Share "Remissvar över betänkandet ”Moderna tillståndspro-cesser för elnät” (SOU 2019:30)"

- -

YTTRANDE 1 (2)

DATUM

2019-10-28 DIARIENR TNA 2019-359

Box 69, 131 07 Nacka • Besöksadress: Sicklastråket 1 • Telefon: 08-561 656 00 • Fax: - • nacka.tingsratt@dom.se • www.nackatingsratt.domstol.se Expeditionstid: måndag-fredag 08.00-16.30, Telefontid: måndag-fredag 08.00-16.30

R2

B

Mark- och miljödomstolen

Infrastrukturdepartementet m.remissvar@regeringskansliet.se Endast per e-post

Remissvar över betänkandet ”Moderna

tillståndspro-cesser för elnät” (SOU 2019:30)

(Dnr I2019/01809/E)

Inledning

Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, har anmodats att lämna synpunkter på rubricerat betänkande. Domstolen är i huvudsak positiv till förslagen och till-styrker därför de föreslagna författningsändringarna med de reservationer och synpunkter som framgår i det följande.

Sammanfattning

Mark- och miljödomstolen välkomnar en framtida samordnad översyn av en ändrad prövningsordning för nätkoncession enligt ellagen och andra liknande tillstånd.

Mark- och miljödomstolen avstyrker den föreslagna författningsändringen avse-ende en exklusivitetsregel.

Mark- och miljödomstolen tillstyrker förslaget om en utökad klagorätt för miljö-organisationer.

Koncessionsbeslutets ställning gentemot förelägganden och förbud enligt miljöbalken bör stärkas (avsnitt 6.3.1)

Utredningen har föreslagit att en exklusivitetsregel införs i ellagen. Exklusivitets-regeln har utformats för att skydda ledningar, som med stöd av nätkoncession för linje används med en spänning om minst 130 kV, mot ett ingripande med stöd av miljöbalken. Exklusivitetsregeln har utformats efter en motsvarande re-gel i naturgaslagen.

Mark- och miljödomstolen har stor förståelse för vikten av att trygga driftsäker-heten i elnätet samt att ett förbud meddelat med stöd av miljöbalken är förenat med stora kostnader för koncessionshavaren. Domstolen anser dock att den fö-reslagna exklusivitetsregeln, som den nu är utformad, är långtgående och träffar ett stort antal ledningar. En sådan regel kan antas få större konsekvenser för

- -

YTTRANDE 2 (2)

DATUM

2019-10-28 DIARIENR TNA 2019-359

skilda än motsvarande regel i naturgaslagen. En exklusivitetsregel likt den före-slagna får till följd att enskilda inte kan påkalla tillsyn av de ledningar som riske-rar ha störst påverkan för dem. Det kan påpekas att de fall där tillsynsmyndighet-erna har beslutat om att ingripa med stöd av miljöbalken mot ledningar enligt el-lagen är få. Utredningen nämner endast två exempel. Det kan noteras att dom-stolen i dessa fall har delat tillsynsmyndighetens uppfattning om att det förelegat ett verkligt behov av ingripande på grund av höga elektromagnetiska fält. Exklusivitetsregelns utformning väcker även frågor om vilka förbud enligt miljö-balken som avses, eftersom utredningen anser att det fortfarande ska vara möj-ligt att meddela förbud som är grundade i EU-rätten (s. 214). Det är inte ovanmöj-ligt att förbud som meddelas enligt miljöbalken har sin grund i t.ex. bestämmelserna om Natura 2000-områden eller artskydd, dvs. regler som har sin grund i EU-rätt. Denna inskränkning i exklusivitetsregeln framgår inte av bestämmelsens ordaly-delse vilket kan leda till tveksamheter kring bestämmelsens räckvidd.

Sammantaget avstyrker mark- och miljödomstolen den föreslagna författnings-ändringen.

Miljöorganisationernas rätt att överklaga koncessionsbeslut enligt ellagen bör utökas (avsnitt 6.3.2)

Utredningen har föreslagit att miljöorganisationernas rätt att överklaga beslut om nätkoncession oavsett längd och spänningsnivå.

Mark- och miljödomstolen anser att förslaget är bra och tillstyrker förslaget. I uppräkningen över de beslut av nätmyndigheten som miljöorganisationer före-slås få överklaga anges inte 2 kap. 5 a § ellagen. Bestämmelsen reglerar möjlig-heten för nätmyndigmöjlig-heten att besluta att en koncession får tas i anspråk även om beslutet inte fått laga kraft. Mark- och miljödomstolen anser att även ett sådant beslut bör kunna överklagas av en miljöorganisation då frågan om verkställighet är en del av koncessionsbeslutet.

_____________

Malin Wik Annika Billstein Andersson Detta yttrande har lämnats av Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, i sammansättningen rådmannen Malin Wik och tekniska rådet Annika Billstein Andersson. Beredningsjuristen Alexandra Venander har varit föredragande.

Det är inte utrett vad detta kan innebära för länsstyrelsen i termer av arbetsbelastning samt resurser. Beroende på ledningens sträcka kan ett ärende innebära att många

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation

Länsstyrelsen bedömer att förslaget till exklusivitetsregel är för långtgående och att alternativa sätt att åstadkomma syftet med regeln bör utredas. Att helt

Även om spänningsnivåerna är lägre i nätkoncession för område ser Länsstyrelsen vissa problem med förslaget eftersom det öppnar upp för anläggande av ledningar utan en