• No results found

Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Skriva cv så gör du! (på lätt svenska)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Skriva cv så gör du! (på lätt svenska)"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Arbetsförmedlingen Enheten Vägleda och Utbilda Sektion Poddar och webbinarier

Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Skriva cv – så gör du! (på lätt svenska)

Vinjettmusik (FIRST STEP MUSIC) (Nina Kjellmark)

När du söker jobb i Sverige, behöver du ett cv.

Men vad är egentligen ett cv

och varför är det så viktigt att jag har ett cv?

Hur gör jag för att skriva ett bra cv?

Frågorna kring cv kan vara många, särskilt för dig som kanske har

kommit till Sverige från ett annat land.

I det här avsnittet gästas vi av

Adiam Tsehaye från Arbetsförmedlingen.

Adiam berättar allt du behöver veta, så att du kan skriva ditt bästa cv.

Det här är Arbetsförmedlingens

Ny i Sverige-podd med mig, Nina Kjellmark.

Varmt välkommen till

Ny i Sverige-podden, Adiam.

Nu ska vi prata om cv.

Vad är egentligen ett cv för någonting?

(2)

(Adiam Tsehaye)

Ett cv är ett dokument som du ska skicka in till en arbetsgivare som du är intresserad att jobba hos.

Det är som en lista där du skriver ner

vad du har jobbat med tidigare, vad du har studerat och andra kunskaper du har med dig.

(Nina)

Just det. Sedan ska man ofta skicka in någonting som heter personligt brev.

Vad är skillnaden?

(Adiam)

Skillnaden är att ett personligt brev inte är en lista.

Det är som ett ansökningsbrev där du berättar lite mer om hur du kommer att vara på en arbetsplats.

I ditt cv skriver du ner vad du har jobbat med och vad du har studerat.

I det personliga brevet ska du berätta hur du kommer att använda de här erfarenheterna

för att kunna möta arbetsgivarens behov.

(Nina)

Jag kan säga det också att vi kommer

att prata mer om personligt brev i en annan podd.

Lyssna gärna på den

om du vill veta mer om det personliga brevet.

Men i dag pratar vi om cv.

Vad tycker du är viktigt att ha med i ett cv, Adiam?

(Adiam)

Längst upp i ditt cv skriver du vad du heter,

(3)

ditt förnamn och efternamn, och dina kontaktuppgifter.

Då menar vi att du ska skriva ner

ditt telefonnummer och din mejladress.

(Nina)

Ja, det är jättebra om arbetsgivaren vill kontakta dig för en intervju. Då vet de vart de ska vända sig.

Vad ska mer stå med i själva cv:t?

(Adiam)

Du kan ha olika titlar i ditt cv, till exempel arbetslivserfarenhet.

(Nina)

Vad betyder det?

(Adiam)

Där berättar du om vilka jobb du har haft.

Under varje jobb ska du skriva ner vad företaget heter som du jobbade på och vad de gjorde, för

det kan vara så att om du har jobbat i ett annat land, så kanske en svensk arbetsgivare inte vet

vad det här företaget gör.

Då kan det vara bra att du skriver ner vad de gör och berätta vad du gjorde på företaget,

vilka dina arbetsuppgifter var och vad du lärde dig.

(Adiam)

Sedan behöver du även skriva ner perioden.

Du kanske jobbade från 2017 till 2018.

Skriv ner år, och även månader om du kan.

(4)

(Nina)

Just det. Och även vilken roll man hade,

vilken sorts tjänst, som det heter, vad du jobbade med.

Det var om rubriken som heter arbetslivserfarenhet.

Vad finns det mer för rubriker eller titlar som man gärna kan ha med i cv:t?

(Adiam)

Utbildningar. Här skriver du ner vilken utbildning du har gått.

Skriv ner vad skolan heter och vad du läste för någonting.

En beskrivning av utbildningen, vilka kurser du har läst och vad du har lärt dig av den här utbildningen.

Du kanske har lärt dig att lösa problem.

Då kan du skriva ner det.

Här ska du även skriva

under vilken period du gick utbildningen.

Om du har läst flera utbildningar, ska du under varje beskrivning

skriva ner de här olika informationerna.

(Nina)

Vilka fler titlar eller rubriker kan jag ha med i mitt cv?

(Adiam)

Du kan ha med språkkunskaper.

Här skriver du ner vilka språk du kan.

Skriv också hur bra du kan det här språket.

Låt oss säga svenska. Då kan du skriva

bra kunskap, mycket bra kunskap och så vidare.

(5)

(Nina)

Ja. Är det nåt annat jag kan skriva i cv:t?

(Adiam)

Du kan skriva datorkunskaper.

Då berättar du om de olika kunskaperna du har.

Om du är bra på Microsoft Office, så kan du skriva det.

(Nina)

Sedan vet jag att många funderar på det här med fotografi.

Är det någonting som jag ska ha med?

(Adiam)

Du kan välja att ha med ett foto.

I Sverige förväntar sig inte arbetsgivaren ett foto.

Du måste inte ha det.

I vissa andra länder är det så, men inte här.

Det är upp till dig. Du kan välja att ha med det.

Om du väljer att ha med ett foto, se då till att det är ett bra foto.

Ett seriöst foto, inte en selfie eller en bild där du är på en semesterö med vänner.

(Nina)

Ja. Tänk på att det ska passa på jobbet,

att man har sådana kläder som man skulle ha haft på jobbet och en enkel bakgrund. Då blir det ett bra foto.

Och om det nu är så här att jag inte har något cv alls och känner lite stress kring det här,

(6)

vad ska jag göra, hur ska jag börja?

(Adiam)

Det du kan göra är att söka på nätet efter vår mall.

Arbetsförmedlingen har en cv-mall.

Mall betyder modell.

Där kan du se hur ett cv ska se ut.

(Nina)

Just det. Det är jättebra att ha någonting att börja med.

(Adiam)

Ja. Där kan du läsa vad som står och skriva in dina olika erfarenheter.

Det är ett väldigt bra dokument att börja med.

(Nina)

Om man får svårt att komma på vad man ska skriva i mallen,

så kan man sätta sig med ett block och en penna och försöka komma ihåg vad man har gjort förut, om det är så att man har tappat bort sina papper eller inte har dem.

(Adiam)

Ja, det kan vara svårt ibland.

Man kanske kommer hit från andra länder, man kanske har tappat saker och ting på vägen.

Då kan det vara bra om du försöker sätta dig ner och komma ihåg de här olika åren.

I ditt cv ska du skriva ner, till exempel under erfarenhet,

(7)

vad företaget heter som du jobbade på och lite om vad företaget gör.

Det är inte så lätt för en svensk arbetsgivare att förstå, om du har arbetserfarenhet från ett annat land,

vad det företaget gjorde.

Sedan ska du berätta om dina arbetsuppgifter.

Vad gjorde du på företaget?

Vad lärde du dig? Under vilka år, under vilken period?

Det behöver du också skriva ner.

(Nina)

Man kan först skriva ner allt

man kommer ihåg att man har gjort, allt som man har papper på,

men även allt som man bara kommer ihåg.

Sedan kan man lägga in allt i den här mallen.

Har du andra tips till de som ska skriva ett cv nu?

(Adiam)

Ja. Tänk på att läsa ditt cv flera gånger.

Se till att namnen på alla företag stämmer och alla arbetsuppgifterna.

Läs igenom det, så att du får fram dina erfarenheter på ett positivt sätt.

Oftast är det så att du svarar på en jobbannons.

En jobbannons är det här lediga jobbet.

Det är där du kan läsa om det.

Då ska du se till att ha med

allt som arbetsgivaren frågar efter.

(8)

(Nina)

Just det, och att man inte ska vara rädd för

att framhäva och föra fram det man verkligen är bra på.

(Adiam)

Ja, det är bara du som kan berätta vad du är bra på.

Ingen annan kan skriva ner det åt dig.

Se till att du verkligen berättar vad du är bra på.

Tänk på att ditt cv

är din första kontakt med en arbetsgivare.

Och, som vi sa innan, tanken är

att du ska få komma på en arbetsintervju.

(Nina)

Precis. Det är målet med att skicka in ditt cv.

Tack så mycket, Adiam,

för att du kom hit och berättade om cv i dag.

(Adiam)

Tack så mycket.

(Nina)

Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd

med Adiam Tsehaye och mig, Nina Kjellmark.

Inspelningsansvarig var Sylvester Gyan.

References

Related documents

I det personliga brevet, så behöver du skriva ner varför du är rätt person för det jobbet som du har sökt och varför du har sökt det här jobbet, för det är inte så

Bakom varje sort står även hänvisning till vilken fröfirma som säljer respektive sort inom

PRODUKTER som inte finns på listan får användas men då måste deltagaren ta ansvar för att produkt levereras i tid till utföraren.. Skicka i så fall utsäde/gödsel/preparat till

Om du gör en anmälan för att du exempelvis ska byta en öppen spis till en braskamin eller byta till en ny braskamin behövs ingen fasadritning..

Det vanligaste är att söka förhandsbesked för att bygga ett nytt hus på en obebyggd tomt utanför detaljplanerat område, till exempel om du äger eller ska köpa en obebyggd

Situationsplanen som är baserad på kartunderlaget du fått från oss innehåller information om tomten/fastigheten och visar var muren är placerad i förhållande till byggnader

Den visar bland annat våningsplan, rumshöjder och taklutning och behövs för att kunna bedöma tillbyggnaden utifrån gällande bestämmelser. Sektionsritningen är också

Om du av någon anledning inte vill skriva under det begärda intyget och vill ha mer information kan du vända dig till Ulricehamns kommuns byggenhet. Råd till dig som