Share "Remissyttrande över Förslag till ny förordning inom bildkonst-, form- och konsthantverksområdet"

Postadress: Box 60065, 216 10 Malmö

Besöksadress: Tegnérgatan 60A (Limhamn) Malmö Telefon 040-36 26 60 Vx Fax 040-16 26 07 E-post: info@sverigeskonstforeningar.nu Hemsida: www.sverigeskonstforeningar.nu Pg 26 64 64-7 Org.nr 846001-4882 2020-01-13 Ku2019/01860/KO Kulturdepartementet 103 33 Stockholm

Remissyttrande över Förslag till ny förordning inom bildkonst-, form-

och konsthantverksområdet

Sveriges Konstföreningar välkomnar den nya förordningen inom bildkonst-, form- och konsthantverksområdet. Vi delar Kulturrådets uppfattning att konstscenen har förändrats sedan gällande förordningar skrevs och att det finns behov av att ta fram en ny uppdaterad och mer flexibel förordning som är gemensam för alla bidragen.

Vi ser positivt på att regeringen ökat Statens kulturråds anslag till bild- och formområdet och håller med om att man i samband med det bör ge fler möjlighet att ta del av bidragen. Vi delar Kulturdepartementets analys att en ökad flexibilitet i bidragsgivningen på området som även låter föreningsdrivna utställningsarrangörer och andra konstellationer ta del av stöden kommer att skapa nya mötesplatser och ge konsthantverket nya bättre

förutsättningar att möta en bredare publik.

Samtidigt ställer vi oss tveksamma till att man i den nya förordningen öppnar upp för att medel som tidigare endast betalats ut som verksamhetsbidrag, både till konsthantverks-kooperativ och vissa utställare inom bild- och formområdet, med den nya förordningen även kan ges i form av projektbidrag.

Det fria kulturlivets organisationer är i många fall ideella och verkar redan under knappa ekonomiska förhållanden. Att öka denna osäkerhet och lägga på ytterligare administration kan om det vill sig illa även motverka en fortsatt positiv utveckling av bildkonst-, form och konsthantverksområdet.

Att bygga verksamhet på hög konstnärlig nivå kräver både hög kompetens och en stor arbetsinsats. Det är därför viktigt att de aktörer som, ofta efter lång tid, kvalificerar sig för statligt stöd visas den tillit de behöver för att långsiktigt kunna driva och utveckla sin verksamhet.

Vi menar därför att regeln bör vara att de statliga medel som avsätts för att stötta

konstföreningar och andra utställare inom bild- och formområdet även framgent ges i form av långsiktiga och generella verksamhetsbidrag. Vill man diversifiera bidragen kan man med fördel skapa en bidragstrappa där man från början tilldelas ettåriga bidrag som sedan kan förlängas och bli tre- och sedan femåriga. På det sättet skapas incitament för kvalitativ och nyskapande verksamhet att växa och utvecklas även på lång sikt.

Ett sådant system skulle dessutom fungera som en garant för att principen om armlängds avstånd upprätthålls och respekteras även framgent.

förordningarna; Förordningen (1982:502) om statsbidrag till konsthantverkskooperativ, förordningen (1998:1370) om statligt utrustningsbidrag till kollektivverkstäder samt

NFH önskar att orden ”slöjd” eller ”handgjort skapande” kan inrymmas i den nya förordningen för att nytänkande plattformar som Ifö Center skall rymmas inom

Dessutom fördelas projektbidrag, verksamhetsbidrag till organisationer samt bidrag till förvärv av konst med stöd av förordningen (2012:517) om statsbidrag till kulturella

Om både de minimis stöd och statsstöd som utformats enligt andra statsstödsregler lämnas avseende samma stödberättigande kostnader måste dessa stöd räknas samman så att