Academic year: 2022

Share "Trafikverkets remissyttrande gällande ändring av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:19) om användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar"

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2018/90913 2018-09-12

Motpartens ärendenummer Sidor

TSF 2018-20 1(2)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon: 010-123 50 50 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Transportkvalitet

TM A L L 0 4 2 2 B re v 2 .0

[Titel]

Transportstyrelsen Box 267

781 23 Borlänge

Diariet

Trafikverkets remissyttrande gällande ändring av

Trafikverket ställer sig bakom Transportstyrelsens förslag.

Trafikverket förordar att utvärderingar genomförs för att säkerställa att kraven i föreskrifterna leder till ökad trafiksäkerhet samt att framkomligheten inte försämras.

Yttrande

Trafikverket är positivt inställt till att det blir tydligt vilka krav som ställs för att ett däck ska anses vara ett vinterdäck både för tunga och lätta fordon. Myndigheten vill dock framföra följande synpunkter på förslaget.

Av Transportstyrelsens delrapport ”Vinterdäckskrav för tunga fordon ur ett

trafiksäkerhetsperspektiv” (TSV 2015-3533) framgår det att det på marknaden i dag finns M+S-märkta däck som inte är lämpliga som vinterdäck på packad snö och is.

Trafikverket anser därför att det bör göras en uppföljning av om kravet på M+S däck på andra axlar än drivaxel och framaxel på tunga fordon är tillräckligt för att bidra till positiva effekter på trafiksäkerheten och att det inte försämrar framkomligheten.

Förslaget innebär att däck på framaxeln (styrande axel) på tunga fordon ska vara

godkända enligt UNECE reglemente 117. Av Transportstyrelsens konsekvensutredning av förslaget framgår det dock att sådana däck i högre grad är optimerade på framdrivnings- och bromsegenskaperna än på sidostabiliteten. Med tanke på oklarheten när det gäller sidostabiliteten anser Trafikverket att det bör följas upp vilka effekter kravet får på trafiksäkerheten och framkomligheten.

Trafikverket anser vidare att konsekvenserna av förslaget, att lätta fordon från och med 1 december 2024 ska vara utrustade med vinterdäck som är godkända enligt UNECE- reglemente 117, inte är tillräckligt belysta i Transportstyrelsens konsekvensutredning.

Slutligen anser Trafikverket att den föreslagna formuleringen av 9 § i föreskriftsföreslaget bör förtydligas.

Föredragande, samråd och sakgranskning

Beslut i detta ärende har fattats av Marie Hagberg (chef för avdelning Transportkvalitet).

Föredragande har varit Peter Larsson (sakkunnig). I den slutliga handläggningen har Stefan Jonsson (chef för enhet Trafiksäkerhet väg) deltagit. Samråd har skett med Petter

[Skapat av] [Dokumentdatum]

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2018/90913 2018-09-12

Motpartens ärendenummer Sidor

TSF 2018-20 2(2)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Transportkvalitet

TM A L L 0 4 2 2 B re v 2 .0

Åsman (chef för enhet Miljö), Thomas Holmstrand (chef för enhet Transportdispenser) och Sven Hunhammar (Strategisk Utveckling).

Marie Hagberg

Avdelningschef

Swedavia anser att de ”Allmänna råd” som hänvisar till artikel 22.5 i förordning (EU) 2019/317 behöver förtydligas mera i detalj för att det ska vara tydligt för alla

Trafikverket har inga synpunkter på förslaget till föreskrifter om krav på information om tankning eller laddning av motorfordon. Föredragande, samråd