Share "Remissyttrande över promemorian Digital kommunikation i domstolsprocessen (Ju2019/02632/DOM)"

1 2019-10-21 Justitiedepartementet ju.remissvar@regeringskansliet.se ju.dom@regeringskansliet.se

Sveriges Domareförbund har anmodats att yttra sig över rubricerade promemoria.

Sveriges Domareförbund är ett yrkesförbund för domare. Förbundet ska företräda Sveriges domare i lagstiftnings- och rättskipningsfrågor, värna om domstolarnas självständighet och i övrigt bevaka frågor av betydelse för den dömande verksamheten.

Allmänna synpunkter

Sveriges Domareförbund välkomnar förslagen i promemorian, som syftar till att möjliggöra eller underlätta digital kommunikation i domstolsprocessen. Förbundet instämmer i bedömningen av de positiva effekter som beskrivs i promemorian när det gäller ökad användning av digital kommunikation.

Utifrån de aspekter som Sveriges Domareförbund har att bevaka har förbundet följande synpunkter.

Rättegångsbalkens regler om underskrift av inlagor

Med förslagen i denna del tas steg för att ytterligare möjliggöra en digital hantering, vilket är positivt. En kortfattad analys av förutsättningarna för att ta bort alla formkrav som hindrar att handlingar ges in digitalt finns i konsekvensanalysen i promemorian. En mer djupgående analys och eventuellt även mer långtgående förslag hade varit av värde, i syfte att uppnå en än mer enhetlig reglering i rättegångsbalken, lagen om domstolsärenden och förvaltningsprocesslagen.

Fullmakt för ombud

I promemorian föreslås att en elektroniskt underskriven fullmakt ska ges in på ett sådant sätt att rätten kan kontrollera att fullmakten inte är återkallad av parten. Det är, enligt förbundets

uppfattning, otydligt hur rättens kontroll av fullmakten ska gå till – både tekniskt och i sak. Detta bör förtydligas i det fortsatta lagstiftningsarbetet.

Bedömningen i promemorian är att kravet på att en skriftlig fullmakt på papper ska visas upp i original bör behållas. Skälet enligt promemorian är bl.a. att rätten bör ha möjlighet att skaffa sig en fullgod utredning om huruvida det finns ett ombudsförhållande och ev. inskränkningar. I lagen om domstolsärenden, förvaltningsprocesslagen och förvaltningslagen anges att en domstol eller myndighet får begära att ett ombuds styrker sin behörighet. Det finns alltså inget krav på att

en skriftlig fullmakt ska ges in. På den här punkten anser förbundet att en mer enhetlig reglering bör eftersträvas.

I övrigt tillstyrker förbundet förslagen i promemorian. ____________

Detta remissyttrande har beslutats av förbundets styrelse.

Björn Lindén ordförande

när det gäller digital stämnings- ansökan i tvistemål, och därmed ha tekniska lösningar på plats redan när författningsändringarna träder i kraft, instämmer Domstolsverket

Detta yttrande har beslutats av lagmannen Robert Schött och rådmannen Sandra Åström Bodin, som även varit föredragande..

målsägandebiträden. Det bör därför av praktiska skäl övervägas om kravet ska tas bort även för målsägandebiträden, som är advokater eller biträdande jurister