Share "Remissvar från Sollentuna Kvinnojour angående ny modell för statsbidrag till vissa ideella organisationer inom brottsofferområdet Ds 2019:7"

Remissvar från Sollentuna Kvinnojour angående ny modell för

statsbidrag till vissa ideella organisationer inom

brottsofferområdet Ds 2019:7

Sollentuna Kvinnojour (SKJ) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening med syfte att verka mot våld och förtryck mot kvinnor och barn, och för kvinnors jämställdhet på livets alla områden. SKJ tar emot kvinnor och medföljande barn som är i behov av akut skydd och stöd på grund av hot och våld i hemmet. Vi gör placeringar i skyddade boenden på uppdrag av socialtjänsten i kvinnans hemkommun. De kvinnor som bor på våra skyddade boenden erbjuds regelbundna stödsamtal och praktiskt stöd samt stöd vid

myndighetskontakter etc.. För barnen erbjuds individuellt stöd i form av s.k. ”Trappan-samtal” som en är en modell för krissamtal för barn som upplevt våld i familjen. Barn i förskole- och skolåldern är garanterade plats i förskola/skola enligt en överenskommelse som upprättats mellan SKJ och Sollentuna kommun. Utöver detta erbjuds kvinnor och barn stöd av våra volontärer. Vi har en har öppen stödverksamhet som består av stöd och rådgivning för våldsutsatta kvinnor som är i behov av detta, före, under och/eller efter ett uppbrott från en våldspräglad relation. Även anhöriga, arbetskamrater, myndigheter eller

andra som kommer i kontakt med våldsutsatta är välkomna att söka råd och stöd hos oss. Vårt tredje viktigt åtagande är att fungera som röstbärare för våldsutsatta kvinnor och barn.

Det innebär att vi arbetar för att synliggöra och sprida kunskap om våldsutsatta kvinnors och barns situation för allmänheten, civilsamhällets aktörer och politiker.

Övergripande synpunkter på Ds 2019:7:

Sollentuna Kvinnojour ser positivt på att det skapas en tydlighet i kommunernas ansvar för det skyddade boendet. Likaså ser vi positivt på ett minskat antal ansökningar liksom ett förenklat ansökningsförfarande som medför mindre administration och sålunda frigör tid för kärnverksamheten. Det nya statsbidraget blir en bra grundstomme för SKJ att utgå från, detta ger oss förutsägbarhet och långsiktighet när det gäller finansiering och bidrar till stabilitet i verksamheten.

Vi ser dock några farhågor. Genom att fler organisationer ges möjlighet att söka bidrag finns det risk att dessa minskar då det blir fler organisationer som ska dela på samma pengar. (Även om vi stödjer intentionerna bakom, att alla organisationer som är beredda att göra

något för våldsutsatta, ska ges förutsättningar att verka i det civila samhället!) Tidsramen för redovisning (ansökan ska vara hos Socialstyrelsen sista mars) står inte i samklang med vår arbetsgång. Detta är bekymmersamt för en idéburen förening som SKJ eftersom de fastställda dokumenten som krävs i båda ansökan och återrapporteringen beslutas av årsmötet i slutet av mars. Det innebär att dokumenten är påskrivna och klara först i april. Vår önskan är att detta tas hänsyn till när man sätter tidsramar.

Avslutningsvis vill vi uppmärksamma vikten av att kvinnojourer kan avsätta en buffert i budgeten för att kunna finansiera löpande kostnader i det skyddade boendet då

beläggningen varierar. Likaså att kommuner gör bedömningar av våldets konsekvenser så att även psykiskt våld klassas som skyddsvärt. Det gäller såväl kvinnor med och utan barn. Det är angeläget att kriterier för skyddsvärda kvinnor och eventuellt medföljande barn fastställs.

Sollentuna 2019-08-15

Konkurrensverket vill i detta sammanhang framhålla att begreppet ekonomisk verksamhet, såsom det definieras i statsstödhänseende, inte okritiskt kan tillämpas för att avgöra vad som

Ett långsiktigt stöd till organisationer inom området kommer därmed också bidra till att stärka möjligheterna till stöd för enskilda.. Länsstyrelsen instämmer i vikten av

Länsstyrelsen tillstyrker utredningens förslag att förtydliga att de organisationer som är aktuella för tilldelning av statsbidraget ska bedriva verksamhet med huvud- sakligt