Trafikverkets remissyttrande avseende Transportstyrelsens förslag till finansieringsmodell för informationsutbyte av grunddata kopplat till olycksdatabasen Strada och för rapportering till Strada

Academic year: 2022

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2017/120478 2017-12-20

Ert ärendenummer TSG 2017-3496

Sidor

1(1)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon: 010 - 123 99 97 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Therese Malmström Transportkvalitet Direkt: 010-123 34 12 Mobil: 072-143 38 22

therese.malmstrom@trafikverket.se

TMALL 0001 Föredragnings- PM v.1.0

registrator@transportstyrelsen.se

Kopia till:

diariet.borlange@trafikverket.se erik.reuterhall@transportstyrelsen.se

Trafikverkets remissyttrande avseende

olycksdatabasen Strada och för rapportering till Strada

Trafikverket tillstyrker de förslag som Transportstyrelsen presenterar i N2017/06396/TS.

I enlighet med vad Transportstyrelsen föreslår anser Trafikverket att en finansieringsmodell genom ett riktat statsbidrag som är särskilt ägnat för rapporteringen av uppgifter till Strada är att föredra. Det är en styrka att ersättningen blir differentierad och att det finns ett tydligt samband mellan

vårdgivarens faktiska kostnader för rapporteringen och den ersättning som betalas ut.

Trafikverket tillstyrker även Transportstyrelsens förslag om att utlämnande av uppgifter från Strada ska vara avgiftsfritt för statliga myndigheter, kommuner och landsting och att detta även ska gälla forskare som använder uppgifterna för samhällsnyttiga forskningsändamål med koppling till trafikmiljön.

Beslut i detta ärende har fattats av Marie Hagberg, chef för enheten

Transportkvalitet inom verksamhetsområdet Planering. Samråd har skett med Lars Ekman, Magnus Lindholm och Matteo Rizzi. Föredragande har varit sakkunnig Therese Malmström, Trafiksäkerhetsenheten.

__________________________________________

Marie Hagberg,

Chef Transportkvalitet

Trafikverket står bakom förslaget att justera och förtydliga regel 1e bilaga 1 i syfte att regeln ska förstås och tillämpas på samma sätt som den internationella regeln (regel

Trafikverkets remissyttrande gällande förslag till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om teknisk identifiering av fordon (TSFS

Trafikverket är positiva till den förenkling den föreslagna lösningen medför för de handläggare som använder STFS. Föredragande, samråd

Samråd har skett med chef Programmet för digitalisering av transportsystemet Olof Johansson, chef Verksamhetsstyrning Planering Tommy Jonsson, chef Nationell åtgärdsplanering

STRADA - Swedish Traffic Accident Data Acquisition.3.

Röd = sjukvårdens rapportering Grund för beräkning av. Allvarligt skadad Blå =

Preliminära döds- och skadedata från

Omkomna per kön och ålder