Share "§ 223 Remissvar av betänkande SOU 2020:18 Framtidens järnvägsunderhåll Dnr KS/2020:435 Dpl 70 Kommunstyrelsens förslag till beslut"

sid 1 (2)

Postadress: Karlstads kommun, 651 84 Karlstad Besöksadress: Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Webb: karlstad.se Tel: 054-540 00 00 E-post: karlstadskommun@karlstad.se Fax:054-155039 Org.nr: 212000-1850 Bankgiro: 405-2213

KOMMUNSTYRELSEN

Protokoll 2020-10-20

Remissvar av betänkande SOU 2020:18

Framtidens järnvägsunderhåll

Dnr KS/2020:435 Dpl 70

Kommunstyrelsens förslag till beslut

Förslag till remissvar godkänns och översänds till

infrastrukturdepartementet som kommunens svar på remissen. av betänkandet Framtidens järnvägsunderhåll (SOU 2020:18).

Sammanfattning av ärendet

Karlstads kommun har fått möjligheten att lämna ett yttrande över statens offentliga utredning (SOU) om framtidens järnvägsunderhåll. Utredningen som startades efter regeringens beslut den 21 mars 2018 beskriver hur ett överförande av verksamhet från Infranord AB till Trafikverket ska kunna genomföras avseende järnvägsunderhåll i form av basunderhåll. Baserat på analysen, över allt basunderhåll som Trafikverket upphandlar, har utredaren föreslagit vilka delar som är lämpliga att överföra i egen regi hos

Trafikverket och vilka effekter det förväntas ge.

Beslutsunderlag

Kommunledningskontorets tjänsteskrivelse den 29 september 2020. Kommunledningskontorets remissvar den 29 september 2020.

Framtidens järnvägsunderhåll, Betänkande av utredningen om framtidens järnvägsunderhåll. Remiss av betänkande SOU 2020:18 Framtidens järnvägsunderhåll.

Yrkanden

Frida Pettersson (C) yrkar för Centerpartiets, Moderaternas, Miljöpartiets, Liberalernas och Kristdemokraternas räkning bifall till

kommunledningskontorets förslag:

Förslag till remissvar godkänns och översänds till

sid 2 (2)

Postadress: Karlstads kommun, 651 84 Karlstad Besöksadress: Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Webb: karlstad.se Tel: 054-540 00 00 E-post: karlstadskommun@karlstad.se Fax:054-155039 Org.nr: 556153-1657 Bankgiro: 171-3809

Beslutet skickas till

Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se peter.kalliopuro@regeringskansliet.se

Mantena har avtalat om ansvar för underhöll av Öresundstågen persontåg, där etablering av detta sker under 2020 inför att arbetet övertas fullt ut till slutet av året..

MSB önskar dock att det framgår tydligare att den tekniska kunskap om själva järnvägsanläggningens standard som avses i förslaget också behöver kombineras med annan kunskap

Region Gävleborg anser att de regionalt utvecklingsansvariga är naturliga samtalsparter för att lösa utmaningarna kring kompetensfrågor inom järnvägsbranschen. I arbetet med

Seko ställer sig generellt positiva till de förslag som utredningen presenterar. Vi menar att de i mångt och mycket är ett bra första steg mot ett bättre fungerande och mer