SÄRSKILT UTTALANDE

LANDSTINGSSTYRELSEN Miljöpartiet de gröna

2013-11-19

LS 1304-0583 Ärende 37

Landstingets medverkan i finansiering av klinisk behandlingsforskning

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) rekommenderar i en skrivelse daterad 2013-04-19 (dnr 13/1241) att Stockholms läns landsting ska medverka i

finansiering av nationell satsning på behandlingsforskning utifrån förslag i regeringens forsknings- och innovationsproposition (prop. 2012/13:30). För SLL:s del innebär detta 11,1 mkr för år 2014, samt 16,7 mkr för år 2015 respektive år 2016. Nu föreslås det att denna finansiering sker inom befintlig ram, genom omprioriteringar inom FoUU-budgeten för perioden 2014-2016.

Miljöpartiet anser att en livaktig och stark FoUU-verksamhet är en absolut förutsättning för att landstinget långsiktigt ska kunna garantera bästa möjliga hälso- och sjukvård för medborgarna. Av den anledningen ser vi i grunden positivt på förslaget om en nationell satsning på behandlingsforskning. Däremot ställer vi oss frågande till två saker i SLL:s hantering av ärendet:

1. Denna nationella satsning på behandlingsforskning ligger trots allt utöver den FoUU-verksamhet som tidigare planerats inför de kommande åren. Med tanke på att FoUU-budgeten i princip inte har räknats upp på flera år, så innebär det i realiteten att SLL:s FoUU-budget successivt har urholkats. Detta trots Alliansens tal om satsningar på forskning. Av detta skäl så är det ytterst olyckligt om denna medfinansiering av nationell behandlingsforskning ska ske inom befintliga ramar, istället för genom en, åtminstone delvis, särskild satsning.

2. SKL:s skrivelse är daterad 2013-04-19. Detta innebär att den styrande politiska majoriteten borde ha kunnat ta hänsyn till denna kostnad redan i vårens

budgetarbete och därigenom sluppit att nu göra plötsliga omprioriteringar i FoUU-budgeten.

Miljöpartiet menar att det bland annat finns ett stort behov av en satsning på FoUU med särskilt fokus mot ökad patientsäkerhet, och att det skulle behöva skapas utrymme i FoUU-budgeten för detta.

Avslutningsvis önskar Miljöpartiet påpeka betydelsen av Stockholmsregionen som ett nationellt och i viss mån även internationellt nav för betydelsefull och framgångsrik forskning inom vård, medicin och livsvetenskaper (life science). För att detta i högre grad ska komma till stånd så krävs en långsiktig strategi istället för upprepade ad hoc-beslut. Från MP:s sida menar vi att, om FoUU-satsningar enligt ovan skulle vara i sanning viktiga för Alliansen, så hade detta

prioriteringsbeslut ingått i landstingsfullmäktiges budgetprocess redan före sommaren, eller så hade extra resurser skjutits till, i syfte att undvika plötsliga omprioriteringar och en fortsatt urholkad FoUU-budget.

Sidan 2 av 2

Miljöpartiet ser med oro på att vi ganska snart står inför ett kapacitetsgap av vårdplatser, och sedan på sikt sannolikt underdimensionerat antal vårdplatser.. Processen

Miljöpartiet de gröna anser dock att målgruppen som utpekas för dialogen, kommunstyrelsens ordförande i länets kommuner, är för smal för att kunna ge en långsiktig stabilitet

Vi menar att resultatet av en sådan behovsanalys bör utgöra ett av flera underlag inför beslut om hur framtidens hälso- och sjukvård ska organiseras och byggas upp i