Share "Remissvar från LFV på promemoria ang ålderskrav för fjärrpiloter vid användning av obemannade luftfartygssystem (I2020/02698)"

LFV

Dokumenttyp Datum Ver.rev Dokumentnummer Sida

Operations AIM

Remiss 2020-12-21 1.0 D-2020-221749 1(1)

Upprättad av Godkänd Referens Sekretess

Li, Roger Offentlig information

Remissvar från LFV på promemoria ang

ålderskrav för fjärrpiloter vid användning av

obemannade luftfartygssystem

(I2020/02698)

Luftfartsverket (LFV) har tagit del av promemoria angående ålderskrav för fjärrpiloter vid användning av obemannade luftfartygssystem (dnr I2020/02698).

LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart.

LFV har inget att erinra mot förslaget i promemorian sett ur ett flygsäkerhetsperspektiv och med hänsyn taget till det utbildningskrav som ska börja tillämpas från och med årsskiftet 2020/2021 (enligt EU 2019/947 och eventuell kompletterande föreskrift från Transportstyrelsen). Den föreslagna minimiåldersgränsen på 15 år ligger inom det i EU 2019/947 tillåtna spannet (12 till 16 år för öppen kategori, respektive 14 till 16 år för specifik kategori) och bedöms som rimlig av LFV. Jämförelsen som görs med andra trafikslag, t.ex. moped och vattenskoter, framstår också som relevant. Att en person blir straffmyndig först vid 15 års ålder kan vara något som talar för att en lägre åldersgräns än så bör undvikas. LFV vill framhålla att det av EU tillåtna spannet bedöms som rimligt av LFV ur ett flygsäkerhetsperspektiv, förutsatt att fjärrpiloten har genomgått en obligatorisk utbildning i enlighet med vad regelverket kräver.

LFV anser dock att en nordisk harmonisering avseende denna åldersgräns vore önskvärd och vill uppmana berörda myndigheter att verka för en sådan, även om det skulle

innebära en justering nedåt av nuvarande förslag på åldersgräns för den öppna kategorin. LFV har svårt att se att ungdomar i olika nordiska länder skulle vara olika lämpade att framföra drönare. Dessutom riskerar en diskrepans länderna emellan att leda till

oavsiktliga överträdelser eftersom rörligheten mellan de nordiska länderna är stor, särskilt under semestertider. Vidare kan denna icke-harmonisering leda till svåra juridiska

bedömningar och tolkningar för gemene man.

Sammanfattningsvis är LFV:s åsikt avseende minimiåldersgräns för fjärrpiloter att vi stödjer förslaget i promemorian om en åldersgräns på 15 år i respektive kategori. Om det skulle krävas en sänkt åldersgräns i den öppna kategorin för att uppnå nordisk

harmonisering så ställer sig LFV öppna till det. Norrköping den 22 december 2020

Ann Persson Grivas Generaldirektör Luftfartsverket

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe efter föredragning av elmarknadsutredare, Mikaela Sjöqvist.. Betänkandet (SOU 2019:30)

Även om man då håller sig inom ramen för flygplatsens kostnader, eller närmare bestämt start- och landningsavgift som är något snävare, är frågan om en miljödifferentiering

Svenska Flygsportförbundet (FSF) inkommer härmed med svar på remiss I2020- 02698 angående ålderskrav för fjärrpiloter vid användning av obemannade luftfartygssytem (drönare).

För många yngre utövare av modellflyg innebär regelverket att hobbyn fortsatt blir svår att utöva, bland annat beroende på att de godkända modellflygfälten vanligtvis inte

Härmed meddelas att förbundet avstår från att lämna synpunkter.. Sveriges Kommuner

Sveriges Modellflygförbund (SMFF) inkommer härmed med svar på remiss I2020- 02698 angående ålderskrav för fjärrpiloter vid användning av obemannade luftfartygssystem (drönare).

Förslaget är att ett ålderskrav på 15 år för fjärrpiloter vid användning av obemannade luftfartssystem (drönare) i öppen och specifik kategori enligt

Det finns alltså svag grund för att påstå att riskerna att skada tredje person på marken och i luften skulle vara mindre för UAS än för moped/vattenskoter..