07.17. Bilaga 1 - Remissvar Städet 8 Brandkåren Attunda

Academic year: 2022

Share "07.17. Bilaga 1 - Remissvar Städet 8 Brandkåren Attunda"

Brandkåren Attunda I Box 464, 191 24 Sollentuna I Besöksadress: Pommernvägen 1 I Telefon: 08-594 696 00 E-post: mail@brandkaren-attunda.se I Fax: 08-96 39 48 I Org.nr: 222000-0976 I Webbplats: www.brandkaren-attunda.se

Datum: 2018-07-06 Diarienummer: 2017.01286-201 Handläggare, telefon: Oskar Lind, 08-59469604

Yttrande nr. 2 över byggärende – Städet 8, nybyggnad av ett flerbostadshus. 23 våningar, Häggvik, Sollentuna kommun

Bakgrund

Brandkåren Attunda har för rubricerat byggärende fått följande handlingar på remiss inför startbesked:

Handling Datum Status Upprättad av

Brandskyddsbeskrivning 2018-04-04 Bygglov Brandskyddslaget

Brandskyddsritningar 2018-02-08 - -

Ändrings PM 2018-04-04 - Varg Arkitekter AB

Sektions-/fasadritningar 2017-02-08 Bygglov Varg Arkitekter AB

Illustration 2017-02-08 Bygglov Varg Arkitekter AB

Brandkåren Attunda har övergripande granskat förutsättningarna i ovan nämnda handlingar.

Observera att yttrandet inte är ett underlag för utförande, utan detta omfattar de oklarheter som uppmärksammats vid granskningen. Det är alltid den som upprättat handlingen som står för den tekniska utformningen.

Synpunkter

Brandkåren Attunda har uppmärksammat följande avvikelser från kraven enligt BBR kapitel 5:

 Brandkåren Attunda ser att detta fortfarande är en tidig handling och räknar med att ett fler- tal utredningspunkter behandlas, däribland en analys av redundans av ström och brand- /sprinklervattenförsörjning samt trycksättningsanordningar kopplat till eventuella skadehän- delser. Brandkåren Attunda önskade vid förra remissvaret att få ta del av den analytiska di- mensioneringen inför beviljande av startbesked. Vi önskar också ta del av den Br0-analys som måste upprättas. Det är svårt att göra en bedömning utan tillgång av de nämnda analyserna.

Brandkåren Attunda ser inga hinder ur brandskyddssynpunkt att bevilja ett startbesked.

Brandkåren Attunda har följande synpunkter/rekommendationer rörande aktuellt byggärende, som vi anser att byggherren/byggherrens brandsakkunnige bör behandla inför upprättande av

bygghandling:

S i d a 2 | 3

 Brandkåren Attunda vill belysa att anordningar för trycksättning av stigarledningar som för- väntas användas av räddningstjänsten ska vara väl utmärkta och lätta att använda. Exempel- vis genom att trycksättning och övervakning kan manövreras och övervakas från trapphusets huvudentré.

Detta redogörs för i kapitel 12.5. Brandkåren Attunda önskar dock vara delaktiga i lösningen tillsammans med brandkonsulten.

 Brandskyddsbeskrivningen anger inte hur kommunikationen kan underlättas eller utformas för räddningstjänsten. I höga byggnader kan kraftiga bärverk av betong med många bjälklag, bärverk av stål eller liknande störa radiovågor och i ogynnsamma fall helt omöjliggöra radio- samband. Det är därför viktigt att förutsättningarna för radiosamband inom byggnaden via sambandsnätet Rakel utreds. Brandkåren Attunda vill belysa att ett bra samband är avgö- rande för att en invändig släckinsats ska vara möjlig att genomföra.

Kapitel 12.6 anger att det ska förberedas för Rakelkommunikation vilket vi ser positivt på.

Brandkåren Attunda kan hjälpa till med test av mottagning när det blir aktuellt.

 Kapitel 10.1 i brandskyddsbeskrivningen. Vid val av boendesprinkler bör det utredas huruvida förhöjda krav på sprinklersystemet ska tillämpas eller inte. Det kan exempelvis gälla vatten- källans kvalitet och redundans med tanke på byggnadens höjd. Här önskar vi att de analyser som ska upprättas utreder vilket erforderligt krav som är tillräckligt.

 Kapitel 10.5. Brandkåren Attunda önskar en kommentar gällande storleken på brandgas- luckan eftersom den i nuvarande utformning har liknande yta som för en byggnad med end- ast åtta våningar.

Detta är inte klarlagt i brandskyddsbeskrivningen. Brandkåren Attunda önskar ta del av den slutgiltiga lösningen för brandgasluckorna.

 Brandkåren Attunda bedömer att det kan behöva kompletteras med vägledande markeringar i källarplanet, framförallt i riktningsförändringar.

 Generellt önskar vi delta i samråd eller möten med brandkonsulten för att ta del av de lös- ningar som ska användas i byggnaden och få en möjlighet att bidra med synpunkter för att utformningen inom kraven ska bli väl utformad. Exempelvis kan det vara aktuellt med en- klare orienteringsritningar/insatsplaner för att möjliggöra en effektiv insats i byggnaden.

S i d a 3 | 3

Brandkåren Attundas önskemål om fortsatt delaktighet i ärendet

Brandkåren Attunda har särskilt önskemål om att få ta del av nedanstående handlingar/delta vid nedanstående möten i den fortsatta ärendehanteringen.

Ja Nej Delta vid tekniskt samråd

Analytisk utredning inför beviljande av startbesked (ej inkommit) BSB i bygghandlingsskedet

Delta vid slutsamrådet

Relationshandling - Brandskyddsdokumentation

Om ni önskar vårt stöd i annat skede än vad vi angett ovan hjälper vi självklart gärna till.

Ärendet har handlagts av Oskar Lind, brandingenjör.

Brandkåren Attunda

Intern kvalitetssäkring av ärendet har skett av John Svensson, brandingenjör.

Kommunalförbundet Brandkåren Attunda har gjort en hemställan till medlemskommunerna om att de ska ges möjlighet att låna upp erforderliga likvida medel, totalt 250 miljoner

Fullmäktige godkänner årsredovisningen 2016 för kommunalförbundet Brandkåren Attunda med en balansomslutning på 319 miljoner kronor Sammanfattning.. Brandkåren Attunda är

Granskningen visar vidare att resulta- tet uppfyller balanskravet samt är förenligt med fastställda finansiella och verk- samhetsmässiga mål för god ekonomisk hushållning..

• Fullmäktige godkänner årsredovisningen 2014 för kommunalförbundet Brandkåren Attunda med en balansomslutning på 302 miljoner

Godkänner att Brandkåren Attunda upphandlar och tecknar avtal om upplåning till högst 258 miljoner kronor hos extern långivare för såväl omplacering av befintliga lån som nya

Kommunledningskontoret överlämnar härmed 2013 års årsredovisning för Brandkåren Attunda.. Kommunalförbundet redovisar för 2013 ett positivt resultat på 6,3 miljoner

Fullmäktige godkänner årsredovisning 2012 för kommunalförbundet Brandkåren Attunda med en omslutning på balansräkningen på 198 miljoner kronor2.