Share "Remissvar - Framställan från Transportstyrel-sen om ändringar i säkerhetsskyddsregleringen"

Dnr KS/2020:492 Dpl 24 sid 1 (2) Karlstads kommun Webbplats karlstad.se E-post karlstadskommun@karlstad.se Organisationsnr 212000-1850 Postadress Karlstads kommun 651 84 Karlstad Besöksadress Kontaktcenter Västra Torggatan 26 Telefon 054-540 00 00 Fax 054-18 34 10 Bankgiro 405-2213 KOMMUNLEDNINGSKONTORET Remissvar 2020-10-16 Jonas Gerborn, 054-540 28 92 jonas.gerborn@karlstad.se

Remissvar - Framställan från

Transportstyrel-sen om ändringar i säkerhetsskyddsregleringen

Dnr KS/2020:492 Dpl 24

Sammanfattning

Transportstyrelsen har till regeringen framställt att genomföra en ändring i säkerhetsskyddslagen (2018:585) och säkerhetsskyddsförordningen

(2018:658) som berör Karlstad Airport och Karlstads kommuns process för säkerhetsprövning av personal.

Transportstyrelsen föreslår att myndigheten får ett bemyndigande enligt säkerhetsskyddsförordningen (2018:658) att besluta om placering i

säkerhetsklass 2 och 3 och att handlägga ärenden om registerkontroller och särskild personutredning för kommunala och regionala flygplatser inom luftfartsskyddet.

Transportstyrelsen föreslår även att myndigheten får ett bemyndigande enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att göra den slutliga bedömningen om den prövades lämplighet att delta i säkerhetskänslig verksamhet hos sådana verksamhetsutövare inom luftfartsskyddet.

Detta förslag till förändring innebär att Karlstads kommun som enligt 5 kap. 8§ säkerhetsskyddsförordningen (2018:585) utövar rättsligt inflytande över Karlstads Airport inte längre ska besluta om inplacering i säkerhetsklass på personal som är eller ska anställas på Karlstads Airport.

Dnr KS/2020:492 Dpl 24 sid 2 (2)

Karlstads kommuns synpunkter

Nedan redogörs Karlstads kommuns synpunkter utifrån respektive bedömning som finns beskrivet i framställan.

Karlstads kommun tillstyrker förslaget om ändringar som anges i andra och tredje stycket i inledningen eftersom det inte kommer innebära någon förändring i de målsättningar med säkerhetsprövningen som anges i 3 kap. 2-3§ säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Karlstad kommun betonar att det praktiska tillämpandet av lagen och förordningen måste förtydligas i antingen föreskrift och/eller nationella anvisningar. Särskilt fokus bör läggas på vilka uppgifter och handlingar som Transportstyrelsen behöver få in från verksamhetsutövaren för att kunna ta beslut om inplacering i säkerhetsklass. Detta ska förtydligas eftersom uppgifter som rör säkerhetsprövningen är reglerade i 35 kap. 1§ 3 st offentlighets och sekretesslagen (2009:400) och behöver ett fullgott skydd för att inte uppgifter ska röjas särskilt när uppgifterna skickas mellan organisationer. Exempel på handling är anteckningar från

säkerhetspröv-ningsintervju som i nuvarande process för säkerhetsprövning upprättas och

förvaras hos Karlstad Airport.

Per-Samuel Nisser Ulf Nyqvist

Regionstyrelsen beslutar att överlåta till Växjö Småland Airport AB att besvara

Dessa är komplicerade eftersom Transportstyrelsen ju inte har det arbetsrättsliga ansvaret för de personer som den ska registerkontrollera och särskilt utreda. Det kan också finnas

Transportstyrelsen föreslår att myndigheten får ett bemyndigande enligt säkerhetsskyddsförordnigen (2018:658) att besluta om placering i säkerhetsklass 2 och 3 och att