Share "LFV remissvar avseende framställan från Transportstyrelsen om ändring i säkerhetsskyddslagen, Ju2020/03136/L4"

LFV

Dokumenttyp Datum Ver.rev Dokumentnummer Sida

Koncernfunktioner

Juridik och Kvalitet, Flygsäkerhet, Miljö

Remiss 2020-12-07 1.0 D-2020-226489 1(1)

Upprättad av Godkänd Referens Sekretess

Bergenbrant, Sofia Offentlig information

LFV remissvar avseende framställan från

Transportstyrelsen om ändring i

säkerhetsskyddslagen, Ju2020/03136/L4

Justitiedepartementet har efterfrågat LFVs synpunkter på Transportstyrelsens (TS) framställan om ändring i säkerhetsskyddslagen. Synpunkter har efterfrågats på förslaget

eller materialet.1 Nedan redogörs för LFVs synpunkter.

LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart.

LFV har inga synpunkter på TS förslag till ändring i säkerhetsskyddslagen.

LFVs synpunkter på materialet begränsas här till de delar som berör LFV. På sid. 7, punkten 2.1 anges att SOU 2018:82 ”föreslår att Transportstyrelsen övertar hela tillsynsansvaret över […] Luftfartsverket från Säkerhetspolisen.”

När SOU 2018:82 remitterades (Ju2018/05292/L4) anförde LFV i remissvar - och vidhåller här - att om tillsynsverksamheten för LFV flyttas från Säkerhetspolisen så förordar LFV att Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST) övertar denna roll, med anledning av LFVs ställning som Försvarsmaktens leverantör av flygtrafiktjänster i alla beredskapsskeden.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Ann Persson Grivas efter föredragning i koncernledningen av juristen Sofia Bergenbrant. I handläggningen av ärendet har även chefsjurist Petra Sernulf samt säkerhetsskyddschef Johan von Below deltagit.

Norrköping den 7 december 2020

_____________________________ Ann Persson Grivas, generaldirektör

Även om man då håller sig inom ramen för flygplatsens kostnader, eller närmare bestämt start- och landningsavgift som är något snävare, är frågan om en miljödifferentiering

Kommunen kan konstatera att förslaget innebär inga förbättringar för små teatersalonger genom att införa en ny avståndsgräns d v s två meter mellan varje person. Det är