SÄRSKILT UTTALANDE

2013-10-08 LANDSTINGSSTYRELSEN

Miljöpartiet de gröna

LS 1308-0979 Ärende 28

Tilläggsavtal nr 24 till Projektavtalet för Nya Karolinska Solna (NKS) – Påbyggnad av behandlingsbyggnad

Tanken om ett tilläggsavtal för att skapa fler vårdplatser i vårt län var god.

Miljöpartiet ser med oro på att vi ganska snart står inför ett kapacitetsgap av vårdplatser, och sedan på sikt sannolikt underdimensionerat antal vårdplatser.

Processen kring tilläggsavtalet ser utifrån vårt perspektiv ut att ha en del övrigt att önska eftersom reaktionerna från fackförbund varit så starka. Vi tror att vi går starkare in i den tuffa omställning vi har framför oss om det finns ett större samförstånd i varje enskild del av processerna.

Det är bra att det gjordes en second opinion. Den ger vid hand att strålbyggnadens behov tillgodoses i tillräckligt stor omfattning. Samtidigt visar utlåtandet att det finns brister i de planer som nu genomförs. Bland annat är byggnaden inte särskilt genomtänkt för det behov vi vet finns, att byta utrustning. Det kommer att bli dyrt och påverka verksamheten negativt.

Vi har idag att välja mellan två förslag på lösningar. Ingen av dem känns tillräckligt bra. Miljöpartiet väljer därför att inte delta i beslutet.

genusperspektivet, istället för en permanent institution – målet måste vara att alla museer problematiserar maktrelationen mellan könen och integrerar genusperspektiv i

Av detta skäl så är det ytterst olyckligt om denna medfinansiering av nationell behandlingsforskning ska ske inom befintliga ramar, istället för genom en, åtminstone delvis,

Sedan införandet av vårdval på området har antalet hänvisningar inom förlossningsverksamheten bara ökat, vilket ju i praktiken innebär att valfriheten har minskat och inte

att styra bostadsbyggande till kollektivtrafiknära lägen och att säkerställa utökat bostadsbyggande som ett villkor för utbyggnad av kollektivtrafik att omgående ta fram en