Finansdepartementet fi.remissvar@regeringskansliet.se

Share "Finansdepartementet fi.remissvar@regeringskansliet.se"

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk Förening

Gatuadress Postadress Växel E-post www Org. nr.

Drottninggatan 2 111 51 Stockholm 0775 - 200 100 info@bostadsratterna.se www.bostadsratterna.se 702000-2387 Finansdepartementet

fi.remissvar@regeringskansliet.se

Stockholm 2020-07-03

Remissvar avseende:

Promemorian Avskaffad schablonintäkt på uppskovsbelopp (dnr Fi2020/02530/S1)

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 600 bostadsrätts-föreningar som medlemmar i hela Sverige med sammanlagt cirka 350 000 hushåll. Bostadsrätterna har beretts tillfälle att inkomma med yttrande över rubricerat förslag och får framföra följande.

Bostadsrätterna tillstyrker promemorians förslag.

Bostadsmarknaden i Sverige präglas av flera problem. Unga har på många håll i Sverige problem med att skaffa bostad, oavsett om de vill hyra eller köpa. De som etablerat sig har problem att flytta vidare till en mer anpassad bostad eftersom det är kostsamt. Krav på kontantinsats och amorteringskrav bidrar ytterligare till denna ojämlikhet, men även reavinstbeskattningen på bostäder samt schablonintäkten på uppskovsbeloppet. Systemet för bostadsfinansiering för framförallt unga och andra förstagångsköpare brister kapitalt och Bostadsrätterna har länge efterlyst ett samlat grepp från regeringen.

Alla reformer på detta område är därför välkomna. Som skäl för slopandet av schablonintäkten anger regeringen att utbudet av bostäder antas ”öka och skapa flyttkedjor som underlättar rörligheten på bostadsmarknaden”. Vi välkomnar dessa skäl men kan konstatera att dessa inte förelåg i analysen när regeringen återinförde ett uppskovstak från 1 juli 2020. Det vore önskvärt

2 att regeringen i framtida analyser av kontantinsatskrav, amorteringskrav samt

reavinstbeskattning ser på effekterna av dessa mot bakgrund av just icke-fungerande flyttkedjor och låg rörlighet.

Med vänlig hälsning Ulrika Blomqvist VD

Det är dock inte bara saker som kommer att delas, utan även ytor, där boende får tillgång till större delade ytor utanför lägenheten, till exempel en verkstad, odlingsytor och

En kommun som sticker ut från mängden är Oskarshamn, där har priserna för bostadsrätter ökat med hela 27 procent det senaste året.. Villapriserna i länet har en

Samtliga punkter ovan är något vi anser att Riksbyggen arbetar bra med och kunderna tycks enligt vår enkätundersökning vara av samma åsikt; 21 av de 35 svarande respondenterna