Share "Remissvar på förslag till lag om omställningsstöd och förslag tillförordning om omställningsstöd"

RF: 268/ 20-03

2020-05-25 Finansdepartementet

fi.remissvar@regeringskansliet.se

kopia till kajsa.kellerborg@regeringskansliet.se Dnr Fi2020/ 02322/ S2

Remissvar på förslag till lag om omställningsstöd och förslag till

förordning om omställningsstöd

Riksidrottsförbundet (RF) har givits tillfälle att lämna synpunkter på remissen av de ovan nämnda förslagen.

Coronakrisen har och kommer sannolikt att ge fortsatt negativa konsekvenser för idrotten under 2020. Idrotten har under hela denna kris tagit ett stort ansvar genom att både ställa in verksamhet och ställa om verksamhet för att fortsatt bidra till folkhälsan.

RF är positiva till att det lämnas förslag som skapar bättre förutsättningar för idrotten.

Idrottsrörelsen är en positiv kraft i denna kris som bidrar till välmående och ökar folkhälsan. För att vi ska kunna fortsätta med detta under krisen behöver vi samhällets och statens stöd.

På flera ställen i förslagen räknas de branscher upp som drabbats extra hårt. Ingenstans nämns idrottsrörelsen. Vi anser att idrottsrörelsen också är en verksamhet som drabbats hårt och att stödet, i lika stor utsträckning, ska komma idrotten till del.

RF stödjer förslagen med följande kommentarer.

RF menar att omställningsstödet bör utvidgas att gälla fram till att det är tillåtet med allmänna sammankomster som samlar fler än 500 personer.

 I den av riksdagen antagna idrottspoltiken understryks idrottsrörelsens betydelse för samhället och kraften i att den är en folkrörelse som bygger på allmännyttiga ideella

föreningar. Tillsammans med en rad organisationer är civilsamhället något annat än företag, som har som syfte att göra vinst. När näringslivsterminologin oreflekterat används på civilsamhället får det oönskad följdverkningar i andra sammanhang, exempelvis i tolkning av konsumentlagstiftning eller konkurrenslagstiftning. Därför understryker RF behovet av att det som i detta särskilda stöd benämns som näringsverksamhet inte får följdverkningar i andra sammanhang.

 RF välkomnar att kravet på godkänd F-skatt enligt första stycket 2 inte gäller för stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund som är undantagna från skattskyldighet enligt 7 kap. 3 § inkomstskattelagen.

 RF välkomnar att omställningsstödet inte tas upp till beskattning för ideella föreningar som är undantagna från skattskyldighet enligt 7 kap. 3 § inkomstskattelagen eftersom

omställningsstödet ska täcka fasta kostnader i sådan verksamhet som av hävd används för att finansiera ideell verksamhet.

 Många idrottsföreningar leds av ideellt engagerade. Därför är det önskvärt att det blir enkelt att bedöma vad som är fasta kostnader.

 Revisorsintyg kommer förvisso att kunna köpas, men mindre föreningar utan kunskapen och ekonomiska förutsättningar kan få det svårt. Det är välkommet att intyg inte behövs för ansökningar under 100 000 kr. Men ansökan behöver ändå nå upp till en viss lägsta nivå. Det är avgörande för ideella föreningar med lite omsättning att dessa krav står i proportion till det sökta beloppet och resurserna hos organisationen.

 RF menar att det är viktigt att ideella allmännyttiga föreningar som har haft omfattande negativ effekt under mars och april på grund av Covid -19 kan ta del av stödet fullt ut oavsett om de bokför intäkterna direkt eller periodiserar.

 RF önskar att det tydliggörs att hyres- och leasingkostnader som endast har skjutits på framtiden utan rabattering eller statligt stöd pga Covid -19 ska vara beräkningsgrundande fasta kostnader.

 RF menar att kostnader för ordningsvakter och liknande i samband med särskilda sportevent bör omfattas av stödet, då bland annat ordningsvakter till evenemang som ställdes in med mycket kort varsel i mitten av mars inte kunnat avbokas.

 RF välkomnar att utfodring av djur betraktas som fasta kostnader.

 RF menar att fasta kostnader även bör innefatta återstående personalkostnader (efter permitteringar och arbetsgivaravgiftslättnader). Skälet är att personalkostnader är de

huvudsakliga kostnaderna för många idrottsföreningar som anordnar evenemang som har omöjliggjorts av beslutet att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 50 personer. Dessa evenemang sker vid ett fåtal tillfällen och ger en mycket stor del av årets intäkter, men förberedelserna för dessa tillfällen kräver exempelvis personal under hela året.

 RF önskar att det bör vara möjligt att få ersättning för redan tagna kostnader relaterade till enstaka stora evenemang som samlar tiotusentals personer såsom

marknadsföringskostnader, it-system och inköpta (årsmärkta) produkter. Dessa evenemang sker vid ett fåtal tillfällen och ger en mycket stor del av årets intäkter, men förberedelserna för dessa tillfällen sker under andra tillfällen på året.

 RF understryker behovet av att inkludera pensionsförsäkringar som en del av de fasta kostnader som är grund för stödet.

För frågor kontakta Mattias Hjelmberg, mattias.hjelmberg@rfsisu.se

Sveriges Riksidrottsförbund

Stefan Bergh Generalsekreterare

Förhål- landena under det första året ska alltså inte kunna ligga till grund för jämkning enligt detta stycke.. Att så är fallet framgår inte av den före-