Share "Remissvar avseende ändringar i vägtrafikdataförordningen (2019:382) och förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning "

Yttrande Sida 1 (2)

Datum Dnr

2020-10-20 ÅM2020-1450

Ert datum Er beteckning

2020-08-20 I2020/02137/TM

Infrastrukturdepartementet

Utifrån de intressen som Åklagarmyndigheten har att bevaka har myndigheten inte någon erinran eller annan synpunkt vad avser förslagen om förändringar som rör behandlingen av uppgifter i vägtrafikregistret.

Vad avser förslaget om möjligheten att få en extra registreringsskylt är Åklagarmyndigheten positiv till förslaget i grunden men anser att det i sin nuvarande form kan medföra omfattande problem. Om möjligheten att få extra registreringsskylt införs kommer sannolikt antalet sådana skyltar att bli stort.

Tillgången till registreringsskyltar som inte är fästa vid fordonet utan mer lättillgängliga för mindre nogräknade personer kan därmed förväntas komma att öka. Risken för att antalet falskskyltade bilar kommer att öka måste anses vara påtaglig. Att sätta en korrekt registreringsskylt på fel fordon är idag straffbart som märkesförfalskning (jfr. NJA 1986 sid. 550), ett brott som normalt torde förskylla böter. Det brottsliga förfarandet leder till svårigheter för uppbörden av trängselskatt och infrastrukturavgifter men leder också till problem för polis och tull då möjligheten att identifiera bilar som använts i samband med brott försämras. Åklagarmyndigheten vill därför starkt före- språka att en extra registreringsskylt får ett från den vanliga registrerings- skylten klart avvikande utseende genom en annan färgsättning eller en extra symbol för att försvåra ett missbruk.

Postadress Gatuadress Telefon E-post

Box 5553 114 85 Stockholm

Östermalmsgatan 87 C 010-562 50 00

registrator@aklagare.se

Webbadress

www.aklagare.se

Yttrande Sida 2 (2)

Datum Dnr

2020-10-20 ÅM2020-1450

Detta remissvar har beslutats av överåklagaren Lennart Guné efter föredrag- ning av kammaråklagaren Johan Bülow. I den slutliga handläggningen har även överåklagaren Mikael Björk deltagit.

Lennart Guné

Johan Bülow

Kopia till:

Biblioteket

3 § 1 Polismyndigheten ska underrätta Transportstyrelsen om dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har antecknats i det register som avses i

23 § Transportstyrelsen får medge Polismyndigheten direktåtkomst till uppgifter som Transportstyrelsen har tillgång till genom det nätverk som avses i artikel 15

Ansökan om godkännande av hand- ledare, beslut med anledning av an- sökan och elev som godkännandet avser. Uppgiften om ansökan ska gallras när beslut

Begränsningen enligt första stycket gäller inte för den registrerade och inte heller om Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen

3 § vägtrafikskattelagen, 8 § lagen med särskilda bestämmelser om fordonsskatt eller 16 § lagen om infrastruktur- avgifter på väg, får efter ansökan ersättningsskyltar

praktiken är Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet, och det är då endast för dessa få fall som det kan bli aktuellt att föra in överträdelser i vägtrafikregistret.

Även om Säkerhetspolisen välkomnar förslag som medger utökad åtkomst till uppgifter i vägtrafikregistret ifrågasätts, i enlighet med vad som framförs under föregående

Transportstyrelsen. 2) att uppgifter också får överföras vid kontroll av körkort enligt 3 kap. 3) för att bistå andra myndigheter och allmänheten enligt 5 kap. 18 § vad