Academic year: 2022

Share "Remissyttrande, medborgarförslag gatubelysning Snickartorpsvägen 10 i Vedevåg, Lindesbergs kommun"

Mats Ivarsson

TJÄNSTESKRIVELSE

2021-05-04 Dnr SBB2021-461

1 (1)

Postadress: Besöksadress: E-post/ www Organisationsnr:

Box 144 Industrivägen 7 forbund@sbbergslagen.se 222000-1487 713 23 NORA 713 91 NORA http://www.sbbergslagen.se

Remissyttrande, medborgarförslag gatubelysning

Snickartorpsvägen 10 i Vedevåg, Lindesbergs kommun

Förslag till beslut

Direktionen beslutar att anta förslag till remissyttrande gällande medborgarförslag om gatubelysning på Snickartorpsvägen 10 i Vedevåg, Lindesbergs kommun, vilket innebär att befintlig vägbelysning kommer att kompletteras men en ny belysningsstolpe och kostnaden ryms inom den befintliga budgeten.

Beskrivning av ärendet

Lindesbergs kommun önskar förbundets yttrande gällande inkommet medborgarförslag.

Yttrande önskas 20210530 men svarstiden har förlängts till 20210620.

”Gatubelysning bör sättas upp på Snickartorpsvägen 10 i Vedevåg. Det saknas stolpe för belysning.”

Yttrande från belysning

Befintlig kommunal vägbelysning kommer att kompletteras med en ny belysningsstolpe.

Kostnadskalkyl ca 20 tkr.

För ärendet aktuella handlingar Remiss medborgarförslag

Samhällsbyggnadsförbundet Bergslagen

Mats Ivarsson

Enhetschef belysning

Inskickat av: MAUD PETTERSSON

Sida ( 1 1) Ärendenummer

#1115 Datum

2020-02-20 17:03

Ärendenummer: #1115 | Inskickat av: MAUD PETTERSSON | Datum: 2020-02-20 17:03 Notifieringar

E-postadress

maud.pson@hotmail.com Telefon

Postnummer och ort 711 72 Vedevåg Adress

SNICKARTORPSVÄGEN 10 För- och efternamn MAUD PETTERSSON Lämna medborgarförslag

1. Beskriv ditt förslag Lämna förslag

Skriv kortfattat vad du anser att kommunfullmäktige ska besluta om.

Motivera ditt förslag

Beskriv varför du anser att fullmäktige bör fatta det beslut du föreslår.

Det är väl kommunens ansvar för vägar i området och då är det väl också kommunens ansvar, att det finns belysning efter gatan.

Mitt och grannens hus ligger sist på gatan, som slutar med en vändplan. Jag har åkt runt i Vedevåg och tittat på belysningar i olika områden. Alla har belysningar vid sista husen och även vändplaner. Varför finns det inget på gatan där vi bor ??? Det är helt mörkt här. Jag känner mig inte trygg i mitt boende, när det är så svart efter gatan här. Husen är byggda 1960, så det är inte några nya hus, som har satts upp.

2. Ange kontaktuppgifter Kontaktuppgifter

Fyll gärna i telefonnummer och e-post om det saknas.

Jag godkänner att mina personuppgifter publiceras på kommunens hemsida.

Samtycke

Jag samtycker till att kommunen lagrar och behandlar mina personuppgifter så att ärendet ska kunna följas.

KS 2020/181-1

För att komma igång med ovanstående åtgärder, som bidrar till att göra Fellingsbro ännu attraktivare, föreslår vi att kommunstyrelsen anslår en summa pengar för just detta

Direktionen beslutar att anta förslag till remissyttrande gällande medborgarförslag om belysning vid återvinningen vid järnvägsövergången i Fellingsbro Lindesbergs kommun,

Direktionen beslutar att anta förslag till remissyttrande om hastighetsbegränsning och trafikåtgärder vid skola/ förskolan i Frövi, Lindesbergs kommun, vilket innebär att