REMISSYTTRANDE 1 (2)

Share "REMISSYTTRANDE 1 (2)"

REMISSYTTRANDE 1 (2)

Postadress Besöksadress Telefon Telefax

103 17 Stockholm Birger Jarls Torg 5 08-561 690 00 08-14 98 89

E-post: kammarrattenistockholm@dom.se Internet: www.kammarrattenistockholm.domstol.se Socialdepartementet

Anpassningar till EU:s förordningar om medicinteknik – del 2 (Ds 2019:32)

Kammarrätten har, utifrån de synpunkter domstolen har att beakta, inget att invända mot förslagen. Kammarrätten vill dock lämna följande synpunkter. Kammarrätten har i ett tidigare remissyttrande, Anpassningar av svensk rätt till EU-förordningen om kliniska läkemedelsprövningar (Ds 2016:11),

uppmärksammat frågan om beslutsordningens förenlighet med bestämmelsen i 12 kap. 2 § regeringsformen i fallet då en ansökan om tillstånd till klinisk läkemedelsprövning på människor ska avslås om en etikkommitté har avgett ett negativt yttrande till beslutande myndighet. Kammarrätten bedömde då att denna fråga måste analyseras grundligt i det fortsatta lagstiftningsarbetet. Kammarrätten noterar att frågan kvarstår.

Kammarrätten noterar att det har gjorts en konsekvensutredning där förslagen i promemorian endast bedöms leda till marginella ökningar av antalet mål och ärenden och endast till en försumbar kostnadsökning för domstolarna. Enligt kammarrätten förefaller det rimligt att anta att utfallet blir som utredningen förutspår men förutsätter att domstolarna vid behov tillförsäkras erforderliga resurser.

___________________

Datum Diarienr

2020-04-08 KST 2020/48

Ert datum Ert diarienr

REMISSYTTRANDE 2 (2)

Detta yttrande har beslutats av kammarrättsrådet Magnus Schultzberg. Föredragande har varit kammarrättsfiskalen Lisa Kihlgård.

Magnus Schultzberg

Lisa Kihlgård

Kopia till

Övriga kammarrätter Hovrätterna

Förvaltningsrätterna under Kammarrätten i Stockholm Justitiedepartementet, expeditionschefen och enheten DOM Domstolsverket

Kammarrättens intranät Tidningarnas telegrambyrå

Där påpekades det bland annat att pedagogerna kände sig stressade för att tiden inte räcker till att lära sig att använda tecken i kombination med tal i verksamheten och

Någon förändring av antalet kycklingar av värpras sedan juni 2013 går inte att se men variationen av antalet djur har varit kraftig sedan 1995. I många jordbruksföretagen med

Ett alternativ skulle kunna vara att IVO när ett tillstånd återkallas eller en verksamhet förbjuds enligt 26 g-i §§ LSS ges rätt att förordna att verksamheten helt eller delvis

- Västernorrlands historiska förening för fortsatt ekonomisk stöd till sin verksamhet - Guldklubben får fortsatt ekonomiskt stöd till deras årsmöte 2020 därefter endast.

sponsringssystem skulle finnas i landet vilket vi tycker är illavarslande för utvecklingen i Uganda. Vi anser att det kanske tyder på korruption inom utbildningssystemet, men att

Naturligtvis skulle, om vårt enda mål i lifvet vore att vara lyckliga, hvarje plåga vi lidit vara en källa till sorg; men om de goda förädlas genom de sorger de måste

hem, praktisk och kunnig i husliga göromål, söker plats i aktad och god familj. Lön begäres ej, men önskar endast få räknas som medlem af fam. Svar till »C. hildad flicka af

erna som presterar sämst (10:e percentilen, p10) och den tiondel av eleverna som presterar bäst (90:e percentilen, p90) uppgick till minst 160 meritvärdespoäng 1999, det vill säga