Share "Socialdepartementet s.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: alica.selmanovic@regeringskansliet.se Stockholm 2021-01-05 Remissvar avseende:"

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk Förening

Gatuadress Postadress Växel E-post www Org. nr.

Drottninggatan 2 111 51 Stockholm 0775 - 200 100 info@bostadsratterna.se www.bostadsratterna.se 702000-2387 Socialdepartementet s.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: alica.selmanovic@regeringskansliet.se Stockholm 2021-01-05 Remissvar avseende:

Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (diarienummer S2020/09963)

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 900 bostadsrätts-föreningar som medlemmar i hela Sverige med sammanlagt cirka 350 000 hushåll. Bostadsrätterna har beretts tillfälle att inkomma med yttrande över rubricerat förslag och vill framföra följande.

Sammanfattning

Förordningen bör i likhet med lagrådsremissen av covid-19-lag beskriva att bostadsrätts-föreningars stämmor inte omfattas av platser för privata sammankomster.

Med denna mycket korta remisstid hänvisar vi i första hand till vårt tidigare remissvar avseende covid-19-lag och det vi då framförde om platser för privata sammankomster:

”Avsnitt 9.6 behandlar platser för privata sammankomster och berör bostadsrättsföreningar som upplåter lokaler för fest eller annan liknande privat sammankomst. Promemorian nämner att det rör festlokaler som hyrs ut på kommersiell grund och att sådana bland annat finns i bostadsrättsfastigheter. I sammanhanget tas det upp att regeln inte kommer att omfatta ”den situationen att styrelsen i bostadsrättförening håller ett sammanträde i en gemensamhetslokal i fastigheten” (s. 34). En annan situation då en gemensamhetslokal kan användas är på

2 föreningsstämmor. Vi menar att det klart ska framgå ifall föreningsstämmor är berörda eller inte av regeln.”

I lagrådsremissen gällande covid-19-lag har regeringen kompletterat (s. 46) i enlighet med Bostadsrätternas remissvar:

”Regeln kommer enligt regeringens bedömning t.ex. inte att omfatta den situationen att styrelsen i bostadsrättsförening håller ett sammanträde i en gemensamhetslokal i fastigheten. Som

Bostadsrätterna uppmärksammar är avsikten inte heller att föreningsstämmor ska omfattas.” Vår uppfattning är att det även ska framgå i förordningen att föreningsstämmor inte omfattas. Eventuella frågor om detta svar kan ställas till Kenny Fredman,

kenny.fredman@bostadsratterna.se, samhällspolitisk chef på Bostadsrätterna. Med vänlig hälsning

Ulrika Blomqvist VD

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 600

Förslaget innebär emellertid att lagstiftning endast införs om klimatdeklaration avseende byggskedet (motsvarande modul A1-A5 enligt SS-EN 15978) och inte för alla delar

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 500

Region Halland delar utredningens förslag om behov av, att inom ramen för försvarsbeslut 2020, ange en tydlig och klar målsättning för den civila delen av totalförsvarets

”Vid en befruktning utanför kroppen med donerade könsceller eller vid donation av ett befruktat ägg, ska en läkare välja en lämplig donator eller lämpliga

Därför är det bra att bland annat indelningen i olika bostadsstorlekar förenklas, att särskilda regler om kategoriboende tas bort, att krav inte ställs på inredning för