Academic year: 2022

Share "Remissyttrande, medborgarförslag om hastighetsbegränsning och trafikåtgärder vid skolan/förskolan i Frövi, Lindesbergs kommun"

Håkan Blaxmo

TJÄNSTESKRIVELSE

2021-05-19 Dnr SBB2021-493

1 (1)

Postadress: Besöksadress: E-post/ www Organisationsnr:

Box 144 Industrivägen 7 forbund@sbbergslagen.se 222000-1487

713 23 NORA 713 91 NORA

Remissyttrande, medborgarförslag om

Förslag till beslut

Direktionen beslutar att anta förslag till remissyttrande om hastighetsbegränsning och trafikåtgärder vid skola/ förskolan i Frövi, Lindesbergs kommun, vilket innebär att förbundet får i uppdrag att verka för att medborgarens förslag genomförs under 2022.

Beskrivning av ärendet

Medborgare föreslår att hastigheten sänks till 30 km/h och att gångpassager hastighetssäkras vid skolan/förskolan i Frövi.

Aktuell vägsträcka har statligt väghållarskap men ligger inom tättbebyggt område vilket innebär att förbundet har rätt att besluta om hastighetsbegränsning, men ändringen ska skickas på remissas till Trafikverket för yttrande. Den fysiska åtgärder som föreslås om upphöjd passage på Centralvägen kan endast ske om Trafikverket godkänner sådan åtgärd.

Förbundet har tidigare identifierat behovet av trafiksäkerhetsåtgärder vid skolan/förskolan i Frövi och anser att föreslagna åtgärder är befogade.

Yttrande från trafik

Trafikingenjören föreslår att direktionen ger förbundet i uppdrag att verka för att medborgarens förslag genomförs under 2022.

För ärendet aktuella handlingar Medborgarförslag

Samhällsbyggnadsförbundet Bergslagen

Håkan Blaxmo Trafikingenjör

Inskickat av: JOHAN BJELKENHOLT

Sida ( 1 1) Ärendenummer

#7064 Datum

2021-01-11 03:25

Ärendenummer: #7064 | Inskickat av: JOHAN BJELKENHOLT | Datum: 2021-01-11 03:25 Notifieringar

E-postadress

jbjelkenholt@hotmail.com Telefon

Postnummer och ort 718 31 Frövi

Adress

FLORAGATAN 9 För- och efternamn JOHAN BJELKENHOLT Lämna medborgarförslag

1. Beskriv ditt förslag

Lämna förslag

Skriv kortfattat vad du anser att kommunfullmäktige ska besluta om.

30km/h utanför skolan/förskolan i Frövi i dag är det 50km/h.

Samt en bättre trafiksituation för barnen att kunna ta sig till och från skolan. Upphöjda gångställen.

Motivera ditt förslag

Beskriv varför du anser att fullmäktige bör fatta det beslut du föreslår.

För att öka tryggheten till och från skolan samt förskolan.

2. Ange kontaktuppgifter

Fyll gärna i telefonnummer och e-post om det saknas.

Jag godkänner att mina personuppgifter publiceras på kommunens hemsida.

Nej

Samtycke

Jag samtycker till att kommunen lagrar och behandlar mina personuppgifter så att ärendet ska kunna följas.

KS 2021/17-1

För att hjälpa kommunen i detta arbete har PRO och SPF i Fellingsbro listat ett antal åtgärder som konkret bidrar till att göra Fellingsbro allt attraktivare som bostadsort för

VA-kollektivet får inte belastas av kostnader för andra åtgärder i området, åtgärderna får inte heller riskera att påverka vattentornets status, åtkomst eller skalskydd

Direktionen beslutar att anta förslag till remissyttrande gällande medborgarförslag om belysning utmed promenad- och cykelleden Råsvalsleden Lindesbergs kommun. Beskrivning