,74 0.60 0,43 0.30 0,22

Utdelnln~ i % ' 30,9 32,6 33,L_~L___l1.~~!

Dtrekt avkastnt~, % ·• 0.5 0.6 0,8 08 1,0 1.~

Börskurs, 1 penodens slut 184.50 119,50 75.65 51.24 29.2S 13,24

~ogsta borskurs 206,70 140.00 92,73 52

28.97 15.16

Lagsta borsKurs 110.50 73,21 48.07 28,69 12.38 5,23

§l_et kaprtal 30,77 17,16 9,93 8,64 5,40 4.47

Antal aktter (1 000-tal) '' 356 712 324 200 295 448 295 448 265 396 221 684

Aktiekapitalet Ar

Transaktlon

""'19_8_9:~-:~-~~:::::._·-_-_-.:-_-_- 1\}94 ~~t 100.~

1994 FondemiSSton

A·akt1er

Aktiekapital

C-aktier B-aktier *SEK

20000·~--~---~200~0~00~0 2 000 000 2000000

1994 ~rtemiSSIOO 1 746 005 1 428 550 50 417 555 53 592110

J.~6 Ny~[!USSIO_n -·~---g_ 095

.?.OJ._

1 714 26!J _ _ 60 SQ_~~~--~.:....~0 532 1996 Kotwertenng av C-aktier till A-aktier 3 809 466 60 501 066 64 31 O 532

1~7 Nyemt!;Slon 4190 412 6B 541 706 70 732118

~~-8 Konverterade skuldfurblnde!ser 343 865 ____ 71 07.§_~~~

1999 Konv~:rterade skuklfo1b1ndelser fore Split 293 991 71 369 974

.1_!!00

_Blndel!}!_SSIOf!

S .P)!!_i] _ _ _ __ _ _

1§_I_61 641L___ _ _ 268 7.1_8 2<\L 285

1999 NyemtSSIOil 18 437 812 295 564 487 314 002 299

1900 Kooverterade skuldforbtndelser efter Split och emissioner

KoovertP.rade skukltorbind::.::e.:::.lse::.:.r _ _ _

20QQ_~~emiSSIOf1 19 175 323 2000 Riktad oyemtsston

EJ

konverterade skuldforbtndelser

• 1 SEI( per &ktJe -utgåande ani!JI aktter t penoden

Agarstruktur (röstsorterad)

Uppglitema baseras på akt18boken per 30 december 2000

Ägare A·ald!er

Wartslia Corporabon, 10 546 425

B-aktier 47 270350

406 343 314__ 408 642 5 627 553 320 036 195 313 512 880 332 688 203 333 277 9l~- 352 j53 235 4 258 944 356 712 179

Kapital %

19175 323

3332ns12

ASSA ABLOY l 2000 • 11

ASSA ABLOY och låsbranschen :

Det största företaget i en alltjämt fragmenterad bransch

ASSA

ABLOY är världens största låsföretag med en total omsättning på

miljarder kronor pro forma. ASSA ABLOYs andel av en starkt fragmenterad världs- marknad är cirka

procent.

Koncernen har sin utgångspunkt i Norden, där den har en marknads- ledande position. Genom organisk till- växt och en expansiv förvärvsstrategi, där Yale Intruder Security är det senaste förvärvet, har koncernen nu fått en ledande marknadsposition i Frankrike, Nederländerna, Stor- britannien, Nordamerika, Brasilien, Sydafrika och Kina. ASSA ABLOY är också en ledande aktör i Australien och Sydostasien efter förvärvet

av Lockwood - det ledande låsföretaget i Australien och Nya Zeeland.

På det snabbt växande området elektromekaniska lås är koncernen världsledande inom produktutveckling och har den största marknadsandelen.

Koncernen är också världsledande på området hotellsäker het, via sina dotter- bolag VingCard, Elsafe och Timelox.

Marknad

Trots en ökande konsolidering på senare år finns det bara ett fåtal mång- nationella låsföretag, och deras andel av

AT'tf!AKTIY FOR DISTRIBUTOREI\

... . . . -lkape~p

IDENTIFIERA KuttOENS VEftKLIQA BEHOV

12 • ASSA AB LOV /2000

försäljningen till den totala marknaden som uppskattas till omkring

miljarder kronor, är relativt liten.

Den globala låsmarknaden består fortfarande mest av mindre och medel- stora företag. I Europa och Nord- amerika har dessa företag stark ställning och hög märkestrohet på sina lokala marknader. Deras produkter har lång livslängd, och ett stort antal installerade lås bidrar till marknadens stabilitet.

I andra delar av världen är lokala lås- standarder och starka varumärken betydligt mindre vanliga.

Generellt kan sägas att nuvarande marknadsvillkor och distributionsmön- ster är stabila. E-handeln innebär nya intressanta möjligheter, särskilt för business-to-business-försäljningen.

Direktförsäljning via e-handel till kunder på bostadsmarknaden kommer att fortsätta att öka. Tillväxten hämmas dock något av säkerhets- och försäk- ringsfrågor och av behovet av fack- mannamässig installation.

Tillväxtfaktorer

• Trenden mot högre säkerhet

I dagens samhälle ökar behovet av att skydda kunskap och egendom överallt.

Dagens högteknologiska samhälle blir allt känsligare för avbrott av olika slag, och människors personliga säkerhet måste skyddas i ett samhälle där krimi- naliteten alltmer upplevs som ett allvarligt hot. Dessa faktorer har inne- burit en ständigt ökande efterfrågan på bättre säkerhetslösningar för bostäder, allmänna byggnader, kontor, industri- fastigheter och hotell, då värdefull information behöver skyddas. ASSA A BLOY leder utvecklingen och mark- nadsföringen av de teknologiskt avan- cerade produkter som tillgodoser den ökande efterfrågan.

• Elektromekaniska lås

Den ökande efterfrågan på mer avance- rade låsfunktioner har inneburit fram- steg på området elektromekaniska lås och kan komma att revolutionera marknaderna för kommersiella lås och bostadslås.

I gränslandet mellan passersystem och låssystem finns det många alltmer betydelsefulla elektromekaniska alter- nativ. Flera nya möjligheter uppstår genom en kombination av radiofre- kvens- och identifieringsfunktioner från det nyligen förvärvade företaget

HID

och ASSA ABLOYS mekaniska lås och cylindrar. Elektromekaniska lås kan erbjuda slutanvändaren högre säkerhet i kombination med större trygghet, flexibilitet och bekvämlighet.

• Nya marknader

Förbättrad levnadsstandard på många nya marknader i Asien, Östeuropa, Mellanöstern och Latinamerika har inneburit en ökad efterfrågan på säker- hetslösningar. I dessa och andra delar av världen intar ASSA ABLOY en ledande roll i arbetet med att utveckla bättre säkerhetsstandarder.

Konkurrenssituation

Trots gruppens ökande storlek, fort- sätter ASSA ABLOY att möta konkurrens från andra stora aktörer på den inter- nationella låsmarknaden. Dessa inne- fattar bland annat Ingersoll Rand, ett amerikanskt företag som är verksamt på många olika områden och äger väl- kända varumärken som Schlage och Von Duprin. Omsättningen för företa- gets låsdivision är ungefär hälften så stor som ASSA ABLOYs. Andra stora aktörer är KABA i Schweiz och Black &

Deckers låsdivision (med varumärkena

Kwickset i USA och Dom i Tyskland).

Ett lönande samarbete

AS5u\

A.BLOY har blivit vaddens ledande låst1lherkare via en komhmatton a..,

organ~k

tlilva. xt och en

expan~tv

och mycket framgångsnk forvarvsstrategi baw·rad pa öppen kommumkanon och 8tor l}'hordhet for ohka foretagskul- turer. Ett exempel på detta ar forvarvet 1999 av Lockwood

Au&tralten.

l.ockwood8 vo Geoff Norcott

be~krt­

ver hur &ammanslagnmgen halsades med

ttllfred'Sstallel~e

i båda foretagen och hur

po~inva

effekter

upp~tod

for bådJ. parter redan trån starten.

- AS~A ABtovs

foretagslednmg v1sade redan på ett ttdigt stadiUm att man vJJle uppratthålla en bra kommu- mkauon. Nyckelpersoner från den hogsta foret.lgsledningen kom pa besok

hos

OS8.

De presenterade fJlosofm mom koncernen for alla anstallcia på Lockwood. och arrangerade r.n <>tudte-

re~a

ttll olika europel'lka och amen- kanska

AS'-A

ABLOY-foretag for vå.ra c.hefer.

- En ledrungsgrupp bestående av både nya och gamla medlemmar, med mål som overemstamde med ASSA ABLOYs foretagsftlosofJ mnebar att det mte fanm nägot "bagage" att slapa på, mgen onskan att forsvara tldtgare arbetsmetoder, och vt kunde snJ.bbt borJa lara

os~

nya saker av dc andra foretagen

koncernen. Vt fann att de var samarbetsvilliga och fna från pre- wgetankande. Overhuvudtaget tycker )ag att det c;om var me!lt troponerande med

A!t5>A ABLOY

var att dtskussJOnen alltid fordes

po~tttv andt~

aven om alla mte allttd var overem.

-Våren 1999, några månader efter vårt mtrade

t

koncernen, piiboiJade vt ett !tamarbete for att utveckla en ny hogsakerhetsC}'lmder. Vt hmade en bra

&amarbetspartner

svenska Assa, vars tekmska inrtktning stamde val overens med vår egen. Vt utbytte

tekm~ka

kun-

Geoff Nor rott. Group V1ce Prastdent och tandschef 1 Australten. Nya Zeeland och Stortmtann~en. anser att sammar.slagnJngen motte cle bt.lda foretagens onskemäl och skapade etl VInnande l<oncept

skaper med varandra och upprattade

ock~å

en vtdeolank ttll Svenge, for att gora det latrare for os.s att samarbeta

utvecklmgen, nllverknmgen och mark- nadsformgen av L.ockwood Twin.

- Genom att arbeta ttllsammans kunde vt producera en helt ny hogsa·

kerhetscylmder mycket &nabbare an

VI

skulle kunnat gora pa egen hand.

Lockwood Twm lanserades framgång.s- rikt

Melbourne våren

2.000,

ett år

efter att v1 hade plborjat arbetet.

Samarbetet mnebar betrdande bespa- rmgar och minskade becydhgt den t1d det tog att få fram en fardtg produkt.

Nu bednver Lockwood och andra koncerntoretag ett omfattande och akttvt samarbete med benchmarkmg och korsforsal]mng på manga mvåer.

Det ar egentligen en SJtuauon dar det bara fm ns vmnare, av<J!ut.lr Norcott.

ASSA ABLOY /2000 • 13

strategi och finansiella målsättningar:

Expansion genom tillväxt, förvärv och en tekniskt ledande position inom vår bransch

VÅRA PRODUKTER OCH MARKNADER

Fokus på låsområdet

I egenskap av världens ledande låstill- verkare är ASSA ABLOY helt inriktat på utveckling av lås och låsrelaterade pro- dukter. Bland dessa finns vanliga meka- niska lås och dörrbeslag och låssystem med hög säkerhet samt avancerade elektromekaniska lås, elektroniska

ID-

avläsare och nyckelkort, produkter som alla bidrar till höjda säkerhetsni- våer över hela världen. Eftersom låsin- dustrin är den enda bransch där ASSA ABLOY-koncernen är verksam kan alla företag inom koncernen dra nytta av en omfattande kunskapsöverföring och benchmarking. De bästa exemplen är alltid direkt överförbara till den egna verksamheten och stimulerar en genuin kunskapsuppbyggnad på alla nivåer i organisationen.

Fokus på trenden mot högre säkerhet

Produktutvecklingen inom AS S A ABLOY sker i nära samarbete med försäkrings- bolag, polis- och brandmyndigheter, kundorganisationer och andra viktiga beslutsfattande instanser.

ATT SKAPA ORGANISK TILLVÄXT

• Tillvåx!projekt

• Kofalbraa1JIIItl9

• Otstnbutton8kallaltlr

ATT SKAPo\ EFfCK1'IIIl'MT

• Benehmarking

• AriMrtatlodan /ladtoder

~•reostormtga

ATT LÅGGA GfiUNDEN

• Organisatiol

• Grundläggande rutmer

• Fokus på kärilprodukter

STEG FOR STEG

14 • ASSA AB LOV l 2000

Koncernföretagen anordnar också utbildning och informerar återförsäl- jare, arkitekter och säkerhetsansvariga om nya produkter och säkerhetslös- ningar. Den växande försäljningen av gör-det-själv-produkter till bostads- marknaden innebär en möjlighet för koncernens företag att presentera sina säkerhetslösningar för ett större antal slutanvändare.

VÅR LEDNINGSMODELL

Mångnationell organisation

ASSA ABLOYS världsledande ställning i låsbranschen bygger på de nära affärs- förhållanden som koncernbolagen har med sina lokala och regionala kunder.

Deras förståelse av och lyhördhet för lokala behov, affärsprocesser och distributionskrav är av största vikt när det gäller att nå framgång i låsbran- schen. Detta är skälet till att vi arbetar med en decentraliserad organisation där landsch eferna får fullt ansvar för sina respektive verksamheter.

Landschefer för större nationella marknader är medlemmar i koncernens ledningsgrupp, som sammanträder regel- bundet. Group Vice Presidents ansvarar för flera länder och för att koncernens arbetsmetoder tilllämpas konsekvent.

Koncernföretag som verkar inom hotellåsmarknaden, och på det nytill- komna området för elektroniska läsare, ingår i en egen organisation som är skild från koncernens nationella lås- företag - detta för att på ett mer effek- tivt sätt kunna tillvarata möjligheterna på dessa specialiserade internationella marknader.

Att bygga på gemensam styrka

Koncernens globala omfattning och oöverträffade kunskapskapital innebär många möjliga synergieffekter genom benchmarking, korsvist lärande och korsförsäljning, vilka gemensamt i stor

omfattning bidrar till resultatförbätt- ringar. Koncernens förvärvsstrategi har redan lett till betydande kosmadsbe- sparingar för råmaterial och kompo- nenter, och en gemensam inköpsdata- bas har skapats i syfte att påskynda denna process.

Utbrett delägarskap

ASSA ABLOY eftersträvar ett så omfat- tande delägarskap som möjligt bland medarbetare och ledning. Cirka r 6oo av koncernens 20 ooo medarbetare är innehavare av aktier och konvertibler uppgående till cirka 7 procent av fullt utspätt antal aktier. Koncernens led- ning äger betydande aktieposter.

ASSA ABLOY kommer att erbjuda anställda att delta i ett nytt konvertibel- program sommaren 2oor.

Koncern information

Koncernens snabba expansion skapar ett behov av regelbunden information till alla medarbetare. Koncernens egen tidning, ASSA ABLOY NEWS, ges Ut t

fyra gånger per år på tolv språk. Den innehåller artiklar om nya produkter, initiativ och förvärv och information om koncernens strategi och utveckling.

Under 2000 omarbetades och utökades koncernens webbplats för att kunna fungera väl för kunder och personal liksom för investerare och media. Den kommer att kompletteras med ett intranät för koncernen under 2oo r.

EXPANSIONSSTRATEGI

Organisk tillväxt

Organisk tillväxt är en viktig faktor för

koncernens långsiktiga framgång, och

denna tillväxt åstadkoms genom ett

intensivt utvecklingsarbete på såväl

mogna som nya marknader. På mark-

nader där koncernen är väl etablerad är

den organiska tillväxten till stor del

beroende av ökad försäljning till exist-

erande kunder. Korsförsäljning mellan koncernbolag för att utöka och för- bättra de olika produktportföljerna bidrar starkt till koncernens potential för organisk tillväxt.

På nya marknader där starka lokala aktörer saknas sker etablering med nya bolag.

ASSAABLOYS

omfattande produkt- utbud och starka och internationellt respekterade varumärken är liksom nya effektiva distributionssätt av avgörande betydelse för stabil organisk tillväxt.

Förvärv

Ett strategiskt förvärv av ett ledande företag är ett snabbt och effektivt sätt att komma in på en mogen marknad.

Förvärv görs också för att öka marknadsandelen inom en ny och lovande produktsektor. Ett exempel på denna strategi är

ASSA

ABLOYs förvärv nyligen av USA-företaget mo, en ledande tillverkare av beröringsfria elektroniska avläsningsanordningar.

FINANSIELLA MÅLSÄTTNINGAR

Ovanstående är en beskrivning av strate- gin för att uppnå en fortsatt god resultat- utveckling med fokus på vinst per aktie.

ASSA

ABLOYS finansiella mål är en avkastning på sysselsatt kapital översti- gande

:z.o

procent. Detta mål sattes vid koncernens bildande 1994 . Målet blir alltmer av en utmaning på grund av den goodwill som uppkommit vid de för- värv som gjorts. För :z.ooo uppgår avkastningen till 13,6 procent. Huvud- delen av den nödvändiga förbättringen förväntas komma genom ökade marg i- naler även om det finns potential för minskad kapitalbindning.

En soliditet på omkring :z. 5 procent anses vara tillräcklig beaktat låsmark- nadens relativa stabilitet och koncernens starka kassaflöde. Det finansiella målet om :z.o procent på sysselsatt kapital är uppnåbart inom ett femårsperspektiv.

Sargent visar skillnaden

mellan kvantitet och kvalitet

På Sargent 1 USA msåg man 1995 att det var nodvandtgt att genomfora en omorgamsanon for att kunna reagera snabbare och mer effektlYt på nya krav på marknaden. Några av kraven var moJtighet till stotre spectalbestall- ningar, storre kostnadskan!.lighet, hogre kvalitet, snabbare leveranser och storre produktvanatwn under kortare ttd!.penoder.

For att kunna nllgodose denn.t efterfrågan behovde Sargent forbattra effektt'Vtteten på flera mvåer. Man mforde ruttner for behovsstyrd produk- nonstekmk och kunde darmed mnkta produkttonsprocesserna mot !.pectfika mål. "Just In Time" och "Producera på bestallning" blev uttryck for den nya ftlosofm bakom produkttonen.

- Då man hade lagt grunden 1996, mordes ytterligare forbattnngar genom mforandet a" en "platt", mer over- skådhg orgamsatton. Man tnforde specialiserade resultatenheter mnk- tade på sarsktlda produktgrupper.

Genom att forenkla ansvarsfordel- mogen g)Otde man det mo)hgt att tydligt

"~e"

kunden från alla platser

foretagers orgamsatlon.

- Arbetsflodena hade forenklats och mtegrerats 1 det behovs!.tyrda pro- duktlonssystemet 1997. Efter 1998, då den nya orgamsatJonen hade frntrtm-

mat~,

hoiJade man koncentrera SJg på

marknaden. Samarbetet med kunder starkteb, nya produkter levererades snabbare och fortsatta forbattrmgar genomfordes på samdiga mervardes- t)an!.ter.

Under denna penod av stora och snabba forandnngar mtenstfterades kommumkattonen med toretagets anscallda, som hksom på alla andra toretag har en nyckelroll vtd foran- dnnga.c Det var vikngt med utvarde- nng och benchmarkmg vtd vaqe steg

proces!.en, så att alla kunde

~e

&m egen

plat~ l

helheten och klart forstå varJe forbattnng eller bnst.

Fem år efter att man påbot)ade de stora forandemgama m.uks nu de posltlva effekterna 1 foretaget. Sargent8 verhtallande direktor Thanas1s Molo-

kota~

forklarar:

- V1 l.tgger nu

taten

branschen nar det galler preetsa leveranser och korta ledttder. V1 har både dramat18kt forhattrat lomamheten och mmskat den nd det tar att utveckla och lansera nya produkter.

"Just In Ttme" och ·'Producera på bestallntng' blev utttyck for Sargents nya produktJonsftloso~· sager Thanasts Mo!okotos. VO for Sargent Manufactunng Company 1 USA

ASSA ABl.OY 12000 • 15

Ledningsfilosofi:

Människorna gör företaget

REALISM

Inom

ASSA ABLOY

råder synsättet att människorna gör företaget. Därför bygger vår ledningsfilosofi på tillit, positivt tänkande och respekt för lokala förhållanden och kulturer. Lednings- arbete innebär att skapa förutsättning- ar för de anställda att använda sin egen förmåga för företagets bästa. För att uppnå målet att skapa en bra arbets- miljö för alla har vi en ledningsfilosofi som bygger på fyra hörnpelare:

Realism, vision, mod och etik.

Realism betyder att alla måste vara bäst på sin specifika uppgift. Chefer måste ha en stor förståelse för branschen, marknaden, produkterna, konkurrensen och affärsprocesserna.

Ledningen måste ha ett helhets- perspektiv men samtidigt kunna se att lösningarna ofta finns i detaljerna.

Vår vision är att vara världs- ledande på låsområdet. Inte bara stor- leksmässigt, utan även genom att halla en hög standard, som det är upp till andra att också försöka uppnå.

Mod handlar om att ga i spetsen för förändringar. Detta innebär att inte bara leva med förändringen - det inne- bär att man leder den, genom kreati- vitet baserad på grundmurad kunskap och erfarenhet.

V! BION

• Vatfd- tedande lUfomaQ

~de o atorlelc och 11Bnke

Känn

irttroma

•S6k~

•Behåll~.

ETIK -~

deba18

• TIOpta llldl!llden men blunda mte

för dslalfarne -!8KOANA 0011 FOIIE'rllOET

Lllnsamlwlt

skapar llllvext MOO

• Leda ftll'lndnngen

• Moc:t ar nodvandlgt

VÅRA HÖRNPeLARE

16 • ASSA ABLOY /2000

• Elutmpltts makt

• Sjalvf011ro&nde

"""""'

kompetens

Etik är en förutsättning för förtroende, kreativitet och engagemang, och för framgång på den internationella säker- hetsmarknaden. God etik attraherar de

bästa, och gör dem motiverade att göra ett så bra arbete som möjligt.

Ledarskapsutbildning

Företagets fortsatta framgång och till- växt är beroende av yrkesskickligheten och engagemanget hos varje anställd och chef. På alla nivåer inom koncernen genomförs därför fortlöpande kompe- tenshöjande åtgärder såsom arbets- rotation och utbildningsprogram. Den klara fokuseringen p å låsmarknaden och den aktiva benchmarkingen skapar goda förutsättningar för erfarenhetsut- byte mellan medarbetare och enheter inom

ASSA ABLOY.

Som ett led i detta genomförs varje år

"ASSA ABLOY

Management Program", där cirka

:2.5 • .

medarbetare från hela koncernen ges möjlighet att vidareutveckla sitt ledar- skap.

Programmet genomförs helt i före- • tagsledningens regi och är baserat på fallstudier. Till dags dato har mer än

I 2

5 chefer genomgått detta program.

200-möte

Vartannat år anordnas ett sa kallat

200-möte. Det senaste mötet hölls i

J.ooo

och samlade de

ledande befattningshavarna för att

utbyta erfarenheter och ideer samt

diskutera koncernens visioner, mål och

strategier, liksom prioriteringar för de

kommande två åren.

Ju större öppenhet desto bättre

ASSA ABLO't'> ~att

att leda verksamheten 1 Franknke v1sar hur det ar mojhgt att ena en grupp sammansatt av många ohka tvper a" foretag, som

des~utom

konkurrerar, och samttd1gt både skapa

l>amarbe~anda

och uppnå ett battre totalresultat. Bo Dankls, vn 1

A~SA ABLOY ~.A.

France och landschef 1 Fr anknke, forklar ar:

- .4!>SA ABLOY

be~rår

av SJU bolag mklu5ne det framka holdmg·

bolaget. V1ssa av våra enheter konkur- rerar d1rekt med varandra och delar också l>amma drstnbuuon!-nanerk.

- Ledmngarna for de olika en- heterna. motte'> for forsta gången under en fl}"gresa sommaren I997· Detta '\lar aret då

VI

forvarvade våra forsta franska bolag, och sedan desl> har de bhv1t annu fler. V1 mforde da en praXJ'>

efter forvarv som mnebar .1tt nya chefer ftck resa runt 1 Europa och traffa chefer pa andra foretag 1 koncernen.

Detta blev så uppskattat att

beslot att ha regelbundna

lednmg~grupp~­

moten. Forst var det lite spant. Men nar 1sen val var bruten vaJ<.te oppenhet fram. Deltagarna borJade engagera 8tg och de!.l med s1g av

~ma

erfarenheter.

- AS~A ABLOn

benehmarlang av prestanda dar de franska enheterna ramfordes med de andra

ASH .\BlOY-

enheterna ga-v mycket

mtre~santa

resul·

ta t. For forsta gangen kunde de

fran~ka

c;heferna )amfora sma foretags kapa- Citet med kapaetteten hos foretag

andra lander som nllverkade !>amma tvper av produkter. Foretagen

den franska delen av koncernen klarade stg bra vtd Jamtordser mom den egna marknaden, men en del av de nya systerforetagen visade stg ha komrmt langre

sm for battrmg a" den opera- tiva kapaciteten. Denna nya mstkt sporrade de franska foretagen att arbeta annu hårdare. Nya benchmarkmg-mål

ASSA ABLOY France har lyckats etablera en far'ltagslednlngsftlosofl med storre oppenhet och tyd/1gare ansvars·

forrjelmng Några medlemmar 1 eten franska ledn1ngen MiGhel Brassu~. Bezault, '!'\lan Haddad, Mul· T· lock.

Frlldl;nc CM.nel. FICh'lt, Garald Bauza V'lchette, Joun1 Pltko. JPM och Robert F1danza. Laper,i1fl

sattes upp. Nu var det mo)ltgt att vaqe månad se vad

~om

behovde

forbattra~

for att man skulle kunna Jamfora

Mg

med koncernens

me~r

effekn'lla foretag.

- Nar denna gemensamma 'lltston hade bhvtt etablerad skapade man en mer resultatonenterad orgamsatwn. Vi gJorde orgarusat10nen mmdre hlerar·

k1sk, forkortade leveransndern.1 och mforde nya kostnadsbesparande arbets- metoder. Lednmgsgruppsmoten hålls nu V.lr)e månad, mellan faretagschefer hksom lokalt på varJe foretag. Ohka typer av samband kan nu ses tvdligt tack vare det '\laxande utbytet av infor·

rnanon mellan de franska foretagen.

Inforandet a'< resultatenheter har mne- bunt okade karnarmo)hgheter och har klargJOrt ansvarsfordelmngen mom vår organi1.at10n.

- Un · eck.hng av lednmgsfunknonema

har bl!Vlt ett nytt hogpnonterat område.

Varje enhet deltar aktivt

planenogen av

nytill~.ittnmgar

av chefst]anster på alla nivåer. Det kann11 mycket grvande att vår mternattonella benchmarkmg och annat samarbete mellan foretag

koncernen har motl'llerat våra anstaLida och gtvlt dem nya mtresl>anta pers- pektiv.

- Alla foretag har formulerat sma egna operanva och sttategr5ka mål. Idag presterar de fra nska foretagen resultat på samma mvåer &om de 1 de

ba~ta

foretagen

i

koncernen. Dessutom har v1 lyckars etablera en ledmngsfilosofl med &torre oppenhet och tydligare ansvarsfordelmng, samt en mternano- nell benchmarktng som mte kommer

konfhkt med tradltlunella

arbet.~metoder

1 Franknke,

~ager

Bo Dankt&.

ASSA ABLOY /2000 • 17

Miljöstyrning och kvalitetssäkring:

Miljövinster ger också ekonomiska vinster

Miljöarbetet

j ASSA ABLOY

började långt innan r996, då man inom kon- cernen formellt beslutade att alla ingå- ende företag skulle sträva efter att upp- fylla kraven i miljöstyrningsstandarden

ISO

I400o. Men beslutet underströk den vikt man inom koncernen lade vid omsorgen om miljön som ett socialt ansvarstagande och det har stimulerat arbetet med miljöfrågor inom de enskilda företagen.

De första företagen som ansökte om miljöcertifiering fann till sin förvå- ning att många av de förändringar man hade genomfört för att kunna uppfylla kraven i miljöstandarden också ledde till större vinster, lägre kostnader och effektivare produktionsflöden. Då detta nu är ett allmänt känt faktum är det inte förvånande att allt fler företag vill uppfylla kraven för certifieringen.

Sju av de största företagen h ar redan fått

ISO

I4ooo-certifiering, och ytterli- gare sex stycken väntas få den inom en nära framtid.

Hundratals exempel skulle kunna ges på hur koncernföretag de senaste ett och halvt åren har åstadkommit betydande miljöförbättringar - ofta långt utöver vad lagen föreskriver - och på samma gång sänkt sina kostna- der. Här följer i stället tre exempel på miljöprogram, fr ån större företag i

USA,

Tyskland och Sverige.

Kvalitetssäkring

Kvalitetssäkring och miljöstyrning hör nära samman. Kvalitetssäkringsstand- arden

ISO

9000 innefattar alla aspekter av ett företags verksamhet, vilka inklu- derar miljöstyrning liksom alla till- verkningsprocedurer och alla kommer- siella aktiviteter. Liksom milj östandar- den ställer

9000 viktiga krav på ett företag. Många företag i

ASSA ABLOY-

koncernen använde tidigt verktygen

18 • ASSA ABLOY /2000

ISO

9000, och har sedan dess effektivi- serat tillämpningen av dem. Kvalitets- säkring är också ett av huvudkriteri- erna i den interna benehmaricing där företagen lär av varandra.

USA:

Hantering av avloppsvatten betalar sig på nio månader

Som ett ied

arbetet med att fii tsj

qooo-certlfiering mstaiJerade Medeec Secunty Lockli, lnc.

1 U~A

nyhgen ett

n~tt sy~tem

for hantenng av avlopps- Yatten, ett system som ko&tadc

2.2 oo~·

dollar. Den århga ko~tnadsbesparmger~

bhr 32· ooo dollar, vtlket mnebar att m\oe&terUlgen betalar stg på mellan Jtta och mo månader.

Ttdtgare hanterades det

me~ta

av det potenuellt farhga

avlopp~vattnet

- sk:ol)vatten, \'atten från

~radmng

och från vibreran de maskmer - på så '>att att man kokade bort det

en avdunst- nmgsanlaggnmg och

~tappre

ut ångan

luften genom en

~karsten.

500 ooo hter vatten behandlades på detta satt varJe år, medan ytterligare 6o ooo hter frak-

tade~

bort for hantermg på annan plats. I det nya systemet behandlas a llt avloppsvatten på plats, och en mycket mmdre mangd,

:r ooo h ter per å rf

sktcka~

ttll ett lokalt renmgsverk dar , det efter ytterhgare renmg slapp& ut

floden Roanoke. Kostnaderna for att frakta avloppsvattnet från bbnken kommer att mmskas fran 8o ooo ttl. "

48 ooo dollar årligen. ..-

Bland andra mtlJOåtgarder ho5

Medeco marks återvmning, nll exem-

pel av metallskarspån, skarolJa, kar-

tong, lastpallar, Jysror, pla'>ttrummor

och kontorspapper.

TYSKLAND:

Fortsatta förbättringar år efter år IKON

AG

1 Tyskland vc1r ett av de forsta

MS.\

.\BLO'I'-foretagen

~om

nek

1~0 I

4000-certtfJenng for sitt mllJostyr-

mngs~v~em

1997, och ytterhgare for- b.mrmgar har gJOft<J VarJe ar sedan dess.

Den

gr.1dv1~a

overgången från tly- tande farg till nulJov.mhgare puherfarg .tr en av de

~torsta

forandrmgarna

tJJl- verkningen. Andelen pulverf.1rg okade från 10 procent 1998 ull

procent 1999 och mnebar en besparmg pa

3 ooo

D J: '.i 1

direkta fargkostnader.

Ytterligare bespanngar mordes genom det mmskade behovet av fargborttag- nmg&medel och genom mmdre upp-

kom~t

av fargavfall, minskade kostna- der for hanrermg av dessa typer av avfall samt genom mmdre behov av utrustmng for a•,.&ktlJnmg av losnmgs- medel. Under de tre senaste åren har också kemrkaher som mnehåller cyamd nastan helt tagrts bort från ytbehand-

hngsproces~erna.

Efter mforandet av ett revrderat svstem for kvalitetssaknng, som med- ger snabbare åtgarder \'Id avv1keh.er 1

produktwn~proces\en, mm~kade

mang·

den metallavtalit tdlverkningen av lås- qhndrar med

10,5

procent

(na~tan 40

ton) mellan 1996 och 1999· Det mne- har en besparmg pa

ooo

Df.M.

Allt metallavfall skickas nitbaka till leve- rantorerru for åtenrmnmg. Ytterhgare stora bespanngar åstadkoms genom mmskad forbruknmg av olJa

processer och for uppvarmnmg, genom forbatt- rmg av

varmereglenng~systemet.

SVERIGE:

64 träd per år sparas

Tack vare bland andra MAnanne BJOrklund. mtiJoansvang på As sa A3 t Svenge, sparas 64 fultvuxna tract va11e år och for forataget Innebar det en bespanng om ctrka 200 000 kronor

Ett atgardspaket for att undvtka onodtg pappersåtgÅng på svemb

A$\A AB

van-

ta~

resultera

en mmsknmg av foreta- gers J.rhga papperskomumt1on med over 4,5 ton fram nU lllutet av

2001.

Detta mnebar att 64 fullvu"ll.na trad spara!. vaqe ar, och att toretaget sparar runt

ooo kronor.

En swr

be~panng

i &Jalva produktwns- anlaggnmgen gors genom att uppgif- terna på 75 procent av alla be<>talt- ningskon med planer for arbetsflodet matas m 1 datorer en gång

veckan.

Bestallmngarna overfors autom.ltlskt ull t!llverknmgslmjcn, da r arbetet utfors vtd angtven ndpunkt. De enda bestallmngskort som fortfarande be- hovs ar tramportkott for tdent1frenng.

Denna arbetsmetod kommer att borJa tillampa8 aven på Assas andra fabriker.

N~a

datananerk gor att e-post och taxoverfonng v1a dator alltmer kan

anvanda~

for mtern och extern kommu- mkanon. Genom att man und\>tker att gor.1 utsknfter kommer åtgången .n·

vanligt A4-papper att mmskas med upp-

skattmngsvt~ 30

procent, från 7

ttll

ooo kg. Genom att fa.xa bestallningar och

be&tallmngsbekraftel~er

vta dator kommer ytterligare Soo ktlo papper att sparas, och hknande bespanngar kommer att goras genom att m.lngden papper for datorutskrifter halvera!..

Am·andarna mstruera5

hur man hattre utformar listor och att !asa hstor på skar- men då utsknft mte ar helt nodvandlg.

ASSA AB LOY l 2000 • 19

Barrträden må vara tåliga mot både torka och kyla men när den ökande temperaturen medför både varmare klimat och torrare säsonger står skogen inför flera utmaningar.. Den

En resa där vår första produkt Vagitocin® utvecklas för behan- dling av vaginal atrofi särskilt för kvinnor som i dagsläget saknar möjlighet till behandling.. Dan Markusson, VD

ASSA ABLOYs kostnader för forskning och utveckling upp- gick under året till 719 MSEK (588), vilket motsvarar 2,3 procent (2,1) av omsättningen.. Ett samarbete har inletts med