Academic year: 2022

Share "Trafikverkets remissyttrande gällande förslag till ändring av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:92) om försök med automatiserade fordon"

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2020/125109 2020-11-30

Ert ärendenummer Sidor

TSF 2020-132 1(1)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon: 010-123 58 75 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Peter Smeds Utredningsledare

Programmet för digitalisering av transportsystemet Mobil: 070-214 01 05

peter.smeds@trafikverket.se

TDOK 2010:26 Mall_Brev v.3 (Fastställd av Trafikverket)

vag@transportstyrelsen.se

Kopia:

Diariet GD kansli

Webb och projektstöd Ärendeberedning Planering

Trafikverkets remissyttrande gällande förslag till ändring av

Yttrande

Trafikverket anser att de föreslagna ändringarna är bra och bifaller förslagen. Ändringarna förenklar för den sökande parten genom att den sökande endast behöver ha kontakt med en myndighet, Transportstyrelsen.

Förändringen i terminologi är bra eftersom begreppet automatiserade fordon bättre beskriver vad som regleras samt att det är ett bredare begrepp än självkörande.

Genom att 5§ tas bort samt tillägget i 4.7§ behöver inte den sökande ta kontakt med väghållaren för ett medgivande utan endast beskriva i ansökan vem som är väghållare. Trafikverket anser att ett samråd med väghållaren behöver finnas kvar men det är positivt att processen sköts mellan Transportstyrelsen och väghållaren exempelvis

Trafikverket.

Föredragande, samråd och sakgranskning

Beslut i detta ärende har fattats av chef för Verksamhetsområde Planering Stefan Engdahl. Föredragande har varit utredningsledare Peter Smeds. Samråd har skett med chef Programmet för digitalisering av transportsystemet Olof Johansson, chef Verksamhetsstyrning Planering Tommy Jonsson, chef Nationell åtgärdsplanering Petra Fluor, chef Gods och ITS Petter Åsman, Strategisk Utveckling strateg Hamid Zarghampour, Region Mitt enhetschef trafikmiljö Bernike Gotthold, Region Nord trafikingenjör Erik Stenlund, Region Stockholm trafikingenjör Matilda Ocklind samt trafikingenjör Nils Högfeldt, Region Syd senior trafikingenjör Stefan Johansson, Region Väst Enhetschef trafikmiljö Pernilla Carlsson samt Region Öst trafikingenjör Ulrika Linderborg.

Stefan Engdahl

Chef Verksamhetsområde Planering

Dokumentet är elektroniskt undertecknat

Förslag om möjlighet till tolk vid kunskapsprov vid högre behörigheter utgår i sin helhet från detta förslag till förskriftsändringar utifrån de remissynpunkter som inkommit