Share "Remissyttrande gällande ”Remiss om ändringar i vägtrafikdataförordningen (2019:382) och förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning” - I2020/02137/TM"

Sida 1 av 1

Fordonsbesiktningsbranschen – Kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper AB

Postadress Gatuadress Telefon Telefax E-post och Internet Box 5510

114 85 Stockholm Storgatan 5 08 - 782 08 50 08 - 660 33 78 fordonsbesiktningsbranschen@tebab.com Infrastrukturdepartementet

Transportmarknadsenheten 103 33 STOCKHOLM

i.remissvar@regeringskansliet.se annica.liljedahl@regeringskansliet.se

Remissyttrande gällande ”Remiss om ändringar i vägtrafikdataförordningen

(2019:382) och förordningen (2019:383) om fordons registrering och

användning

” -

I2020/02137/TM

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) har analyserat remitteringspromemorian och har följande kommentarer.

FBB är positiva till att ett centralt register upprättas i Vägtrafikregistret (VTR), enligt de föreslagna ändringarna. Det ger bättre möjligheter till uppföljning och rapportering av besiktningar. Vidare erhålls bättre översikt vad gäller enskilda fordon. Beroende på slutlig utformning kan detta underlätta för fordonsförare/-ägare och polis.

• Nödvändigt är att utveckla och driftsätta former för hämtning av uppgifter från, och rapportering till Vägtrafikregistret. Vi bedömer att föreslaget ikraftträdande 2021-04-01 behöver senareläggas.

• FBBs önskemål är att Transportstyrelsens (TS) ges i uppdrag att ta fram en applikation för ADR-besiktningar, på motsvarande sätt som de idag tillhandahåller en webapplikation för registreringsbesiktningar.

o Detta innebär lägre kostnader vid framtida uppdateringar, som behöver göras i samråd med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB).

o I bilagan redovisar vi några frågor och förslag som behöver beaktas av TS i samråd med MSB och FBB

• Med rätt utformning och rutiner kan indragning av certifikat hanteras snabbare och risken för olyckor därmed begränsas.

Vi föreslår att departementet arbetar fram förslag på motsvarande hantering gällande besiktningar av fordonsmonterade kranar och lyftplattformar med TS och Arbetsmiljöverket.

FBB står till förfogande för frågor från Infrastrukturdepartementet, TS och MSB. Stockholm den 15 november 2020

Örjan Söderström

Sakkunnig Fordonsbesiktningsbranschens kansli Bifogas: Bilaga till remissyttrande om I2020/02137/TM

Även om Säkerhetspolisen välkomnar förslag som medger utökad åtkomst till uppgifter i vägtrafikregistret ifrågasätts, i enlighet med vad som framförs under föregående